2026-08-07, 01:07
Medlem
JymdKjams avatar
Kommer Kräftskivan gå samma öde till mötes som Lussevakan? Dagens ungdomar verkar inte vilja föra traditionella fester vidare:

https://www.svt.se/kultur/experten-kraftskivan-kan-vara-pa-vag-att-do-ut

Citat:
Kräftskivan lever i en osäker tid. Intresset i den yngre generationen dalar vilket sätter traditionens överlevnad på spel, enligt Richard Tellström.

Det förefaller inte falla yngre generationer i smaken att äta röda amfibier, västerbottenpaj iförd lustig hatt och haklapp. De verkar inte heller vara så pigga på att dricka alkohol, allra minst snaps. Förr i tiden så var kräftpremiären och luciafirandet givna tillfällen på året att begå massa debuter och vidga vyerna.

Håller ni med om att kräftskivan lever på lånad tid? Är det bra eller dåligt att den försvinner? Kommer den att ersättas av något annat - i så fall vad?

När var ni på en riktig kräftfest senast?
Citera
2026-08-07, 01:15
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Luciafirande är endast förknippat med fest runt stockholm och kanske uppsala, troligen en ganska modern grej med för den delen.

Likaså är kräftskivan en relativ nymodighet, förr fiskades kräftorna enbart för att slänga ut på åkrarna som gödsel.

Personligen gillar jag inte undervattensinsekter alls och är inte heller särskilt ung
Citera
2026-08-07, 01:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Kommer Kräftskivan gå samma öde till mötes som Lussevakan? Dagens ungdomar verkar inte vilja föra traditionella fester vidare:

https://www.svt.se/kultur/experten-kraftskivan-kan-vara-pa-vag-att-do-ut

Det förefaller inte falla yngre generationer i smaken att äta röda amfibier, västerbottenpaj iförd lustig hatt och haklapp. De verkar inte heller vara så pigga på att dricka alkohol, allra minst snaps. Förr i tiden så var kräftpremiären och luciafirandet givna tillfällen på året att begå massa debuter och vidga vyerna.

Håller ni med om att kräftskivan lever på lånad tid? Är det bra eller dåligt att den försvinner? Kommer den att ersättas av något annat - i så fall vad?

När var ni på en riktig kräftfest senast?
Har aldrig hört nån under 30 pratat om varken kräftskivor eller gökotta.
Lucia är för barn.
Är nog bara jul och midsommar som kommer överleva.
Alla andra traditioner är väl redan borta?
Citera
2026-08-07, 01:49
Moderator
tobess avatar
Jag har svårt att ha nostalgi över högtider eftersom jag i vuxxen ålder i mångt och mycket skiter i samtliga. Visst kan jag tycka det vore lite tråkigt om saker som jul och midsommar fösvinner, men samtidigt är det inget jag känner mig speciellt sorgsen över.

När det kommer till kräftskivor så är associerar jag det mest med starksprit och snapsvisor. Synd om just dom sakerna skulle försvinna? Absolut. Att dom sker i samband med att äta kräftor? Vem fan bryr sig?
Citera
2026-08-07, 01:56
Medlem
Tomtekukars avatar
Kräftskivan är bara ett symptom. Det är hela det sociala kittet som löses upp - föreningsliv, gemensamma normer, lokala traditioner och den tillit som höll samhället samman. När samhällskontraktet vittrar sönder, och våra barn pratar med kraftig ortenbrytning, då försvinner även de återstående ritualerna. Darwin tar hand om resten.
Citera
2026-08-07, 01:56
Medlem
Merwinnas avatar
Numera kan man ju få tag i kräftor året om. Det gör att det inte blir den där stora grejen längre, som kräftpremiären var förr. Det är så med allting, att när det är för lätt att få tag i, så försvinner tjusningen. Antar att de saker som förr var förknippade med luciavakan inte är så sällsynta och märkvärdiga och efterlängtade heller längre, så då kan det lika gärna vara.

...och sedan är det ju så rent allmänt, att folk mer och mer slutat umgås IRL och flyttat till den internationella digitala världen. Då blir förstås de typiskt svenska festerna det som försvinner först.
Citera
2026-08-07, 02:00
Medlem
Tror det var 35 år sedsn jag sist var på kräftskiva.
Det med att koka djur levande känns väldigt ofräscht för mig.
Citera
2026-08-07, 02:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Tror det var 35 år sedsn jag sist var på kräftskiva.
Det med att koka djur levande känns väldigt ofräscht för mig.
Stryper du dem inte innan du kokar dem?
Citera
2026-08-07, 02:04
Medlem
Svavelbryggas avatar
Inte ätit kräftor sen jag var barn men vill påpeka att de är vare sig amfibier eller insekter utan kräftdjur.

Men ändå synd om vi förlorar en internationell claim to fame att äta botten krypande leddjur. Låter mer som något vietnameser sysslar med.
Citera
2026-08-07, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Stryper du dem inte innan du kokar dem?
Jag gör ingenting med dem eftersom jag inte köper dem eller äter dem. Jättegott och kanske bland de godaste, men nej att koka levande djur känns riktigt ofräscht och onödigt när man redan bidrar till så mycket dåligt matproduktion och dålig djurhållning genom konsumtion.
Citera
2026-08-07, 02:13
Medlem
over9ks avatar
Är ju bara kinesiska eller typ turkiska kräftor nuförtiden. Riktigt äckligt.
Citera
2026-08-07, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Bara djurplågare som inte stryper dem först.
Jag provade med en slaktmask en gång, funkade sådär.
Tror det är väldigt få människor som stryper kräftor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in