2026-07-25, 23:33
Medlem
Adelaides avatar
Michigan Murders var en serie mord på unga tjejer i Michigan i slutet på 60-talet.

En viss herre vid namn John Norman Collins dömdes för ett av morden endast baserat på indicier, men i princip alla är eniga om att det är han som är mördaren, även i de övriga morden som han ej formellt dömdes för. Han sitter fortfarande inne, och har alltid nekat till att vara inblandad.

Fantombilden är verkligen spot on.
Citera
2026-07-26, 12:51
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domlingen
Några svenska seriemördare:

John Ingvar Lövgren
I det senaste Kriminalarkivet på SVT play finns det tre avsnitt om Lövgren. Rätt intressant att se om mord från 1960-talets Sverige.
Citera
2026-08-08, 01:20
Medlem
snillet_1s avatar
I det här klippet berättar den världsberömde rättspsykologen Eric Hickey något om Jeffrey Dahmer som jag aldrig hört talas om tidigare trots att jag läst en hel del om denne. Det hela handlar om vad Dahmer egentligen pysslade med under de där nio åren mellan det första mordet och det andra mordet. Hickey med sin kunskap och erfarenhet tyckte att det där var en märklig lucka i en sån människas liv. Så får han chansen att intervjua Dahmers mor som berättar att Jeffrey under de åren brukade besöka begravningar av unga män för att kort senare försöka gräva upp deras gravar för att försöka ha sex med liken. Börjar 08:03:

https://www.youtube.com/watch?v=0Ncu2lA1nJc
Citera
2026-08-08, 10:06
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
I det här klippet berättar den världsberömde rättspsykologen Eric Hickey något om Jeffrey Dahmer som jag aldrig hört talas om tidigare trots att jag läst en hel del om denne. Det hela handlar om vad Dahmer egentligen pysslade med under de där nio åren mellan det första mordet och det andra mordet. Hickey med sin kunskap och erfarenhet tyckte att det där var en märklig lucka i en sån människas liv. Så får han chansen att intervjua Dahmers mor som berättar att Jeffrey under de åren brukade besöka begravningar av unga män för att kort senare försöka gräva upp deras gravar för att försöka ha sex med liken. Börjar 08:03:

https://www.youtube.com/watch?v=0Ncu2lA1nJc

Intressant, tack för länken.

Dahmer kunde lika gärna ha åkt fast redan 1978. Men polisen som stoppade honom lät han köra vidare. Sedan började han droga män han träffade på bögklubbar och en gång gick det för långt och han mördade igen och sedan fortsatte han mörda.

Ett av hans mordoffer Konerak Sinthasomphone förstår jag mig inte på. Hans bror blev våldtagen av Dahmer, men ändå besökte han Dahmer och blev mördad. Får nästan skylla sig själv.
Han kunde dessutom ha klarat sig när polisen kom, men istället för att hjälpa honom så tog de med han hem till Dahmer.
Citera
2026-08-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
När hon greps hade hon sagt till poliserna: att hon åtminstone inte var fet eller ful.

Dock ser hon ju för jävlig ut. Och vad män såg i henne var nog enbart ett spännande ligg, ingenting mer. En nergången knarkarbrud med tatueringar i ansiktet..

Men kanske med brittiska mått är hon råsnygg!
Jo, det är ju helt sjukt oberört.
Skojar och tramsar. Höjden av psykopat.
Men såg även någon dokumentär och hennes egen syster sa att hon alltid varit så.
Citera
2026-08-12, 12:51
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domlingen
Några svenska seriemördare:

John Ingvar Lövgren
Anders Lindbäck
Hilda Nilsson
Anders Hansson
https://sv.wikipedia.org/wiki/Morden_p%C3%A5_Malm%C3%B6_%C3%96stra_sjukhus
(FB) Sjukhusmorden (Malmö Östra Sjukhus) 1978-1979 (Dom finns i trådstarten)
Citera
2026-08-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
I det senaste Kriminalarkivet på SVT play finns det tre avsnitt om Lövgren. Rätt intressant att se om mord från 1960-talets Sverige.
Han låg väl bakom tre mord? Fast ännu äckligare när det var småbarn. Trippelmördare kallas man av pressen då
Citera
2026-08-13, 08:06
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatuSoparen
Han låg väl bakom tre mord? Fast ännu äckligare när det var småbarn. Trippelmördare kallas man av pressen då
Ja, två mord blev han väl dömd för. Men han var misstänkt för fler. Sedan var han lite Quick och tog på sig en massa mord och överfall.
Citera
2026-08-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ja, två mord blev han väl dömd för. Men han var misstänkt för fler. Sedan var han lite Quick och tog på sig en massa mord och överfall.
Han var garanterat kapabel till såna brott.
Väldigt sjuk människa beskrevs som en FemFemma av en av utredarna. Väldigt 95 över den dokumentären. Roligt uttalande
Citera
2026-08-16, 13:44
Medlem
st33rs avatar
Dennis Rader tillhör nog en av de mest patetiska seriemördarna personlighetsmässigt. (Hans brott är dock inget man kan skratta bort. Väldigt otäcka)

Kanske beror det på kombon att Dunning Krueger-effekten , enligt vad jag läst skall ha ganska medelmåttig intelligens, men han såg sig själv som nån sorts evil mastermind och poet.

Det roligaste jag vet , förutom hur han åkte dit genom att fråga polisen "kan ni spåra mig om jag skickar en diskett", och litade på svaret (varför skulle de vara ärliga om den saken) är hur extremt självmedveten han var. Han ville verkligen bli "ett namn" och ha en image.

Han pratade i brev till polisen om the x-factor, och jämförde sig med andra seriemördare. Sedan föreslog han vilka smeknamn han kunde få. T ex "The Garrotte Phantom" eller "The poetic Strangler" med flera.
Rader skickade ju ett antal riktigt usla dikter med grötrim eller på en väldigt gymnasial nivå. Jag antar att han såg sig själv som en mycket intelligent och "Poetisk" man..

I själva verket var han en grumpy rätt ointressant gubbe som älskade att tillrättavisa folk , typisk paragrafryttare , en manlig Karen, egentligen saknade några egna stora talanger för nåt i livet. Förutom då att mörda folk under en period.
Citera
2026-08-17, 18:09
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Dennis Rader tillhör nog en av de mest patetiska seriemördarna personlighetsmässigt. (Hans brott är dock inget man kan skratta bort. Väldigt otäcka)

Kanske beror det på kombon att Dunning Krueger-effekten , enligt vad jag läst skall ha ganska medelmåttig intelligens, men han såg sig själv som nån sorts evil mastermind och poet.

Det roligaste jag vet , förutom hur han åkte dit genom att fråga polisen "kan ni spåra mig om jag skickar en diskett", och litade på svaret (varför skulle de vara ärliga om den saken) är hur extremt självmedveten han var. Han ville verkligen bli "ett namn" och ha en image.

Han pratade i brev till polisen om the x-factor, och jämförde sig med andra seriemördare. Sedan föreslog han vilka smeknamn han kunde få. T ex "The Garrotte Phantom" eller "The poetic Strangler" med flera.
Rader skickade ju ett antal riktigt usla dikter med grötrim eller på en väldigt gymnasial nivå. Jag antar att han såg sig själv som en mycket intelligent och "Poetisk" man..

I själva verket var han en grumpy rätt ointressant gubbe som älskade att tillrättavisa folk , typisk paragrafryttare , en manlig Karen, egentligen saknade några egna stora talanger för nåt i livet. Förutom då att mörda folk under en period.
Intressant förhör via rättegången. Som säkert dom flesta sett. Bevisar vilken obehaglig människa det egentligen är. Scout ledare och aktiv inom kyrkan. En stor tönt! Det är han iofs fortfarande. .En jävligt kallblodigt sådan hehe.

Synd att det inte blev något mer av serien Mindhunter. Man fick ju se Rader börja på sitt race. Hade varit intressant och hur de byggt upp resten.
Citera
2026-08-17, 18:20
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Han kan ju knappast klassas som seriemördare? Verkade mest allmänt knepig.
Polismannen Tore Hedin.
Salaligan
Var ju lite mer åt det hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in