2026-08-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Grundregeln i krig är att militär krigar mot militär.
Civila är inte inblandade.
Det handlar om ”fair play”.
Stat mot stat.
Om man bombar mot civila är det ett krigsbrott.
Om man våldtar civila är det ett krigsbrott.

Det är krigsbrott oavsett vem man våldtar.
Citera
2026-08-06, 23:14
Medlem
Wyrdkins avatar
Därför att i krig kan man ex bli väldigt frestad att döda civila som ren hämnd trots att det inte hjälper sidan att vinna.
Citera
2026-08-07, 00:41
Medlem
DaEzzs avatar
Det hela är relativt enkelt. Om till exempel sårade soldater skjuts på fläcken och/eller man skjuter stridande som kapitulerar, så kommer sårade att slåss tills de dör och ingen kommer heller att ge upp utan i stället försöka ta med sig så många fiender som möjligt i döden när läget är hopplöst.

Skjuter man civila (som per definition är anhöriga och vänner till soldater i fiendestyrkan) så kommer fienden att hämnas när du ligger där övergiven och skjuten i benet, kanske hänger de upp dig i ett träd och skär ut tarmarna på dig medans du fortfarande lever som ett varnande exempel.

Detta vill ingen ha, eftersom det inte gynnar någon. Än mindre generaler som ska beordra sina underställda i strid, detta samtidigt som fotsoldaterna under ovanstående villkor i stället för att strida in i döden kanske tar sig för att i stället skjuta sina befäl och ge sig hemåt med vapen i hand för att göra revolution.
Citera
2026-08-07, 06:05
Medlem
Även i krig finns lagar, exempelvis får man inte skjuta tillfångatagna bakbundna kvinnor och barn med nackskott.

Den som ändå gör så begår krigsförbrytelser.
Citera
2026-08-07, 09:29
Medlem
Jag förstår din poäng men särskilt under extrema förhållanden som i krig är det väl bra att hälla det vatten man har på elden, även om man vet att det inte kommer släcka elden.

För varje krigsbrott som inte begås har man ju vunnit något.
Dessutom har ju länder som följer krigets regler mycket att vinna om den andra stridande enheten är förtryckt, tänk Ryssland eller Nordkorera, för då kan de överlämna sig själv och ha det ok som krigsfånge.

Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Som rubriken lyder, Jag kanske är korkad eller på något sätt naiv men jag fattar inte hur det kan finnas regler i ett krig och hur dom kan förväntas att följas, för mig är detta begrepp helt orimligt så någon får gärna upplysa mig om hur det är tänkt att fungera.

Säg att Sverige blir attackerat av något land, hur funkar det i den krigsföringen? Alltså om jag blir inkallad i krig och det har gått till det stadiet att någon försöka mörda mig, då skyr ju inga medel, då gäller det ju att döda eller bli dödad, så hur kan man förväntas spela "fair" i ett sånt sammanhang. Att dö är ju det ultimata slutet, det finns väl egentligen ingenting som är värre än att ta en annan människas liv, så spelar det verkligen någon roll hur man gör det?

Kan någon förklara för mig hur detta funkar för jag funderar ofta på det här, hur kan man förväntas ha regler i ett krig? Det gäller väl bara att utplåna motståndaren så fort som möjligt så kriget är över, eller?
Citera
2026-08-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
,
Funkar ju för poliser, eller hur?

Mellan civiliserade länder följs faktiskt de här reglerna ganska bra, on än inte till 100% och inte på individnivå

Men om du avrättar en soldat som blivet sårad och gett upp är det stor risk för krigsrätt sen om det kommer fram. Har ni fajtats i ett skyttevärn klarar du dig nog, men är det i en större strid, tex att ta en byggnad och många inblandade, bodykameror och drönare som filmar osv, då kan du logga pyrt till.

Men gör det verkligen det då? Om du kollar på USA, som jag ändå anser är ett civiliserat land, hur många manhunts har det inte varit på människor som tex har dödat en polis, och majoriteten av gångerna slutar det med att "förövaren" skjuts ihjäl av poliser. Då ska dessa ändå vara utbildade människor som "ska" ha impulskontroll. Då tänker jag ändå att människor som kallas in i krig har sämre impulskontroll.

Efter att ha läst alla svar i tråden så känns det mer som att dessa regler som finns i krig är en rökridå. Dom verkar finnas till bara för att det ska se bra ut och för att det är politiskt korrekt att ha dom.
Citera
2026-08-07, 11:57
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Vill du ha en genomgång av reglerna kan du bland annat läsa denna genomgång.

Det finns flera skäl till varför det finns regler. Säg att Sverige blir invaderat och du kallas att försvara Sverige mot angriparna. Betyder det att du får börja våldta svenska civilister? Får du bryta dig in i deras bostäder och sno deras grejer? Eftersom du får skjuta ihjäl fiendens soldater, betyder det också att du också får leta upp och skjuta ihjäl någon gammal bekant till dig som hämnd för någon oförrätt, även om han inte deltar i striden på någon sida? Till stor del handlar krigets regler om just sånt här. Det handlar om att skilja mellan de som deltar i stridigheterna och de som inte gör det. De som inte deltar i stridigheterna ska inte avsiktligen utsättas för mer ont än nödvändigt.

Hamnar Sverige I krig så kommer jag aldrig riskera seger för att följa regler. Eldkastare och klusterbomber kan jag tänka mig att använda. Jag ser dock risken att segern kommer via våldtäkt som små. Krigets regler är för den som inte till 100% vill segra.
Citera
2026-08-07, 12:24
Medlem
avulsions avatar
Sedan när bryr sig skurkstater som Ryssland om "krigets lagar", och hur straffas krigsförbrytare från skurkstater? Det är tillåtet att lemlästa och svårt sarga en fiendesoldat med en handgranat, men totalförbjudet att göra en fiendesoldat blind med en laser. Var finns logiken? Truppminor är förbjudna att användas av Sverige, men används friskt av Ryssland. Vad är poängen med att dum-mjuka Sverige förbjuder effektiva vapen som dödar fiender medan fiender använda dem? Och varför är det förbjudet att använda neutronbomber men tillåtet att använda vanliga bomber? Neutronbomber gör ju MINDRE skada än vanliga bomber.
Citera
2026-08-07, 12:28
Medlem
george.sthlms avatar
Krigets lagar fungerar bara när två staters styrkor utkämpar ett krig.

När det är beväpnade civila som strider på en sida så blir det knepigt med vem-är-vem

Om en civil person tar till vapen riskerar de att förlora sitt skydd som civilist och betraktas som olagliga kombattanter.

Ena stunden är personen civil och har rätt till skydd, en stund senare håller han i en Kalashnikov och
blir ett legitimt mål
Citera
2026-08-07, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Krigets lagar fungerar bara när två staters styrkor utkämpar ett krig.

När det är beväpnade civila som strider på en sida så blir det knepigt med vem-är-vem

Om en civil person tar till vapen riskerar de att förlora sitt skydd som civilist och betraktas som olagliga kombattanter.

Ena stunden är personen civil och har rätt till skydd, en stund senare håller han i en Kalashnikov och
blir ett legitimt mål

Samma sak gäller vad som är militära mål och skyddade civila anläggningar.

En skola, Sjukhus är en skyddad anläggning som inte får angripas.

Blir du beskjuten från ett sjukhus så blir det å andra sidan ett legitimt mål och helt
bomba skiten till grus.
Citera
2026-08-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Därför att i krig kan man ex bli väldigt frestad att döda civila som ren hämnd trots att det inte hjälper sidan att vinna.
Just det, det är en viktig poäng.

Naturligtvis är det oftast så att om det blir en krigsförbrytarprocess i efterhand så är det segrarna som låter döma förlorarna. Alla vet att ICC i Haag aldrig kommer att döma amerikaner eller britter, dvs någon som företrädde dessa länder - en general eller liknande, en ansvarig politiker eller soldater som har varit ute i krig för dessa. Det enda tänkbara fallet att en amerikan skulle dömas vore om han hade agerat legosoldat (eller "illegal combatant") för någon som inte var allierad med Uncle Sam, och då är det nog troligare att han skulle bli dömd i en amerikansk domstol (USA anser själva att deras domstolar har global jurisdiktion på många områden).

Men lagar av den här arten har en regulativ funktion, oavsett att de inte alltid kommer att leda till åtal. Det är inget konstigt med det , vi känner alla till t ex mord, stora rån eller finansiella skandaler som inte har kunnat lagföras på ett effektivt sätt och där de skyldiga kom undan. Det gör inte att lagarna i sig skulle vara ogiltiga eller meningslösa.

Och denna regulativa (eller avskräckande) funktion finns också före och under ett krig.
Citera
2026-08-07, 14:04
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Sedan när bryr sig skurkstater som Ryssland om "krigets lagar", och hur straffas krigsförbrytare från skurkstater? Det är tillåtet att lemlästa och svårt sarga en fiendesoldat med en handgranat, men totalförbjudet att göra en fiendesoldat blind med en laser. Var finns logiken? Truppminor är förbjudna att användas av Sverige, men används friskt av Ryssland. Vad är poängen med att dum-mjuka Sverige förbjuder effektiva vapen som dödar fiender medan fiender använda dem? Och varför är det förbjudet att använda neutronbomber men tillåtet att använda vanliga bomber? Neutronbomber gör ju MINDRE skada än vanliga bomber.

Redan i started på konflikten såg man att både Ryssland pch Ukraina var snabbt med på att deras kombatanter kunde identifierss som just kombatanter. Ryssland med vitt tyg runt armen Ukraina med gult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in