2026-08-07, 09:26
Avstängd
En del säger äktenskap är för livet, men det är barn som är det, därför är de extremt viktigt att veta (så gott man kan) vem det är man får barn med. Det tåget har gått, men ändå, där begicks kanske misstaget från era båda sidor, att få barn utan att känna varann riktigt bra.

För barnets skull skulle jag satsa på familjerådgivning först, de prioriterar par med barn, särskilt små.

Kanske finns det nåt att finna i att prata ut inför utbildade öron.

Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
Hej!

Jag har varit tillsammans med min sambo i fem år. Vi har en son på tre år ihop.
Vi fick barn tidigt i relationen utan att egentligen känna varandra så bra. Jag trodde att jag kände henne, men det gjorde jag uppenbarligen inte.

Sen sonen kom så har det varit närmast iskyla mellan oss. Inget sexliv, ingen romantik, ingen klapp på axeln efter en arbetsdag.

Sen sonen kom så har fasaden utåt varit det enda hon tänker på. Hon ser alla andra som renoverar och bygger nya hus. Par i vår ålder med XC90 på uppfarten. Hela tiden ett konstant jämförande med alla andra.
Vi bor i ett ganska slitet litet hus, jag har renoverat och byggt så mycket jag kunnat, men det räcker inte. Jag har fått betala allting själv genom mitt arv. Hon har inga sparade pengar.

Hon menar att hon känner sig uppgiven över att vi inte delar samma vision om det perfekta svenssonlivet med nyklippt häck och polerad XC90 på uppfarten. Tungt belånade.
Jag känner mig glad över det lilla vi har och drömmer mer om det lite enklare livet på landet där jag inte behöver skryta för grannarna och vännerna.

Vi värderar helt enkelt helt olika saker. Hon menar på att skulle hon bara ha ett hus och liv som "alla andra" så skulle hon vilja satsa på relationen.
Jag känner att det är totalt dött. De konstanta bråken och vår totalt skilda syn på vad som är viktigt i livet har gjort att jag ser på henne med närmast avsmak. Och hon gör säkerligen detsamma för mig...

Går något sånt här att reda ut? Kan man väcka känslor till liv igen? Jag känner själv för att kasta in handduken men för grabbens skull kanske man skulle stanna kvar.
Citera
2026-08-07, 09:54
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hej!

Vi fick barn tidigt i relationen utan att egentligen känna varandra så bra. Jag trodde att jag kände henne, men det gjorde jag uppenbarligen inte.

Sen sonen kom så har det varit närmast iskyla mellan oss. Inget sexliv, ingen romantik, ingen klapp på axeln efter en arbetsdag.

Sen sonen kom så har fasaden utåt varit det enda hon tänker på. Hon ser alla andra som renoverar och bygger nya hus. Par i vår ålder med XC90 på uppfarten. Hela tiden ett konstant jämförande med alla andra.
Vi bor i ett ganska slitet litet hus, jag har renoverat och byggt så mycket jag kunnat, men det räcker inte. Jag har fått betala allting själv genom mitt arv. Hon har inga sparade pengar.

Hon menar att hon känner sig uppgiven över att vi inte delar samma vision om det perfekta svenssonlivet med nyklippt häck och polerad XC90 på uppfarten. Tungt belånade.
Jag känner mig glad över det lilla vi har och drömmer mer om det lite enklare livet på landet där jag inte behöver skryta för grannarna och vännerna.

Vi värderar helt enkelt helt olika saker. Hon menar på att skulle hon bara ha ett hus och liv som "alla andra" så skulle hon vilja satsa på relationen.
Jag känner att det är totalt dött. De konstanta bråken och vår totalt skilda syn på vad som är viktigt i livet har gjort att jag ser på henne med närmast avsmak. Och hon gör säkerligen detsamma för mig...

Går något sånt här att reda ut? Kan man väcka känslor till liv igen? Jag känner själv för att kasta in handduken men för grabbens skull kanske man skulle stanna kvar.

Tyvärr tror jag inte att det går att ändra på någon som är så inriktad på materiella saker.

Många hade varit väldigt nöjda med det ni har och att du tänker på barnets framtid istället för att ha dyra statusprylar för att tävla med grannarna (som innerst inne inte bryr sig.)

Ert barn kommer att må bättre med er på varsitt håll utan konflikter.

Gör slut men se till att du har lika mycket rättigheter till barnet som hon har, han är viktigare än någons ego.

Lycka till!
Citera
2026-08-07, 10:41
Medlem
Den här instinkten att göra allt för och offra sig för sina barn är ju stark, men kan kanske göra att man blir lite blind och för överbeskyddande. Speciellt om man är en person med känsligt samvete, så att man inte ser att konsekvenserna, som i det här fallet en skilsmässa, inte är en katastrof även om det är jobbigt. Man får fundera på om man själv som barn hade velat växa upp med föräldrar som inte tycker om varandra och hellre skulle vilja vara någon annanstans. Han har eller kommer garanterat att ha kompisar som också har skilda föräldrar.
Citera
2026-08-07, 11:17
Medlem
Flytta till ett grannskap där grannarna är ett pinnhål fattigare sen kan du kräva att hon slutar använda sociala medier. Tyvärr tror jag dock att det är dödfött, hon är förlorad.

Lycka till.

Mitt råd är annars att inte lägga energi på en kvinna som är sänken på alla sätt och som gör dig olycklig.
Senast redigerad av har 2026-08-07 kl. 11:23.
Citera
2026-08-07, 11:23
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Flytta till ett grannskap där grannarna är ett pinnhål fattigare sen kan du kräva att hon slutar använda sociala medier. Lycka till.

Tyvärr tror jag dock att det är dödfött, hon är förlorad.
Hon skulle ända vilja ha en lyx-SUV. För att visa dom minsann är lite bättre än dom andra i området.
Citera
2026-08-07, 11:33
Medlem
glockenreins avatar
Kanske går att väcka liv i känslorna igen om ni får mer kvalitetstid på tu man hand? Är ju trist att separera men fattar att det är svårt med en relation där man har olika mål i livet.
Citera
2026-08-07, 11:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Kanske går att väcka liv i känslorna igen om ni får mer kvalitetstid på tu man hand? Är ju trist att separera men fattar att det är svårt med en relation där man har olika mål i livet.
Hon har ju sagt att hennes känslor skulle väckas av ett fetare hus.
Citera
2026-08-07, 11:55
Medlem
Smekarn87s avatar
Du skriver att du fått ett arv. En grej jag kan störa mig på med kvinnor är att de faktiskt inte ser resan som en del av målet. Ställ dig frågan om er relation hade överlevt om premissen var att du arbetat dig upp i karriären som man gör. Ett liv där man växer genom åren.
Citera
2026-08-07, 12:28
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Du skriver att du fått ett arv. En grej jag kan störa mig på med kvinnor är att de faktiskt inte ser resan som en del av målet. Ställ dig frågan om er relation hade överlevt om premissen var att du arbetat dig upp i karriären som man gör. Ett liv där man växer genom åren.
Kvinnor som historiskt gjorde som du säger klarade sig inte lika väl. Så inget att störa sig på.
Citera
2026-08-07, 13:14
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Men du kanske menar att man skulle polera upp den så att den såg snygg ut och sen bara ha den stående på uppfarten som ett smycke? Men om du tror att du får en vettig XC90 som inte kommer att få idel tvåor nästa besiktning, så röker du crack.

Ingen dum affärside där. Att sälja skal av fina bilar, att ha stående på uppfarten. :-D

De kunde ju vara uppblåsbara, så man kan flytta på dom lätt vid behov.
Citera
2026-08-07, 13:20
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Jag har upplevt samma sak. Och skilsmässa är lite trist och jobbig i början, men ganska snabbt förändras känslan, och blir början på något underbart. Nämligen att få sin frihet att börja leva mer av det liv man vill leva, sådant är ovärderligt.

För sonens skull ska ni bo i närheten av varandra efter separationen, ni ska ha sonen varannan vecka (eller mer om du får och kan), och ni ska enbart ha samtal som rör sonen.

Så, lämna relationen, och lita på att det kommer bli bättre sedan, för det är sanningen.
Citera
2026-08-07, 13:49
Medlem
Citat:
Hej!

Dax att klipp navelsträngen förfsn. Ytlig kvinna är inget att ha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in