2026-08-07, 16:00
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Du är alltså även för att avskaffa monopolet då? Bra.

Menar du Systembolaget? Nä. Och det sa jag inte heller. Det har ju funnits länge nu, d.v.s. Systembolagets vara eller inte vara har inte påverkat något än i alla fall.
Citera
2026-08-07, 16:33
Bannlyst
Såna här traditioner provar man för den sociala biten skull men när det inte ger nåt kvittar det vad man äter, för man lyckades aldrig träffa nån på såna tillställningar. Det är anledningen till att de dör ut. Sen är det patetiskt att sjunga massa löjliga ramsor och viser.
Citera
2026-08-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Halloween är sprunget ur satanismen.

Anton Lavey , grundaren av church of satan , sa på sin tid om "halloween" :

"det är fantastiskt att kristna föräldrar åtminstone en gång årligen uppmuntrar sina barn att dyrka min herre djävulen "

Att ge godis till barn som spökat ut sig till odjur symboliserar att man lirar sig med/förhandlar med djävulens demoner.

Står jag stark I Kristus så behöver jag inte sluta förbund med den demoniska andevärlden

Fin rövarstory, Halloween är från Irland eller nåt sånt skit från början
Citera
2026-08-07, 17:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Alla dessa "högtider" du nämner har sina rötter i det ockulta och flirtandet med svart magi. Skrotas snarast
Sanningen finns endast i Jesus Kristus!

Vilket trams!
Citera
2026-08-07, 17:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvenibraedan
Fin rövarstory, Halloween är från Irland eller nåt sånt skit från början

Korrekt - de gjorde lanternor av enkla kålrötter o rovor.

Hallowe'en = ursprungligen hallow evening - All Hallow's Eve - All Saints Eve
Citera
2026-08-07, 17:59
Medlem
stpungens avatar
Kräftskiva med fåniga hattar, kulörta lyktor, västerbottenost osv kanske är på väg ut om det nu för dom flesta någonsin varit ”inne”, men att äta kräftor och dricka under festliga former kommer naturligtvis inte försvinna, knappt ens avta, livsmedelskedjornas kyl och frysdiskar dignar av kräftor från Turkiet, Spanien, Kina, usa, Sverige osv, många erbjudanden på olika privata köpsajter på nätet som erbjuder både kokta och okokta, dessutom ett enormt stort fiske, både på privatavatten och fria ex klassikern Vättern och Vänern, jag skulle tro att det aldrig någonsin har ätits så mkt kräftor i Sverige. Risken finns att nu när det gått från festmat till vardagsmat tappar det lite glansen av lyx, sista julbordet jag var på (Västergötland) fanns både ägghalvor med kräftstjärtar, kräftomelett och kräftost, kanske tradition i VG men en nyhet för mig…
Senast redigerad av stpungen 2026-08-07 kl. 18:03.
Citera
2026-08-07, 18:23
Medlem
Tror inte att det kommer försvinna helt inom vår livstid. Men det kommer bli mer ovanligt med kräftskivor ja.
Citera
2026-08-07, 18:57
Medlem
Minst halva befolkningen käkar väl kräftor och dricker nubbe en gång per år åtminstone? Sen alla dom små hattarna och grejer absolut det har säkert blivit ovanligare folk vill göra det lite enklare för sig det är samma på julen där det är fullt med plastgranar numera. iPad generationen är lite latare! Traditionerna ändras men dör inte ut och sen är det säkert som med vissa namn som plötsligt blir väldigt populära igen kanske kräftskivor exploderar om 30 år och alla ska ha kräftskivor med mini hattar och haklappar med kräftmotiv.

Kräftskiva får mig alltid att tänka på en Beckfilm med Gösta Ekman som kallades in på uppdrag mitt under en kräftskiva och fick sen höra att han luktade sprit Lite off-topic kanske.
Citera
2026-08-07, 18:58
Medlem
Imnshos avatar
Tragiskt. En klassisk svensk tradition som först fick ett dödligt sår genom kräftpesten, sedan kom blattarna med sin främmande kultur in och gjorde saken värre. Till sist började giriga handlare sälja dysmakande sumpkräftor från ett avloppsdike i Kina. Givetvis med klor som en anorektisk skrivbordsfröken.

Jag minns med stor nostalgi och vemod barnaårens kräftfiske i augustinatten. Hur spännande var det inte att dra upp burarna och lysa med ficklampa.

Jag lärde mig också att dyka efter kräftor och plocka dom för hand. Fantastiskt roligt!!

Ring Edward Blom och uppmana honom till ett folkligt upprop/uppror för kräftskivans bevarande!
Citera
2026-08-07, 19:03
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
Skivans betydelse:
Ordet "skiva" kommer från bordsskiva och blev
ett äldre ord för en fest med god mat och dryck.
Intressant! Det var nytt för mig. Men när jag tänker efter så är det ju samma sak som att vi använde det tyska "taffel" (bord).
Citera
2026-08-07, 19:20
Medlem
Hawaii73s avatar
Hade det ens varit en riktig tradition från första början så hade de flesta tillagat maten till högtiden med färska råvaror från scratch. Så verkar inte fallet vara generellt ute i stugorna. Man tinar upp ngn jäkla äcklig förkokt o förkryddad variant, som man på sin höjd läst till sig i Expressen ska vara ok, där någon gök rekomenderat sorten.
En vanlig thailändare har mer tradition för en enkel maträtt som lagas hemma vilken dag som helst under året jämför mot dummsvennes "tradition" som tillagas 1 gång per år.
Vill tillägga att jag vid enstaka tillfällen vart på riktig kräftskiva där man lagat svenska färska kräftor med omsorg från traditionella recept med färska råvaror, men det verkar ovanligt.
Tradition my ass generellt.
Senast redigerad av Hawaii73 2026-08-07 kl. 19:22.
Citera
2026-08-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag har svårt att ha nostalgi över högtider eftersom jag i vuxxen ålder i mångt och mycket skiter i samtliga. Visst kan jag tycka det vore lite tråkigt om saker som jul och midsommar fösvinner, men samtidigt är det inget jag känner mig speciellt sorgsen över.

När det kommer till kräftskivor så är associerar jag det mest med starksprit och snapsvisor. Synd om just dom sakerna skulle försvinna? Absolut. Att dom sker i samband med att äta kräftor? Vem fan bryr sig?
Många av dessa traditioner är endast för att få ett tillfälle att supa av en påhittad anledning, kräftskivan är en sådan. Det är socialt OK att supa sig full.
Samma med fåniga födelsedagar eller ännu fånigare namnsdagar.
Har aldrig själv varit på en kräftskiva ej heller firat min födelsedag.
Därmed inte sagt att alla traditioner bör avskaffas. Finns en anledning att fira jul när dagarna är som mörkast och få ett tillfälle att stanna upp och bry sig om varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in