2026-08-06, 08:30
Medlem
Jag har i många diskussioner såväl på sociala medier som IRL ofta ställt frågan till de som så kraftigt förordar en S regering om varför, tyvärr har jag aldrig, jag betoner aldrig fått ett svar på den frågan utöver något luddigt "alla ska ha råd att leva" eller likande. Utöver det är det ofta komplett felaktiga grunder till att de är emot dagens tidö och de upprepar påståenden de hört/läst i ljugande media.

Tänker därför att jag gör ett försök här, kan någon ge en adekvat anledning till varför man bör lägga sin röst på S (eller för den delen MP, C eller V vilket allt blir samma).

De har inte presenterat ett enda argument som på riktigt gör det mer fördelaktigt för mig som arbetande, tidö har ändå:
- minskat skjutvåldet kraftigt samt tar upp kampen emot gängen
- kortat vårdköer
- gett arbetare mer pengar i plånboken
- klarat av en tuff inflation som nu är på hanterbara nivåer
- säkerställt att folk har en chans att ta sig till jobbet med bil
- minskat invandringen för att kunna klara ut det vi redan tagit på oss
m.m

Kan man då tro att Noshi och Magda med Daniel och Amanda ivrigt påhejande hade klarat av detta bättre. De går alltså till val på:
- Högre skatt på arbete
- bankskatt - vilket oavkortat kommer drabba oss konsumenter
- höjda bränslepriser som utöver att göra en redan hög kostnad ännu högre och som resulterar i högre matpriser eller ja kort sagt högre priser på ALLT då allt transporteras
- man vill inte ha hårdare tag emot gängen/kriminella
- man tror sig kunna driva ett land på vindkraft och sol (vilka båda två släpper ut mer Co2 per producerad el än kärnkraft men det låtsas man inte om för vinden och solen är förnybara, hur de byggs är dessvärre inte intressant

Man kan ju fortsätta hur länge som helst om detta men min poäng är, att även för Er som inte vill jobba utan leva på bidrag eller ni som tror att folk inte vill leva på bidrag men tvingas till det, inser ni inte att det oavsett högre bidrag kommer bli dyrare för er på sista raden pga av alla prisökningar och inflation?

Diskuterade med en pensionär och Sosse sedan 50 år tillbaka som var mycket upprörd över att man höjt högkostnadsskyddet med 800 kr/år, vilket var främsta anledningen till att tidö varit värdelösa under mandatperioden. Att samma person hade fått en skattesänkning på 120 kr/mån var ju skrattretande tyckte denne. Men att detta var ett plusresultat totalt sett hade personen inte insett/fattat. Sådant gör mig ju totalt mörkrädd att folk gått igenom vårt skolväsende och inte ens begriper sådan enkel logik.

Så snälla kan någon ge relevanta och sakliga argument som stöder att över 50% av dagens väljare hellre ser detta gäng vid makten i september?
Citera
2026-08-06, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Jag har i många diskussioner såväl på sociala medier som IRL ofta ställt frågan till de som så kraftigt förordar en S regering om varför, tyvärr har jag aldrig, jag betoner aldrig fått ett svar på den frågan utöver något luddigt "alla ska ha råd att leva" eller likande. Utöver det är det ofta komplett felaktiga grunder till att de är emot dagens tidö och de upprepar påståenden de hört/läst i ljugande media.

Tänker därför att jag gör ett försök här, kan någon ge en adekvat anledning till varför man bör lägga sin röst på S (eller för den delen MP, C eller V vilket allt blir samma).

De har inte presenterat ett enda argument som på riktigt gör det mer fördelaktigt för mig som arbetande, tidö har ändå:
- kortat vårdköer
m.m

Kan man då tro att Noshi och Magda med Daniel och Amanda ivrigt påhejande hade klarat av detta bättre. De går alltså till val på:
- Högre skatt på arbete
- höjda bränslepriser som utöver att göra en redan hög kostnad ännu högre och som resulterar i högre matpriser eller ja kort sagt högre priser på ALLT då allt transporteras
- man tror sig kunna driva ett land på vindkraft och sol (vilka båda två släpper ut mer Co2 per producerad el än kärnkraft men det låtsas man inte om för vinden och solen är förnybara, hur de byggs är dessvärre inte intressant

Man kan ju fortsätta hur länge som helst om detta men min poäng är, att även för Er som inte vill jobba utan leva på bidrag eller ni som tror att folk inte vill leva på bidrag men tvingas till det, inser ni inte att det oavsett högre bidrag kommer bli dyrare för er på sista raden pga av alla prisökningar och inflation?

Diskuterade med en pensionär och Sosse sedan 50 år tillbaka som var mycket upprörd över att man höjt högkostnadsskyddet med 800 kr/år, vilket var främsta anledningen till att tidö varit värdelösa under mandatperioden. Att samma person hade fått en skattesänkning på 120 kr/mån var ju skrattretande tyckte denne. Men att detta var ett plusresultat totalt sett hade personen inte insett/fattat. Sådant gör mig ju totalt mörkrädd att folk gått igenom vårt skolväsende och inte ens begriper sådan enkel logik.

Så snälla kan någon ge relevanta och sakliga argument som stöder att över 50% av dagens väljare hellre ser detta gäng vid makten i september?

Om man försöker visualisera den mest medelmåttige individen (iq, talang, etc.) så är ju dessvärre hälften av populationen ännu mindre kapabla. Du sammanfattar det väl genom att de inte kan se helheten, det logiska och utfallet. Lägg därtill att de flesta är fast i "one-liners" som "vi ställer inte grupper mot varandra", "skatt efter bärkraft", "allas lika värde" etc.

Då blir det tyvärr inte bättre än såhär.
Citera
Medlem
kyrkstockens avatar
Socialdemokraternas största väljargrupp är offentligtanstä'llda kvinnor.
De röstar i princip på sig själva och sin maktposition.

DEn näst största gruppen är bidragstagare. Socialbidrag, sjukbidrag etc.
De röstar också bara för den egna plånboken.

Sedan kommer inget...
Citera
Medlem
Citat:

- kortat vårdköer
m.m

- Högre skatt på arbete

Väl skrivet. Här har du en till som funderar på samma sak.
Tror dock att största delarna av Sossarnas väljarkår är Pensionärer (som fortfarande tror på att dom röstar på det gamla Socialdemokraterna), Invandrare som inte vill bidra till samhället genom att lära sig svenska, skaffa jobb och betala skatt. De invandrare som vill bli en del av samhället, vill bidra och gör det, dom röstar Tidö. sen har du kvinnorna. Känslor före fakta och och är generellt sett ganska ointresserade av politik, läser inte partiprogram eller ser debatter. Förmodligen också varför många kvinnor röstar vänster
Citera
2026-08-06, 09:05
Medlem
Folk är korkade eller hatar de Sverige.
Under Sverige-hatare går ju islamisterna, immigranter som bara vill ha mer pengar å stanna kvar å parasitera på vår väldfärd.
Under korkade går de som verkligen tror på S-s lögner, blundar för deras hyckleri, tror att S verkligen ska göra detta bättre än Tidö, förstår inte att oppositionsförslag kan kosta hur mycket de vill eller inte ens gå, för de är bara förslag, och de som röstar på S av tradition, inte logik. Här ingår även de som tror på media 100%. Gör man det är det omöjligt att rösta på Tidö, för media är fruktansvärt rödgrön. Osv.

Totalt sett: bristande intelligens och hat är alltså anledningarna..

Citat:

- kortat vårdköer
m.m

- Högre skatt på arbete

Citera
2026-08-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Sedan kommer inget...
Som offentliganställd kvinna förstår jag verkligen inte varför jag skulle rösta på S. De röstar med Tidö i nästan alla frågor i riksdagen. Varför skulle jag rösta på ett parti som ger mig en blek kopia av Tidö-politik när jag inte gillar Tidö-politik?
Citera
2026-08-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Om man försöker visualisera den mest medelmåttige individen (iq, talang, etc.) så är ju dessvärre hälften av populationen ännu mindre kapabla. Du sammanfattar det väl genom att de inte kan se helheten, det logiska och utfallet. Lägg därtill att de flesta är fast i "one-liners" som "vi ställer inte grupper mot varandra", "skatt efter bärkraft", "allas lika värde" etc.

Då blir det tyvärr inte bättre än såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Sedan kommer inget...

Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
Väl skrivet. Här har du en till som funderar på samma sak.
Tror dock att största delarna av Sossarnas väljarkår är Pensionärer (som fortfarande tror på att dom röstar på det gamla Socialdemokraterna), Invandrare som inte vill bidra till samhället genom att lära sig svenska, skaffa jobb och betala skatt. De invandrare som vill bli en del av samhället, vill bidra och gör det, dom röstar Tidö. sen har du kvinnorna. Känslor före fakta och och är generellt sett ganska ointresserade av politik, läser inte partiprogram eller ser debatter. Förmodligen också varför många kvinnor röstar vänster

Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Folk är korkade eller hatar de Sverige.
Under Sverige-hatare går ju islamisterna, immigranter som bara vill ha mer pengar å stanna kvar å parasitera på vår väldfärd.
Under korkade går de som verkligen tror på S-s lögner, blundar för deras hyckleri, tror att S verkligen ska göra detta bättre än Tidö, förstår inte att oppositionsförslag kan kosta hur mycket de vill eller inte ens gå, för de är bara förslag, och de som röstar på S av tradition, inte logik. Här ingår även de som tror på media 100%. Gör man det är det omöjligt att rösta på Tidö, för media är fruktansvärt rödgrön. Osv.

Totalt sett: bristande intelligens och hat är alltså anledningarna..
Hmm så hittills är det endast stöd för min tes alltså, onekligen mycket oroande för landets utveckling. Men man tycker ju att kan det verkligen vara så illa att mer än 50 % av landets invånare består av faktaresistenta kvinnor, arbetsskygga invandrare och bakåtblilckande pensionärer
Citera
2026-08-06, 09:16
Medlem
1. Tidö innehållet ett parti grundat av nazister/nynazister. Redan där är det avgjort för många.

2. Sedan innehåller Tidö moderaterna som varit emot alla förändringar som varit till det bättre för den lilla vanliga arbetaren de senaste 100 åren. Detta glömmer inte folk även om många lockas av valfläsk om mer pengar i plånboken för stunden.

3. Tidöpolitik är skönt nu men dåligt sen när alla valfläsk ska betalas tillbaka. För folk fattar att det är valfläsk att lova halverat busskort... Men bara året ut...

4. Folk är trötta på vinstjakten i välfärden där blinda gammelmormor tvingas välja mellan 3 privata ålderdomshem som alla tävlar om att göra mest vinst genom att väga blöjor och servera flugportioner med en potatis då välfärden blivit vilda västern med privata bolag som rensar verksamheter på redan minskade skattemedel pga punkt #2.

5. Folk är less på den utsålda skolan där Sverige är enda landet i världen där det är tillåtet med fria vinstuttag från pengar som kommer in från skolpengen. Pengar vi alla varit med att finansiera via skatten för att ha en fungerande skola för våra barn. I friskolor där det är mer obehöriga lärare och man selekterar ut vilka barn som får gå där då barn med till exempel diagnoser eller funktionshinder ses som dyrare i drift och istället får gå i kommunala skolor som tvingas bedriva sin verksamhet med exakt samma skolpeng. Trots att detta egentligen är olagligt hittar friskolor sätt att göra det på ändå.

6. Tidö och högern är fullt med empatilösa individer som inte klarar av se saker ur den lilla människans perspektiv och vägrar ta in att alla människor har olika förutsättningar i livet och därmed behöver olika nivåer av stöd. Alla föds inte stöpta i samma form med samma förutsättningar. Och som tradition i den Svenska folksjälen hjälper vi den svage medans högerns slogan är "Lika för alla" ( - oavsett behov) medans vänsterns slogan historiskt är "Åt var och en efter behov".

7. Högern har mer och mer tagit USAs och MAGAs retorik och har mängder med företrädare som medvetet ljuger om sina motståndare. Detta ser fler och fler igenom och de allra flesta vill inte ha den retoriken i politiken och från sina folkvalda ledare.
Denna retorik har även såklart anammats från en del inom vänsterns för dom tror att det krävs i politiken 2026, men allra mest används retoriken och taktiken inom högern.

8. Tonårsutvisningarna.

9. De allra flesta har ingen problem med rimlig invandring och man har kompisar med annat ursprung, kollegor från andra delar av världen, åker buss som körs av en Somalier och äter sin pizza från en från Syrien etc.

Där har du några punkter.
Senast redigerad av Gymguy 2026-08-06 kl. 09:21.
Citera
2026-08-06, 09:30
Medlem
Media är problemet.
Politikerna är bara marionettdockor.
Islamister och vänsterblivna är symtom.
Jag hade inte vågat jobba inom media idag, för det är dit folk kommer rikta sin ilska, tror jag.

Citat:
Hmm så hittills är det endast stöd för min tes alltså, onekligen mycket oroande för landets utveckling. Men man tycker ju att kan det verkligen vara så illa att mer än 50 % av landets invånare består av faktaresistenta kvinnor, arbetsskygga invandrare och bakåtblilckande pensionärer
Citera
2026-08-06, 09:33
Medlem
Citat:

Nja, sen finns det juh som som inte förstår hur blockpolitik fungerar. Röstar man på S så får man MP och V politik på köpet och dessutom så får man S-förslag som röstas ner.....
Citera
2026-08-06, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
Nja, sen finns det juh som som inte förstår hur blockpolitik fungerar. Röstar man på S så får man MP och V politik på köpet och dessutom så får man S-förslag som röstas ner.....

Som en vän sa till mig en gång
Jag kan inte rösta på det parti jag brukar rösta på
Det blir en röst på SD i så fall

Det gäller ju även här
Jag kan inte rösta på S för det blir en röst på MP då
Citera
2026-08-06, 10:34
Medlem
En röst på S är synonymt med en röst på MP och V vilket betyder höjda skatter, sänkt produktivitet, höjda priser på el/bensin/diesel samt ökad invandring vilket ger ökad kriminalitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in