2026-08-07, 21:06
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Förstod jag rätt att det på brottsplatsen fanns skoavtryck från två okända personer i storlek 45 resp. 38?

Och ändå söker man två manliga MGM?

Kille med skostorlek 38 låter ovanligt litet.

Var någonstans framgår det att polisen söker två män?

Så vitt jag vet kommer uppgifterna om två män i 40-50-årsåldern från MGM. Jag har en bestämd känsla av att polisen tar den uppgiften med en rejäl dos nypa salt.
Citera
2026-08-07, 21:09
Medlem
Givet JJ's profil (se mina tidigare inlägg) gissar jag att han aldrig varit i närheten av ngn annan kriminell innan han hamnade på häktet

Citat:
Ursprungligen postat av honn
Enligt det anonyma brevet var det en affärsuppgörelse som gick fel. Och yxan togs med i bilen. Men jag vet inte om det stämmer.
Citera
2026-08-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Var någonstans framgår det att polisen söker två män?

Så vitt jag vet kommer uppgifterna om två män i 40-50-årsåldern från MGM. Jag har en bestämd känsla av att polisen tar den uppgiften med en rejäl dos nypa salt.
Det var vad jag (eventuellt felaktigt) uttolkade när jag skummade igenom vad GrevenFB sammanställde i några utmärkta inlägg tidigare:

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-07, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Förklara för oss vad du tycker om ifall en man gör ett DNA-prov för att se om han är far till ett barn, håller du med om att provsvaret antingen blir POSITIVT eller NEGATIVT och att resultat går att lita på?

Tycker du att provresultatet kan ifrågasättas/vara felaktigt beroende på om kvinnan som hävdar att mannen är far till barnet ringde eller åkte hem till honom för att meddela att han är pappan?

Jag tror i för sig DNA-matchning kan vara rätt tvivelaktigt rent generellt. Men det är ju en större diskussion.

I detta fall som tråden handlar om är det alltså specifikt släktforskningsvarianten vi snackar om. Och frågan jag vill resa är om det verkligen letts i bevis att det funkar.

Jag tycker det är särskilt oroande eftersom det finns ju en rätt djävulsk potential i just detta att användas som förtryckarredskap från staten mot medborgarna. Plötsligt kan vem som helst bli haffad för mord eller andra allvarliga brott.
Citera
2026-08-07, 21:16
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Det var vad jag (eventuellt felaktigt) uttolkade när jag skummade igenom vad GrevenFB sammanställde i några utmärkta inlägg tidigare:

Med reservation för att min förmåga att skumma text inte är optimal: var någonstans i grevens sammanfattningar hittar du dessa två män?
Citera
2026-08-07, 21:22
Medlem
Lillarapunzels avatar
Nu får väl en se under själva rättegången, men hittills känns detta inte alls som ett lika starkt case som typ dubbelmordet i Linköping tyvärr.
Att denne enstöring som allra minst gjort sig skyldig till brott mot griftefriden som det hette då, är ju helt uppenbart, men också lika uppenbart preskriberat vid detta laget. Om han inte har någon helt osannolik alternativ story tycker jag även medhjälp till mord genom likgiltighetsuppsåt känns som en väldigt korrekt spår. Han har varit på platsen, han har dragit en död människa och han har inte agerat korrekt för fem öre (ringt polisen, gjort HLR etc etc). Däremot ställer jag mig tyvärr lite tveksam till om det verkligen kommer hålla hela vägen för ett mordåtal. Även om hans historia kanske inte är vidare sannolik, tycker jag utifrån de få DNA-spår som finns, att det åtminstone hittills framstår som svårt för åklagaren att helt kunna utesluta att andra gärningspersoner också fanns på platsen. Åtminstone utifrån att de få DNA-spår som ändå verkar finnas är så ospecifika också. Hittills har det ju inte framkommit något som verkligen binder honom till de dödande huggen vad jag sett.
Citera
2026-08-07, 21:31
Medlem
Tor och den åtalade har ju på ett eller annat sätt träffats tidigare. Inte fan stämmer den åtalades redogörelse om händelse förloppet. Han var ute och gick får höra skrik från mordplatsen, några springer därifrån, han går dit och finner det kvinnliga mordoffret ligga där. Ja då tänker ju vi alla, bäst att dra in henne i ett uthus här. Man ringer ju inte SOS alarm och tillkallar ambulans och polis?? Gerd kan dessutom ha varit vid liv när hon blev insläpad i uthuset enligt rättsläkaren. Det här sitter han på. Jag tror att han är ensam gärningsman. Den springande punkten här är hur Tor och han träffades tidigare. Där finns lösningen till morden.
Citera
2026-08-07, 21:33
Medlem
Den tilltalade måste börja prata om vad som verkligen har hänt. Han påstår att han drog in kvinnans kropp för att han hittade den. Varför ringer man inte polisen om man hittar en mördad kvinna?

Polisen har kropparna, de vet hur paret dog, de har MGM:s DNA på ett av offren och MGM har erkänt att han varit på platsen. Det är nog mycket som tyder på livstid om han inte börjar prata. Var han påtänd, fanns det en konflikt?
Citera
2026-08-07, 21:37
Medlem
CottageQueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag tror i för sig DNA-matchning kan vara rätt tvivelaktigt rent generellt. Men det är ju en större diskussion.

I detta fall som tråden handlar om är det alltså specifikt släktforskningsvarianten vi snackar om. Och frågan jag vill resa är om det verkligen letts i bevis att det funkar.

Jag tycker det är särskilt oroande eftersom det finns ju en rätt djävulsk potential i just detta att användas som förtryckarredskap från staten mot medborgarna. Plötsligt kan vem som helst bli haffad för mord eller andra allvarliga brott.

Utan att ha begått dem menar du?
Flera har ju svarat dig hur det fungerar, vad är det du inte förstår?
Citera
2026-08-07, 21:40
Medlem
mjayzs avatar
Citat:

Inom DNA-släktforskning jämför man hundratusentals genetiska markörer och letar efter längre DNA-segment som två personer har ärvt från samma förfader. Ju närmare släkt man är, desto mer sådant DNA delar man i regel. Det här går att testa på familjer där släktskapet redan är känt, så själva metoden är väl belagd.

Men en släktmatch betyder inte att polisen har hittat gärningsmannen. Det är mer som att hitta ett registreringsnummer på en bil som setts i närheten av ett brott. Det kan ge polisen en riktning att utreda, men det bevisar inte vem som körde bilen eller att den personen begick brottet.

På samma sätt kan DNA-släktforskningen peka mot en viss släktgren och några möjliga personer. Sedan måste man gå vidare och jämföra den misstänktes eget DNA direkt med DNA:t från brottsplatsen. Om släktforskningen lett fel så faller det där.

Man kan absolut diskutera integriteten och hur långt staten ska få gå. Det är en rimlig diskussion.
Citera
2026-08-07, 21:40
Medlem
"Förklaringen" som jag misstänker är en relativt bagatellartad konflikt, med Tor om var på Tors tomt vandrare får gå, är lika omöjligt att förstå som nedan händelser;

Om man gör en AI sökning på kända fall då autism varit inblandat i kända våldsbrott nämns bla följande fall; Daniel Nyqvist (dubbelmord Linköping), Fabian Cederholm (skolattack Malmö), Ragnar Nilsson (Trippelmord Härnösand, mördade bla sin styvfar !), Skolattack Eslöv, Skolattack Örebro 2025, John Asonius, Anton Lundin, Hagamannen , Mord LSS-boende Gnosjö 2020, Sätermordet etc etc. Forskningen visar att i mkt grova våldsbrott är människor med autism överrepresenterade.
Citera
2026-08-07, 21:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Men det som hittas på en brottsplats är ju inte nå fil från en släktforskningstjänst. Släktforskningen är ju metoden som man hävdar kan användas för att matcha upphittat biologiskt material med en specifik person. Men frågan är om det någon gång har letts i bevis att man verkligen kan det?

Nej, det kan man definitivt inte. Metoden är till för att minimera antal möjliga personer som kan matcha.

Nja, det som hittas på brottsplatsen innehåller ju DNA-segment från dina förfäder. Du själv har ju segment från din far och mor men de har ju i sin tur ärvt från sina föräldrar o.s.v. Slumpvisa utvalda 50% segment från varje förälder. Ett pyttelitet segment från 6 - 7 generationer finns i dina mjäll och i ditt DNA. Exakt samma segment kan ju finnas hos dina kusiner och deras barn, slumpen avgör.

Ett problem är att DNA kommer från både mor och far men det går inte att avgöra om två personer är släkt med varandra för kombinationen kan se likadan ut.

Om däremot tre personer har likadana segment på exakt samma plats i kromosomen så vet man att personerna kommer från samma föräldrapar. Ju mindre segment desto längre bak i tiden finns detta anpar. Det kallas triangulering

Två nyttiga kurser med Peter Sjölund

https://familytreewebinars.com/webinar/swedish-fran-dna-match-till-slakting?category=myheritage
https://familytreewebinars.com/webinar/sa-jobbar-du-med-triangulering?category=myheritage

För att reducera antal möjligheter kan man göra en geografisk bedömning.
Den där nederelänska adelsmannen spred sin säd i tyskland men en stack till Sverige och hjälpte svenskarna med järnhantering.

Sannolikt förökade han sig här och där minskade antal möjliga personer.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-07 kl. 21:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in