2026-08-07, 14:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jag är definitivt ingen expert på ämnet, men man brukar väl inte ha ihjäl varann när man är lite salong? Om de nu drack på dagen menar jag. Som du beskriver det kan de såklart ha festat till det rejält kvällen innan, och att det var då det skedde.

Alt. gubben söp på dagen, tanten visste att ungarna skulle komma, blev sur på gubben och sen var det klippt.

Det finns förvisso människor som ganska snabbt blir påstridiga och aggressiva av att dricka alkohol. Men visst krävs normalt ett större alkoholintag för att extremt våld ska bli resultatet. Sen kan ju andra substanser ha varit inblandade också och eventuellt ha bidragit till en extrem snedtändning hos honom.
Citera
2026-08-07, 15:05
Medlem
Citat:
Eftersom förhållandet är såpass nytt, och att det är en mismatch. Det hinns knappast byggas upp mycket till motiv hos en normal människa under den tiden.

Klart att något fått honom att tända till, och det rejält, och ev. kan det ha funnits sprit med i bilden. Eftersom vi inte har några som helst indikationer på att han varit våldsam tidigare, det vidgår du själv, så tror jag helt enkelt det slog slint. Men det är vad jag TROR, du tror något annat och det har jag inga problem med. Men du verkar vilja övertyga folk om att det är någon sorts sanning, och det vänder jag mig mot. Du kan mycket väl ha rätt, det får vi (förhoppningsvis) svar på när fup'en kommer.

Sorry, jag menar inte att försöka övertyga. Ska tänka på det. Rimlig synpunkt. Samtidigt motiverar inte du alls varför du tror som du gör, vilket jag gör. Ditt resonemang är att ”eftersom vi inte vet något så är det förmodligen det allra simplaste scenariot som är mest troligt”. Det är svag logik och märkligt resonerat, anser jag. Söker inte att du ska hålla med mig, men att du ska argumentera för dina ställningstaganden och inte blir defensiv för att de ifrågasätts.

En gång till. Kvinnomord i nära relationer har oftast ett antal gemensamma nämnare. Ett par av dessa är att mannen har kontrollerande och manipulativa drag, och att det föregåtts av våld i någon form. Dessa typer av män skiter i om de varit tillsammans med kvinnan i 2 månader eller 20 år. Så länge mannen i fråga har kvinnan i ett etablerat förhållande så början han ”work his magic”. Att den dynamiken skulle vara etablerad efter ett års förhållande ser jag inte som något uppseendeväckande. Förmodligen långt tidigare än så. Inte säkert, men om han har de dragen så har de definitivt märkts efter 1 år.

Om man inte vet någonting, vilket vi inte gör av säkra källor beträffande någon av personernas drag, utöver att MGM kan sägas ha betett sig klandervärt och manipulativt i en bodelningstvist i relativ närtid och utifrån allmänna/generella tankar enligt ovan, samt det som framkommit kring tvisten - varför skulle det vara det troligaste att mordet inte föregåtts av någonting annan än stundens ingivelse? Låter helt bisarrt, och sällan hört om något mord som gått till på det sättet i en närståenderelation.

EDIT: om det skulle vara stundens ingivelse, utan några som helst bakomliggande konflikter eller annat som puttrat - då är mannen sannolikt gravt neddrogad vid tillfället, och det tror jag inte här. Alternativt en grav psykos. Inte heller det mest sannolika. Med det sagt inte helt omöjligt, men absolut inte troligare än det jag skriver. Bakomliggande konflikter ignited av alkohol och något lite mer explosivt som kommit upp under dagarna i skärgården (i kombination med en mini-narcissistisk man) är min tanke.
Senast redigerad av Bulbasaur400 2026-08-07 kl. 15:11.
Citera
2026-08-07, 15:08
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Många är inne på den sociala klyftan mellan kvinnan som är chefsjurist och mannen som arbetar som museitekniker. Jag skulle vilja problematisera den bilden. Hon hade en högre utbildningsnivå och med all sannolikhet högre inkomst. Men han var definitivt ingen låginkomsttagare utan tjänade enligt uppgift över 60k per månad, en bra bit över genomsnittet. I sin roll på Magasin 3 var han inte bara vaktmästare och tekniker, utan verkar involverad i allt som sker inklusive det konstnärliga. Det är en liten arbetsplats där man nog hade utvecklat en anda av att man gjorde något viktigt i konstvärlden. Även om han inte fattade beslut om vilka som skulle bjudas in för utställningar så var han helt klart engagerad. Och kunnig nog att få företräda konsthallen och berätta detaljerat om verksamheten i videon vi sett t.ex. Grundaren, miljardären Robert Weil, tycks ha engagerat sig i Magasin 3. Andra som rörde sig där var konstexperter och konstnärer. Kort sagt umgicks han i arbetet nära med personer med högt kulturellt och ekonomiskt kapital. Det är inte säkert att han upplevde ÅÅs sociokulturella krets som finare än sin egen. Kanske såg han snarare ner på hennes i konstvärldens ögon andefattiga sysslor kring bankjuridik? Att hon då tjänar mer pengar behöver inte upplevas som ett problem, när han själv tjänar bra.

Tycker du lyfter något rimligt här. Han har förmodligen känt sig som väldigt viktig och rollen har gett honom en identitet i konstvärlden.

Jag tror att han sett sig som att han och ÅÅ är lika i ”status och värde", han med ett kulturellt kapital och nätverk och hon med ett mer traditionellt. Återkommer hela tiden till att de 2024 skulle säga upp personal på Magasin 3 för att de haft en vattenläcka och skulle lägga sin konsthallsdel. TN verkar ha varit en av de som fick behålla jobbet men då har ju hans arbetsuppgifter så klart förändrats. Man kan ju fundera på om han själv tyckte att han ”sjönk i värde” av att ingen längre kunde se de utställningar han satte samman. Att han nu ”bara” var ansvarig för samligen och inte för själva konsthallen.
Citera
2026-08-07, 15:13
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Eftersom förhållandet är såpass nytt, och att det är en mismatch. Det hinns knappast byggas upp mycket till motiv hos en normal människa under den tiden.

Klart att något fått honom att tända till, och det rejält, och ev. kan det ha funnits sprit med i bilden. Eftersom vi inte har några som helst indikationer på att han varit våldsam tidigare, det vidgår du själv, så tror jag helt enkelt det slog slint. Men det är vad jag TROR, du tror något annat och det har jag inga problem med. Men du verkar vilja övertyga folk om att det är någon sorts sanning, och det vänder jag mig mot. Du kan mycket väl ha rätt, det får vi (förhoppningsvis) svar på när fup'en kommer.

Edit: Det har även förekommit teorier om att det skulle varit planerat, det håller jag för helt uteslutet. Vem fan planerar att mörda någon på det sättet?

Jag är inte heller övertygad om att det finns ett tydligt motiv där han vill komma åt pengar, ville ha henne för sig själv eller liknande men det finns trots allt indikationer på att han inte betett sig helt normalt i och efter åtminstone en tidigare relation där han efter 1,5 år som sambo försökte hävda att en hyresrätt skulle tillfalla honom. Att han inte varit fysiskt våldsam är en sak, men han har bevisligen inte varit helt schysst. Att driva en rättsprocess som är längre än det samboförhållande man precis avslutat för att man inte vill ge upp tanken på att få en hyresrätt ut ur relationen hade nog kunnat kallas för psykiskt våld.
Citera
2026-08-07, 15:14
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Sorry, jag menar inte att försöka övertyga. Ska tänka på det. Rimlig synpunkt. Samtidigt motiverar inte du alls varför du tror som du gör, vilket jag gör. Ditt resonemang är att ”eftersom vi inte vet något så är det förmodligen det allra simplaste scenariot som är mest troligt”. Det är svag logik och märkligt resonerat, anser jag. Söker inte att du ska hålla med mig, men att du ska argumentera för dina ställningstaganden och inte blir defensiv för att de ifrågasätts.

En gång till. Kvinnomord i nära relationer har oftast ett antal gemensamma nämnare. Ett par av dessa är att mannen har kontrollerande och manipulativa drag, och att det föregåtts av våld i någon form. Dessa typer av män skiter i om de varit tillsammans med kvinnan i 2 månader eller 20 år. Så länge mannen i fråga har kvinnan i ett etablerat förhållande så början han ”work his magic”. Att den dynamiken skulle vara etablerad efter ett års förhållande ser jag inte som något uppseendeväckande. Förmodligen långt tidigare än så. Inte säkert, men om han har de dragen så har de definitivt märkts efter 1 år.

Om man inte vet någonting, vilket vi inte gör av säkra källor beträffande någon av personernas drag, utöver att MGM kan sägas ha betett sig klandervärt och manipulativt i en bodelningstvist i relativ närtid och utifrån allmänna/generella tankar enligt ovan, samt det som framkommit kring tvisten - varför skulle det vara det troligaste att mordet inte föregåtts av någonting annan en stundens ingivelse? Låter helt bisarrt, och sällan hört om något mord som gått till på det sättet i en närståenderelation.

Vad gäller statistiken håller jag såklart med dig, men de flesta sådana män brukar ju hamna i straffregistret långt före 57. Det verkar inte denna TN gjort (enl. andra i tråden ska erkännas, har inte kollat själv), så han kan tillhöra dem som det helt plötsligt slår slint för. Jag säger absolut inte att det är så, men eftersom vi inte har några som helst indikationer på att TN varit våldsam tidigare är det vad jag i nuläget tror. Framkommer det en problematisk historik är jag naturligtvis inte sämre än att jag ändrar mig, då kommer jag helhjärtat hålla med dig.
Citera
2026-08-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Vet inte om det i tråden redan står om DNs beskrivning av skadan.

Men jag läste artikeln precis nu och fann de här två citaten intressanta:
"– Vi har tills vidare inte ställt honom mot en massa frågor som vi behöver ha svar på. Vi bedömer att det i det här skedet är bättre att han får berätta själv. Han gör vissa medgivanden, säger Emma Olsson."
"Vad för slags skador det rör sig om vill hon inte gå in på, men av allt att döma är de ”av ytlig beskaffenhet” och inget av allvarlig karaktär."
Åklagarens kommentar att det är bättre att han får berätta själv verkar tyda på en gärningsman som håller på att vakna upp till verkligheten, antingen ur ett sinnesförvirrat tillstånd eller pga att han inser realiteten. Om droger av något slag funnits med vet vi inte.
Citera
2026-08-07, 15:20
Medlem
Citat:
Vad gäller statistiken håller jag såklart med dig, men de flesta sådana män brukar ju hamna i straffregistret långt före 57. Det verkar inte denna TN gjort (enl. andra i tråden ska erkännas, har inte kollat själv), så han kan tillhöra dem som det helt plötsligt slår slint för. Jag säger absolut inte att det är så, men eftersom vi inte har några som helst indikationer på att TN varit våldsam tidigare är det vad jag i nuläget tror. Framkommer det en problematisk historik är jag naturligtvis inte sämre än att jag ändrar mig, då kommer jag helhjärtat hålla med dig.

Jag har förmodligen helt fel, det brukar jag ha när jag gissar på saker

Tycker det däremot finns ett behov av att problematisera MGM och relationen i resonemangen. Inte minst för att mäns våld mot kvinnor i nära relationer oftare än sällan drivs av liknande mekanismer. Mörkertalet av fysiskt och psykiskt våld i nära relationer är enormt såklart, så tycker inte argumentet att TN ”inte har varit våldsam innan” håller. Det vet vi helt enkelt inte, men om han mördar sin flickvän håller jag för sannolikt att han inte har så långt till att åtminstone ta till knytnävarna. Nånting har ju gått snett längs vägen - så långt är vi överens! Och vad det beror på klarnar säkert i FUP som du säger, om ingen med information ger sig till känna.
Citera
2026-08-07, 15:21
Medlem
slemhinders avatar
Snart borde häktningsförhandlingen vara klar. Den inleddes 15:00 i Nacka Tingsrätt.
Citera
2026-08-07, 15:24
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Jag har förmodligen helt fel, det brukar jag ha när jag gissar på saker

Tycker det däremot finns ett behov av att problematisera MGM och relationen i resonemangen. Inte minst för att mäns våld mot kvinnor i nära relationer oftare än sällan drivs av liknande mekanismer. Mörkertalet av fysiskt och psykiskt våld i nära relationer är enormt såklart, så tycker inte argumentet att TN ”inte har varit våldsam innan” håller. Det vet vi helt enkelt inte, men om han mördar sin flickvän håller jag för sannolikt att han inte har så långt till att åtminstone ta till knytnävarna. Nånting har ju gått snett längs vägen - så långt är vi överens! Och vad det beror på klarnar säkert i FUP som du säger, om ingen med information ger sig till känna.

Så kontentan är väl då egentligen att vi är helt eniga, även om vi verkar "kommit in från var sitt håll" s.a.s.
Citera
2026-08-07, 15:28
Medlem
Citat:
Därför att det framgår i tvistemålsdokumentationen att TN ville flytta in till stan, att han hade planerat det en period innan han flyttade ihop med X. Det var aldrig tal om någonting annat, om detta var dom överens. Han bodde tidigare i Gustavsberg.
Säger han själv detta alltså?
Citera
2026-08-07, 15:28
Medlem
Pandalina4s avatar
Han ev tidigare domar kan vara preskriberade. Finns det något sätt att få fram?
Citera
2026-08-07, 15:30
Medlem
Citat:
Om man inte vet någonting, vilket vi inte gör av säkra källor beträffande någon av personernas drag, utöver att MGM kan sägas ha betett sig klandervärt och manipulativt i en bodelningstvist i relativ närtid och utifrån allmänna/generella tankar enligt ovan, samt det som framkommit kring tvisten - varför skulle det vara det troligaste att mordet inte föregåtts av någonting annan än stundens ingivelse? Låter helt bisarrt, och sällan hört om något mord som gått till på det sättet i en närståenderelation.

EDIT: om det skulle vara stundens ingivelse, utan några som helst bakomliggande konflikter eller annat som puttrat - då är mannen sannolikt gravt neddrogad vid tillfället, och det tror jag inte här. Alternativt en grav psykos. Inte heller det mest sannolika. Med det sagt inte helt omöjligt, men absolut inte troligare än det jag skriver. Bakomliggande konflikter ignited av alkohol och något lite mer explosivt som kommit upp under dagarna i skärgården (i kombination med en mini-narcissistisk man) är min tanke.

Jag håller inte med om att han betett sig särskilt klandervärt. Han har betett sig som folk i allmänhet gör vid en bodelning, tyvärr. Han hade rätt att få lgh då han hade större behov av den med två barn. Att han ville ha en fyra är inte så konstigt, barnen behövde var sitt rum. Det här gick helt enkelt till som det brukar i sådana här fall.

Bägge parterna här hade flera förhållanden bakom sig. Vet inte vilka slutsatser vi ska dra av detta. Troligen inga. Vem som helst kan faktiskt bli en mördare, rätt vad det är, bara fel saker plötsligt inträffar, även om det inte är något vi vill erkänna för oss själva. Statistiken i all ära, det är i slutänden bara statistik och i verkligheten inträffar även mindre sannolika saker. Finns inga tecken på tidigare våld, vilket det borde ha gjort. Skulle dock bli väldigt förvånad om det inte fanns något/några berusningsmedel med i bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in