Mycket bra research. Tycker bilden med vinterjackan ser ut som han. Det andra kontot är estetiskt tillräckligt likt. Jag köper teorin, vad den nu är värd i det stora hela.
Ja, det kan ju vara en slump men det finns ju ändå något som gör att man reagerar. Såg det du skrev om att man nu kommit till ett stadie där allt låter möjligt och till och med sannolikt. Är där jag också! Och gräver åt alla håll och kanter av ren nyfikenhet och viss ilska.
Infon från To.Ivrig om TM:s familjesituation gjorde att jag kikade lite bland syskon och andra familjemedlemmar och de verkar inte haft så nära relationer med varandra inom syskongruppen. Han har tre äldre systrar.
Har ju dock sett på Facebook att TM umgåtts med sin kusin DO och TM medverkar på i alla fall en släktträff. Ingen av de tre systrarna är taggade på släktträffen.
Antar att juridikern på storbank kan haft synpunkter eller farhågor rörande MGMs ekonomi vid förslag om samägande osv, halva lönen på hyra 57 år gammal..stabilt.
Har svårt att se att det är samägande-förslag det rört sig om. De har varit ett par mindre än ett år. Kanske är jag som underskattar folks megalomani. Tror det husrelaterade i så fall har att göra med att narcissisten TN inte ville att BO skulle dela sommarhus med sitt ex. Han tappade kontroll som han ville ha. När relationen känns mogen nog så krävde han att kontakten med exet skulle upphöra och att hon skulle köpa ut exet från huset.
Vill ogärna lämna ut ex-sambon. Men kan försöka sammanfatta lite av målet/målen.
När parterna skulle separera ansöktes om en bodelningsförrättare, vilket tingsrätten utsåg 2021-05-07.
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Bodelningsförrättaren meddelade fem månader senare (2021-10-07) att X tillskiftas lägenheten på Hagagatan i Stockholm. Detta var inte TN nöjde med, så han väckte talan.
Tvistemål, Stockholms tingsrätt, målnummer T 17061-21.
Kärande: TN.
Svarande: Ex-sambo.
Saken: Klander av bodelningsbeslut.
Efter att parterna slutligen kunde enas, avskrevs målet 2022-12-23.
Lite mer detaljerade uppgifter från målet om klander av bodelningsbeslutet (och flytt-tider):
Vid tidpunkten för när TN och x-sambon ('X') ville flytta ihop bodde TN i ett ägt radhus i Gustavsberg.
X hade i en stor och attraktiv hyreslägenhet.
X:s attraktiva hyreslägenhet användes som ett så kallat direktbyte, för att erhålla hyreskontraktet på Hagagatan i Stockholm.
Bägge parterna stod med på Hagagatans kontrakt.
. . . .
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Utmärkt!
Det besvarar en del av mina funderingar om TN och tyvärr hade jag fel om hans ekonomiska givmildhet.
Han närmast sol och vårar exet! Roffar åt sig så mycket han kan!
Där sjönk han ännu djupare i anseende.
Betyder också att det inte längre är alltför långsökt att ekonomi kan ha del som motiv i mordet.
Var han sugen på huset denna gång?
Undrar just om någon mer kvinna före X också drabbats? Det är trots allt redan 2014 han blir singel.
EDIT:
Att TN dömsatt betala kompensation för ett förstahandskontrakt är.......
Målet avskrevs, så det avkunnandes ingen dom/inget beslut. Parterna nådde en egen överenskommelse.
Avseende beloppet som TN enligt överenskommelsen skulle betala så vet jag inte hur man ska se på det hela. Det är en bodelningstvist. Så man kanske kan argumentera för att summan är motiverad som helhet i bodelningen på något vis eller i stället för att ersätta X för X rättegångskostnader.
Men ja, det är lite märkligt.
Funderar vidare på fallet, mordmisstanken och den här tvisten m.m. Lite trött i hjärnan just nu efter att ha läst mycket text.
För tidigt att säga så mycket egentligen. Kanske.
Och jag vill ogärna spekulera för vidlyftigt.
Men, finns det anledning att fundera över vad det är för en personlighet som det här handlar om?
Utlöstes händelsen på ön, som ledde till det misstänkta mordet, av något akut som uppstod därute? Finns det en planläggning? I så fall medvetet? Eller som resultat av något mer slags halvt omedvetet plan? (eller hur jag ska formulera det)
Var bodelningsöverenskommelsen om den stora hyreslägenheten skälig för bägge parter?
Eller fanns det inslag av någon slags uttröttningsmekanism? Med tanke på t ex att samboförhållandet bara hade varat i 1,5 år - att sen tvista fr o m feb 2021 tills december 2022 är ju en period som är längre än själva samboförhållandet.
Det kanske är en ok person (som någon vän sa idag till Expressen tror jag det var), TN, som hamnat i desperatioon på sistone och sen slår det över. Eller?
Blir intressant att följa.
Fruktansvärt sorgligt för närstående till BO. Tycker ofantligt synd om dom.
tycker egentligen det är lite för tidigt att som jag gjorde nu ovan, spekulera om en anhållens person på det här viset. Kanske ett utslag av att jag försökt läsa in mig och är lite trött och sänker min egen "ambitionsnivå" (på mig själv). Hoppas ingen tar illa upp över spekulationen ovan.
Den låginkomsttagande kvinnan *utan något sparat kapital* går in i relationen med en mycket attraktiv och stor hyreslägenhet.
Hon lämnar det med en mindre attraktiv lägenhet och 200tkr.
Han går in i relationen med ett radhus i Gustavsberg.
Han lämnar det med en 4:a på St Paulsgatan *samt kapitalet från radhuset*.
Jag hoppas att den låginkomsttagande kvinnan känner en viss upprättelse att han kommer spendera resten av sitt meningsfulla liv bakom lås och bom, samt en otrolig lättnad att hon aldrig utsattes för hans dödliga våld. (Man får dock anta att inte var helt fridfull i denna relation heller, sådana män är sällan det).
Jag vet inte om jag tror på hypotesen att han mördat henne pga hon vill göra slut. Tycker det låter ganska långsökt.
Har BO kommit på någon hemlighet som MGM har? Typ något i stil med att han stjäl konst och säljer svart? (Obs vilda spekulationer)
Hahahaha, precis just nu så är väl allt möjligt. Är ju hemskt allt som hänt men finns något väldigt Kalle Anka-aktigt i ett sånt scenario som nästan känns lite gulligt. Bara det att i Kalle Anka så hade ingen blivit mördad...
Var bodelningsöverenskommelsen om den stora hyreslägenheten skälig för bägge parter?
Eller fanns det inslag av någon slags uttröttningsmekanism? Med tanke på t ex att samboförhållandet bara hade varat i 1,5 år - att sen tvista fr o m feb 2021 tills december 2022 är ju en period som är längre än själva samboförhållandet.
Denna meningen var väldigt träffsäker, gjorde nästan ont att läsa den. Jag tror du har rätt i din spekulation om att det handlade om ett uttröttningsarbete och att detta är en fråga om personlighetsdrag.
Ja, i förra relationen tillskansade han sig ett fett hyreskontrakt. Exet är numera gift och kan då antas (något långsökt) vara den stabile, hon som fick en sämre lägenhet och 200k.
X-sambon (sambo aug 2019-jan 2021) är inte registrerad som gift. Samt är ensam folkbokförd i 2an.
Hahahaha, precis just nu så är väl allt möjligt. Är ju hemskt allt som hänt men finns något väldigt Kalle Anka-aktigt i ett sånt scenario som nästan känns lite gulligt. Bara det att i Kalle Anka så hade ingen blivit mördad...
Jaaa lite långsökt kanske.
Vet man något mer om mordvapnet och mordplats? Kanske är skillnad på en kökskniv i köket vs Morakniv i badrummet. Jag tänker på graden av planering visavi affekt.
Även om polisen självklart kommer försöka vrida ur motivet ur honom kommer han antagligen bara ljuga för att framställa sig själv i bästa dager. Så chansen finns verkligen att vi aldrig kommer bli säkra på vad som egentligen drev honom till det. Förhoppningsvis har hon pratat med väninnor eller barn om honom, vilket kan ge information som polisen kan använda för att slå hål på hans förklaringar och kanske pressa honom till att erkänna faktiska omständigheter.
Men fallet kan också sluta med att åklagaren bara säger "vi litar inte på hans förklaringar, så det egentliga motivet är tyvärr okänt".
Sambon som fick boendet med TN. Har hen klarat sig från förhållandet med TN oskadd?
Fysiskt, psykiskt och ekonomiskt?
Ekonomiskt ser hen ut att ha förlorat mot TN.
TN fick 112 kvm för de där 142 kvm. Då måste sambon fått mycket mindre?
TN har inte angett något nytt jobb efter M3. Har han fått behålla det jobbet trots att M3 pausades på plats. Oväntat hög lön för museumtekniker. Men de kanske är få och extremt attraktiva.
Idag ser hon nog det som en vinst att hon fick behålla livet !