2026-08-01, 11:22
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
När var förr då 8 åringar åkte till IKEA? Kanske dags att Alla preciserar årtal eller årtionden var man befinner sig i sina resonemang. IKEA fanns väl inte på så många platser i Sverige på 1980 talet och tidigare. Själv var jag nog inte på IKEA som första gången förrän på 1990 talet som vuxen, då butikerna inte fanns i min närhet fastän jag bor i en av de 10 största städerna i Sverige. Barns tillvaro har blivit mera osäkert från 2000 talet och ännu mera från år 2015 talet och framåt. Man vill inte ha sina barn utomhus i städerna själva knappt före 12 - 14 års åldern då det tydligen är så mycket människor som inte förstår det svenska språket i Sverige eller att de talar urusel svenska, även allt för många barn och man känner som att man befinner sig utomlands i Sverige i ett mellanöstern land.

Sent 70-tal, tidigt 80-tal.

Kidsen åkte dit själva för att leva om och åka "rutschkana" i den spiralformade rännan för paket som gick mellan våningarna i mitten.

Idag blir barn knivmördade på IKEA av en neger.
Trots att de är där med en lika knivmördad förälder.

Men sånt härdar, enligt vissa i tråden.
Citera
2026-08-01, 12:33
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka

Kidsen åkte dit själva för att leva om och åka "rutschkana" i den spiralformade rännan för paket som gick mellan våningarna i mitten.

Så människor ska inte få gå fritt på IKEA, de kan bli knivmördade? OK.

Du låter ganska curlad. Tråden handlar om att du ska chilla lite.
Citera
2026-08-01, 12:35
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
När var förr då 8 åringar åkte till IKEA? Kanske dags att Alla preciserar årtal eller årtionden var man befinner sig i sina resonemang. IKEA fanns väl inte på så många platser i Sverige på 1980 talet och tidigare. Själv var jag nog inte på IKEA som första gången förrän på 1990 talet som vuxen, då butikerna inte fanns i min närhet fastän jag bor i en av de 10 största städerna i Sverige. Barns tillvaro har blivit mera osäkert från 2000 talet och ännu mera från år 2015 talet och framåt. Man vill inte ha sina barn utomhus i städerna själva knappt före 12 - 14 års åldern då det tydligen är så mycket människor som inte förstår det svenska språket i Sverige eller att de talar urusel svenska, även allt för många barn och man känner som att man befinner sig utomlands i Sverige i ett mellanöstern land.
IKEA är ju utanför centrum och man bör ha bil och dit åker väl ingen under 18. Inte jag iallafall. Däremot tog jag bussen själv som 7-åring från Danderyd till Odengatan (1960-talet) där min mamma jobbade och jag visste bussbiljettens pris och hade exakt 50 öre i fickan och alla busschaufförer tyckte det var gulligt med en ensam 7-åring som åker en entimmes-resa in till storstan. Men inget speciellt.
Citera
2026-08-01, 16:31
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:

Vid den händelsen var föräldrarna med, så i princip noll meter i från. Du tror inte folk blev knivskadade förr? Och förr fanns inget knivförbud. Läs lite i gamla tidningar.
Citera
2026-08-01, 16:59
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Vid den händelsen var föräldrarna med, så i princip noll meter i från. Du tror inte folk blev knivskadade förr? Och förr fanns inget knivförbud. Läs lite i gamla tidningar.

Inget barn blev knivmördad förr på IKEA pga att en asylsökande neger fått avslag.

Därav den påtvingade försiktigheten idag.
De knivmord som begicks förr var i regel inte riktade mot ett random barn, och behövde således inte föranleda försiktighet av föräldrarna utöver normalgraden.
Till skillnad mot idag.

On topic.

För att vara i din påstådda ålder ger du ett sinnesslött intryck.
Lantis, Sosse, eller båda delarna?
Citera
2026-08-01, 17:23
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Som jag skrev.

Förr var ett random Svenskt barn en osannolik måltavla.
Så inte idag.

Därav, OnT, den ökade föräldraförsiktigheten.
Försiktigheten har många orsaker. En orsak var att förr så var död inte lika dramatiskt och folk gick bort i sjukdomar tidigare i livet. Läste i en tidning från 1926, där en pojke dog i en lek, inte så superdramatiskt som det vore nu för tiden, en flygare som kraschat med sitt flygplan, en liten notis.

Flygande tunnan SAABs plan, 90 svenskar (unga) och 150 totalt i världen dog, det var bara som det var, inte stort. folket flyter med och ändra sina referenser. Att folk dör i Ukraina som flugor ger inga större rubriker, men det innebär inte att läget är illa.

Att man inte tog sakerna på samma allvar som man gör nu innebär inte att det är värre nu.
Citera
2026-08-01, 17:38
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Försiktigheten har många orsaker. En orsak var att förr så var död inte lika dramatiskt och folk gick bort i sjukdomar tidigare i livet. Läste i en tidning från 1926, där en pojke dog i en lek, inte så superdramatiskt som det vore nu för tiden, en flygare som kraschat med sitt flygplan, en liten notis.

Flygande tunnan SAABs plan, 90 svenskar (unga) och 150 totalt i världen dog, det var bara som det var, inte stort. folket flyter med och ändra sina referenser. Att folk dör i Ukraina som flugor ger inga större rubriker, men det innebär inte att läget är illa.

Att man inte tog sakerna på samma allvar som man gör nu innebär inte att det är värre nu.

Okej.

Så du vill kompensera det högre olyckstalet förr för barn/människor pga ett mindre utvecklat samhälle/teknik med att risken för att barn ska förolyckas idag pga andra påtvingade risker?

Och därmed, OnT, påtvingad ökad föräldraförsiktighet?

För att få oförändrad incidentstatistik?

Trots att det mer utvecklare samhället/tekniken BORDE, enligt all logik, medföra mer frihet åt barnen och mindre påtvingad föräldrakontroll?

Fy fan.

Du är vänster. Och har inga problem med att offra barn på ditt blodsaltare.
Citera
2026-08-01, 18:24
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Okej.

Så du vill kompensera det högre olyckstalet förr för barn/människor pga ett mindre utvecklat samhälle/teknik med att risken för att barn ska förolyckas idag pga andra påtvingade risker?

Och därmed, OnT, påtvingad ökad föräldraförsiktighet?

För att få oförändrad incidentstatistik?

Trots att det mer utvecklare samhället/tekniken BORDE, enligt all logik, medföra mer frihet åt barnen och mindre påtvingad föräldrakontroll?

Fy fan.

Du är vänster. Och har inga problem med att offra barn på ditt blodsaltare.
Onyanserat, förr var det massor av brott som inte kom till kännedom eller utreddes, bl a våldtäkt. Samhället har utvecklats- förändrats som det alltid gör. Påstående att folk blir mer påtvingade i dag än förr stämmer inte, det är mindre tvång i dag, vilket ibland skapar problem.

Och mycket av brott och elände består genom avsaknaden av tvång, skoleleverna gör vad de vill och det kan inte vissa av barn hantera. Det kan ha med avsaknad vägledning från invandrade föräldrar, så på så sätt kan invandringen påverka. Är inte folket i sig och går att lösa genom integrering av busbarnens föräldrar i samhället till att bli bra och svenskliknande föräldrar.

Nu sattas allt på integrering av barnen medan det ofta är föräldrarna som omedvetet hindrar den. Föräldrarna är frysta och oformbara (gäller i o f s alla vuxna).
Citera
2026-08-01, 18:27
Medlem
Vore intressant om det kom ut en studie innehållande medelåldersmän och kvinnor som inte får röra sig fritt för sina föräldrar.
Citera
2026-08-01, 20:24
Medlem
esprit21s avatar
Nej vem vågar släppa ut sina barn i det här samhället?
Citera
2026-08-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Jag och mina kompisar var rädda för peddos på 90-talet. Och det var inte pga larm i sociala medier utan pga "Lisas" "plastpappa" som hon berättade hade antastat henne och var otäck. Pga "Julia" i skolan som bodde i fosterhem och berättade att hon blivit våldtagen och dödshotad av fosterföräldrarna.
Pga vår egen äckliga magister "Jörgen" som alltid gick in och fluktade i tjejernas omklädningsrum och som enligt ryktena generationer av barn hade klagat på och försökt anmäla och allt som hände var att han på sin höjd flyttats mellan olika byskolor.
Den rädslan var i högsta grad aktuell och levande bland barn, pga verkligheten då.
Skillnaden var att man aldrig hörde om det på nyheter eller i media, inte heller från skolan.
Inga lärare pratade om "Stopp min kropp".
Och klagade man på en manlig, äcklig lärare hölls han om ryggen av sin bästa kompis, rektorn.

Vet inte vart du har gått i skolan, antagligen i ett rikemansområde i Stockholm. Undertecknad hade aldrig hört talas om pedofiler förrän jag var över 40 års åldern, då man började skriva om det på 2000 talet, efter att jag fått flera barn. Fanns inga manliga eller kvinnliga lärare eller förskolelärare som var pedofiler. Problemet med pedofiler är datorer och internet där vuxna människor blir negativt påverkade även utav massmedia och en massa filmer på nätet och de vuxna kan tydligen mycket lätt att komma i kontakt med barn varsomhelst i världen. Ett visst antal vuxnas spärrar om vad som är rätt eller fel suddas ut då de är lättpåverkade och tror att det som är fel är tillåtet. Turligt nog kommer jag ifrån en stad som inte är Stockholm, Göteborg eller Malmö.
Citera
2026-08-02, 03:18
Medlem
Tycker detta ämne är mycket intressant!

Jag tror det finns en mängd olika infallsvinklar och orsaker till varför det blivit såhär.

En orsak har redan tagits upp i tråden, att föräldrar verkar vara mer rädda och neurotiska, och rädda för att göra fel och vara "dåliga" föräldrar.

Men jag upplever också att "övervakningen" och "begräsningarna" i vissa fall drivs på av dåligt samvete. Min högst anekdotiska iakttagelse är att dom föräldrar som spenderar minst kvalitetstid med sina barn och tonåringar (av olika anledningar) är dom som sitter på lunchrasten och kollar var barnen är via snap-kartan. Nästan som att övervakningen och dom korta tyglarna är ett kvitto på att dom ändå gör sitt jobb som föräldrar, även om dom inte riktigt har tid för sina barn (och vice versa eftersom många barn och unga idag har sån djävulskt överfull fritid där vissa familjer knappt äter middag tillsammans för att alla, både föräldrar och barn, är iväg på träningar och dylikt).

Jag har funderat på vad det gör med barnen.

Det måste vara svårt att utveckla en stark självkänsla när man aldrig riktigt får misslyckas och sen klara sig igenom det på egen hand. Ordet "kapabel" känns passande här.

Om jag går till min egen barndom och tonår, det hände ju saker hela tiden som man klarade av utan att någon av ens föräldrar var inblandade. Man tappade bort sig, man ramlade, man slog sig, man klättrade på grejer (och föll, men det gick ju bra, och hade det inte gått bra hade någon kompis hämtat hjälp), man for ut på äventyr och fick punka på cykeln halvvägs hem osv osv. Allt jag gjort, och klarat av, för egen maskin där mina föräldrar inte ens vet om vad som hänt, för man bara "löste" saker själv och så var det inte mer med det.
Jag tror definitivt det gjort mig mer självständig och just kapabel även senare i livet.

Sen funderar jag också på vad det gör med känslan av integritet hos dagens barn och unga. Ens privatliv och hela frigörelseprocessen på väg mot vuxenlivet. Läste att en (av flera) orsaker till att ungdomar festar så lite och dricker så lite alkohol idag är att föräldrar har så bra koll på tonåringarna via appar att möjligheterna till fest näst intill eliminerats. Och på ett sätt är det väl bra att det sups mindre. Men samtidigt tyckte jag det lät så otroligt sorgligt, att unga inte har det privatlivet när dom börjar komma upp i senare tonåren, att dom "övervakas" av sina föräldrar. Idag går det inte att säga "jag ska sova över hos Lisa" och sen gå på fest för ens föräldrar kan se att man inte alls är hos Lisa utan någon annanstans.

Jag undrar vad det gör med tilliten också. Om mina föräldrar övervakat mig och sett på kartor var jag befann mig så hade jag självklart känt att dom inte litar på mig. Det måste också göra något med självkänslan, eller bara känslan av att inte riktigt få "växa upp".
Samtidigt kanske dagens unga är vana och helt okej med att övervakas av sina föräldrar, och det är ju också obehagligt på ett sätt. Då kanske det inte känns så märkligt att sen bli övervakad av staten, det kanske till och med känns helt rimligt.

Innan mobilförbudet infördes i skolan så reagerade jag på att flera av mina kollegor med barn i mellanstadie och högstadieålder, näst intill dagligen ringde sina barn när dom var i skolan. För att fråga någon oviktig fråga eller dubbelkolla något kring en kvällsaktivitet, eller kolla vad dom vill ha till middag. Nästan som ett okynnesbeteende. Samma föräldrar har varit starkt emot mobilförbudet för "hur ska dom få tag på sina barn?!".

Sedan tänker jag att många föräldrar ägnar sig åt ett feltänk om dom tror att trafiken är farlig, att dom kan bli knivrånade utanför Ica i centrum och att det är jättebra och jätteskönt att ungarna bara sitter hemma och scrollar på telefonen/datorn istället för att vara ute och ränna. Skulle tro att det är mobilen och datorn som är dom riktigt farliga platserna idag att befinna sig på som barn/ungdom utan någon som helst insyn av vettiga vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in