Bakslag bilregistret
Tyvärr så var inte skattevägen som jag hittat så vattentät som jag trodde. Jag ställde dem frågan om en bil som blivit skrotad skulle komma upp på den sökningen. Och svaret var nej. Och bilen är garanterat skrotad nu. Den var ju risig redan 2005.
Citat:
Nej det ser vi inte om fordonen är avregistrerade och gallrat. Gallrat betyder att det raderas ur vårat register.
Synd att fallet är så gammalt. Men jag har lite andra funderingar på hur man ska kunna ringa in bilen.
Återkommer om något av dem visar sig funka
Svammel
Här kommer lite lösa funderingar, så vill ni ha något uns av fakta i det ni läser kan ni sluta nu.
Först var jag helt inne på att M*x på morgonen kom i sin egen blå volvo, stämde träff med Tor i stugan. Sen så tog de av någon anledning den röda bilen 2 ggr till Tors gård efter det (9 samt en gång till som jag inte vet tiden på, men den är ju siktad rätt så ofta där). Jag tänkte då att den röda bilen kanske stod bättre till och om kompisen ändå skulle med så tog de den bilen istället.
Men efter att jag rättat mig själv och kommit på att den blå volvon sågs inbackad på Tors väg på onsdagen dagen efter mordet så börjar jag fundera lite över varför de aldrig åkte den på tisdagen.
Enligt tipsbrevet (som M*x säkert skrivit själv för att plantera villospåret om en affär som gått fel) så var ju motivet till att bilen ställdes på vägen och inte vid huset för att ingen skulle köra upp till huset och överraska dem. Så man får väl anta att han själv vet motivet till inbackningen bäst.
Men anledningen till att den röda volvon körs mest börjar jag nog svänga till att tro att den bilen är väldigt starkt förknippad till M*x den med. Kanske kördes den upp av hyresgästerna från stockholm. Kanske hade han köpt den bilen som en slit och slängbil att ha vid husbygget i stugan bara. Hans v70 var ju vid tillfället bara 5 år gammal. Inget man transporterar bräder och fönster i direkt. Sen får de låna den bilen för att dra till frösön. Medan M*x stannar kvar och tar ett extra varv till huset innan han far hem. Han kan ju ha letat febrilt efter handlingar för lantmäteriet som GW uttryckte det "Gärningsmannen förutsätter existensen av handlingar som inte finns".
Och anledningen till att polisen aldrig hittar den röda volvon kan ju vara att i deras slagningar är den registrerad i stockholm där M*x är folkbokförd. Och polisen riktar in sig i närområdet.
Alternativt är det M*x syrras bil, som jag misstänker är kopplingen mellan M*x och Fr*dr*k samt, de där L*ss*rp i frösön. För syrran är svår att hitta i registren.