2026-07-30, 13:50
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vet inte om du kan hålla med men jag skulle säga att ett samhälle där alla killar spelar fotboll tillsammans inklusive invandrare är ett både säkrare och bättre samhälle än där föräldrarna inte släpper ut sina barn. För hur många gånger har du i media sett att det händer farliga saker med barn i Sverige? Sverige är totalt säkert för barn.

Det ingick i min egenskapade uppfostran i Danderyd på 1960-talet: att veta vilka tre killar man inte lekte med, de var lynniga och elaka och kunde stjäla din fotboll utan problem. Alla var helsvenska och boende i Danderyd. Det är ju exakt sådant som man måste lära sig tills man blir vuxen: hur man umgås i samhället, med olika personer. Samhället kan inte förbjuda idioter och brottslingar.
Håller helt med. Är uppvuxen strax norr om Danderyd själv och var 99% svenskt och är fortsatt 99% Svenskt även idag. Men fattar vad du menar men samtidigt ser jag inte ungar som är ute och spelar bandy, ungar som leker i skogsdungen osv. Tyvärr. När jag var i samma ålder sade jag tack och hej kl 10 på morgonen och kom hem igen 8h senare. Idag hade de ringt polisen.
Citera
2026-07-30, 13:52
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Du tänker att det är lite mera osäkert idag än vad det kanske varit förr i Sverige?
no shit....
Citera
2026-07-30, 13:54
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
När jag var i samma ålder sade jag tack och hej kl 10 på morgonen och kom hem igen 8h senare. Idag hade de ringt polisen.
Jag är helt säker på att även dagens barn klarar detta. En oerhört utvecklande period i ens liv, när man är 8-12 år och undersöker världen med jämnåriga.

Slutmålet för pjåskarna måste vara att vi har hemskolning. Alldeles för farligt att gå till en skola med 400 andra barn, det är helt omöjligt att räkna ut vilka hemska saker de kan vara med om. (utöver att det fungerat bra i 150 år)
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-30 kl. 13:56.
Citera
2026-07-30, 14:01
Medlem
I mitt hemland vi har uppsyn och kontroll över barnen.. Vi låter inte barn och unga tjejer springa runt på sena kvällar och nätter och dricka sprit och träffa killar!
Små barn som springer runt och lever rövare på restauranger och annat borde svenska föräldrar ha bättre koll på.. I mitt land vi uppfostrar barnen bättre.
Citera
2026-07-30, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
I mitt hemland vi har uppsyn och kontroll över barnen.. Vi låter inte barn och unga tjejer springa runt på sena kvällar och nätter och dricka sprit och träffa killar!
Små barn som springer runt och lever rövare på restauranger och annat borde svenska föräldrar ha bättre koll på.. I mitt land vi uppfostrar barnen bättre.
Ett sånt här inlägg blir ju poänglöst om du inte berättar vilket land det gäller.
Citera
2026-07-30, 14:19
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Varför antar du det? Låter som att du inte har erfarenhet men ändå har massa åsikter om sånt som inte rör sig. Jag vet många som har klockorna och ingen sitter och kollar var de är på kartan.
De har dem för att kunna ringa barnet utan att ha mobil.
"Maten är klar". "Kan jag gå hem till X", "Ok, jag ringer om en timme".
Man behöver heller inte "sitta och kolla" eftersom man ritar upp ett område som är ok och det bara är om barnet skulle gå utanför som föräldern får en avisering.

Jag har personligen inte egna erfarenheter (har inga barn riktigt än), däremot har jag personer i min umgängeskrets som har det och som har problem med sin oro. Både kring att det är läskigt att bli förälder, vidare att vissa verktyg, (bland annat hälsorelaterade verktyg) och GPS förstärkt sin oro på flera sätt istället för att hantera den tillsammans och jobba med det i föräldraskapet. Vidare vet jag även att ungdomar som använder Snapchat ibland gör det för att hålla koll på vilka som hänger med vilka och kontrollera pojk/flickvänner när de befinner sig på ställen som de enligt de "inte ska vara på". Sistnämnda har jag erfarenhet av och ser bland ungdomar i min närhet.

Min inställning är att det i teorin kan det vara hjälpsamt för föräldrar, således håller jag med om att det kan vara hjälpsamt och jag tycker att det är kul att det fungerar i för dig (tolkar det som att du använder det) alternativt i din omgivning. I en artikel av SVT skriver ett företag som säljer GPS-klockor att de 2019 hade 2000 abonnemang men att det ökat till 50 000 abonnemang 2023. Man kan anta att det har ökat mer sen dess.

Hur överbeskyddande föräldrar påverkar barnet är en fråga som det forskas flitigt om i nuvarande stund, framförallt inom det utvecklingspsykologiska fältet. Det finns många samband som behöver utforskas. Något man kunnat se som möjliga samband är att det finns risker att barnen får ökad oro, svagare självkänsla, bristande förmåga att hantera och förstå sina känslor i vuxen ålder. I sociala sammanhang tenderar dessa barn att ha svårare att klara sig utan sina föräldrar.

Jag kan se de fördelar som du beskriver och hur det kan underlätta så i föräldraskapet utan att utgöra någon skada för barnet, jag tror dock att det finns en risk att man utvecklar ett sunt beteende och maniskt har koll på barnet med hjälp av GPS:en. Den sistnämnda behöver man nog resonera kring som föräldrar innan man sätter igång med det. Min avsikt för närvarande är att jag kommer att uppfostra mitt barn med så lite tekniska prylar som möjligt. Jag tror att det kommer att göra mig säkrare i mitt föräldraskap och att det skapar ett tryggare barn som blir mer självständig i vuxen ålder.

Blev ett himla svammel här men jag håller med att det kan vara ett bra verktyg, samtidigt ser jag stora risker i barn som påverkas i sin utveckling och föräldrar som stärker sin oro. Det jag kanske främst egentligen tycker är att reflektion sinsemellan föräldrar men även i samhället hur vi tänker att vi ska ha det.

Absolut sist men inte minst, vi alla väljer hur vi uppfostrar våra barn och bygga vår magkänsla (med hjälp av skola, vård och omsorg) kring vad som är bäst för barnet.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-07-30 kl. 14:22.
Citera
2026-07-30, 14:30
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Krav från vem?

Samhället.
Kollegor.
Släkt och vänner.

Helt enkelt dem man låter lägga sten på ens axlar.

Och det verkar som människor idag är mer benägna att göra så, mot sig själva, jämfört med förut.
Fasaden.

Men jag har gärna fel.
Citera
2026-07-30, 14:32
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är helt säker på att även dagens barn klarar detta. En oerhört utvecklande period i ens liv, när man är 8-12 år och undersöker världen med jämnåriga.

Slutmålet för pjåskarna måste vara att vi har hemskolning. Alldeles för farligt att gå till en skola med 400 andra barn, det är helt omöjligt att räkna ut vilka hemska saker de kan vara med om. (utöver att det fungerat bra i 150 år)
Helt enig. Att de förvägras detta kommer stå oss dyrt sen. Fatta hur mycket man lärde sig, inte bara att man fick röra sig fritt men att man fick göra vad som helst, föräldrarna av idag gör barnen en sjuk otjänst. det är inte farligare idag än 1995 . Kom ihåg hur du själv växte upp och ge barnen samma frihet!
Citera
2026-07-30, 14:34
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Samhället.
Kollegor.
Släkt och vänner.

Helt enkelt dem man låter lägga sten på ens axlar.

Och det verkar som människor idag är mer benägna att göra så, mot sig själva, jämfört med förut.
Fasaden.

Men jag har gärna fel.
jag hoppas det. Min syter fick just barn men jag skulle aldig klaga på hennes uppfostran och hon får gärna ge honom samma frihet som vi fick. Varför skulle jag inte vilja det? Samhället, kollegor? Vilka är dessa? Är de några man ens ska lyssna på?
Citera
2026-07-30, 15:18
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
jag hoppas det. Min syter fick just barn men jag skulle aldig klaga på hennes uppfostran och hon får gärna ge honom samma frihet som vi fick. Varför skulle jag inte vilja det? Samhället, kollegor? Vilka är dessa? Är de några man ens ska lyssna på?

Jag tror att schablonbilden är viktigare idag för många föräldrar.

Plus, självklart, invandrarnas barn saknar helt konsekvenstänk och impulskontroll.
Som Svensk förälder måste det vara ett helvete att kalkylera med dessa i sitt barns närhet.
Citera
2026-07-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Jag har personligen inte egna erfarenheter (har inga barn riktigt än), däremot har jag personer i min umgängeskrets som har det och som har problem med sin oro. Både kring att det är läskigt att bli förälder, vidare att vissa verktyg, (bland annat hälsorelaterade verktyg) och GPS förstärkt sin oro på flera sätt istället för att hantera den tillsammans och jobba med det i föräldraskapet. Vidare vet jag även att ungdomar som använder Snapchat ibland gör det för att hålla koll på vilka som hänger med vilka och kontrollera pojk/flickvänner när de befinner sig på ställen som de enligt de "inte ska vara på". Sistnämnda har jag erfarenhet av och ser bland ungdomar i min närhet.

Min inställning är att det i teorin kan det vara hjälpsamt för föräldrar, således håller jag med om att det kan vara hjälpsamt och jag tycker att det är kul att det fungerar i för dig (tolkar det som att du använder det) alternativt i din omgivning. I en artikel av SVT skriver ett företag som säljer GPS-klockor att de 2019 hade 2000 abonnemang men att det ökat till 50 000 abonnemang 2023. Man kan anta att det har ökat mer sen dess.

Hur överbeskyddande föräldrar påverkar barnet är en fråga som det forskas flitigt om i nuvarande stund, framförallt inom det utvecklingspsykologiska fältet. Det finns många samband som behöver utforskas. Något man kunnat se som möjliga samband är att det finns risker att barnen får ökad oro, svagare självkänsla, bristande förmåga att hantera och förstå sina känslor i vuxen ålder. I sociala sammanhang tenderar dessa barn att ha svårare att klara sig utan sina föräldrar.

Jag kan se de fördelar som du beskriver och hur det kan underlätta så i föräldraskapet utan att utgöra någon skada för barnet, jag tror dock att det finns en risk att man utvecklar ett sunt beteende och maniskt har koll på barnet med hjälp av GPS:en. Den sistnämnda behöver man nog resonera kring som föräldrar innan man sätter igång med det. Min avsikt för närvarande är att jag kommer att uppfostra mitt barn med så lite tekniska prylar som möjligt. Jag tror att det kommer att göra mig säkrare i mitt föräldraskap och att det skapar ett tryggare barn som blir mer självständig i vuxen ålder.

Blev ett himla svammel här men jag håller med att det kan vara ett bra verktyg, samtidigt ser jag stora risker i barn som påverkas i sin utveckling och föräldrar som stärker sin oro. Det jag kanske främst egentligen tycker är att reflektion sinsemellan föräldrar men även i samhället hur vi tänker att vi ska ha det.

Absolut sist men inte minst, vi alla väljer hur vi uppfostrar våra barn och bygga vår magkänsla (med hjälp av skola, vård och omsorg) kring vad som är bäst för barnet.

Jag vet hur många som helst med klockorna och ingen av dem har ångest över det. Jag fattar inte problemet.
Snapchat finns inte på såna barnklockor.
Inte andra sociala medier heller. De kan ringa, sms-a och ta små suddiga foton. Sen kan föräldern ställa in så att bara kontakter i listan kan ringa barnet osv.
Klarar man inte av att hantera det och har massa ångest är inte klockan problemet utan personen med GAD som ska hålla på och få panik.
Jag har också pratat med en sån hysterisk mamma en gång. Hon fick panik av att borsta tänderna och allt möjligt, kunde inte sätta gränser.
Men det är ju inte normalt och hon är en minoritet av alla jag känner.
Citera
2026-07-30, 16:28
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar

Hur kommer det sig att ni inte uppfostrar barnen i Sverige då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in