2026-08-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotaredom
Varför är inte snipans förares alcotest ofelntligjort

Eftersom han inte är misstänkt för något brott

Sen är det väl här på sin plats att notera att mindre båtar inte lyder under lika strikta alkoholregler som större båtar.
Senast redigerad av Lacus 2026-08-06 kl. 21:40.
Citera
2026-08-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Han kan inte påverka fartyget. Det friskriver honom från att ha medverkat till vållande till annans död. Det har fartyget orsakat.

Var i sjövägsreglerna står detta? Eftersom olyckan skett till sjöss så är det det regelverket vi har oss att förhålla oss till. Inte till dina gissningar hemma på kammaren.

Enligt sjövägsreglerna är snipans befälhavare skyldig att göra en gir/manöver för att undvika kollision när det står klart att endast manöver från det upphinnande fartyg inte är nog för att undvika kollision. Minst denna regel har snipans befälhavare sannolikt brutit emot. Eller du har kanske uppgifter på att han har gjort en undanmanöver?

Säg bara att du inte kan sjövägsreglerna istället för att gissa.
Citera
2026-08-06, 21:32
Medlem
Citat:
Alla som vill filosofera vidare om förarens på snipan brister och misstag kan förstås göra det, men det kommer aldrig att ändra något vad gäller kaptenens, lotsens och rederiets ansvar att inte segla över och ha död på fyra människor i en snipa.

Citat:
Ursprungligen postat av beautilfulLoser
HusvagnSvensson skrev:

"...men det är är fartygets agerande genom underlåtenhet som helt på egen hand dödat och skadat fyra brottsoffer."

Dvs dödat och skadat 4 brottssoffer, två döda och två skadade. Sluta spela dum som om det innebär att han skrev "ha död på fyra människor i en snipa".

Skärp till dig och sluta lek språkpolis om du inte ens har koll! Vad han skrev syns tydligt i hans inlägg som jag citerade i mitt svar!

" ha död på fyra människor i en snipa"
Citera
2026-08-06, 21:34
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vem körde egentligen snipan, kanske var det någon av barnen alternativt hustrun?
Pappan körde vad jag kan förstå av åklagarmyndighetens uttalande. eftersom han är den enda vuxna överlevande, som man skulle kunna utkräva ett straffansvar från:

"Den förolyckade fritidsbåten
Jag har slutligen bedömt att föraren av fritidsbåten inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg. Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan. Lagstöd för en sådan bedömning finns i rättegångsbalkens 20 kapitel.

Målnummer: B 14878-26."
https://via.tt.se/pressmeddelande/4485670/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn?lang=sv&publisherId=3235540
Citera
2026-08-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Så kan det vara, men fartyget är fanimej skyldigt att bröla som faan i mistluren innan det smäller.

Det har du helt rätt i.

MEN om det nu var på det viset, då kan pappan ha legat på ett sätt som gör att skeppet hade fri väg, och när skeppet kommer när har han styrt in framför, då är han i den blinda zonen för fartyget som inte ser någonting.

MEN jag har uppfattat det som framkommit, att kapten och lots, inte uppfattat något av detta, innefattar att de inte vid något tillfälle har sett snipan, alltså inte heller på ett säkert avstånd vid sidan av deras planerade färdväg.

Men för det faktum att en förundersökning måste drivas förusättningslöst och objektivt, kan man naturligtvis inte göra som åklagare och bara avfärda någons skuld från början och blunda för alla misstankar som kan finnas och borde utredas.
Citera
2026-08-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Skärp till dig och sluta lek språkpolis om du inte ens har koll! Vad han skrev syns tydligt i hans inlägg som jag citerade i mitt svar!

" ha död på fyra människor i en snipa"

Du har rätt, jag missade den sista meningen. Han skrev både vad jag citerade, vilket var korrekt, men sen snurrade han till det på slutet.
Citera
2026-08-06, 21:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det är helt rätt att friskriva snipan vad gäller brottsoffrens död. Snipans agerande må ha bidragit till förutsättningarna för olyckan, men det är är fartygets agerande genom underlåtenhet som helt på egen hand dödat och skadat fyra brottsoffer. Snipan har inte orsakat några skador på fartyget och inga personskador på det. Det är en milsvidd skillnad i konsekvenser och ansvar. Det bör speglas straffrättsligt och väldigt mycket talar för att det kommer att göra det.

Alla som vill filosofera vidare om förarens på snipan brister och misstag kan förstås göra det, men det kommer aldrig att ändra något vad gäller kaptenens, lotsens och rederiets ansvar att inte segla över och ha död på fyra människor i en snipa.
Nja, för mig (som befälhavare på en helvetes massa småbåtar) så tycker jag inte det är helt rätt att redan från början friskriva honom helt från ansvar. Det är nämligen så att man som befälhavare har ansvar för alla ombord, och på sjön i en liten båt är det lite som när man åker hoj, att man måste tänka åt alla bilister också om du förstår hur jag menar.
Jag vill inte ha en gravsten där det står typ "Han hade rätt till väg"...
Citera
2026-08-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du frågade: "Nån som kan utreda vad som avses med målspår i detta fallet". Vilket var vad jag svarade på, du kunde ha ställt en mer specifik fråga så hade jag avstått från att svara. Ledsen om jag sårade dig på något vis...

Ja tveklöst finns det folk i tråden som har mer kunskap/erfarenhet än jag har, men det är inte helt enkelt att utröna vilka dom är i vissa fall.

Vad jag vet har inga detaljerade uppgifter lämnats gällande utrustning tidigare i tråden, Men det finns bilder/video från fraktfartygets kommandobrygga där det går att se skärmar mm i alla fall, för den som är kapabel att avgöra vad som är vad.

Då omformulerar jag frågan. Till dig och andra.
Åklagaren uppger att det finns ”målspår”
Vilka tekniska hjälpmedel är det rimligt att tro att det kan ha funnits i denna snipa, som kan ge ett målspår som räcker som bevis?

Min kommentar
Det finns säkert ett antal olika hjälpmedel. Men frågan blir då om inte dessa också borde hjälpt snipan att se fartyget ?
Citera
2026-08-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nja, för mig (som befälhavare på en helvetes massa småbåtar) så tycker jag inte det är helt rätt att redan från början friskriva honom helt från ansvar. Det är nämligen så att man som befälhavare har ansvar för alla ombord, och på sjön i en liten båt är det lite som när man åker hoj, att man måste tänka åt alla bilister också om du förstår hur jag menar.
Jag vill inte ha en gravsten där det står typ "Han hade rätt till väg"...

På sjön hade du dessutom inte rätt till väg

Ingen har rätt till väg på sjön, någonsin. Det är en av de grundläggande principerna i de internationella sjövägsreglerna.

Och det är också därför ingen av de två kaptenerna kan hävda att de hade det. Det enda de kan göra är att komma med bortförklaringar till varför de inte väjade, höll undan eller undvek kollision.

Det är också därför det är extra märkligt att åklagaren säger att snipans kapten inte är misstänkt för brott. Så gott som alltid när två fartyg krockar misstänkts bägge för brott och oftast har också bägge begått något brott mot sjövägsreglerna.
Citera
2026-08-06, 21:57
Medlem
Citat:
Det har du helt rätt i.

MEN om det nu var på det viset, då kan pappan ha legat på ett sätt som gör att skeppet hade fri väg, och när skeppet kommer när har han styrt in framför, då är han i den blinda zonen för fartyget som inte ser någonting.

MEN jag har uppfattat det som framkommit, att kapten och lots, inte uppfattat något av detta, innefattar att de inte vid något tillfälle har sett snipan, alltså inte heller på ett säkert avstånd vid sidan av deras planerade färdväg.

Men för det faktum att en förundersökning måste drivas förusättningslöst och objektivt, kan man naturligtvis inte göra som åklagare och bara avfärda någons skuld från början och blunda för alla misstankar som kan finnas och borde utredas.

Får verkligen hoppas att det finns något gps-spår eller radarregistrering där det går att se hur snipan rört sig. Givetvis går det inte utesluta att snipan tvärat in efter att den blivit dold i den döda vinkeln.
Citera
2026-08-06, 22:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Får verkligen hoppas att det finns något gps-spår eller radarregistrering där det går att se hur snipan rört sig. Givetvis går det inte utesluta att snipan tvärat in efter att den blivit dold i den döda vinkeln.
Nej det är inte omöjligt, men oerhört osannolikt.
Citera
2026-08-06, 22:00
Medlem
Citat:
På sjön hade du dessutom inte rätt till väg

Ingen har rätt till väg på sjön, någonsin. Det är en av de grundläggande principerna i de internationella sjövägsreglerna.

Och det är också därför ingen av de två kaptenerna kan hävda att de hade det. Det enda de kan göra är att komma med bortförklaringar till varför de inte väjade, höll undan eller undvek kollision.

Det är också därför det är extra märkligt att åklagaren säger att snipans kapten inte är misstänkt för brott. Så gott som alltid när två fartyg krockar misstänkts bägge för brott och oftast har också bägge begått något brott mot sjövägsreglerna.
Åklagaren är väl en vekling som låter känslorna styra. Han tycker väl synd om pappan som mist ett barn och en fru (som han skämtade om att livet skulle börja när hon dog). Pappan är väl duktig på att prata en massa skit också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in