Citat:
Ursprungligen postat av
Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-studie-barns-rorelsefrihet-krymper-far-konsekvenser
Alltså får en 7-åring idag röra sig fritt utan vuxen på ett område på 0,3 hektar, vilket motsvarar en halv fotbollsplan ungefär. 1955 fick ett barn röra sig fritt på 364 stycken fotbollsplaner.
Kossor får röra sig mer fritt än 7-åringar.
Hur ställer ni er till detta? Ni som har barn, varför tillåter ni inte dom röra sig fritt?
Jag tror inte det i första hand rör sig om mängden invandrare, som de flesta skriver, utan ett annorlunda föräldraskap med mycket mer oro och riskmedvetenhet. Tänker att samma beteende syns på andra områden utöver bara hur stora områden barnen rör sig på. Så mycket media, särskilt sociala sådana, och de risker som ständigt lyfts fram. Också att man som förälder behöver acceptera att saker ibland känns jobbiga eller obehagliga, t.ex. första gången de cyklar själv till skolan, och att det är mycket fokus idag på allas känslor.
Jag har tänkt på det där sen jag blev förälder och aktivt försökt få barnen att röra sig fritt, ta ansvar och själva våga utforska staden de bor i. Risker finns det ju med det, men det finns risker med att låta bli också, och riskerna är betydligt lägre än vad de flesta tror.