2026-08-07, 00:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Ni har en son. Hon vill jobba med förhållandet. Du vill inte.
Jag säger; ta dig samman för din sons, och din familjs, skull!
Det vill hon inte alls. Hon vill ha ett hus. Sen kommer hon att vilja ha något mer, och sen ytterligare något mer. Hon vill glänsa inför grannar och sina väninnor.

Hade hon faktiskt velat jobba på förhållandet så hade hon gjort det kravlöst, eller åtminstone inte med en sånt värdsligt krav.
Citera
2026-08-07, 01:09
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
En XC90 som går att polera kostar $2500 senast jag kollade... Är de så mycket dyrare i Sverige??
För det får du kanske en 20+ år gammal bil med 36 000 mil på mätaren. Det är ju inte direkt en bil man vill ha om har ett så pass litet barn som en treåring. Risken, eller vi bör nog säga chansen, att den står mer än det går är inte direkt låg.

Men du kanske menar att man skulle polera upp den så att den såg snygg ut och sen bara ha den stående på uppfarten som ett smycke? Men om du tror att du får en vettig XC90 som inte kommer att få idel tvåor nästa besiktning, så röker du crack.
Citera
2026-08-07, 01:15
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
För det får du kanske en 20+ år gammal bil med 36 000 mil på mätaren. Det är ju inte direkt en bil man vill ha om har ett så pass litet barn som en treåring. Risken, eller vi bör nog säga chansen, att den står mer än det går är inte direkt låg.

Men du kanske menar att man skulle polera upp den så att den såg snygg ut och sen bara ha den stående på uppfarten som ett smycke? Men om du tror att du får en vettig XC90 som inte kommer att få idel tvåor nästa besiktning, så röker du crack.

Vad är det du diskuterar? Hurpass mycket pengar man behöver lägga för att få en bil som funkar?

Det finns ingen bilbesiktning här i Nevada.

Din fru har lurat dig om hon har sagt att man måste ha en ny bil på avbetalning, bara för att den ska funka.
Citera
2026-08-07, 01:21
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Vad är det du diskuterar? Hurpass mycket pengar man behöver lägga för att få en bil som funkar?
Precis. Det var väl det du frågade?
Citat:
Det finns ingen bilbesiktning här i Nevada.
Nu verkar ju TS dock i Sverige där en vettig XC90 kostar i alla fall 200 000.ar
Och där besiktningar är en grej.
Citat:
Din fru har lurat dig om hon har sagt att man måste ha en ny bil på avbetalning, bara för att den ska funka.
Hur är det med läsförståelsen egentligen? Lägg ner crackpipan.
Citera
2026-08-07, 01:26
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Precis. Det var väl det du frågade?

Nej, jag försökte hålla mig till ämnet. Detta var sagt som kommentar till OP som hävdade att tjejer vill att man har en XC90. Ville då tipsa om att det finns billiga sådana eftersom denna modell funnits såpass länge. Har dock aldrig hört att det skulle vara en statussymbol, det anses den inte vara här i USA iallafall.

Citat:
Nu verkar ju TS dock i Sverige där en vettig XC90 kostar i alla fall 200 000.ar

Det säger mer om vad du bedömer vara "vettigt". Vilket är en bilteknisk fråga, inte något som har med relationer och samlevnad att göra.

Om Volvo är så jävla dyra, köp en Cadillac Seville STS då. Jag köpte en för $3200 för ett tag sedan. Såld nu, men den var i nyskick både mekaniskt och kosmetiskt. Grymt snabb och 1000 watts stereo. Kan lova att den hade klarat även en svensk besiktning.
Citera
2026-08-07, 01:30
Medlem
Timoteuss avatar
Hej ts,
Jag vet ärligt talat inte om jag främst skall rekommendera familjeterapi eller ett besök hos en budget- och skuldrådgivare.

Din sambo verkar ju ha svårt att förstå att hon har valt en dyr investering, barnet, som kommer kosta 1,5-2 miljoner, men förväntar sig att också ha råd med byggnader och fordon. Har hon full insyn i er ekonomi? Är hon en person som begriper sig på ekonomi?

Hursomhelst så har ni ju kört fast rejält, verkar det som, och det är ledsamt att höra. Att hon på ett så tidigt stadium tagit sin reträtt till ett så medelålders småstadsbeteende som att bara bry sig om det materiella gör ju att man undrar om hon mår riktigt bra. Efter barnafödande kan vissa kvinnor bli låggradigt deprimerade.
Jag lutar ändå åt att gå och prata med någon. Tyvärr vet jag inte vem man frågar, men kanske att BVC kan tipsa?
Citera
2026-08-07, 01:37
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Nej, jag försökte hålla mig till ämnet. Detta var sagt som kommentar till OP som hävdade att tjejer vill att man har en XC90. Ville då tipsa om att det finns billiga sådana eftersom denna modell funnits såpass länge. Har dock aldrig hört att det skulle vara en statussymbol, det anses den inte vara här i USA iallafall.

Det säger mer om vad du bedömer vara "vettigt". Vilket är en bilteknisk fråga, inte något som har med relationer och samlevnad att göra.

Om Volvo är så jävla dyra, köp en Cadillac Seville STS då. Jag köpte en för $3200 för ett tag sedan. Såld nu, men den var i nyskick både mekaniskt och kosmetiskt. Grymt snabb och 1000 watts stereo. Kan lova att den hade klarat även en svensk besiktning.
Berätta för tråden att du inte fattar något, utan att säga att du inte fattar något.
Citera
2026-08-07, 02:10
Medlem
Tomtekukars avatar
Mannen, det här handlar inte om ett hus eller en XC90. Det handlar om att ribban hela tiden flyttas. Först "bara ett finare hus", sedan en ny bil, sedan nästa statusmarkör, plastikkirurgi, nya sillisar - och så kommer det fortsätta. Den som bygger sin lycka på att mäta sig mot grannarna blir aldrig nöjd, eftersom det alltid finns någon som har mer.

Det verkligt oroande är att hon gör relationen villkorad: "När vi har det liv jag vill ha, då ska jag satsa på oss." Det är en gigantisk varningssignal. Du förväntas offra din ekonomi och ditt lugn för att finansiera hennes drömliv, utan någon garanti att det någonsin räcker.

Risken är att du jagar ihjäl dig med övertid, lån och konsumtion, för att några år senare ändå stå där med en skilsmässa när nästa dröm inte infrias. Då har du förlorat både pengarna och relationen.

Det gamla ordspråket fångar den dynamiken ganska väl: Mannen offrar sin lycka för familjen, kvinnan offrar familjen för sin lycka. Det gäller inte alla kvinnor, men utifrån det du beskriver ligger hon obehagligt nära det mönstret.
Citera
2026-08-07, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Känner du att du blir behandlad orättvist av henne? Jag tänker att du annars inte hade haft så starka negativa känslor som avsmak för henne. Känslor som avsmak eller förakt kommer ofta från orättvis behandling. Så om så är fallet, fråga dig själv om du tror att hon skulle kunna ta ansvar för denna orättvisa och förändra sig själv. Om svaret är nej, så är hon nog inte en så bra kvinna och det kanske då är bäst att bita i det sura äpplet och separera.

Sen är det också så att det är mycket svårt för en materialist och en icke-materialist att leva ihop som par. För materialisten så är yta faktiskt bland det viktigare i dennes liv. Medan du verkar tycka att detta är rena tokerier. Så ni skiljer er åt i er grundsyn på världen. Frågan är hur roligt det är att dela livet med varandra då.

Jag tycker du ska sätta dig själv i första rummet och inte gräva ned dig över att din son skulle bli skilsmässobarn. Det är bättre med en lycklig pappa. Du kan ju föreslå att ni provar parterapi först.

Klokt svar. Synd att ge upp ett förhållande då "problem" uppstår. Allt bör kunna klaras av och kan man inte lösa allt så kan man istället leva med den situationen som är. Men jag förstår frustrationen med denna ytlighet som vissa kvinnor besitter. Ständiga jämförelser med andra, missunsamhet och baktalande. Det är inga fina egenskaper.
Citera
2026-08-07, 07:56
Medlem
Skulle nog bli svårt även om det hade funnits känslor. Hjälper nog inte med parterapi om det är total iskyla. Fråga dig själv om 5, 10, 15 år, vill du vara kvar i ett kärlekslöst förhållanden så länge? Och dessutom kompromissa bort den livsstil du vill ha?

Hon ställer materiella krav för att över huvud taget satsa på relationen. Så nej, inte så roligt för barn med den atmosfären heller. Nog bättre för alla att separera.
Senast redigerad av marageo 2026-08-07 kl. 08:02.
Citera
2026-08-07, 08:06
Medlem
Ni är inkompatibla. Sonen kommer att klara sig. Låter som att du vill avveckla detta struntprojekt och leva ett enklare liv. Följ den känslan.
Citera
2026-08-07, 08:17
Medlem
Allt inköpt till det gemensamma skall delas på hälften.
Skydda dig ekonomiskt. Din kvinna kommer förse sig med dina pengar.
Kontakta en jurist redan nu o se vad du har för möjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in