Citat:
Ursprungligen postat av
diseuse
Vill du ha en genomgång av reglerna kan du bland annat läsa
denna genomgång.
Det finns flera skäl till varför det finns regler. Säg att Sverige blir invaderat och du kallas att försvara Sverige mot angriparna. Betyder det att du får börja våldta svenska civilister? Får du bryta dig in i deras bostäder och sno deras grejer? Eftersom du får skjuta ihjäl fiendens soldater, betyder det också att du också får leta upp och skjuta ihjäl någon gammal bekant till dig som hämnd för någon oförrätt, även om han inte deltar i striden på någon sida? Till stor del handlar krigets regler om just sånt här. Det handlar om att skilja mellan de som deltar i stridigheterna och de som inte gör det. De som inte deltar i stridigheterna ska inte avsiktligen utsättas för mer ont än nödvändigt.
Redan på punkt nummer 2 så förfaller hela systemet i min mening
"2. Det är förbjudet att döda eller skada en fiende som ger upp eller är försatt
ur stridbart skick"
Det är exakt det här jag inte förstår, Säg att jag har stått och avbytt salvor mot den här fienden i några timmar, det är uppenbart att den här människan försöker mörda mig, jag träffar honom i benet och han kan inte stå upp, nu viftar han med vit flagg, hur i helvete kan det förväntas av mig att jag inte avrättar fanskapet som försökt mörda mig i flera timmar i sträck.
Jag är varken våldtäktsman eller tjuv så det skulle aldrig falla mig in att göra något sånt mot civila oavsett om det va lagligt eller inte.
Men det är exakt det här jag menar, hur kan dessa regler förväntas följas? Jag fattar verkligen inte.