2026-08-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag kan ju tycka att det är konstigt att man inte konstruerat kranen så att kranarmen går att sträcka ut och lägga ner helt i horisontalt läge?
Då skulle den väl inte alls hindra sikten framåt... Eller i alla fall betydligt mindre.
https://imageproxy.a2d.tv/?width=1200&source=https:%2F%2Ftvmedia.image-service.eu-north-1-prod.vmnd.tv%2Fapi%2Fv2%2Fimg%2F6a6f7e2be4b00a55 cb6edc8e-1785692524276%3Flocation=main

Precis, håller med dig.

Fartyget är dåligt konstruerat.
Citera
2026-08-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Kan du länka till denna info i pressen?
Det vore en smärre sensation om det kom fram att de sagt det. Eftersom det är en av de största frågorna i sammanhanget.

Håller med, åklagaren har färdskrivaren, och visar den att det var störtskur vid olyckstillfället, är de böckling.
Citera
2026-08-07, 22:38
Medlem
Citat:
Tack för insikten.

Det vore intressant att få höra lite sakliga argument från någon som inte tycker som jag. De flesta som inte gör det brukar vara väldigt osakliga, flummiga eller rent av aggressiva och ja, jag svarar som jag blir bemött, om jag svarar

Jag är inte här för att hänfalla åt vare sig spekulationer eller vilka sjövägsregler som trumfar varandra. I min dagliga yrkesutövning avger jag ofta ljudsignal på fritidsbåtar. Oftast bara en dutt med hornet för att uppmärksamma att jag finns, likt ringklockan på en cykel. 98% av fritidsskeppare har ingen aning om vare sig ljudsignaler eller sjövägsregler och tror instinktivt att de har gjort något fel och vidtar någon av följande åtgärder:
1) full gas för att komma bort från mig och helst gå för om eftersom de har bilisttänk och måste komma så fort som möjligt till vart de nu må vara på väg till.
2) går ner på tomgång och låter mig passera.
3) ändrar kurs med bibehållen fart (ovanligt men imponerar varje gång)
Jag signalerar i god tid för att jag vet min skyldighet som upphinnande och inte för att skrämma eller intimidera men beskrivna reaktioner är de vanligaste.
Och man märker dessutom på långt håll om en fritidsskeppare är bekant med COLREG, då vill de ibland positionera sig så att det större fartyget blir väjningsskyldigt (inte ok enligt COLREG)
Citera
2026-08-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Det jag reagerar mest på är hur fan dom kan få segla med 7 personers besättning pp en så pass stort fartyg i de fartklass slm dom går.

Det är upp till rederiet att föreslå safe manning och sen ska flqggstaten godkänna men för fan, 7 pers!

Räknar med kapten, choff och 1st. Sen bör du ha iaf en chief och en 2nd engineer. 1 motorman och en matros? :s låter helt vilt. När jag seglat på liknande storlek har safe manning varit 11-12 pers varav 2 matroser och en os. Allt för att kunna hålla en 24 timmars drift inkl utkik och förtöjning osv.

Byggd för upp till åtta i besättningen, men normalt sex man ombord, enligt wikipediasida för skeppet.
Dock som du skriver så var de sju i besättningen vid olyckstillfället. Jag tar för givet att de inte räknat in lotsen i den siffran.

Lite efterforskningar jag gjort ger vid handen att Misje rederiets bemanning för dessa fartyg ser ut så här, 7 personer:

Master
Chief Officer
3rd Officer
AB
AB
AB-Cook
Chief Engineer
Citera
2026-08-07, 22:47
Medlem
Citat:
Jag kan ju tycka att det är konstigt att man inte konstruerat kranen så att kranarmen går att sträcka ut och lägga ner helt i horisontalt läge?
Då skulle den väl inte alls hindra sikten framåt... Eller i alla fall betydligt mindre.
https://imageproxy.a2d.tv/?width=1200&source=https:%2F%2Ftvmedia.image-service.eu-north-1-prod.vmnd.tv%2Fapi%2Fv2%2Fimg%2F6a6f7e2be4b00a55 cb6edc8e-1785692524276%3Flocation=main

Den hindrar troligen inte sikten framåt särskilt mycket alls, eftersom kranarmen är några decimetrar tjock medan bryggan är mer än 15 meter bred. Det går alltså utmärkt för en utkik att få utsikt över vattnet framför genom att helt förflytta sig så att hen ser "runt" kranarmen.

Fartyget har ju genomgått flera kontroller och där verkar inte kranen ha fått någon anmärkning, och den verkar inte heller figurera nämnvärt i utredningen av olyckan.
Citera
2026-08-07, 22:48
Medlem
Citat:
Tack för insikten.

Det vore intressant att få höra lite sakliga argument från någon som inte tycker som jag. De flesta som inte gör det brukar vara väldigt osakliga, flummiga eller rent av aggressiva och ja, jag svarar som jag blir bemött, om jag svarar

Jag skrev att jag inte vill bidra till spekulationer men självklart har jag mina tankar precis som alla andra i tråden och min spontana reaktion är att inget av fartygen har uppmärksammat varandra. Om vi någonsin får reda åklagarens motivering till att lotsen har haft en mer aktiv roll än sin befattningsbeskrivning är i alla fall något jag är mycket nyfiken på.
Citera
2026-08-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockbojen
Jag är inte här för att hänfalla åt vare sig spekulationer eller vilka sjövägsregler som trumfar varandra. I min dagliga yrkesutövning avger jag ofta ljudsignal på fritidsbåtar. Oftast bara en dutt med hornet för att uppmärksamma att jag finns, likt ringklockan på en cykel. 98% av fritidsskeppare har ingen aning om vare sig ljudsignaler eller sjövägsregler och tror instinktivt att de har gjort något fel och vidtar någon av följande åtgärder:
1) full gas för att komma bort från mig och helst gå för om eftersom de har bilisttänk och måste komma så fort som möjligt till vart de nu må vara på väg till.
2) går ner på tomgång och låter mig passera.
3) ändrar kurs med bibehållen fart (ovanligt men imponerar varje gång)
Jag signalerar i god tid för att jag vet min skyldighet som upphinnande och inte för att skrämma eller intimidera men beskrivna reaktioner är de vanligaste.
Och man märker dessutom på långt håll om en fritidsskeppare är bekant med COLREG, då vill de ibland positionera sig så att det större fartyget blir väjningsskyldigt (inte ok enligt COLREG)

Jag känner inte att det var något i det jag inte instämmer i. Utom möjligen att min erfarenhet är att när handelsfartyg tutar på fritidsbåtar är det oftare ett långt än ett kort tut

I inre vatten har tanken överhuvudtaget aldrig slagit mig att jag skulle ens försöka hävda vara stand-on vessel som fritidsbåt gentemot ett större handelsfartyg, det känns bara dumt. På öppet hav är jag tacksam om jag slipper slå när jag seglar när jag faktiskt har rätt till väg, särskilt om det är en del sjö. Och oftast är det inget problem. Men en del är övertygade om det där om brödfödan eller störst går först eller vad de må vara. C'est la vie.
Citera
2026-08-07, 22:58
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Den hindrar troligen inte sikten framåt särskilt mycket alls, eftersom kranarmen är några decimetrar tjock medan bryggan är mer än 15 meter bred. Det går alltså utmärkt för en utkik att få utsikt över vattnet framför genom att helt förflytta sig så att hen ser "runt" kranarmen.

Fartyget har ju genomgått flera kontroller och där verkar inte kranen ha fått någon anmärkning, och den verkar inte heller figurera nämnvärt i utredningen av olyckan.
Man behöver väl stå på bryggan för att avgöra det, men det är kanske som du säger.
Var har du sett något av utredningen?
Citera
2026-08-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockbojen
Jag skrev att jag inte vill bidra till spekulationer men självklart har jag mina tankar precis som alla andra i tråden och min spontana reaktion är att inget av fartygen har uppmärksammat varandra. Om vi någonsin får reda åklagarens motivering till att lotsen har haft en mer aktiv roll än sin befattningsbeskrivning är i alla fall något jag är mycket nyfiken på.

Ja, det förefaller mig också uppenbart att inget av fartyget uppmärksammat det andra. Varför båda också rimligen bör kunna misstänks för brott mot COLREGs.

Jag har inte uppfattat att åklagaren har gett uttryck för att lotsen skulle haft en mer aktiv roll än sin befattningsbeskrivning. Är det juridiskt ens möjligt? Jag har svårt att se att åklagaren skulle kunna misstänka lotsen för ett brott i ett agerande som lotsen vidtagit som ligger utanför lotsens ansvarsområde.

Om lotsen har tagit på sig en uppgift ombord som "besättningsman", ja då uppstår nog en del intressanta juridiska frågeställningar, och min första fundering då är om inte det ansvaret faller på befälhavaren ombord i så fall.

Jag skrev något svar om det häromdagen, att det faktum att lotsen varit aktiv, borde vara tecken på att han har gjort sitt jobb i större utsträckning och då rimligen inte kan misstänkas, men om han hade varit inaktiv, hade det kunnat finnas större anledning att misstänka att han inte fullgjort sina uppgifter. Vilket då är tvärtemot vad åklagaren uttryckt.

Här är vad som framgår av åklagarens pressmeddelande om lotsens roll på bryggan

Citat:
Fartyget Misje Verde är lotspliktigt och lotsen ska biträda befälhavaren med fartygets framförande på ett säkert sätt. Under förundersökningen har det framkommit att lotsen haft en så aktiv roll på fartygets brygga under färden att lotsen är skäligen misstänkt för att ha varit medvållande till olyckan. Befälhavaren och lotsen har lämnat i huvudsak samstämmiga uppgifter om rollfördelningen på bryggan.
Citera
2026-08-07, 23:21
Medlem
Citat:
Man behöver väl stå på bryggan för att avgöra det, men det är kanske som du säger.
Var har du sett något av utredningen?

Har bara läst vad som står i tidningarna och där har inte kranen nämnts alls. Och även om jag inte sett bilder från bryggan så ser kranen väldigt liten ut i förhållande till skeppets bredd när man tittar på bilder av fartygets exteriör.

Och medan segmentet små torrbulksfartyg har förhållandevis många knappt tjänliga vrak kan man ifrågasätta om ens en oseriös ägare verkligen hade byggt på en kran som skymmer sikten nämnvärt, framför allt eftersom den sortens förändringar måste bedömas av klassningssällskap och då uteblivna sådana kontroller kan leda till att försäkring inte gäller.
Citera
2026-08-07, 23:30
Medlem
Citat:
Byggd för upp till åtta i besättningen, men normalt sex man ombord, enligt wikipediasida för skeppet.
Dock som du skriver så var de sju i besättningen vid olyckstillfället. Jag tar för givet att de inte räknat in lotsen i den siffran.

Lite efterforskningar jag gjort ger vid handen att Misje rederiets bemanning för dessa fartyg ser ut så här, 7 personer:

Master
Chief Officer
3rd Officer
AB
AB
AB-Cook
Chief Engineer

Okrj det var ju betydligt mer på däckssidan än jag såg framför mig. Gott det iaf men fan, sjukt att man ens bygger en båt på nästan 100 meter med bara 8 hytter... säger ju en del om ägarna kan jag tycka. Transatlantisk tank var vi 21-22..
Citera
2026-08-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ja, det förefaller mig också uppenbart att inget av fartyget uppmärksammat det andra. Varför båda också rimligen bör kunna misstänks för brott mot COLREGs.

Jag har inte uppfattat att åklagaren har gett uttryck för att lotsen skulle haft en mer aktiv roll än sin befattningsbeskrivning. Är det juridiskt ens möjligt? Jag har svårt att se att åklagaren skulle kunna misstänka lotsen för ett brott i ett agerande som lotsen vidtagit som ligger utanför lotsens ansvarsområde.

Om lotsen har tagit på sig en uppgift ombord som "besättningsman", ja då uppstår nog en del intressanta juridiska frågeställningar, och min första fundering då är om inte det ansvaret faller på befälhavaren ombord i så fall.

Jag skrev något svar om det häromdagen, att det faktum att lotsen varit aktiv, borde vara tecken på att han har gjort sitt jobb i större utsträckning och då rimligen inte kan misstänkas, men om han hade varit inaktiv, hade det kunnat finnas större anledning att misstänka att han inte fullgjort sina uppgifter. Vilket då är tvärtemot vad åklagaren uttryckt.

Här är vad som framgår av åklagarens pressmeddelande om lotsens roll på bryggan

”Under förundersökningen har det framkommit att lotsen haft en så aktiv roll på fartygets brygga under färden att lotsen är skäligen misstänkt för att ha varit medvållande till olycka”

Under alla mina år till sjöss både som manskap och befäl har aldrig någonsin en enda lots någonstans i världen givit några andra instruktioner än kurs och fart till vakthavande befäl under in/ut-segling. Det låter orimligt att lotsen i det här fallet skulle ha tagit på sig någon arbetsuppgift utöver sin egen. (Om så skulle vara är det en överträdelse mot fackliga avtal, totalt oväsentlig detalj i denna tragedi)
Ingen katastrof uppstår pga en enskild faktor, den består alltid av en serie omständigheter som tillsammans bildar en ”perfect storm”.
Ansvarsfördelningen efter en kollision till sjöss är aldrig 100/0. Oavsett hur det kommer fördelas i slutändan kommer livet aldrig bli det samma igen för kaptenen, lotsen, pappan, sonen och deras anhöriga. 🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in