2026-08-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Intressant! Det var nytt för mig. Men när jag tänker efter så är det ju samma sak som att vi använde det tyska "taffel" (bord).

Intressant.

Likväl så finns det inga tvivel om att kräftskiva skall ske.
Inhemska eller utländska vattenspindlar skall inmundigas.

Med glädje, lustiga hattar, lyktor, yppiga kvinnor, sång, öl och starkdryckerna som krävas till dess djur.
(plockar ni den referensen?)

Barnen äter paj och får ett halvt glas mellan öl och 0,02 centiliter akvavit.

Trams att det är dy i de svarta bottenspindlarna, det är ju bara dillspad man surplar i sig. Sen går man över på det göttiga. Den här traditionen kommer överleva bland svenskar.

Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Många av dessa traditioner är endast för att få ett tillfälle att supa av en påhittad anledning, kräftskivan är en sådan. Det är socialt OK att supa sig full.
Samma med fåniga födelsedagar eller ännu fånigare namnsdagar.
Har aldrig själv varit på en kräftskiva ej heller firat min födelsedag.
Därmed inte sagt att alla traditioner bör avskaffas. Finns en anledning att fira jul när dagarna är som mörkast och få ett tillfälle att stanna upp och bry sig om varandra.

Gud vad trist att få fira något. Du får gärna skriva upp dig på en 120 timmar vecka i fabriken så du slipper göra något kul.
Senast redigerad av Mordbrennarn 2026-08-07 kl. 19:52.
Citera
2026-08-07, 19:49
Medlem
AlanGarners avatar
Bra idé!!! Tack

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Förra året blev jag bjuden på middag hos ett par polare. Kräftor till förrätt och grillat till varmrätt! Klockrent säger jag.
Citera
2026-08-07, 19:50
Medlem
AlanGarners avatar
Det kan nog finnas mycket lokala avvikelser där. Var de stadsbor eller bönder?

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vi som hade äldre släktingar som faktiskt levde på den tiden, tidigt 1900-tal, hörde annat.
Citera
2026-08-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Bra idé!!! Tack

Västerbottenpajen och akvaviten ska med.
Sen dyr kvalitetsöl.

Vin rött eller vitt efter smak till kvinnorna.
Citera
2026-08-07, 19:51
Medlem
AlanGarners avatar
Västerbottenpaj är verkligen världsklass! Bra idé!

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Se till att få tag i bra FÄRSKA kräftor, köp ett litet smakprov först. Jag har blivit så besviken att jag totalt gett upp på kräftor. Inte ätit en god kräfta på 6 år tror jag.

Köp inte Ullmo, Pandalus. De ska vara fiskade i hinkar med egen märkning. Mindre kända namn.

Köp för all del INTE kinesiska. Dyrt och äckligt, en oslagbar kombo.

De färska är dock ohemult dyra så jag skulle tipsa om att ha några kräftor kanske tio per pers som förrätt ihop med ostpaj kanske o sen grillat som huvudrätt.

Grillat är godast!!!
Citera
2026-08-07, 19:52
Medlem
AlanGarners avatar
Håller med om allt! Dock till kräftskivan vill jag ha vanlig lageröl, lättdrucken sådan. Sån där garage-IPA kan vara kul men till kröftskivan passar det med Norrlands eller Pripps blå eller någon annan svensk klassiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Mordbrennarn
Västerbottenpajen och akvaviten ska med.
Sen dyr kvalitetsöl.

Vin rött eller vitt efter smak till kvinnorna.
Citera
2026-08-07, 19:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Håller med om allt! Dock till kräftskivan vill jag ha vanlig lageröl, lättdrucken sådan. Sån där garage-IPA kan vara kul men till kröftskivan passar det med Norrlands eller Pripps blå eller någon annan svensk klassiker.

Som med vitt vin och räkor. Jag tycker inte alls att det passar. En öl passar bättre ihop med dem.
Citera
2026-08-07, 19:58
Medlem
Citat:

Gud vad trist att få fira något. Du får gärna skriva upp dig på en 120 timmar vecka i fabriken så du slipper göra något kul.
Du missar poängen, gillar inte stelt "måstefirande", exv. födelsedagar.
De bästa festerna jag har varit på har varit väldigt spontana med otvungen stämning.
Det blir så när man gillar sällskapet och stämningen är avslappnad.
Citera
2026-08-07, 20:02
Medlem
Citat:

Finns riktigt bra kvalitetslager. Som inte är osmakaden fullständig industrilager.
Behövs.

Sen skall du ha lustig mössa på dig. Knäckebröd med smör och kryddpepparost. Medan du surplar dillspad från en kräfta du ska både äta skjärten och klorna på, även smöret som sitter under skölden.
Även benen på spindeln går att knäcka och suga på.

SKÅL FÖR FAN!
Citera
2026-08-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawaii73
Hade det ens varit en riktig tradition från första början så hade de flesta tillagat maten till högtiden med färska råvaror från scratch. Så verkar inte fallet vara generellt ute i stugorna. Man tinar upp ngn jäkla äcklig förkokt o förkryddad variant, som man på sin höjd läst till sig i Expressen ska vara ok, där någon gök rekomenderat sorten.
En vanlig thailändare har mer tradition för en enkel maträtt som lagas hemma vilken dag som helst under året jämför mot dummsvennes "tradition" som tillagas 1 gång per år.
Vill tillägga att jag vid enstaka tillfällen vart på riktig kräftskiva där man lagat svenska färska kräftor med omsorg från traditionella recept med färska råvaror, men det verkar ovanligt.
Tradition my ass generellt.

Det är en högtid.
Kräftskivan kommer rätt nära inpå när det är lagligt att dra upp godsakerna.

Dom små ska få växa till sig.

Du behöver ingen tradition eller avancerad matlagning för att koka kräftor med dill.
Du behöver inte stå där med slev i några timmar.

Nu är Gen Z som aldrig sett något annat än en datorskärm ute och härjar på nätet.
Klipp dig, skaffa ett jobb och en fru. Släpp datorn. Gå ner på puben.
Senast redigerad av Mordbrennarn 2026-08-07 kl. 20:06.
Citera
2026-08-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Du missar poängen, gillar inte stelt "måstefirande", exv. födelsedagar.
De bästa festerna jag har varit på har varit väldigt spontana med otvungen stämning.
Det blir så när man gillar sällskapet och stämningen är avslappnad.

Klocka 04 när du och din vän du kännt i 15 år, druckit 13 öl och varsin halvflaska akvavit.
Drar ni ut på äventyr. Ni kommer minnas det för evigt.
Sen får ni i alla fall sova hos er kvinna även om ni varit dumma. (Kan hända att det inte är din kvinna...)

Typ stulit en båt, använt den ett tag(natt), försökt fiska, delar fångsten med ägaren. Stått i bara byxor och lustig hatt och putsa bort skräpet från den och målat(underhållit) den i rosa(hittade inget annat). Och sen kommit överens(med ägaren) om att ni betalar 300 kronor var, så man får låna den ibland. Ni har ju ändå gjort jobbet, så den överlever några år till.

FANTASTISK tradition. Nästan midsommar.
Senast redigerad av Mordbrennarn 2026-08-07 kl. 20:20.
Citera
2026-08-07, 20:14
Medlem
AlanGarners avatar
SKÅL för fan! Låter så jävla gott!

Citat:
Finns riktigt bra kvalitetslager. Som inte är osmakaden fullständig industrilager.
Behövs.

Sen skall du ha lustig mössa på dig. Knäckebröd med smör och kryddpepparost. Medan du surplar dillspad från en kräfta du ska både äta skjärten och klorna på, även smöret som sitter under skölden.
Även benen på spindeln går att knäcka och suga på.

SKÅL FÖR FAN!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in