2026-08-05, 13:51
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Läs trådstart:

" Vad säger Flashback, kaninkött på svenskarnas matbord framöver? "

Då är det väl skitsamma hur kaninjäveln hamnade i grytan.
Från Coop eller min bössa .............

Nja, se det som grisarna. Skulle vi bara äta vildsvin skylle fläskytterfileen inte vara i standardsortimentet på willys.

Pangad vildare smakar extremt gott, men är ganska opraktiskt om man vill ha storskalig konsumtion.
Citera
2026-08-05, 13:52
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Kaninkött kommer knappast att hamna på matbordet i någon större omfattning under fredagsmyset i form av burgare eller nuggets ☺️
Fast friterat kaninkött låter faktiskt riktigt gott
Citera
2026-08-05, 13:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Nej är insekter istället.
Kaniner har inget kött och är endast söta

Det har varit lite tyst om allt detta om att vi ska äta insekter nu ett tag så jag vet inte om tankarna lagts på is eller om det helt enkelt är så att det blandas in lite överallt utan att vi människor får veta och vi äter och är glada ändå.

Hur mycket kött är det på en grillad kyckling, inte är det värst mycke det heller så jag skulle säga att mängden kött är nog likvärdig.
Citera
2026-08-05, 13:56
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Haha, nä iofs... men kaninnuggets låter fanimej gött! Ska jag nog försöka göra nästa gång jag får tag i en kanin Tack för tipset!

Ska kolla nästa gång om man kan få en McRabbit meny... de ni!

Kanske med chees eller bacon.
Citera
2026-08-05, 13:57
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Till er som äter kanin. Äter ni katter också?

Har nog aldrig provat katt. Men jag äter dessa utan att tveka (förutsatt att det inte är utrotnigshitade underarter, eller inhämtat illegalt:

Har säkert missat någon. Men men.
Citera
2026-08-05, 14:02
Medlem
Hur smakar egentligen kaninkött? Föreställer mig att ett så magert djur lätt blir torrt när man tillagar det. Är det okej att äta blodigt eller behöver det genomstekas som kyckling?
Citera
2026-08-05, 14:02
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Har nog aldrig provat katt. Men jag äter dessa utan att tveka (förutsatt att det inte är utrotnigshitade underarter, eller inhämtat illegalt:

Har säkert missat någon. Men men.

Struts! Det finns en farm inte jättelångt från mig, köper ibland. Supergott, faktiskt bland det godaste jag ätit.
Citera
2026-08-05, 14:03
Medlem
Ilimitados avatar
Jag har ätit bunny. Det är gott. Riktig viltsmak.
Citera
2026-08-05, 14:04
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Struts! Det finns en farm inte jättelångt från mig, köper ibland. Supergott, faktiskt bland det godaste jag ätit.

Sedär en av de saker jag missat på listan. Håller med om att det är gott!
Citera
2026-08-05, 14:05
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorraKvarken
Hur smakar egentligen kaninkött? Föreställer mig att ett så magert djur lätt blir torrt när man tillagar det. Är det okej att äta blodigt eller behöver det genomstekas som kyckling?

Beror på hur du lagar det. Är det dåligt tillagat lite som torr kyckling. Är det bra tillagat som en bra viltgryta med magert kött. Uppmuntrar dig till att prova!
Citera
2026-08-05, 14:10
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Sen när fick man kaninkött i svensk husmanskost
Sen när? Så länge det har funnits kaniner i Sverige. Du tror väl inte att bönderna hade dem som husdjur att gulla med?

Kaninkött har varit typisk svensk vardagsmat, ända fram till 1950-talet.

När svenska jordbruk industrialiserades 1950-1960, så övergavs småskalig gårdsbaserad uppfödning.

Alla äldre svenskar är vana vid att äta kanin.
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det har varit lite tyst om allt detta om att vi ska äta insekter nu ett tag så jag vet inte om tankarna lagts på is eller om det helt enkelt är så att det blandas in lite överallt utan att vi människor får veta och vi äter och är glada ändå.

Hur mycket kött är det på en grillad kyckling, inte är det värst mycke det heller så jag skulle säga att mängden kött är nog likvärdig.
Det där med insekterna var aldrig något annat än "veckans clickbait".

Det var ett fåtal företag som satsade på insektsätande (förmodligen för att de fick bidrag och forskningspengar), och sen var det ett fåtal entusiaster som hypade insektsätandet som "framtidens mat".

Journalisterna nappade naturligtvis och skrev mycket om det just då, för att de visste att läsarna skulle falla för det.

Men något intresse av att ta del av insektsätandet fanns ju inte ö.h.t. Det var ren ragebait från journalisterna.
Gick inte att mjölka denna story hur länge som helst, så den blåste över snabbt.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-08-05 kl. 14:23.
Citera
2026-08-05, 14:19
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nja, se det som grisarna. Skulle vi bara äta vildsvin skylle fläskytterfileen inte vara i standardsortimentet på willys.

Pangad vildare smakar extremt gott, men är ganska opraktiskt om man vill ha storskalig konsumtion.

Har jagat vildsvin två gånger. Helvete vilket svår jagat djur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in