2016-12-28, 17:17
Medlem
Tors pengar:

I vår familj har det också funnits en gammal markkonflikt.
Och när min nu avlidne (av naturliga orsaker) släkting tog hjälp av lantmäteriet att staka ut den exakta gränsen så tog de om jag inte minns fel 12000 för besväret.

Kan Tor ha förklarat att han skulle åka till lantmäteriet för att få papper på att båthuset ligger på hans mark för att med det intyget kunna gå vidare?

Ca 10000 kronor kan väl betyda 12000 polisen har väl aldrig sagt exakt belopp?

När polisen tar emot t.ex ansökan om vapenlicens så kollar de inte ens på den innan man betalt avgiften, helst samtidigt som man lämnar in dokumenten. Kan lantmäteriet jobba på samma sätt?

Och de saknade papperen är begäran om utmärkning av tomtgräns?
Citera
2016-12-28, 17:24
Medlem
https://www.byggahus.se/forum/bygglov/26343-utsattning-pris.html
11500 för liknande mätning enl denna tråd.
Citera
2016-12-28, 18:44
Medlem
Jag kan ju såklart ha fel.
Det finns flera olika utmätningstyper man kan välja. Med olika priser som säkert var andra 2005
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/sa-har-gor-vi-en-lantmateriforrattning/

I de flesta fall delfaktureras ditt ärende vid upparbetade 10 000 kr.

Kan det också vara start summan?
Citera
2016-12-28, 19:17
Medlem
Nu vart det många inlägg i rad igen. Ska försöka summera alla mina funderingar för ikväll och återkomma nån annan dag med mer progress. Så det inte blir så post-tätt.

Pengarna
Tor kan ju ha missförstått kostnaderna för lantmäteriet vid sina tidigare kontakter och bara hört att man betalar per uppnått 10 000 som verkar vara standard där. Så han tog med 10 000 på ifall att de vill ha det direkt. 10 000 borde ju räcka då man betalar det åt gången tills man slutreglerar.

Tor tyckte kanske att han hade råd med detta nu när skogspengarna var på ingående. Ett av exempeln på lantmäteriets sida kostar 20 000. Kanske han kan få det avdragsgillt då det berör skogsfastigheten.

Han förklarar vad som ska ske vid mötet. De bestämmer sig för att åka till honom och avstyra honom. Men han är benhård. Han ska in till lantmäteriet. Papperen är redan klara säger han.

Gerds väska

Eftersom Gerd inte bodde där så ställde hon väl ifrån sig väska nära dörren när hon kom. (Skulle hon väl iofs ändå gjort om hon bodde där). När de genomsökt huset så åker väskan med av bara farten när de går ut. Kanske ligger pengar synliga i den. Kanske står någon kod till något annat på en lapp.

M*x
Visst är det lustigt att han nu bor i Skåne. cirka 10 mil från sin "kompis" Fr*dr*k. Så nån koppling finns det till regionen/kompisen. M*x har väl dessutom fogden efter sig. Ändå bor han i en kåk för 7.5 miljoner. Jag kollade upp huset, och huset är skrivet på en företagare i Saltsjöbo där M*x bodde förut. Huset köptes i augusti iår. Av ett dödsbo (hoppas på naturlig död i detta fall).
Citera
2016-12-29, 09:09
Medlem
Bilregistret

Jag fick detta lite motstridiga svaret angående om man kunde begära ut skattekravet på fordon för en viss person. Jag började med Fredrik under perioden 2004-2006 (Tänkte om han precis köpt fordonet 2005 och slapp betala skatt det året. Eller om skatten skulle betalas sent och han stöldanmälde/skrotade bilen 2005)

Citat:
Eftersom det är så pass längesedan är det inget vi kan söka på personnumret eftersom den informationen har gallrats. Däremot kan vi titta bakåt i tiden på specifika registreringsnummer, hur mycket och när det har debiterats fordonsskatt. Det enda jag kunde hitta är att det har debiterats fordonsskatt till personen i fråga under de valda åren på fordonet HDH768.

Så jag tolkar det som att om bilen inte var avställd så ska man kunna kolla om en viss person hade en viss bil. Bilen i svaret är en helt annan grön bil, så den behöver ni inte bry er om. Men fordonsurval gav inte med bilen i listan längre. Här kommer listan från fordonsurval på samma person. Inköpsdatum i högerkolumn.

*104293555J*HANSSON, M*TS Å*E FR*DR*K UMY655OPEL ASTRA ENJOY 20080825

En röd nedmattad gammal 745a känns ju dock som en andrabil man kan låna ut till kompisen som håller på att flytta. Så man får nog söka väldigt brett för att hitta den. Tror ni Fr*dr*ks gamla hyreskontrakt kan ha gått ut 31 maj? Den röda bilen hade ju setts under några dagar i brattås om jag fattat det rätt. Så tror ni att de kom under helgen till stugan? (Om min teori stämmer alltså)
Senast redigerad av Fredrik 2016-12-29 kl. 09:11.
Citera
2016-12-29, 12:51
Medlem
Någon skrev i tråden att jag verkar manisk. Och ja, jag måste ge den personen rätt i sak.
Det här fallet retar mig något enormt. Jag kan för mitt liv inte förstå hur polisen inte kunnat lösa detta på 10 år. Har 4 heltidstjänster jobbat med detta så borde ju kostnaden ligga på 10-15 miljoner för skattebetalarna.

I mina ögon så borde vilken skolunge som helst kunna räkna ut att M*x är inblandad på något sätt.

M*x
Han har motiv
Han har kontaktat Tor månader innan mordet i markfrågor (allt rörande marken försvann för utrensning i hemarkivet).
Han har en sommarstuga inom gångavstånd till Tor. Åt det håll stigen leder.
Han vägrar topsning, trots att killen som äger marken jämte hans är död.
Barbro pekar ut honom redan 2007 som lik fantombilden och med motiv.

2007 skriver han ett brev till Barbro där han säger att han pratat med Tor för 10-15 år sedan om att köpa mark. Men brevet var egentligen skickat 2005.

På morgonen 31 Maj 2005 har ett vittne sett en blå volvo 6.30 på Tors gård. Max har vid tidpunkten en blå volvo.

Efter mordet iaktas den matta röda volvo 745an på frösön. Max är uppväxt i östersund och har mycket släkt även på frösön.

Om det är samma person som det nya vittnet pekar ut. (Vilket det antagligen är, det står ju att det är pga ändrade familjeförhållanden och M*x skiljde sig ju 2011). Så säger polisen citat:
"– Mannen som vittnet pekar ut finns sedan tidigare flyktigt med i mordutredningen."

Trots all bevisning så har han alltså bara funnits flyktigt med i utredningen.
Undra på att GW undrar vilka spår de satsar på, samt säger att de inte ser självklarheter.

Många personer i M*x närhet måste ju veta vad detta gäller samt vem M*x hade med sig.
Hans familj, samt de på frösön de åkte till måste väl ha läst i tidningen och lägga ihop 1+1.
Hade waterboarding varit en laglig förhörsmetod så hade detta varit löst på en dag anser jag.
Citera
2016-12-29, 19:58
Medlem
Rättelse. Den blå Volvon sågs 0630 på onsdag. Alltså dagen efter mordet.
Säg t.ex att Volvo gänget for till Östersund. Men M*x är frustrerad över att han inte hittat det han letat och går tillbaka själv och letar igen. Eller så hämtar han mordvapnet innan han far hem.
Citera
2016-12-29, 22:54
Medlem
Efter mordet iaktas den matta röda volvo 745an på frösön.

Ursäkta, men finns det ett reg.nr på bilen eller menar du att man kan dra slutsats av en matt röd volvo 745 som det borde finns MASSVIS av?
Citera
2016-12-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
Efter mordet iaktas den matta röda volvo 745an på frösön.

Ursäkta, men finns det ett reg.nr på bilen eller menar du att man kan dra slutsats av en matt röd volvo 745 som det borde finns MASSVIS av?

Nej, det finns inget regnummer på bilen. Så det är ju ingen superstark koppling men dock en indicie, det är enda iaktagelsen av den röda volvon som jag vet blivit offentlig. Tipset om den röda 745an på frösön kom in till efterlyst när de körde ett avsnitt om fallet. En skum nedmattad 745a som setts under ett par dagars tid på frösön precis efter mordet. Eftersom inringaren reagerade på den så kan man iallafall dra slutsatsen att det inte är en bil som vanligtvis hör hemma i området.

Volvo 740 serien är tyvärr sveriges mest sålda bil. Eller var iallafall förut. Dock så borde man kunna dra ned lite på siffran genom att gissa att hälften var sedanmodeller. Sen av de så kan man väl säga att en viss procent av dem var röda. Samt att färgkoden som är extra ökänd för att bli matt på volvo var 601. Som mig veterligen fanns från 88b till 92 när 740 slutade tillverkas. Så man kan ju utesluta en hel del bilar också.

Sen kan ju 745an ha förväxlats med 945 som ser väldigt lika ut, eller 245 som ser hyffsat lika ut. Men efter som de sa 745 så har de väl så många iaktagelser så de kan säga 745.

ps. Färgkod 601 blir extremt matt, så det är inget man missar. Och ibland kan bilen se ok i övrigt ut, men typ motorhuven nästan vit. Ibland bara en dörr vit.
Citera
2016-12-30, 10:24
Medlem
Bakslag bilregistret
Tyvärr så var inte skattevägen som jag hittat så vattentät som jag trodde. Jag ställde dem frågan om en bil som blivit skrotad skulle komma upp på den sökningen. Och svaret var nej. Och bilen är garanterat skrotad nu. Den var ju risig redan 2005.

Citat:
Nej det ser vi inte om fordonen är avregistrerade och gallrat. Gallrat betyder att det raderas ur vårat register.

Synd att fallet är så gammalt. Men jag har lite andra funderingar på hur man ska kunna ringa in bilen.
Återkommer om något av dem visar sig funka

Svammel
Här kommer lite lösa funderingar, så vill ni ha något uns av fakta i det ni läser kan ni sluta nu.

Först var jag helt inne på att M*x på morgonen kom i sin egen blå volvo, stämde träff med Tor i stugan. Sen så tog de av någon anledning den röda bilen 2 ggr till Tors gård efter det (9 samt en gång till som jag inte vet tiden på, men den är ju siktad rätt så ofta där). Jag tänkte då att den röda bilen kanske stod bättre till och om kompisen ändå skulle med så tog de den bilen istället.

Men efter att jag rättat mig själv och kommit på att den blå volvon sågs inbackad på Tors väg på onsdagen dagen efter mordet så börjar jag fundera lite över varför de aldrig åkte den på tisdagen.
Enligt tipsbrevet (som M*x säkert skrivit själv för att plantera villospåret om en affär som gått fel) så var ju motivet till att bilen ställdes på vägen och inte vid huset för att ingen skulle köra upp till huset och överraska dem. Så man får väl anta att han själv vet motivet till inbackningen bäst.

Men anledningen till att den röda volvon körs mest börjar jag nog svänga till att tro att den bilen är väldigt starkt förknippad till M*x den med. Kanske kördes den upp av hyresgästerna från stockholm. Kanske hade han köpt den bilen som en slit och slängbil att ha vid husbygget i stugan bara. Hans v70 var ju vid tillfället bara 5 år gammal. Inget man transporterar bräder och fönster i direkt. Sen får de låna den bilen för att dra till frösön. Medan M*x stannar kvar och tar ett extra varv till huset innan han far hem. Han kan ju ha letat febrilt efter handlingar för lantmäteriet som GW uttryckte det "Gärningsmannen förutsätter existensen av handlingar som inte finns".

Och anledningen till att polisen aldrig hittar den röda volvon kan ju vara att i deras slagningar är den registrerad i stockholm där M*x är folkbokförd. Och polisen riktar in sig i närområdet.

Alternativt är det M*x syrras bil, som jag misstänker är kopplingen mellan M*x och Fr*dr*k samt, de där L*ss*rp i frösön. För syrran är svår att hitta i registren.
Citera
2016-12-30, 11:07
Medlem
MOTIV!!!!! Mördarna var ute efter ett ej offentlig gjord dokument (som de troligt tagit med sig) av mycket stor värde för mördarna.

Vilket dokument?
Citera
2016-12-30, 11:26
Medlem
Jag hoppas att polisen tänkte på att Volvo 765 ser exakt likadana ut som Volvo 745.
Bara motorn skiljer (4 resp v6) när de gjorde sina slagningar på röda volvo 745.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in