2026-08-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Hur vet du att barnen hade tom. Flytväst på sig på land?
En screenshot av den avlidna mammans insta finns här i tråden. Flera bilder visar att de hade god flytvästkultur. Kanske skulle den ha suttit på när sov i ruffen med..? Finns olika skolor kring det - jag växte upp med flytväst på i sittbrunn och på däck. Kanske fel..
Citera
2026-08-07, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Sjövägsreglerna ligger givetvis till grund för allt och jag citerar ju också en sjövägsregel som åklagarens primära grund för eventuellt åtal.

Men, det jag menar att i sjörätt (som oftast har syfte att fördela skada) fördelas ansvaret som regel mellan fartygen. Fastän det andra fartyget var skyldigt att ge väg, kan man få ta 20% av skulden för att man undlät att göra en försök till undanmanöver i sista stund. Huvudsakliga skulden ligger givetvis alltid på den som bryter mot den primära regeln.

Men, när detta översätts till straffrätt, i detta fallet vållande till annands död, så har det i princip aldrig hänt att trafikanter i två bilar, i en olycka med dödlig utkomst, båda har dömts till vållande till annans död.

Jag är ingen straffrättsexpert men jag har lärt mig att översättningen är inte helt enkel.
Det finns ett fall med en trafikolycka i Piteå som är intressant här och som bekräftar din bild.

En kvinna hade väjningsplikt ut på en väg där det kommer en bil med en (narkotika?)påverkad kvinna bakom ratten. Belysningen framåt i den bilen var trasig/släckt (enligt den överlevande sambon till kvinnan som hade väjningsplikt). Eftersom det inte var helt mörkt ute, så lades hela skulden för kollisionen på föraren av bilen som hade väjningsplikt, en kvinna som dog. Föraren i den andra bilen fälldes dock för att ha kört onykter.

I svensk straffrätt kan man i praktiken inte dela vållande till annans död, utan det kan bara vara ena parten i olyckan som kan vara vållande (mest ansvarig). Däremot kan flera som samverkar dömas för det (exempelvis om en person dör av flera skador som flera olika personer varit bidragande till).

Detta är också varför åklagaren lägger allt fokus på fartygets kapten (och eventuellt lots som medhjälpare enligt exemplen ovan). Snipans skeppare kan bara anses vara skyldig till begränsade brott som i detta fallet är så små att de mest troligen ändå inte kommer att utmätas pga konsekvenserna för denne.

Detta är rätt logiskt utifrån hur rättssystemet arbetar!
Citera
2026-08-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det finns ett fall med en trafikolycka i Piteå som är intressant här och som bekräftar din bild.

En kvinna hade väjningsplikt ut på en väg där det kommer en bil med en (narkotika?)påverkad kvinna bakom ratten. Belysningen framåt i den bilen var trasig/släckt (enligt den överlevande sambon till kvinnan som hade väjningsplikt). Eftersom det inte var helt mörkt ute, så lades hela skulden för kollisionen på föraren av bilen som hade väjningsplikt, en kvinna som dog. Föraren i den andra bilen fälldes dock för att ha kört onykter.

I svensk straffrätt kan man i praktiken inte dela vållande till annans död, utan det kan bara vara ena parten i olyckan som kan vara vållande (mest ansvarig). Däremot kan flera som samverkar dömas för det (exempelvis om en person dör av flera skador som flera olika personer varit bidragande till).

Detta är också varför åklagaren lägger allt fokus på fartygets kapten (och eventuellt lots som medhjälpare enligt exemplen ovan). Snipans skeppare kan bara anses vara skyldig till begränsade brott som i detta fallet är så små att de mest troligen ändå inte kommer att utmätas pga konsekvenserna för denne.

Tackar för det exemplet. Underlig olycka...
Citera
2026-08-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Hur vet du att barnen hade tom. Flytväst på sig på land?
Från foton på familjen från Fjällbacka nån dag innan olyckan
Citera
2026-08-07, 11:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Hur menar du att Sjöfartsreglerna inte skulle ha bäring på det inträffade?
Lite som att anse att om detta hänt mellan två bilar så är trafikreglerna helt oviktiga för utgången av åklagarens utredning.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag håller med dig om att bristande uppmärksamhet från snipan inte på något vis ändrar ansvarsfrågan för befälhavaren på Misje Verde eller dennes skyldigheter gentemot snipan.

Däremot har ju snipans befälhavare, hur fel någon annan än gör, ansvar för och gentemot de medföljande ombord. Dock håller jag inte alls med dem som skriver att snipan bara får "skylla sig själv" för att den "var ivägen" och liknande. På Misje Verdes brygga har man misslyckats med att hålla uppsikt framför sig, och det är naturligtvis under all kritik, oavsett vad för omständigheter som orsakat denna ouppmärksamhet.
Jag tycker också vi skall beakta att ingenting tyder på att snipans placering i farleden var ett problem. Det fanns ca 150 m vatten mellan snipan och den gröna pricken åt BB. Inget som helst problem att passera där således. Om man jämför med Stockholms skärgård så finns det mängder med farleder där skärgårdsbåtar och lastfartyg får hålla till godi med mindre än så.

Då blir som jag ser det snipans bristande uppsikt en icke-fråga, eftersom hans placering inte var orsaken till en olycka. Till detta kommer kravet på att hålla kurs och fart vilket gör det tveksamt om snipan borde ha initierat en kursändring om inte kollisionsrisken var överhängande.
Citera
2026-08-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Då blir som jag ser det snipans bristande uppsikt en icke-fråga

En icke-fråga juridiskt kanske men nog fan är det jävligt vettigt att hålla koll? Om dina barn ska ut och åka båt, vad säger du till dom? När du lär dom gå över övergångsstället, säger du åt dom att titta åt bägge håll? Osv osv

När man rör sig i trafiken oavsett om det är båt, bil, mc, cykel, sparkcykel eller på en åsna så planerar man hela tiden ifall någon ska göra något dumt. Någon som inte ser en, någon som kommer alldeles för fort där de inte ska komma fort, någon som skiter i att hen har rött, osv osv.
Citera
2026-08-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
En screenshot av den avlidna mammans insta finns här i tråden. Flera bilder visar att de hade god flytvästkultur. Kanske skulle den ha suttit på när sov i ruffen med..? Finns olika skolor kring det - jag växte upp med flytväst på i sittbrunn och på däck. Kanske fel..

Jag tror inte man ska ha flytväst på när man sover i ruffen eftersom det kan göra det svårare att komma ut. Det hade ju troligen inte hjälp i det här fallet ändå.
Citera
2026-08-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Du kan inte jämföra skuldfördelningen till sjöss och på land.
Citera
2026-08-07, 12:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
En icke-fråga juridiskt kanske men nog fan är det jävligt vettigt att hålla koll? Om dina barn ska ut och åka båt, vad säger du till dom? När du lär dom gå över övergångsstället, säger du åt dom att titta åt bägge håll? Osv osv

När man rör sig i trafiken oavsett om det är båt, bil, mc, cykel, sparkcykel eller på en åsna så planerar man hela tiden ifall någon ska göra något dumt. Någon som inte ser en, någon som kommer alldeles för fort där de inte ska komma fort, någon som skiter i att hen har rött, osv osv.

Ja varför gjorde man inte så på fartyget? Planerade för att det kunde finnas fritidsbåtar i Hakefjorden under semestersäsongen och höll extra koll.
Citera
2026-08-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja varför gjorde man inte så på fartyget? Planerade för att det kunde finnas fritidsbåtar i Hakefjorden under semestersäsongen och höll extra koll.

Ja precis, jag håller med.

Samt det jag sade om fritidsbåten.

Varför förstår du aldrig

varför?

varför?

Hur många hundra sidor är vi på nu?
Citera
2026-08-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag tror inte man ska ha flytväst på när man sover i ruffen eftersom det kan göra det svårare att komma ut. Det hade ju troligen inte hjälp i det här fallet ändå.

Precis. Jag har varit i läcktätningsövningar när vattnet forsar in i ett trångt utrymme, när man knappt ser något eller orkar röra sig mot vattenmassorna (och det utan flytväst). Jag kan dock inte föreställa mig mardrömmen att vara inuti en snipa som tumlas runt och pressas ned av 5000 tons lastfartyg.

Det enda man kan hoppas är att det gick fort.
Citera
2026-08-07, 12:16
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Ja precis, jag håller med.

Samt det jag sade om fritidsbåten.

Varför förstår du aldrig

varför?

varför?

Hur många hundra sidor är vi på nu?

Jag förstår men håller inte med de som hela tiden ska skuldbelägga snipan. Enda scenariot där snipan skulle kunna belastas är om de girat kraftigt in framför fartyget när de låg i den döda vinkeln. Men än så länge är det inget som pekar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in