2026-08-07, 14:07
Medlem
Waldorfnisses avatar
Känns som att det skulle finnas 100 mer vettiga förklaringar än den han uppgett för polisen. Jo men tjena att han gick förbi och bevittnade detta och sen släpade in henne för att han var rätt att bli påkommen.
Citera
2026-08-07, 14:09
Medlem
vonVettvillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
gwp har ofta fel…
Grundar du det på statistik eller på ogillande av GWP?
Om svaret är statistik, får du gärna länka eller på annat sätt informera om vart den går att finna.
Själv gillar jag GWP, men det hade varit intressant att ta del av lite statistik.
Citera
2026-08-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Nej, var har du fått det ifrån. Han döms efter nuvarande lagstiftning givetvis.
Med ett så skickligt svar som bara en jurist kan svara på så måste jag fråga vilken princip lutar du dig mot?
Citera
2026-08-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Bra redogörelse, med tillägget att han kan få mer än tio års fängelse, eftersom det rör sig om mer än ett (1) mord. Jag är osäker på vad som är den maximala tidsbestämda påföljden här. Men mer än tio år i alla fall.

Jag kanske missuppfattar vad du menar. Men det framgick av tidigare inlägg jag refererade till. Men såhär:

Den dåvarande straffskalan, avseende 10 år ELLER fängelse på livstid, gjorde att rätten var tvungen att ta ställning till vilket av dessa två alternativ man skulle välja mellan - oavsett om det rörde ett eller flera mord. Dock var/är praxis såpass tydlig så att någonting annat än livstid inte var möjligt vid sådana här slags gärningar. Läs NJA 1999 s. 531 och NJA 2007 s. 194 där man angav att livstids fängelse kunde aktualiseras vid mord som var planerade, utförts med särskild grymhet, innefattat moment som gör att mordet framstår som särskilt grovt eller skördat mer än ett offer.

Tilläggas skall att även om det endast skulle gå att bevisa att den misstänkte mördat kvinnan, så finns det ju goda utsikter för livstids fängelse ändå (läs "planerats", "utförts med särskild grymhet", "särskilt grova moment"). Dessutom så är ju kvinnans utsatthet, försvarslöshet och hjälplöshet oerhört försvårande - då hon var en äldre kvinna och gärningen dessutom skedde mitt ute på landet.

Sedan verkar det finnas ett "försök till variant av ett alternativyrkande" om medhjälp till mord som man inte får glömma. Klart är iallafall att det vid tiden för gärningen fanns möjlighet att döma till livstid även för medhjälp. Men hur lagen och praxisen såg ut lite mer specifik 2005 kan jag inte säga på rak arm...
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-07 kl. 14:25.
Citera
2026-08-07, 14:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Precis, motivet är ju dolt i dunkel.

Inga pengar, 10000 i Tors byxor låg kvar.

Om jag inte missminner så hade ett bankomat används en bit från MGM bodde men misslyckade att ta ut något. Dessutom ingen kamera på nämnda bankomat.
Var det Tors kort?

Från Stämningsansökan:
•Anträffat gods i skogen och Gärds bankomatkort 884-893 och 894-918

https://imgur.com/a/dumpade-f-rem-l-sB8YBzw
Hur kan hennes kort hittats där? Har man varit inne i stan försökt ta ut pengar sen återvänt och slängt kortet och väskan??
Senast redigerad av popll 2026-08-07 kl. 14:25.
Citera
2026-08-07, 14:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Är less på att lägga ner tid och arbete med att ta fram dokument, och sedan kreddas någon annan för mitt jobb. Ca 57:e gången det händer.

Korrigera så fakta blir rätt.
Tack till dig och Greven!
Citera
2026-08-07, 14:27
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Är det så?? Konstigt i så fall.

Ja så är det. Normalt sett tillämpas inte lagar retroaktivt i Sverige. Du döms efter de lagar som gällde vid brottstillfället.

Citat:
Redan innan han greps hade den 45-årige man som misstänks för dubbelmordet i Brattås 2005 varit orolig för att polisen skulle kunna hitta honom genom dna-baserad släktforskning – vilket sedan var precis vad som hände.

Det framgår i förundersökningsprotokollet, som blev offentligt i samband med att 45-åringen åtalades under fredagen.

https://omni.se/45-aringen-var-orolig-for-dna-teknik-innan-han-greps/a/43xd1g

Har det framkommit något motiv? Det verkar inte handla om någon psykiskt störd person iallafall. Han har nog följt utredningen noga under åren.
Citera
2026-08-07, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hur kan hennes kort hittats där? Har man varit inne i stan försökt ta ut pengar sen återvänt och slängt kortet och väskan??
Förundersökningsprotokoll:
•Anträffat gods i skogen och Gärds bankomatkort 884-893 och 894-918
Tror bankomaten svalde kortet.
Citera
2026-08-07, 14:35
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll

Det kan nog inte varit Gärds kort vid bankomaten eftersom det låg ju i väskan.
Det var nog Tors kort.

Jag hittade ett äldre inlägg:
tygväskan finns även Gerds plånbok, i plånboken saknas ett bankomatkort. Bankomatkortet återfinns senare spärrat i en bankomat. Den aktuella bankomaten som användes låg vid polishuset i Härnösand.

Märkligt, då man misstänker att GM har försökt få ut pengar ur en bankomat med Tors bankomatkort.
Orsaken att GM missat plånboken kan bero på många saker.

Jag gjorde en sökning här inne.
https://www.flashback.org/sok/?so=pd&query=bankomat&t=916157&sp=1
Citera
2026-08-07, 14:37
Medlem
SmartSkalles avatar
Han ljuger så dåligt denna Johan Jacobsson...vem fan bevittnar ett mord för att sen gå fram och dra in den mördade i en lada...:-)
Troligtvis hade han tagit ett flertal långpromenader i omgivningen och sett gården och att den låg lagom avsides för att stjäla något...han befann sig i lagården/verkstan när Tor kom in som direkt blev överfallen med yxhugg i huvudet...Gerd hörde kanske tumultet och gick in i ladugården där hon såg mördaren och flydde men blev upphunnen och mördad en bit utanför ingången för att direkt bli insläpad dit igen.
Han fick sen bråttom att ta sig in i boningshuset för att om möjligt stjäla något av värde.
Att han inte hittade plånboken måste väl bero på att den inte var synlig på sängen eller låg i byxfickan, eller så var han aldrig in i sovrummet.
Sherlock, släng dig i väggen...:-)
Senast redigerad av SmartSkalle 2026-08-07 kl. 14:40.
Citera
2026-08-07, 14:37
Medlem
-Dizzy-s avatar
Har man teorier om brevskrivaren va, var det MGM själv?
Citera
2026-08-07, 14:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag kanske missuppfattar vad du menar. Men det framgick av tidigare inlägg jag refererade till. Men såhär:

Den dåvarande straffskalan, avseende 10 år ELLER fängelse på livstid, gjorde att rätten var tvungen att ta ställning till vilket av dessa två alternativ man skulle välja mellan - oavsett om det rörde ett eller flera mord. Dock var/är praxis såpass tydlig så att någonting annat än livstid inte var möjligt vid sådana här slags gärningar. Läs NJA 1999 s. 531 och NJA 2007 s. 194 där man angav att livstids fängelse kunde aktualiseras vid mord som var planerade, utförts med särskild grymhet, innefattat moment som gör att mordet framstår som särskilt grovt eller skördat mer än ett offer.

Tilläggas skall att även om det endast skulle gå att bevisa att den misstänkte mördat kvinnan, så finns det ju goda utsikter för livstids fängelse ändå (läs "planerats", "utförts med särskild grymhet", "särskilt grova moment"). Dessutom så är ju kvinnans utsatthet, försvarslöshet och hjälplöshet oerhört försvårande - då hon var en äldre kvinna och gärningen dessutom skedde mitt ute på landet.

Sedan verkar det finnas ett "försök till variant av ett alternativyrkande" om medhjälp till mord som man inte får glömma. Klart är iallafall att det vid tiden för gärningen fanns möjlighet att döma till livstid även för medhjälp. Men hur lagen och praxisen såg ut lite mer specifik 2005 kan jag inte säga på rak arm...

Nog jag som är otydligt. Jag menar att det finns möjlighet att döma till ett tidsbestämt straff som överstiger tio år.
Men livstid är väl mer troligt, om han döms för två fall av mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in