2026-08-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag tror bara det handlade om att bli lämnad. Han hade haft ihjäl henne även om han var rik som ett troll och hon sjukpensionär. Men, det är bara en gissning det med såklart.
Jag tror detsamma. Om han blivit dumpad av tre bra kvinnor på rad, så tappar han det.
Citera
2026-08-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freerider123
Skulle säga 30min paddling i rask takt.

Det låter helt sjukt… fattar att det är väldigt svårt, men skulle du kunna uppskatta sannolikheten för att det är mannen i fråga?

Om det är mannen du sett, som på ett förvirrat sett har paddlat kajak (i en cirkel?) 30 min från ön mellan kl 12-13 så finns ju två scenarion.

1. Han har bragt BO om livet INNAN detta och sen gett sig ut på vattnet. Kanske i ett förvirrat tillstånd att fly, kanske beräknande för att leta gömställe innan BOs barn kommer dit på sitt planerade besök. Jag tycker detta låter osannolikt eftersom han sedan enligt andra uppgifter ska ha uppehållit sig på Sollenkroka fram till onsdag efter lunch.

2. Han har bragt BO om livet EFTER kajakturen. De kanske bråkat och han vill ha tid för sig själv, eller så brukar han paddla och är ute den dagen av en tillfällighet (nämns dock att han ska ha varit förvirrad). Han återvänder till ön strax efter lunchtid och mördar henne.

Tidigare uppgiftslämnare i tråden har nämnt att mordet inte kan ha inträffat efter kl 15.30 baserat på sina uppgifter.

Allt detta är en hypotes givet att det faktiskt rör sig om MGM som setts i kajaken.
Citera
2026-08-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Har han misshandlat kvinnor förut, kan jag undra. Var han svartsjuk och kontrollerande?

Inget som är bekräftat. I mitt huvud tänker jag att man sannolikt har utövat kvinnovåld tidigare om man är kapabel att mörda en kvinna med omfattande våld, trubbigt och vasst. Svårt att se att man tar sin kvinnovålds-oskuld med ett mord. Många domestic violence-case sker i mörker och kommer aldrig upp till ytan. Men ingen aning som sagt. Spekulationer.
Citera
2026-08-07, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag håller inte med om att han betett sig särskilt klandervärt. Han har betett sig som folk i allmänhet gör vid en bodelning, tyvärr. Han hade rätt att få lgh då han hade större behov av den med två barn.

I bodelningstvisten framgick att ett av mannens barn kunde vara där enligt överenskommelse mellan TN och barnets mamma, 50-50.
X uppgav dock att tiden understeg 50% (en partsinlaga, men så beskrev X det).
Vid tidpunkten för bodelningsöverenskommelsen dec 2022 var dom två äldsta barnen myndiga.
(Nämnas kan att även X hade ett då myndigt barn, några år äldre än TNs älsta son.)
Citat:
Att han ville ha en fyra är inte så konstigt, barnen behövde var sitt rum. Det här gick helt enkelt till som det brukar i sådana här fall.
Dom två äldsta sönerna bodde inte hos pappan enligt bodelningen, men vistades där då och då (enligt X).
X ville att man skulle byta till varsin 3a. Hon ville ha 75 kvm (hon hade 120 kvm innan dom blev sambo).
TN ville ha en 4a och att X skulle ha en 2a.
Citat:
Bägge parterna här hade flera förhållanden bakom sig. Vet inte vilka slutsatser vi ska dra av detta. Troligen inga. Vem som helst kan faktiskt bli en mördare, rätt vad det är, bara fel saker plötsligt inträffar, även om det inte är något vi vill erkänna för oss själva. Statistiken i all ära, det är i slutänden bara statistik och i verkligheten inträffar även mindre sannolika saker. Finns inga tecken på tidigare våld, vilket det borde ha gjort. Skulle dock bli väldigt förvånad om det inte fanns något/några berusningsmedel med i bilden.
Håller med, vi kanske inte kan dra så stora slutsatser alls av dessa uppgifter.
Men, det kanske inte heller är helt ointressant att se om man kan ana några slags tendenser.

Med tiden ges väl klarhet i vad som var anledningen till mordet.

Hoppas jag har bidragit med lite mer bakgrundsuppgifter, som du efterlyste.
Citera
2026-08-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tristan-Isolde
Är det bekräftat att TN är pojkvännen till 100%? Anledningen till att det görs förändringar på hans FB nu kan ju vara att det helt enkelt inte är han. Tyckte att det gick väldigt snabbt att hitta honom på BO:s FB och att man initialt bara gick på åldern. Alla är ju inte vänner med sina respektive på sociala medier. Har någon granne på ön eller någon annan från deras vänskapskrets bekräftat att det är han? Annars får han sitt liv förstört av alla spekulationer om honom, hans ekonomi och familj.

Den de har gripit har ju givit medgivanden.
Enligt uppgift ska det vara rätt man.
Någon granne/grannar ska ha sett paret tillsammans före mordet. Finns inte många som bor där, vem skulle mannen annars besöka? Sedan försvinner han och påträffas men försöker undkomma polisen. Antagligen har han skador som lär ligga honom i fatet.
Citera
2026-08-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freerider123
Skulle säga 30min paddling i rask takt.
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Det låter helt sjukt… fattar att det är väldigt svårt, men skulle du kunna uppskatta sannolikheten för att det är mannen i fråga?

Om det är mannen du sett, som på ett förvirrat sett har paddlat kajak (i en cirkel?) 30 min från ön mellan kl 12-13 så finns ju två scenarion.

1. Han har bragt BO om livet INNAN detta och sen gett sig ut på vattnet. Kanske i ett förvirrat tillstånd att fly, kanske beräknande för att leta gömställe innan BOs barn kommer dit på sitt planerade besök. Jag tycker detta låter osannolikt eftersom han sedan enligt andra uppgifter ska ha uppehållit sig på Sollenkroka fram till onsdag efter lunch.

2. Han har bragt BO om livet EFTER kajakturen. De kanske bråkat och han vill ha tid för sig själv, eller så brukar han paddla och är ute den dagen av en tillfällighet (nämns dock att han ska ha varit förvirrad). Han återvänder till ön strax efter lunchtid och mördar henne.

Tidigare uppgiftslämnare i tråden har nämnt att mordet inte kan ha inträffat efter kl 15.30 baserat på sina uppgifter.

Allt detta är en hypotes givet att det faktiskt rör sig om MGM som setts i kajaken.

3. I någon form av uppslitande samtal dem emellan skadade MGM BO. Stack från platsen, förvirrad och överhettad. Paddlade utan att riktigt veta planen. Desperation. "Vill inte åka dit för grov misshandel!" malde.

Återvände och valde att avsluta våldshandlingen och såg till att BO inte kunde ange honom, desperat förhoppning om att komma undan. Kunna hitta på en story om "utomstående"?

Eller så är jag HELT ute och cyklar. Bara testar.

Kanske mer troligt punkt 1 eller 2.
Citera
2026-08-07, 21:24
Medlem
Inte nog med ett mord. Också en stöld av en kajak. Sen fegheten på de. Vilken jävla sopa han är. Stackars kvinna. Tyvärr kom hon på de för sent tror jag.
Citera
2026-08-07, 21:24
Medlem
Citat:
Antagligen av samma skäl som har fått henne att dejta honom i åtta månader. Men så tog bränslet slut.

Hon var väl förälskad, dom känslorna dog ut. Tror jag. TN fortfarande förälskad, redan gjort upp framtidsplaner får bryt när han inser att det inte kommer följa hans idéer.
Citera
2026-08-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
3. I någon form av uppslitande samtal dememellan skadade MGM BO. Stack från platsen, förvirrad och överhettad. Paddlade utan att riktigt veta planen. Desperation. "Vill inte åka dit för grov misshandel!" malde.

Återvände och valde att avsluta våldshandlingen och såg till att BO inte kunde ange honom, desperat förhoppning om att komma undan. Kunna hitta på en story om "utomstående"?

Ja, allt känns lika möjligt och omöjligt… svårt att lägga pussel när man saknar pusselbitar, men intressant att fundera.

Angående punkt 1 tänker jag att det vore extremt irrationellt att återvända till ön. Om han väl stuckit borde han ha fullföljt flykten. Tror på punkt 2 i någon form. Han har mördat BO efter sin förvirrade kajaktur. Han kanske var i en psykos ute på sjön, då han uppträtt förvirrat? Eller på droger/alkohol? Kommer tillbaka, mördar BO mellan 14 och 15. Anhörig där runt kl 16.
Citera
2026-08-07, 21:27
Medlem
Finns det sammanfattning av tråden nånstans?
Citera
2026-08-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Ja, allt känns lika möjligt och omöjligt… svårt att lägga pussel när man saknar pusselbitar, men intressant att fundera.

Angående punkt 1 tänker jag att det vore extremt irrationellt att återvända till ön. Om han väl stuckit borde han ha fullföljt flykten. Tror på punkt 2 i någon form. Han har mördat BO efter sin förvirrade kajaktur. Han kanske var i en psykos ute på sjön, då han uppträtt förvirrat? Eller på droger/alkohol? Kommer tillbaka, mördar BO mellan 14 och 15. Anhörig där runt kl 16.
Om punkt 1:
- Han kanske hade upptäckt att han tappat något på vägen, eller glömt på stranden när han hoppade i kajaken. I så fall något föremål av vikt.
- Eller så var han i ett mentalt dåligt skick och agerade irrationellt?
Citera
2026-08-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
3. I någon form av uppslitande samtal dem emellan skadade MGM BO. Stack från platsen, förvirrad och överhettad. Paddlade utan att riktigt veta planen. Desperation. "Vill inte åka dit för grov misshandel!" malde.

Punkt 3 är folie på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in