2026-08-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Det enda jag vet är att undantaget motorhaveri så om man från en mindre båt håller uppsikt så har man gott om tid att justera kursen och väldigt enkelt undvika få en bulb i röven.

Håller man inte uppsikt har man brustit i gott sjömanskap.

Med samma logik, vad tycker du då om befälhavaren på lastfartyget som under 15 minuters tid inte har sett en snipa på en relativt öppen fjord i dagsljus med relativt god sikt. Är upphinnande fartyg i 12 knop. Har tagit ensam utkik i skärgårdsvatten som kräver stort fokus på navigation och med många risker, vilket går direkt emot STCW-reglerna. Har överlämnat delar av kommandot till lotsen så att det har uppstått en tveksamhet kring ansvaret ombord.

Hur mår hans sjömanskap? Och hur ser du på det hela skuldmässigt när det kommer till vållande till annans död?

Jag säger inte att sjösäkerhet inte är ett delat ansvar.
Citera
2026-08-07, 10:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Som seglare tänker man inte så mycket på det där, eftersom man har utmärkt sikt runt om från sittbrunnen på en segelbåt.
Däremot har jag tänkt på det när jag i skitväder satt mig vid styrplatsen under däck, och jag skulle inte över huvudtaget sitta och styra därifrån utan att ha luckan till sittbrunnen öppen.
Som du säger tycker jag oftast att man ser motorbåtar gå med sittbrunnskapellet upprullat i aktern, ett litet plastfönster i ett kapell ger helt enkelt för dålig sikt...

Det är ju också en praktisk fråga: Under fart framåt regnar det inte lika mycket (eller inte alls) genom aktern. Men jag har noterat (till något mellan bestörtning och förvåning) att det blivit vanligare att även segelbåtar uppträder med sittbrunnstältet/supstugan/kapellet uppe i tråkigt väder. Någon gång har de försökt segla, dessutom. Brrrr.
Citera
2026-08-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror det är viktigt att skilja på "Hur Det Borde Vara" och den verklighet som gällde vid olyckan.

Att utkräva ansvar av den som felat är viktigt av sk "allmänpreventiva skäl" - befälhavare på fartyg skall förstå att ansvar kommer att utkrävas om man gör allvarliga fel. Här kryddas saken ytterligare av att det bara är när något går riktigt illa som det ansvaret aktualiseras - hade snipans kapten hunnit undan hade det bara blivit en sur kommentar om att yrkessjöfarten kör vägen fram i lederna. Bristen på uppsikt hade aldrig diskuterats.

Mycket pekar också på att "en tysta allmänheten" då som vanligt hade fallit i fällan med att "småbåtar skall passa sig och inte vara i vägen" och kraven som MÅSTE ställas på alla hade inte ens diskuterats.

Att en haverikommission kommer att peka ut "bidragande faktorer" som inte bara gäller fartyget får vi nog räkna med. Då kommer man att framhålla framförallt den lilla båtens behov av goda lanternor, möjlighet till god sikt åt alla håll, allmän olämplighet med kapell runt styrplatsen, flytvästar, regelefterlydnad OCH insikt varför regeln finns (dvs, utbildning) - fullständigt rimligt och klokt sjömanskap, även utan sådana påpekanden.

För den som till äventyrs inte varit på en kommandobrygga och reflekterat över vad man ser där, så kan man faktiskt påpeka att observationsmöjlighet akteröver inte är sådär självklart enkel. Man måste ofta ut på bryggvingen för att se akteröver, och man ser inte alltid 180 grader utan får gå mellan bryggvingarna för att se hela varvet runt. Det finns alltså goda skäl att hålla regeln om upphinnande högt och som sagts många gånger (men har alla förstått?) har denna regel företräde över andra väjningsregler. Fartyg som MÅSTE kunna se horisonten runt, hela tiden har ofta en 360-graders kommandobrygga ovanpå däckshuset. Exempelvis kan vi se på vårt aktuella fartyg, där man definitivt inte kan se hela aktersektorn utan att flytta sig på kommandobryggan, trots att det finns bra fönster akteröver: https://gfx.omni.se/images/d5cbe16c-ed47-37e2-b9d8-89c1f22fd9b2?h=688&tight=false&w=1376
Jag nämner detta därför att det är tämligen gängse till sjöss att ha uppmärksamheten föröver, och att vara fredad akterifrån är så förväntat.

Att snipan kanske kunnat fly undan med bättre uppsikt, god insikt i relativa hastigheter och insikt i att fartyget absolut inte kommer att väja är säkert korrekt. Men att hålla kurs och fart är OCKSÅ föreskrivet och i normala fall (för det normala är att fartyg har koll på vad de har kurs på) skall man göra det för att samarbetet skall fungera. Gör man detta till ett farligt beteende och sätter krav på långsamma fartyg att hålla undan för snabbare i upphinnandesituationer gör man ingen sjöfarande någon tjänst.

Men eftersom solen inte gått ner, sikten inte varit nedsatt, fartyget var upphinnande, snipan inte korsat leden nära framför ett fartyg och samstämmiga uppgifter (i alla fall just nu) att ingen snipa observerats från fartyget lär fartygsbefälet på bryggan åka dit så det sjunger. "Jag såg inget" är inte ett dugligt försvar om "du borde sett" är vad som gäller.

I vilken grad lotsen tagit på sig ansvaret som extra utkik och (kanske) givit felaktig information till befälhavaren återstår att se. Likadant gäller om det var lotsen som stod vid styrdonet för att avlasta befälhavaren, då i syfte att denne skall kunna ha bättre uppsikt och kunna flytta sig till bättre lägen för att observera. Men skall lotsen åka dit skall det mycket till, oavsett.

Den som snokar i åklagarens tidigare fall kommer att hitta ett par rättsfall där lotsens ansvar prövats. Hur detta fallit ut får någon annan gärna reda ut.
Mycket väl skrivet. Lägg därtill ensam utkik, vilket är ett undantag med villkor som inte var uppfyllda.
Citera
2026-08-07, 10:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Om en snipa förvirrar sig in framför ett fartyg och det blir en kollision så är skuldfrågan den samma. Nu är det ju inte alls bevisat att dom färdades i exakt samma färdriktning. Det är åklagarens teori som tydligen verkar vara svår att bevisa.
Var får du "tydligen" och "verkar" ifrån?
Har du läst det någonstans så skulle det vara intressant att få veta var?
Citera
2026-08-07, 10:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nja, för mig (som befälhavare på en helvetes massa småbåtar) så tycker jag inte det är helt rätt att redan från början friskriva honom helt från ansvar. Det är nämligen så att man som befälhavare har ansvar för alla ombord, och på sjön i en liten båt är det lite som när man åker hoj, att man måste tänka åt alla bilister också om du förstår hur jag menar.
Jag vill inte ha en gravsten där det står typ "Han hade rätt till väg"...

Det spelar ingen roll. Kör fartygets ansvariga över och dödar två personer i fritidsbåt och skadar två därför att de inte håller uppsikt och då inte girar för den mindre båten, så är det till hundra procent deras ansvar att de vållat detta. Fritidsbåtens förare har inte kört över och skadat och dödat någon.
Citera
2026-08-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Hur menar du att Sjöfartsreglerna inte skulle ha bäring på det inträffade?
Lite som att anse att om detta hänt mellan två bilar så är trafikreglerna helt oviktiga för utgången av åklagarens utredning.

Sjövägsreglerna ligger givetvis till grund för allt och jag citerar ju också en sjövägsregel som åklagarens primära grund för eventuellt åtal.

Men, det jag menar att i sjörätt (som oftast har syfte att fördela skada) fördelas ansvaret som regel mellan fartygen. Fastän det andra fartyget var skyldigt att ge väg, kan man få ta 20% av skulden för att man undlät att göra en försök till undanmanöver i sista stund. Huvudsakliga skulden ligger givetvis alltid på den som bryter mot den primära regeln.

Men, när detta översätts till straffrätt, i detta fallet vållande till annands död, så har det i princip aldrig hänt att trafikanter i två bilar, i en olycka med dödlig utkomst, båda har dömts till vållande till annans död.

Jag är ingen straffrättsexpert men jag har lärt mig att översättningen är inte helt enkel.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-07 kl. 10:45.
Citera
2026-08-07, 10:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Skärp till dig och sluta lek språkpolis om du inte ens har koll! Vad han skrev syns tydligt i hans inlägg som jag citerade i mitt svar!

" ha död på fyra människor i en snipa"

Ja, det blev fel där, men det framgår av resten av inlägget vad som avsågs.
Citera
2026-08-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det spelar ingen roll. Kör fartygets ansvariga över och dödar två personer i fritidsbåt och skadar två därför att de inte håller uppsikt och då inte girar för den mindre båten, så är det till hundra procent deras ansvar att de vållat detta. Fritidsbåtens förare har inte kört över och skadat och dödat någon.

Straffrättsligt, sjörättsligt eller moraliskt?
Citera
2026-08-07, 10:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag håller med dig om att bristande uppmärksamhet från snipan inte på något vis ändrar ansvarsfrågan för befälhavaren på Misje Verde eller dennes skyldigheter gentemot snipan.

Däremot har ju snipans befälhavare, hur fel någon annan än gör, ansvar för och gentemot de medföljande ombord. Dock håller jag inte alls med dem som skriver att snipan bara får "skylla sig själv" för att den "var ivägen" och liknande. På Misje Verdes brygga har man misslyckats med att hålla uppsikt framför sig, och det är naturligtvis under all kritik, oavsett vad för omständigheter som orsakat denna ouppmärksamhet.
Citera
2026-08-07, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexamom
Av erfarenhet vet man ju dock att det som skrivs allra först ofta kan vara missvisande och visa sig inte stämma sedan när man har mer "kött på benen".
Man vill ha ut något snabbt och hinner inte riktigt faktagranska. Ju mer tiden går desto säkrare blir uppgifterna.

Samt att de hittades utan flytväst (om detta stämmer, behöver inte betyda att de inte hade flytväst i olycksögonblicket.
Herregud, barnen hade ju t om flytväst på sig på land när de var i närheten av vattnet!
Hur vet du att barnen hade tom. Flytväst på sig på land?
Citera
2026-08-07, 11:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Hur vet du att barnen hade tom. Flytväst på sig på land?
Skall vi verkligen behöva dra hela flytvästdebatten ett varv till?

Vi vet att det åtminstone ser ut som att föräldrarna var väldigt noga med barnens flytvästar eftersom vi var inne på kvinnans Instagram innan det kontot gjordes privat.
Citera
2026-08-07, 11:02
Medlem
Säkert lyfts redan men i DN idag skriver man att en överstyrman hade varnat för arbetsförhållandena ombord och att inspektörer för en facklig paraplyorganisation upptäckte brister vid påföljande inspektion i Belfast. Medan befälhavaren naturligtvis har det lagliga ansvaret och är den som faktiskt har gjort fel är inte helt otroligt att det är redaren som har skapat förutsättningarna för denna olycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in