Tror inte man ska haka upp sig så mycket på att de skulle ha en fest ur den aspekten. De kanske hade bjudit över lite vänner nåt datum och labelat det som en ”sommarfest”. Känns som sånt den typen av övre medelklass håller på med på somrarna. Det var nog inte världens grej i sammanhanget. Sen har ju det blivit ett uppslag i media för att det är en av få saker som framkommit.
För att förtydliga, det jag menar är att förhållandet kan ha varit jävligt svajigt oavsett, obeaktat att de planerat in en ”fest”, vad fest nu innebär i sammanhanget. Att det varit ostadigt inför att något av denna magnitud inträffar är inte ens något som behöver nämnas. Men alla vill visa upp en fin fasad, så man bara för att det knakar i fogarna låter man nog saker vara så gott det går och kör på som man har tänkt. Tills det går åt helvete på riktigt i detta fall.
Har 100% något att göra med svartsjuka, han har säkerligen som diskuterats i tråden kontrollerande/narcisstiska drag. Hennes känslor har svalnat.
Med tanke på tvisten som presenterats med tidigare sambo så är det en rak linje till att börja strula och meka med saker även med denna kvinna. Hon är chefsjurist, har skinn på näsan, tar ingen skit. Tröttnar på hans usla sidor. Han kan inte ta det. Förmodligen något som pyrt under en längre tid som fick detta tragiska utfall.
Vill ogärna lämna ut ex-sambon. Men kan försöka sammanfatta lite av målet/målen.
När parterna skulle separera ansöktes om en bodelningsförrättare, vilket tingsrätten utsåg 2021-05-07.
Bodelningsförrättaren meddelade fem månader senare (2021-10-07) att X tillskiftas lägenheten på Hagagatan i Stockholm. Detta var inte TN nöjde med, så han väckte talan.
Tvistemål, Stockholms tingsrätt, målnummer T 17061-21.
Kärande: TN.
Svarande: Ex-sambo.
Saken: Klander av bodelningsbeslut.
Efter att parterna slutligen kunde enas, avskrevs målet 2022-12-23.
Lite mer detaljerade uppgifter från målet om klander av bodelningsbeslutet (och flytt-tider):
Vid tidpunkten för när TN och x-sambon ('X') ville flytta ihop bodde TN i ett ägt radhus i Gustavsberg.
X hade i en stor och attraktiv hyreslägenhet.
X:s attraktiva hyreslägenhet användes som ett så kallat direktbyte, för att erhålla hyreskontraktet på Hagagatan i Stockholm.
Bägge parterna stod med på Hagagatans kontrakt.
(Folkbokföring nya gemensamma lägenheten på Hagagatan skedde i augusti 2019)
Dokument från januari 2021 visar att parterna hade börjat diskutera separationen/bodelningen vid den tiden.
Parterna är överens om fördelning av ägodelar. Däremot tvistar man (framförallt) om vem som bör tilldelas hyreslägenheten på Hagagatan.
Tvistigt nr 1 är: hur länge samboskapet varade:
- X hävdar att samboförhållandet upphörde 2021-01-02.
- TN hävdar att det upphörde vid tidpunkten då ansökan om bodelningsförrättare inkom till domstolen alternativt 2021-04-06.
Bodelningsförrättaren säger att samboförhållandet får bedömas som kort.
Tvistigt nr 2 är:
- X vill överta kontraktet själv på Hagagatan. Hon säger bland annat att hennes attraktiva hyreslägenhet var den som möjliggjorde bytet till Hagagatan. Hon säger också att TN sitter på några miljoner i kapital efter t ex försäljningen av radhuset.
- TN yrkar (bland annat) att lägenheten på 142 kvm på Hagagatan ska användas till att byta till två lägenheter, där TN ska erhålla en större och X en 2:a. Han menar att detta är ett möjligt byte att göra utifrån hur bytesmarknaden ser ut.
- TN yrkar alternativt att Hagagatan 3 tillfaller honom då, enligt TN, en tonårig son bor växelvis hos honom (ca 50 procent). Och att TN inom sex månader i stället ordnar en 2a till X.
- X invänder att tonårssonen är skriven hos mamman och bor, enligt X, tio dagar i månaden hos TN.
Överenskommelse dec 2022:
Efter mellan 1-2 års tvistande, når man i målet en överenskommelse. Parterna har då bytt lägenheten på
Hagagatan 3 och skrivit kontrakt för:
- Sankt Paulsgatan, 4 r ok på 112 kvm (för TN) +
- Annan Stockholmsgata (Norrmalm), 2 r o k, ca 60 kvm (för X).
i överenskommelsen ingår även att TN ska ge Z 200.000 kr.
Ekonomi - olika:
Nämnas bör, angående pengar, att X tidigare i separationsprocessen ansökte om så kallad ersättningsgaranti till bodelningsförrättare. Där framgick att hennes månadsinkomst var knappt 2/3 av TNs, att hon saknade besparingar. X menade att TN däremot hade både besparingar, högre inkomst samt intäkter från en fastighetsförsäljning.
Tingsrätten avslog dock X:s ansökan om ersättningsgaranti.
I tvistemålet - där TN klandrade bodelningsförrättarens beslut (2021-10-07) om att X skulle tilldelas lägenheten på Hagagatan - begärde X att TN skulle stå för hennes rättegångskostnader.
I parternas slutliga överenskommelse (december 2022) sades dock att vardera part får stå för sina egna rättegångskostnader, däremot skulle TN "utge ett belopp om 200 000 kr efter att tingsrätten avskrivit målet".
Hoppas jag har fått med det väsentligaste samt inte fattat fel.
Får väl editera annars, om jag inom närmsta timmen kommer på något. Målnummer är angett.
Hoppas att tråden liksom mig tycker att exet (=sambo 2019-2021) inte ska hängas ut.
Tillägg:
Tillägger lite mer från tvistemålet:
- Enligt X skulle TN tidigare ha visat intresse (innan deras sambo-skap?) av att försöka flytta från Gustavsberg in till Stockholm (Hammarby Sjöstad).
- X uppger i målet att det enligt X finns "svårigheter i kontakten" mellan parterna vilket gör det svårt att komma fram till ett byte. X beskriver att TN är "låst" vid vad TN vill ha för ny hyreslägenhet. Att TN enligt X inte vill acceptera t ex ett byte Hagagatan -> två 3or på Söder, då TN enligt X har specifika krav på 'storlek' samt att lägenheten ska vara tillräckligt 'fräsch'.
- X uppger också att det är hennes attraktiva stora lägenhet som möjliggjorde bytet till Hagagatan och att samboförhållandet var kort. Samt att X anser att TN har ekonomiska möjligheter att köpa en bostadsrätt.
Till slut blev det ett byte som - om jag fattat rätt - TN föreslog, där han fick en 4:a och X en 2:a.
Edit: Lägger in ett till yrkande av TN + lite mer uppgifter i spoiler.
Utmärkt!
Det besvarar en del av mina funderingar om TN och tyvärr hade jag fel om hans ekonomiska givmildhet.
Han närmast sol och vårar exet! Roffar åt sig så mycket han kan!
Där sjönk han ännu djupare i anseende.
Betyder också att det inte längre är alltför långsökt att ekonomi kan ha del som motiv i mordet.
Var han sugen på huset denna gång?
Undrar just om någon mer kvinna före X också drabbats? Det är trots allt redan 2014 han blir singel.
EDIT:
Att TN döms att betala kompensation för ett förstahandskontrakt är.......
Senast redigerad av gofigur 2026-08-06 kl. 23:09.
Kan vara så att hon sa att efter vår planerade fest vill jag gå skilda vägar…
Han fick panik och så vidare.
Många kvinnor är längre fram i tankar om att göra slut och flera män blir överrumplade
Han kanske inte anade nåt alls och så släppte hon bomben och då satte han kniven i henne
Bara spånar…
Låter rimligt. Delar din uppfattning att kvinnor ligger före i både tanken och hantering av känslor inför ett uppbrott. Förmodligen kolliderade hennes besked med hans högt uppskruvade förväntningar på en helg med vin, vitt bröd, räkor, aioli och älskog också brann det av i hjärnan på honom. Tragedi.
Ja det är han. Han är för fan vaktmästare, tjänar en vaktis så bra i Fjollträsk?
Någon skrev att han tjänar 700 000- 800 000:- per år, vilket är en bra lön. Han får ut runt 38 000:- i månaden. Hyran har beräknats till ca. 20 000:- ( inkl. el, bredband och TV) - det ger max 18 000:- kvar. Det kan låta mycket, men i Stockholm lever du inte fett på 18 000:-. Kanske har han lån, underhåll etc., och då äter även det en del av kakan.
Sedan träffar han en partner som tjänar tre (3) gånger så mycket - jackpot!
Tror inte man ska haka upp sig så mycket på att de skulle ha en fest ur den aspekten. De kanske hade bjudit över lite vänner nåt datum och labelat det som en ”sommarfest”. Känns som sånt den typen av övre medelklass håller på med på somrarna. Det var nog inte världens grej i sammanhanget. Sen har ju det blivit ett uppslag i media för att det är en av få saker som framkommit.
Jaha, då dras jag in i spekulerandet. 😩 Festen är intressant. Tänker att han kan ha gjort en storsatsning på att fria under festen. Aanvänt sina yrkeskunskaper och investerat en del i att preppa. Och så säger hon plötsligt att hon vill gå skilda vägar. Ingen ursäkt för att få psykbryt, men...
Någon skrev att han tjänar 700 000- 800 000:- per år, vilket är en bra lön. Han får ut runt 38 000:- i månaden. Hyran har beräknats till ca. 20 000:- ( inkl. el, bredband och TV) - det ger max 18 000:- kvar. Det kan låta mycket, men i Stockholm lever du inte fett på 18 000:-. Kanske har han lån, underhåll etc., och då äter även det en del av kakan.
Sedan träffar han en partner som tjänar tre (3) gånger så mycket - jackpot!
Du har en poäng såklart. Han taxerade 820k eller nåt sånt 2025. Hyran räknar du nog lite högt på. Men säg att han har 21k att leva på. Vuxna barn hemma som kanske får försörja sig till delar/betalar lite hyra. Tror inte det går någon nöd på honom.
Men sen köper jag, speciellt med hänsyn till tvisten som diskuterats, att han verkar ha en personlighet som roffar åt sig av materiella ting och nog inte tvekar på att försöka göra anspråk på saker som inte är hans. Klart en sån person mår bra av att vara med en rik kvinna. Alternativt mår han piss av det till följd av mindervärdeskomplex.
Vem vet. Som spekulerats om så tror jag också att han hade en baktanke med det tidigare samboförhållandet han hade, det som föranledde tvisten. Känns jävligt utstuderat. Han kanske hade något liknande planerat här som hon började bromsa, insåg att det var en idiot och ville lämna relationen.
Jaha, då dras jag in i spekulerandet. 😩 Festen är intressant. Tänker att han kan ha gjort en storsatsning på att fria under festen. Aanvänt sina yrkeskunskaper och investerat en del i att preppa. Och så säger hon plötsligt att hon vill gå skilda vägar. Ingen ursäkt för att få psykbryt, men...
Haha, jag är i ett stadie där jag tycker allt låter rimligt, men där jag samtidigt inte får ihop någonting hur jag än vänder och vrider på stenarna.