2026-08-04, 09:33
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Som väntat, tråden handlar redan om invandrare. Helt otroligt hur snabbt det går nu för tiden.
Trots ditt regdatum så vill jag påstå att det var likadant 2004 när jag skapade mitt första konto.
Citera
2026-08-04, 09:51
Medlem
YP4XQs avatar
Jag började skicka mina barn själva till affären vid 5 års åldern. Jag lärde dem trafiken först så klart och hur man tittar efter bilar, bussar och lastbilar och hur de ofta beter sig. Stanna alltid tills den andra har stannat, ögonkontakt, tacka vid övergångsställena.

De cyklar omkring i byn, max 1,5 km envägs bort, sedan 6-års åldern (sedan cirka 2019 till 2026 då) när de lärt sig bemästra cykeln ordentligt, hoppa på och av och komma iväg.

Risker ja absolut , men det är enda vägen att gå och få dem att växa.

Anekdot: En gång försvann de båda när jag släppt av dem (utmed en europaväg) och de skulle gena genom skogen hem medans jag körde vidare runt skogen och hem. Då vart jag lite rädd när de aldrig kom hem och de inte gick att hitta i skogen eller trädgården där jag väntade på dem. Ingen mobiltelefon med sig. Där sattes jag på test.. Det visade sig att den äldsta fått för sig att gå runt hela skogen andra hållet istället för igenom den så det tog en kvart extra.
Citera
2026-08-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Staten har en stor roll i detta. Den förälder som skulle släppa ut en sjuåring mer än på Frejs begränsade yta och låta denna ströva omkring som Åsa skulle, om någonting inträffade , utan tvekan åtalas för bristande uppsikt och vållande till olyckan.

Ivriga hobbypoliser inom allmänheten skulle ange föräldrar som betedde sig så och gav barnen frihet och de skulle få orosanmälan och socialtjänsten på sig.

Just risken för orosanmälan gör att jag inte låter mina barn vara ute ensamma under en längre tid.
Citera
2026-08-04, 12:12
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Just risken för orosanmälan gör att jag inte låter mina barn vara ute ensamma under en längre tid.
Ja den sociala kollen i verkliga livet har blivit större, kanske just för att kollen på nätet blivit obefintlig.

Media och Engla har nog gjort sitt till, men dessa händelser är som tur ovanliga, och dessa förövare fanns förr i tiden också.
Citera
2026-08-05, 09:14
Medlem
Samhället har ändrats, lekplatser som var naturliga och roliga är nu sterila och städade för "barnens säkerhet". Roliga klätterträd tas bort, coola klätterväggar/lekplatser byggs om. Osv.

Föräldrar ska inte ta risker med sina barn, och det förväntas att man säger ifrån när de gör något farligt.
Man blir utskälld av grannen om barnet cyklade ens 10 meter utan cykelhjälm.

Finns det inte cykelvägar till kompisen så förväntas man som förälder säga nej, och de får leka med någon annan kompis.

Samma vägar som tidigare varit "där cyklar man" anses nu vara fruktansvärt farliga.
Och inte fn ska man som förälder gå emot det, för hur kunde man låta sitt barn ta en sådan risk!?!

Samhället är skit för barnen idag pga detta.

Jag har haft föreläsning på barnen skola om just detta, barnen är ute mindre, rör sig mindre.
De tar inga risker, de testar inte sina kroppar alls. Inga skrapsår numera för att barn testar hur fort de kunde cykla, inget om hur högt de kunde klättra... barn gör inte så längre.
Alla föräldrar ... ja sant under föreläsningen, men sen fortsätta de bara med samma sak ändå.
Regler. För det är vad "folk" säger man ska ha för barnen.
Citera
2026-08-05, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie

Det är sjukt vilken makt dessa dårar har, de sitter med skolboksexempel från deras utbildningar som "dödar" barnens frihet. Personer som aldrig haft barn kan värdera hur otroligt ansvarslöst det är att låta barnen gå ensamma och bada, eller cykla in till centrum själva.
För det är vad deras utbildning sagt dem.
Citera
2026-08-05, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaruEnCigg
Eftersom jag blev överfallen så kanske jag har en skev bild av hur ofta det hände. Men helt klart har det inte blivit bättre, och GPS är helt nödvändigt.

Nödvändigt? Ungefär som att tro att inte kan ett barn komma ihåg två telefonnummer,
det MÅSTE vara inlagt i en telefon och på snabbval. Annars får de inte gå nånstans....

Barn har slutat lära sig nummer, så när laddningen är slut och typ läraren eller någon frågar vad är numret till din mamma för att bli hämtade så kan de inte numret. För de har aldrig behövt lära sig.

Man ska LÄRA sig leva UTAN gps. Borde vara utan telefon med....
Sjukt att påstå det är nödvändigt.
Senast redigerad av Garre74 2026-08-05 kl. 09:36.
Citera
2026-08-05, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Föräldrar som låter sina 7åringar springa fritt i dagens Sverige.. De ska inte få ha barn.

Här har vi beviset för dagens problem, nonsens obefogad oro i 99% av Sverige.

Jag bor på landet, föräldrar är lika mycket curlingföräldrar här… det handlar inte om invandring eller mer farligt nu…
Citera
2026-08-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Nödvändigt? Ungefär som att tro att inte kan ett barn komma ihåg två telefonnummer,
det MÅSTE vara inlagt i en telefon och på snabbval. Annars får de inte gå nånstans....

Barn har slutat lära sig nummer, så när laddningen är slut och typ läraren eller någon frågar vad är numret till din mamma för att bli hämtade så kan de inte numret. För de har aldrig behövt lära sig.

Man ska LÄRA sig leva UTAN gps. Borde vara utan telefon med....
Sjukt att påstå det är nödvändigt.

Du är lite speciell du, funkar det bra för dig att ha koll på barnen med bara telefonnummer och att dom ringer när dom känner för det, som på den gamla goda tiden?
Citera
2026-08-05, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaruEnCigg
Du är lite speciell du, funkar det bra för dig att ha koll på barnen med bara telefonnummer och att dom ringer när dom känner för det, som på den gamla goda tiden?

Jag menar att barnens färdigheter är kraftigt försämrade för att de hela tiden nyttjar hjälpmedel.
De minns inte telefonnummer, för de är alltid på snabbval - de kan inte navigera utan kartan på sina telefoner. De har ingen känsla för avstånd, väderstreck etc.
Citera
2026-08-06, 00:00
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Vet inte vart du har gått i skolan, antagligen i ett rikemansområde i Stockholm. Undertecknad hade aldrig hört talas om pedofiler förrän jag var över 40 års åldern, då man började skriva om det på 2000 talet, efter att jag fått flera barn. Fanns inga manliga eller kvinnliga lärare eller förskolelärare som var pedofiler. Problemet med pedofiler är datorer och internet där vuxna människor blir negativt påverkade även utav massmedia och en massa filmer på nätet och de vuxna kan tydligen mycket lätt att komma i kontakt med barn varsomhelst i världen. Ett visst antal vuxnas spärrar om vad som är rätt eller fel suddas ut då de är lättpåverkade och tror att det som är fel är tillåtet. Turligt nog kommer jag ifrån en stad som inte är Stockholm, Göteborg eller Malmö.
Jag gick i skolan på 90-talet i ett samhälle med cirka 10K invånare i tätorten och vi hade minst en lärare som var peddo, kanske två. Ena var gympamajjen som flera gånger kom in till omklädningsrummet (vi hade könsdelad gympa av nån anledning) med sin egen klocka och stack huvudet in i duschen och frågade om nån hade glömt det. Sen var det en lärare som CD-klassserna hade som enligt mångåriga rykten var ett creep. Inte på något sätt vare sig en rikemansområdesskola eller i Stockholm.

Men inte fan var vi rädda för pedofiler för det.
Citera
2026-08-06, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
I mitt hemland vi har uppsyn och kontroll över barnen.. Vi låter inte barn och unga tjejer springa runt på sena kvällar och nätter och dricka sprit och träffa killar!
Små barn som springer runt och lever rövare på restauranger och annat borde svenska föräldrar ha bättre koll på.. I mitt land vi uppfostrar barnen bättre.

Du har rätt.
Här kallar man t.o.m. 17-åringar för "barn" medan man samtidigt låter 12-13-åringar vara ute och hänga på sta'n på nätterna och gå på spritfester. Sedan gråter man ut i pressen för att "samhället" inte ställt upp ifall något händer ungen.

Men när det gäller barn som lever rövare i affärer eller på restaurang rör det sig om barn från olika kulturer.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-06 kl. 13:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in