2026-08-06, 10:36
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymguy
2. Sedan innehåller Tidö moderaterna som varit emot alla förändringar som varit till det bättre för den lilla vanliga arbetaren de senaste 100 åren.

4. Folk är trötta på vinstjakten i välfärden där blinda gammelmormor tvingas välja mellan 3 privata ålderdomshem som alla tävlar om att göra mest vinst genom att väga blöjor och servera flugportioner med en potatis då välfärden blivit vilda västern med privata bolag som rensar verksamheter på redan minskade skattemedel pga punkt #2.

5. Folk är less på den utsålda skolan där Sverige är enda landet i världen där det är tillåtet med fria vinstuttag från pengar som kommer in från skolpengen. Pengar vi alla varit med att finansiera via skatten för att ha en fungerande skola för våra barn.

6. Tidö och högern är fullt med empatilösa individer som inte klarar av se saker ur den lilla människans perspektiv och vägrar ta in att alla människor har olika förutsättningar i livet och därmed behöver olika nivåer av stöd. Alla föds inte stöpta i samma form med samma förutsättningar. Och som tradition i den Svenska folksjälen hjälper vi den svage medans högerns slogan är "Lika för alla" ( - oavsett behov) medans vänsterns slogan historiskt är "Åt var och en efter behov".

7. Högern har mer och mer tagit USAs och MAGAs retorik och har mängder med företrädare som medvetet ljuger om sina motståndare.

Detta är nog de viktigaste av dina punkter, för mig som fd SD och numera sosse.

Att högern ignorerar klimatet och beundrar Trump och Elon skaver dessutom rejält för mig.

Jag är inte alls helt nöjd med vänstern, men högern är mer ond och har sämre ideal och värderingar. Så gungbrädan lutar åt sossarnas favör.
Citera
2026-08-06, 10:56
Medlem
Citat:
2. Sedan innehåller Tidö moderaterna som varit emot alla förändringar som varit till det bättre för den lilla vanliga arbetaren de senaste 100 åren. Detta glömmer inte folk även om många lockas av valfläsk om mer pengar i plånboken för stunden.

Fast det där är en sanning med modifikation. I ett antal fall har ”högern” haft andra förslag.
Ett utmärkt exempel är ATP systemet där man föreslog något som påminner om ITP och det är bara att konstatera att det är ett bättre system än ATP möget.
Citera
2026-08-06, 11:10
Medlem
Citat:
1. Tidö innehållet ett parti grundat av nazister/nynazister. Redan där är det avgjort för många.

2. Sedan innehåller Tidö moderaterna som varit emot alla förändringar som varit till det bättre för den lilla vanliga arbetaren de senaste 100 åren. Detta glömmer inte folk även om många lockas av valfläsk om mer pengar i plånboken för stunden.

3. Tidöpolitik är skönt nu men dåligt sen när alla valfläsk ska betalas tillbaka. För folk fattar att det är valfläsk att lova halverat busskort... Men bara året ut...

4. Folk är trötta på vinstjakten i välfärden där blinda gammelmormor tvingas välja mellan 3 privata ålderdomshem som alla tävlar om att göra mest vinst genom att väga blöjor och servera flugportioner med en potatis då välfärden blivit vilda västern med privata bolag som rensar verksamheter på redan minskade skattemedel pga punkt #2.

5. Folk är less på den utsålda skolan där Sverige är enda landet i världen där det är tillåtet med fria vinstuttag från pengar som kommer in från skolpengen. Pengar vi alla varit med att finansiera via skatten för att ha en fungerande skola för våra barn. I friskolor där det är mer obehöriga lärare och man selekterar ut vilka barn som får gå där då barn med till exempel diagnoser eller funktionshinder ses som dyrare i drift och istället får gå i kommunala skolor som tvingas bedriva sin verksamhet med exakt samma skolpeng. Trots att detta egentligen är olagligt hittar friskolor sätt att göra det på ändå.

6. Tidö och högern är fullt med empatilösa individer som inte klarar av se saker ur den lilla människans perspektiv och vägrar ta in att alla människor har olika förutsättningar i livet och därmed behöver olika nivåer av stöd. Alla föds inte stöpta i samma form med samma förutsättningar. Och som tradition i den Svenska folksjälen hjälper vi den svage medans högerns slogan är "Lika för alla" ( - oavsett behov) medans vänsterns slogan historiskt är "Åt var och en efter behov".

7. Högern har mer och mer tagit USAs och MAGAs retorik och har mängder med företrädare som medvetet ljuger om sina motståndare. Detta ser fler och fler igenom och de allra flesta vill inte ha den retoriken i politiken och från sina folkvalda ledare.
Denna retorik har även såklart anammats från en del inom vänsterns för dom tror att det krävs i politiken 2026, men allra mest används retoriken och taktiken inom högern.

8. Tonårsutvisningarna.

9. De allra flesta har ingen problem med rimlig invandring och man har kompisar med annat ursprung, kollegor från andra delar av världen, åker buss som körs av en Somalier och äter sin pizza från en från Syrien etc.

Där har du några punkter.

Tack, lite reflektioner från min sida:

1. Så det är bättre att hålla handen med kommunister och de extremister som V håller sig med?

2. Vad är valfläsk i att få behålla mer av sin egen inkomst, det är väl relativt vettigt att du som jobbar 160-200 tim/mån gärna vill behålla mer av din inkomst istället för att ge bort den. Det är väl för övrigt inget valfläsk då det är precis vad man genomfört under mandatperioden

3. Hur ska S och vänstern betala för sina "satsningar" Sverige har idag lägre statsskuld än vid tidös tillträdande och skillnaden är att man här lånar för saker som sannolikt förbättrar tillväxten jämfört med V och S som vill låna för att ge ut mer bidrag vilket med stor sannolikhet inte förbättrar produktivitet/tillväxt. Hur ska de betala tillbaka och hur länga orkar vi som jobbar bli utnyttjade av de som bara glider? Väldigt lite blir ju faktiskt bättre trots högre skatter, pengarna rinner ju bara mellan fingrarna in i oändliga utredningar och fiffel.

4. Kan till viss del hålla med, dock är S inte helt emot privata aktörer och det finns heller inget som säger att kommundrivna verksamheter är varken bättre eller mer effektiva. Det handlar ju mer om uppföljning och kravställning än driftform. Även kommunala verksamheter behöver tydliga mål och uppföjning.

5. Se ovan

6. Fast ska individers behov av stöd alltid göras på bekostnad av andra. vi har redan en otroligt hög beskattning i detta land. Var går gränsen och när ska politiker börja titta på effektivitet, vart pengar tar vägen dvs hur man hanterar de pengar man har istället för att alltid fokusera på inkomster vilket i sin tur belastar arbetande människor. Jag har anhöriga som inte kan arbeta och alrig kommer kunna arbeta pga grava handikapp. De har aldrig haft det bättre vid en S regering och det har det absolut inte sämre nu, snarare tvärtom. Ändå är det dessa som S säger sig värna...

7. S ljuger ju dock något fruktansvärt och fokuserar all sin tid på att prata om vad som är fel iställe för att fokusera på vad man vill. Det faktum att de konstant går ut med lögnen att 9 av 10 skulle få bättre ekonomi med dem är ju rent skrattretande. Inte ens bidragstagare får det på sista raden bättre med dem vid makten.

8. Så bättre med det enorma gängvåld vi har sett uppkomma under S styrning och ledning. Självklart finns det fall man kan ifrågasätta men S vill ju hellre se att våldtäktsmän går fria i samhället. Är det att ta ansvar?
Citera
2026-08-06, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Detta är nog de viktigaste av dina punkter, för mig som fd SD och numera sosse.

Att högern ignorerar klimatet och beundrar Trump och Elon skaver dessutom rejält för mig.

Jag är inte alls helt nöjd med vänstern, men högern är mer ond och har sämre ideal och värderingar. Så gungbrädan lutar åt sossarnas favör.
På vilket sätt ignorerar tidö klimatet, tror du på riktigt att det hjälper klimatet att sverige har ett bränslepris på 35kr/l får folk närmare till jobbet, tror du på riktigt att folk idag med ett pris kring 20kr/l tycker det är så otroligt billigt att man åker kors och tvärs hela dagarna för att bränna fossila bränslen.

Hur anser du att klimatet påverkas av att sveriges 0,1% av världens bilister måste betala mer för resorna de i allra flesta fall MÅSTE göra?

Om det blir dyrare att producera i sverige och företag flyttar då tappar du dels intäkter, jobb och klimatet blir väl inte bättre för att man är på en annan plats i världen?

Jag förstår inte riktigt denna logiken, är det inte bättre att vi som invånare tar ett större ansvar för hur vi lever än att allt ska kosta och vi alla ska bli utfattiga, hur blir klimatet bättre av det?
Citera
2026-08-06, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunegbg
Som en vän sa till mig en gång
Jag kan inte rösta på det parti jag brukar rösta på
Det blir en röst på SD i så fall

Det gäller ju även här
Jag kan inte rösta på S för det blir en röst på MP då

Men då svarar jag på samma sätt som jag gjorde innan, Även SD har gått ifrån sina gamla rötter likt S, skillnaden är att SD har gått från det sämre till det bättre medan S har gjort tvärtom.
Citera
2026-08-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
Men då svarar jag på samma sätt som jag gjorde innan, Även SD har gått ifrån sina gamla rötter likt S, skillnaden är att SD har gått från det sämre till det bättre medan S har gjort tvärtom.

Håller fullständigt med dig där..
Citera
2026-08-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Som offentliganställd kvinna förstår jag verkligen inte varför jag skulle rösta på S. De röstar med Tidö i nästan alla frågor i riksdagen. Varför skulle jag rösta på ett parti som ger mig en blek kopia av Tidö-politik när jag inte gillar Tidö-politik?

Vad finns det mer du kan rösta på då ??? Örebropartiet ?
Citera
2026-08-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Vad finns det mer du kan rösta på då ??? Örebropartiet ?
Du får klura på den.
Citera
2026-08-06, 12:45
Medlem
Apologs avatar
Jag hade helst velat se en S + KD + SD + C regering men det är nog en omöjlighet.

V har tappat det helt med sina terrorister och bidragsbohemer. MP är bortom all verklighetsbaserad politik. Jag gillar S mer än M men jag har svårt att se att Maggan vågar eller ens kan vända skutan åt det hållet.
Citera
2026-08-06, 13:01
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Gillar man partier som byter åsikt helt utan vettiga beslutsunderlag och vänder kappan efter vinden så är sossarna det självklara valet att lägga sin röst på! 👍
Citera
2026-08-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Socialdemokraternas största väljargrupp är offentligtanstä'llda kvinnor.
De röstar i princip på sig själva och sin maktposition.

DEn näst största gruppen är bidragstagare. Socialbidrag, sjukbidrag etc.
De röstar också bara för den egna plånboken.

Sedan kommer inget...

Jag tror det finns en relativt stor grupp som röstar på S för det de var förr. De blundar för vad de är idag.

En gång i tiden satt S-riksdagsmän och röstade för förslag som gav dem själva mindre i plånboken, för partiet och S-riksdagsmännen följde en "ideologi". Även om många här inte vill tro det, så "ville de väl" på den tiden.

Idag får du svårt att hitta en enda S-politiker som skulle rösta för något som inte gynnade dem själva.
Citera
2026-08-06, 13:13
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Jag tror det finns en relativt stor grupp som röstar på S för det de var förr. De blundar för vad de är idag.

En gång i tiden satt S-riksdagsmän och röstade för förslag som gav dem själva mindre i plånboken, för partiet och S-riksdagsmännen följde en "ideologi". Även om många här inte vill tro det, så "ville de väl" på den tiden.

Idag får du svårt att hitta en enda S-politiker som skulle rösta för något som inte gynnade dem själva.
Nej, detta kommer ifrån Svt's valvaka. Detta är S två stora väljargrupper.
Båda röstar alltså direkt för egen sak.

Men på flashback lever många myter kvar. Tex att pensionärer röstar rött. Pensionärer har röstat borgerligt sedan 80-talet enligt sören holmberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in