Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Fast det är väl just det man inte får, och det är just de aspekterna TS pratar om, inte huruvida han får våldta civilbefolkningen.
Finns regler för vilken ammunition TS får använda. Exempelvis är dumdum-kulor förbjudna enligt Haagkonventionen. Vidare får TS inte heller använd senapsgas för att döda den attackerande motståndaren. Han får inte heller klä sig i civila kläder eller typ Röda Korset-arbetare för att genomföra en överraskningsattack på den attackerande motparten.
Det finns således mängder av filosofiska konstigheter i alla dessa regler. Anfallande soldater anses inte göra fel om de skjuter TS med ”rätt” ammunition, men skjuter TS tillbaka med ”fel” ammunition så anses han begå krigsbrott.
Jag vill hävda att anfallande soldat är den som begår ett moraliskt fel, oavsett typ av ammunition. Och försvarande soldat begår inget fel, oavsett typ av ammunition.
Den enskilde fotsoldaten får nog svårt att säga nej när befälet ger order om anfall. Så på sätt blir det fel om försvarande soldat har hålspets. För övrigt kan jag känna som TS emellanåt. Kan inte förstå vissa av reglerna som känns lite märkliga. T.ex. att om jag är civil & har ett vapen hemma så får jag inte skjuta en fiendesoldat. Då kan jag räknas som terrorist, spion eller mördare & bli straffad för det....med döden såklart.
Men visst, det är bättre att reglerna finns än inte såklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
HipToBeSquare
Krigsbrott är för de som förlorar, de som vinner slipper. USA släppte två atombomber på Japan efter Japan var i stort sett besegrat, USA vann och slapp några represalier.
Fanns reglerna om den typen av storskaliga bombanfall då? Det huvudsakliga flygkriget uppstod ju först med med andra kriget. Många insatta menar att a-bomberna över Japan sparade fler liv. Det hade kostat oerhört många liv, både amerikanska & japanska om de hade fortsatt med invasionen.
Japaner är hårda & stolta människor som inte hade givit upp. Bomberna fick dem att inse att nästa skulle hamna på Tokyo.