Citat:
Ursprungligen postat av
2560p
Eftersom förhållandet är såpass nytt, och att det är en mismatch. Det hinns knappast byggas upp mycket till motiv hos en normal människa under den tiden.
Klart att något fått honom att tända till, och det rejält, och ev. kan det ha funnits sprit med i bilden. Eftersom vi inte har några som helst indikationer på att han varit våldsam tidigare, det vidgår du själv, så tror jag helt enkelt det slog slint. Men det är vad jag TROR, du tror något annat och det har jag inga problem med. Men du verkar vilja övertyga folk om att det är någon sorts sanning, och det vänder jag mig mot. Du kan mycket väl ha rätt, det får vi (förhoppningsvis) svar på när fup'en kommer.
Sorry, jag menar inte att försöka övertyga. Ska tänka på det. Rimlig synpunkt. Samtidigt motiverar inte du alls varför du tror som du gör, vilket jag gör. Ditt resonemang är att ”eftersom vi inte vet något så är det förmodligen det allra simplaste scenariot som är mest troligt”. Det är svag logik och märkligt resonerat, anser jag. Söker inte att du ska hålla med mig, men att du ska argumentera för dina ställningstaganden och inte blir defensiv för att de ifrågasätts.
En gång till. Kvinnomord i nära relationer har
oftast ett antal gemensamma nämnare. Ett par av dessa är att mannen har kontrollerande och manipulativa drag, och att det föregåtts av våld i någon form. Dessa typer av män skiter i om de varit tillsammans med kvinnan i 2 månader eller 20 år. Så länge mannen i fråga har kvinnan i ett etablerat förhållande så början han ”work his magic”. Att den dynamiken skulle vara etablerad efter ett års förhållande ser jag inte som något uppseendeväckande. Förmodligen långt tidigare än så. Inte säkert, men om han har de dragen så har de definitivt märkts efter 1 år.
Om man inte vet någonting, vilket vi inte gör av säkra källor beträffande någon av personernas drag, utöver att MGM kan sägas ha betett sig klandervärt och manipulativt i en bodelningstvist i relativ närtid och utifrån allmänna/generella tankar enligt ovan, samt det som framkommit kring tvisten - varför skulle det vara det troligaste att mordet inte föregåtts av någonting annan än stundens ingivelse? Låter helt bisarrt, och sällan hört om något mord som gått till på det sättet i en närståenderelation.
EDIT: om det skulle vara stundens ingivelse, utan några som helst bakomliggande konflikter eller annat som puttrat - då är mannen sannolikt gravt neddrogad vid tillfället, och det tror jag inte här. Alternativt en grav psykos. Inte heller det mest sannolika. Med det sagt inte helt omöjligt, men absolut inte troligare än det jag skriver. Bakomliggande konflikter ignited av alkohol och något lite mer explosivt som kommit upp under dagarna i skärgården (i kombination med en mini-narcissistisk man) är min tanke.