2026-08-05, 20:02
Medlem
Foliekavajs avatar
Är inte kanin negativa kalorier? Dvs kroppen bränner mer på att smälta kaninköttet än det ger energi.
Citera
2026-08-05, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Är inte kanin negativa kalorier? Dvs kroppen bränner mer på att smälta kaninköttet än det ger energi.

Nej.
Citera
2026-08-05, 20:06
Medlem
Europes avatar
Jag har bara ätit det en gång. Kanin insvept i bacon tillsammans med kräftstjärtar. Åtminstone det var gott.

Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Fler borde bli veganer. Stackars oskyldiga små kaniner som inte har gjort oss någonting ont ska dödas för att några idioter inte har vett att käka växtbaserat.

När jag åt ovannämnda under en resa, så var jag tvungen att erkänna det för min dåvarande, en vegetarian som jag nyligen hade träffat. Jag åt alltså flera olika djur i samma rätt, samt rätt många, då det var gott om kräftstjärtar. Jag var även tvungen att erkänna att jag hade dessutom ätit fasan endast ett par timmar tidigare. På ett par timmar avverkade jag alltså däggdjur, fågel och leddjur. Hon var nästan lite imponerad. Veckorna innan resan hade vi mest ätit veganskt och vegetariskt, förutom att jag och hennes hund någon gång åt till exempel tonfisk ur burk tillsammans.
Senast redigerad av Europe 2026-08-05 kl. 20:08.
Citera
2026-08-05, 20:06
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Nej.

Det är myten och till stor del varför kanin är helt dött som matdjur.
Citera
2026-08-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Det är myten och till stor del varför kanin är helt dött som matdjur.

Folk är så tröga att de inte fattar att kanin och kyckling har i princip samma näringsvärde.
Citera
2026-08-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Vidareutveckla myskankor då, starta upp ett biologiskt projekt med stöd från staten att starta igång uppfödning av myskankor. Dessa får under kontroll vandra runt skogar när det regnar eller direkt efter och stoppa invasionen av mördarsniglar. Slakta dessa för kött efter en viss ålder.

Biologiskt för naturen, krubb för oss.
Nah. Det funkar inte riktigt så.
Citera
2026-08-05, 20:33
Medlem
Cremefraicheds avatar
Helt för det hela! Och ta tillbaka mer häst och andra djur som vi hade på menyn numera. Det är väldigt mycket bara kyckling, kalkon, nöt och fläsk-kött där ute när vi har alla andra fina djur där ute som smakar gott!
Citera
2026-08-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Är ju inte mycket kött på en kanin?
Beror på vilken ras.

Det finns stora, snabbväxande, speciella köttkaniner, tex Belgiskjätte eller ännu mer snabbväxande New Zealand White.
Dessa kaniner kan väga omkring 10kg.

Vikt vid slakt är ca a 4,0 – 6,0 kg, när de är knappt halvåret gamla.

Slaktvikt , köttet som blir efter den tagits ur, flåtts osv är ca 2–5 kg, eller omkring 50% av vikten.
Citera
2026-08-05, 21:24
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Kanin är gott. Grytbitar är perfekt.
Kolla så den inte har myxomatosis bara. :^)
Citera
2026-08-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
De smakar gott, och är lätta, snabba och billiga att föda upp.

Bara fördelar. Den enda nackdelen är att köttet är magert.
Kaniner är bräckliga djur. Äter de fel mat kan de då på några timmar

Men de är ena jävla på att knulla så de föder många snabbt det har du rätt i.
Skulle undvika kaniner bara fluff och ben
Citera
2026-08-05, 22:26
Medlem
Jag har köttkaniner. Kör nu på tre honor som ger mig allt kött jag behöver. Fuskar någon gång med nörfärs och en och annan kotlett till grillen. Men plocksr ut ca 70-80 kg kött per år av mina tre honor. Så ler lätt åt inläggen som ifrågasätter att man äter kanin.
Har lite få recept, men jobbar på det. Blir lite tråkigt med mina franska och italienska grytor. Testat grilla, men inte riktigt min grej.
Så gött folk. Tre honor och en hane och ni har kött till ett riktigt bra pris.
Citera
2026-08-05, 22:33
Medlem
ScorchPipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-b
Jag har köttkaniner. Kör nu på tre honor som ger mig allt kött jag behöver. Fuskar någon gång med nörfärs och en och annan kotlett till grillen. Men plocksr ut ca 70-80 kg kött per år av mina tre honor. Så ler lätt åt inläggen som ifrågasätter att man äter kanin.
Har lite få recept, men jobbar på det. Blir lite tråkigt med mina franska och italienska grytor. Testat grilla, men inte riktigt min grej.
Så gött folk. Tre honor och en hane och ni har kött till ett riktigt bra pris.

Hur många gram kött får du från 1 kanin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in