2026-08-07, 13:09
Medlem
AlanGarners avatar
Att man fiskar kräftor på natten har att göra med kräftans dygnsrytm. De gömmer sig under dagen och går ut och börjar leta efter mat på sjö och flodbottnar på kvällen. Så det är bäst att plocka upp burarna på natten innan kräftorna tar sig ut eller börjar självdö.

Från 1500-talet och framåt har överklassen i storstäderna sett kräftor som festmat med hög status. Det var nog snarare fattighjonen som var suspekta mot kräftorna.

Man kan kanske tänka sig att en hårt kroppsarbetande bonde föredrog ett rejält mål inälvor med potatis istället för att pilla med kräftor som har så lite mat på sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Möjligen på 1500-talet.

Men därefter var det fattigmansmat.
Man skämdes för att behöva äta kräftor, dom fiskades på nätterna för att ingen skulle se.
Citera
2026-08-07, 13:19
Medlem
AlanGarners avatar
Men blir helt plötsligt sugen på kräftskiva. Har inte varit på en eller anordnat på minst tio år, Har jag gäster så grillar vi, jag är grillmanisk på sommaren. Men nu ska jag fan dra ihop en kräftskiva!
Citera
2026-08-07, 13:20
Medlem
Tavastehuss avatar
Svenskar som sitter och applåderar när svenska traditioner dör ut är fan den värsta sorten. De äter all möjlig skit annars - uppväxta på Scans hotdogs och Eldorados ”stekbullar” med snabbmakaroner - men när det kommer till kräftor så är det plötsligt det värsta man kan sätta i sig. Smaklökar som marinerats i Monster och källarslaktad fårkebab kan aldrig ha åsikter om mat.

Det är trevligt med kräftskiva; nubbe, öl och gärna svenska flodkräftor, men havskräftor funkar som substitut. Trivs man inte dylika miljöer är man antagligen inte svensk.

Jävligt illa med den amerikanska signalkräftan som säkert haft sin klo med i spelet till varför svensken äter mindre kräftor.
Citera
2026-08-07, 13:39
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Fiskade kräftor med barnbarn igår kväll och de får gå av sig och blir kokta ikväll till kräftskivan på lördag, tradition hos oss avsluta sommarlovet på något vis och något de ser fram mot varje år.

Tror det är helheten, att man har en tradition på vettigt sätt så lever den vidare. Om man som barn förknippar kräftskiva med dyngraka vuxna som inte kan sköta sig så tar man kanske inte med det fina minnet och för över till sina egna barn och den dör ut.

Ser man skillnaden till midsommar, jul, påsk så är det lediga dagar från arbete för de flesta och därmed enklare planera in ett firande med släkt eller vänner. Kräftskiva eller premiär är inte någon ledig röd dag utan man får planera in på någon helg precis i skarven när arbete, skola mm ska börja. Samma med lucia, vanlig arbetsdag osv. Klart man inte sitter uppe och festar eller firar tyvärr då man ska infinna sig på arbetet 07:00 dagen efter.

Synd att gamla traditioner försvinner allt mer. Någon i tråden nämnde gökotta, sånt en annan vart med om då föräldrar packade picknickkorg och man samlades vid någon lada och det var logdans fram till man vid 04:00 begav sig iväg för lyssna in göken, oftast på kristihimmelfärd.

Luciavaka var man på som ung, dvs dagen innan lucia, var musik på tv och man satt uppe till midnatt. Men det fasades ut då det förekom alkohol bland unga på en del fester (så klart). Något man i skitnödiga Sverige inte kunde tolerera.
Men och andra sidan när jag började arbeta var det tradition med glögg på jobbet lucia, ja inte saftglögg utan starkvinsglögg, försvann tidigt 90 tal och idag ens ha 0.1 PPM i blodet så blir man ledsagad hem och sen möte med HR mm.

Ser man matmässigt så kräftor 250 kr och uppåt för 500-700g svenska signal, inte många gram mat om man jämför att det är samma pris som köpa svensk oxfilé och då kan man äta allt. Även det kan spela in då folks ekonomi kanske inte tillåter och ska man välja får man mer om man köper oxfilé än köpa kräftor. Så yngre kanske hellre bjuder över vänner och serverar en köttbit och potatisgratäng och nån bea istället för satsa på kräftor och pajer.

Det är ju så vi gör på landet. Barnen följer med och insuper stämning och får en koppling. Här i byn fiskas kräftor som sedan blir till ett kräftknytis. Kräftskivans död är mest ett fenomen i städer. I norr lär det vara samma sak med surströmming. Ålagille i Skåne.
Citera
2026-08-07, 14:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Men blir helt plötsligt sugen på kräftskiva. Har inte varit på en eller anordnat på minst tio år, Har jag gäster så grillar vi, jag är grillmanisk på sommaren. Men nu ska jag fan dra ihop en kräftskiva!

Förra året blev jag bjuden på middag hos ett par polare. Kräftor till förrätt och grillat till varmrätt! Klockrent säger jag.
Citera
2026-08-07, 14:31
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Men ändå synd om vi förlorar en internationell claim to fame att äta botten krypande leddjur. Låter mer som något vietnameser sysslar med.
Skaldjur och kräftor äts väl av alla möjliga folkslag i hela världen? Det är ju knappast unikt för oss svenskar.
Hummer anses vara finmat av alla, och humrar är ju bara jättekräftor.

Men visst, själva kräftskivan och att vi "gör en grej" av att äta kräftorna, är ganska unikt och synd om det ska försvinna.
Citera
2026-08-07, 14:36
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Kräftskivan är bara ett symptom. Det är hela det sociala kittet som löses upp - föreningsliv, gemensamma normer, lokala traditioner och den tillit som höll samhället samman. När samhällskontraktet vittrar sönder, och våra barn pratar med kraftig ortenbrytning, då försvinner även de återstående ritualerna. Darwin tar hand om resten.

Mycket väl författat. Dessvärre tror jag, dessutom, att du har helt rätt.

Det sociala samspel vi odlat under generationer håller på att fullständigt brytas sönder. I småorter och på landsbygden finns fortfarande visst kvar, men även där är det på väg att försvinna.
Citera
2026-08-07, 14:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Att man fiskar kräftor på natten har att göra med kräftans dygnsrytm. De gömmer sig under dagen och går ut och börjar leta efter mat på sjö och flodbottnar på kvällen. Så det är bäst att plocka upp burarna på natten innan kräftorna tar sig ut eller börjar självdö.

Från 1500-talet och framåt har överklassen i storstäderna sett kräftor som festmat med hög status. Det var nog snarare fattighjonen som var suspekta mot kräftorna.

Man kan kanske tänka sig att en hårt kroppsarbetande bonde föredrog ett rejält mål inälvor med potatis istället för att pilla med kräftor som har så lite mat på sig.
Vi som hade äldre släktingar som faktiskt levde på den tiden, tidigt 1900-tal, hörde annat.
Citera
2026-08-07, 14:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har aldrig hört nån under 30 pratat om varken kräftskivor eller gökotta.
Lucia är för barn.
Är nog bara jul och midsommar som kommer överleva.
Alla andra traditioner är väl redan borta?

Jag är 50+ och jag har varit på mången stor kräftfest i mina dagar, men det var på tiden då svenska flodkräftor ännu inte drabbats av kräftpest. Sista festen av det slaget var före pandemin. Men egentligen ruinerades festerna för längesedan, av att man inte kunde fiska egna kräftor och att kräftorna började smaka ruskigt illa.

Påsken är en familjehögtid. Man skickar påskkort, målar ägg, äter ägg, sill, ostpaj, och inkokt lax alt. kyckling/anka i ugn. Påskduk och påskris på bordet. Tulpaner eventuellt.

Julen samma sak, annorlunda mat och dekorationer, man ger presenter och äter gott. Ibland julotta eller midnattsmässa då man går i kyrkan av tradition.

Nyår: fest med vännerna o ev fyrverkeri. Skåla in det nya året i champagne. Brakmiddag.

Valborg: med lite tur tar man fram grillen och njuter av den första grillade middagen med goda vänner eller familj, sen kollar man körsång, brasan o ev fyrverkeri.

Midsommar: fira på landet eller liknande, äta plockmat, sallad, sill, nubbe, jordgubbar... Ju fler desto roligare. Man vill helst vara ute i naturen. Typ.

Allhelgona: jag gör inget särskilt, ev parmiddag eller höstfest i anknytning till datumet. Halloweenfest har man ju varit på, ett antal.
Andra har åminne av de som levt och har nån liten speciell stund för det.

Lucia är verkligen ingen särskild dag i min bok. Den kan man skippa.

Är det någon som ännu firar Mårten gås-dagen? Äter svartsoppa? Inte jag, aldrig.
Citera
2026-08-07, 14:55
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vilka nya traditioner har de yngre ersatt det med?
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Inga alls. De sitter hemma med en mobiltelefon i näven istället.
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Leka med dator spel, vid 40 år leker dom fortfarande med dator spel och tror att kräftskiva är ett nytt spel man kan köpa
Fy fan vilka mörka jävla tider! Annus horribilis!!!
Nä man får försöka sno sig iväg och kräfta till det. Jag såg även att Gäsene har en kräftost.
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Kräftskivan är bara ett symptom. Det är hela det sociala kittet som löses upp - föreningsliv, gemensamma normer, lokala traditioner och den tillit som höll samhället samman. När samhällskontraktet vittrar sönder, och våra barn pratar med kraftig ortenbrytning, då försvinner även de återstående ritualerna. Darwin tar hand om resten.
Sverige behöver en folklig radikal kulturaktioner. Kulturellaktivism och liv.
Man måste göra det bara.
Citera
2026-08-07, 14:57
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vi som hade äldre släktingar som faktiskt levde på den tiden, tidigt 1900-tal, hörde annat.
Kan farbror förtälja fornstora dagars leverne för en yngre lätt förtappad generation?
Citera
2026-08-07, 15:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Alhamdulillah
Det åtmindstånde inte haram din grisätare

Synd att du inte har förstånd till att begripa att grisen är ett otroligt bra djur som ger oss människor mycket gott.

Kött-godis: Bacon, knaprigt
Grillat kött som är mört som synden och aldrig torkar ut på grillen så länge du kör med grillolja: välgrillad fläskfilé
Kött-"marmelad" pga fetthalt och sötma:
pluma eller griskind
Kött-chips: friterad grissvål

Och fettet kan man bl a göra ljus av!
Tarmarna korvskinn!
osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem