Citat:
Ursprungligen postat av
LoveInAColdClimate
Varför antar du det? Låter som att du inte har erfarenhet men ändå har massa åsikter om sånt som inte rör sig. Jag vet många som har klockorna och ingen sitter och kollar var de är på kartan.
De har dem för att kunna ringa barnet utan att ha mobil.
"Maten är klar". "Kan jag gå hem till X", "Ok, jag ringer om en timme".
Man behöver heller inte "sitta och kolla" eftersom man ritar upp ett område som är ok och det bara är om barnet skulle gå utanför som föräldern får en avisering.
Jag har personligen inte egna erfarenheter (har inga barn riktigt än), däremot har jag personer i min umgängeskrets som har det och som har problem med sin oro. Både kring att det är läskigt att bli förälder, vidare att vissa verktyg, (bland annat hälsorelaterade verktyg) och GPS förstärkt sin oro på flera sätt istället för att hantera den tillsammans och jobba med det i föräldraskapet. Vidare vet jag även att ungdomar som använder Snapchat ibland gör det för att hålla koll på vilka som hänger med vilka och kontrollera pojk/flickvänner när de befinner sig på ställen som de enligt de "inte ska vara på". Sistnämnda har jag erfarenhet av och ser bland ungdomar i min närhet.
Min inställning är att det i teorin kan det vara hjälpsamt för föräldrar, således håller jag med om att det kan vara hjälpsamt och jag tycker att det är kul att det fungerar i för dig (tolkar det som att du använder det) alternativt i din omgivning. I en artikel av SVT skriver ett företag som säljer GPS-klockor att de 2019 hade 2000 abonnemang men att det ökat till 50 000 abonnemang 2023. Man kan anta att det har ökat mer sen dess.
Hur överbeskyddande föräldrar påverkar barnet är en fråga som det forskas flitigt om i nuvarande stund, framförallt inom det utvecklingspsykologiska fältet. Det finns många samband som behöver utforskas. Något man kunnat se som möjliga samband är att det finns risker att barnen får ökad oro, svagare självkänsla, bristande förmåga att hantera och förstå sina känslor i vuxen ålder. I sociala sammanhang tenderar dessa barn att ha svårare att klara sig utan sina föräldrar.
Jag kan se de fördelar som du beskriver och hur det kan underlätta så i föräldraskapet utan att utgöra någon skada för barnet, jag tror dock att det finns en risk att man utvecklar ett sunt beteende och maniskt har koll på barnet med hjälp av GPS:en. Den sistnämnda behöver man nog resonera kring som föräldrar innan man sätter igång med det. Min avsikt för närvarande är att jag kommer att uppfostra mitt barn med så lite tekniska prylar som möjligt. Jag tror att det kommer att göra mig säkrare i mitt föräldraskap och att det skapar ett tryggare barn som blir mer självständig i vuxen ålder.
Blev ett himla svammel här men jag håller med att det kan vara ett bra verktyg, samtidigt ser jag stora risker i barn som påverkas i sin utveckling och föräldrar som stärker sin oro. Det jag kanske främst egentligen tycker är att reflektion sinsemellan föräldrar men även i samhället hur vi tänker att vi ska ha det.
Absolut sist men inte minst, vi alla väljer hur vi uppfostrar våra barn och bygga vår magkänsla (med hjälp av skola, vård och omsorg) kring vad som är bäst för barnet.