2026-05-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Skorna kan ha med DNAt att göra. Gerd dog med finskorna på.
Mordet behöver inte ha någon koppling till DNAt alls.

Enligt senaste gissningen i tråden fanns DNAt bara på en fotled/byxben/strumpa.
Vet inte om man släpar på lik i ett eller båda benen.

Oavsett så har någon släpat in Gerd i ladan och då är det väl mest troligt att just den personen avsatt dna på Gerds byxben eller strumpa.
Citera
2026-05-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leifgwp1981
Kan ju vara så att Gerd hämtade skorna i butiken precis innan hon åker ut till Tor, och har med sig skorna på cykeln. Sen tar hon på sig dom nya skorna hemma hos Tor då hon vill gå in dom.
Köpet kanske inte gick att spåra om man lyckades nollade det, eller om Tor betalade i cash.

Tor kan mycket väl ha åkt ut till butiken för att möta Gerd på morgonen?
Men eftersom hon har cykeln så åker dom inte hem tillsammans i bilen.

Min teori är att mordet handlar om något annat och att JJ kan vara helt oskyldig.
Jag tror fortfarande på någon av dom 3 grundteorierna.

Kan man verifiera att JJ jobbade i skobutiken så kommer han nog släppas, beroende på om inte polisen har något mer då förstås. Sen är det ju märkligt om man inte har mer DNA från mordplatsen. Det kan ju förstås bero på en dålig polisutredning att man inte säkrat mer DNA.

Å andra sidan kan Gerd köpt finskorna på annat håll också om JJ ljuger, om JJ är skyldig har han antagligen koll på alla fakta i fallet, tex vart han möjligen avsatt DNA.

Inte så troligt att JJ jobbade i nån form av butik med kunder då han lider av social fobi.
Citera
2026-05-10, 11:16
Medlem
Citat:
Kan ju vara så att Gerd hämtade skorna i butiken precis innan hon åker ut till Tor, och har med sig skorna på cykeln. Sen tar hon på sig dom nya skorna hemma hos Tor då hon vill gå in dom.
Köpet kanske inte gick att spåra om man lyckades nollade det, eller om Tor betalade i cash.

Tor kan mycket väl ha åkt ut till butiken för att möta Gerd på morgonen?
Men eftersom hon har cykeln så åker dom inte hem tillsammans i bilen.

Min teori är att mordet handlar om något annat och att JJ kan vara helt oskyldig.
Jag tror fortfarande på någon av dom 3 grundteorierna.

Kan man verifiera att JJ jobbade i skobutiken så kommer han nog släppas, beroende på om inte polisen har något mer då förstås. Sen är det ju märkligt om man inte har mer DNA från mordplatsen. Det kan ju förstås bero på en dålig polisutredning att man inte säkrat mer DNA.

Å andra sidan kan Gerd köpt finskorna på annat håll också om JJ ljuger, om JJ är skyldig har han antagligen koll på alla fakta i fallet, tex vart han möjligen avsatt DNA.

Det gjordes fler tekniska beslag från brottsplatsen än vad polisen hade möjlighet att undersöka. Som jag förstår det så går man återigen allt detta och letar DNA, för kan man även hitta JJ:s DNA på de kläder som Tor var övertäckt med så kan man slå hål på JJ:s förklaring.
Citera
2026-05-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
Inte så troligt att JJ jobbade i nån form av butik med kunder då han lider av social fobi.

Hade han inte arbetat som brevbärare?
Stod inte Tors bil nere vid postlådan samma morgon?
Citera
2026-05-10, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Hade han inte arbetat som brevbärare?
Stod inte Tors bil nere vid postlådan samma morgon?

Tidningsbud är mer rimligt om han led av social fobi redan 2005.

Frågan är hur han kunde bo kvar i studentboendet efter 2005.
Jag tror han bara var skriven där.

Det är möjligt han följde efter Gerd på cykeln i såna fall, det har spekulerats om detta är ett möjligt scenario.
Citera
2026-05-11, 08:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Det gjordes fler tekniska beslag från brottsplatsen än vad polisen hade möjlighet att undersöka. Som jag förstår det så går man återigen allt detta och letar DNA, för kan man även hitta JJ:s DNA på de kläder som Tor var övertäckt med så kan man slå hål på JJ:s förklaring.

Jag tror den här DNA grejen i Brattås kan ha satt käppar i hjulen hela tiden.
GWP var tidigt inne på att DNA kan ha kommit dit naturligt.
Citera
2026-05-11, 17:00
Medlem
Citat:

Där tror jag GWP har fel. Kan och kan men hur troligt är det? Förklaringar som skoaffär mm tror jag inte på.
Citera
2026-05-11, 22:04
Medlem
gwp har ofta fel…
Citera
2026-05-12, 10:06
Medlem
Citat:

Varför detta gissande hit och dit sida upp och sida ner i denna tråd? Enl JJ's advokat har JJ angivit en trolig orsak till varför hans DNA fanns på Gerds byxben. Vi övriga får svaret vid en ev rättegång om det nu blir ett åtal.
Citera
2026-05-12, 13:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Varför detta gissande hit och dit sida upp och sida ner i denna tråd? Enl JJ's advokat har JJ angivit en trolig orsak till varför hans DNA fanns på Gerds byxben. Vi övriga får svaret vid en ev rättegång om det nu blir ett åtal.

Ja…men inte tillräcklig trovärdig förklaring/ orsak för att slippa bli fortsatt häktad på sannolika skäl.
Citera
2026-05-12, 13:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja…men inte tillräcklig trovärdig förklaring/ orsak för att slippa bli fortsatt häktad på sannolika skäl.

Det tar väl tid att utreda om det är en trolig orsak.
Citera
2026-05-13, 17:23
Medlem
Rabattfyllans avatar
Med tanke på att den mordmisstänkte är svensk så lär massmedia vara ivriga att hänga ut honom med namn och bild. Kommer det ske redan vid åtal eller väntar man till den fällande domen med att hänga ut honom? Om det varit fråga om en invandrare hade massmedia gjort allt för att mörka identiteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in