Citat:
Ursprungligen postat av
Russinsmurfen
Har aldrig hört nån under 30 pratat om varken kräftskivor eller gökotta.
Lucia är för barn.
Är nog bara jul och midsommar som kommer överleva.
Alla andra traditioner är väl redan borta?
Jag är 50+ och jag har varit på mången stor kräftfest i mina dagar, men det var på tiden då svenska flodkräftor ännu inte drabbats av kräftpest. Sista festen av det slaget var före pandemin. Men egentligen ruinerades festerna för längesedan, av att man inte kunde fiska egna kräftor och att kräftorna började smaka ruskigt illa.
Påsken är en familjehögtid. Man skickar påskkort, målar ägg, äter ägg, sill, ostpaj, och inkokt lax alt. kyckling/anka i ugn. Påskduk och påskris på bordet. Tulpaner eventuellt.
Julen samma sak, annorlunda mat och dekorationer, man ger presenter och äter gott. Ibland julotta eller midnattsmässa då man går i kyrkan av tradition.
Nyår: fest med vännerna o ev fyrverkeri. Skåla in det nya året i champagne. Brakmiddag.
Valborg: med lite tur tar man fram grillen och njuter av den första grillade middagen med goda vänner eller familj, sen kollar man körsång, brasan o ev fyrverkeri.
Midsommar: fira på landet eller liknande, äta plockmat, sallad, sill, nubbe, jordgubbar... Ju fler desto roligare. Man vill helst vara ute i naturen. Typ.
Allhelgona: jag gör inget särskilt, ev parmiddag eller höstfest i anknytning till datumet. Halloweenfest har man ju varit på, ett antal.
Andra har åminne av de som levt och har nån liten speciell stund för det.
Lucia är verkligen ingen särskild dag i min bok. Den kan man skippa.
Är det någon som ännu firar Mårten gås-dagen? Äter svartsoppa? Inte jag, aldrig.