Citat:
Ursprungligen postat av
MannishBoy
Ännu kortare tur till Arboda-ön. Mindre än 5 minuter.
Men han kanske paddlade vidare då eller senare. Den gömda kajaken upptäcktes väl på Arboda ö?
Kort summerad teori passerad på info jag fått från freerider och andra användare på olika sätt (OBS! Ej fakta, men den bästa tidslinjen jag kan bygga ihop med det jag vet).
Vi börjar i fel ände.
- Ambulanshelikopter lyfter kl 16.13 från stan. Anländer på ön ca 16.30, tisdag den 4/8. Polis anländer till mordplatsen senare. Omkring 17/17.30. Utifrån detta antar jag att larmet kommit till 112 omkring kl 16, eller strax därefter.
- Enligt uppgifter i tråden har mordet begåtts före kl 15.30. Hur personen i fråga vet detta kan jag inte spekulera i, men personen i fråga har lämnat inside-information som visat sig stämma de senaste dagarna. Det finns en uppgift som kan stärka detta sägs det, men uppgiften är inte offentlig och kommer enligt de uppgifter jag fått inte att bli offentlig. Polisen vet om vilken uppgift det rör sig om, media gör det inte. Därav har inte media kunnat spekulera i tidsangivelser för mordet. Polisen har hållt tätt.
- Användare säger sig ha sett MGM i kajak omkring kl 12-13 tisdagen den 4/8, ca 3 km från ön. Här får man spekulera, men antingen har mordet skett innan kajakturen, eller så kommer det att ske efter. Det finns inte tillräckligt med pusselbitar för att utröna det. Inte som jag har i alla fall. Jag tror baserat på informationen att det skett efter mordet. MGM flyr i kajak, uppgiftslämnaren här i tråden beskriver att han ska vara i ett förvirrat tillstånd, uppträder inte helt normalt. Exakt vad detta innebär framgår inte. Men personen har tyckt det har varit sannolikt nog för att kontakta polisen. Kajakens färg är grön, stämmer med mediauppgifter.
- MGM inser att han inte hittar i skärgården. Börjar känna sig vilse. Han lurkar på nån ö en bit från Sollenkroka ett tag men vill ta sig tillbaka. I mörkret, natten mellan tisdag och onsdag tar han sig tillbaka till Sollenkroka och slår läger för natten.
- På onsdagen den 5/8 har den framkommit uppgifter om att MGM har varit på Sollenkroka. Uppgifter säger även att har varit på Sollenkroka fram till någon gång efter lunch, oupptäckt. Han inser att han måste därifrån. Under onsdagseftermiddagen tar han sig till någon av närliggande öarna. Sannolikt Arbodaön/Marskär baserat på helikopterturen som man ser på Flightradar. Här lär han ha varit från någon gång på onsdag eftermiddagen fram till att han greps sent på onsdagkvällen, precis innan midnatt.
Flyktförsöket makes no sense överhuvudtaget, om det nu ligger något i ovan. MGM kan ha varit skadad (finns sådana uppgifter i media) och insett att han inte kommer kunna ta sig så långt i kajaken eller bara varit villrådig och inte kunnat tänka klart efter det begångna mordet.
Slå gärna hål på detta. Det bästa jag kan komma upp med givet information som kommit mig till känna. Finns säkert hål och luckor på mer än ett ställe.