2026-08-06, 13:15
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Gillar man partier som byter åsikt helt utan vettiga beslutsunderlag och vänder kappan efter vinden så är sossarna det självklara valet att lägga sin röst på! 👍

Vad menar du? Du kanske har missuppfattat det där.
Citera
2026-08-06, 13:20
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Vad menar du? Du kanske har missuppfattat det där.

Natofrågan var väl ett praktexempel?

Hultqvist lär ju inte kunna bli försvarsminister på nytt om vi inte går ur Nato....

https://www.svd.se/a/Kz4po6/hultqvist-garanterade-ett-nej-till-nato-nu-pressas-forsvarsministern
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2026-08-06 kl. 13:32.
Citera
2026-08-06, 13:23
Medlem
Wyrdkins avatar
Jag röstar S kommunalt och Landsting pga att jag inte vill sälja it våra gemensamt ägda tillgångar, ex sjukvård. Men riksdag är det SD då invandring övergriper nästan allt annat.

Hade SD samarbetat med S skulle jag röstat S då jag tror på gemensamhet och hjälpa varandra och att vi alla rör oss framåt för Sveriges skull, inte bara är själviska och tänker på oss själva.
Citera
2026-08-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Tack, lite reflektioner från min sida:

1. Så det är bättre att hålla handen med kommunister och de extremister som V håller sig med?

2. Vad är valfläsk i att få behålla mer av sin egen inkomst, det är väl relativt vettigt att du som jobbar 160-200 tim/mån gärna vill behålla mer av din inkomst istället för att ge bort den. Det är väl för övrigt inget valfläsk då det är precis vad man genomfört under mandatperioden

3. Hur ska S och vänstern betala för sina "satsningar" Sverige har idag lägre statsskuld än vid tidös tillträdande och skillnaden är att man här lånar för saker som sannolikt förbättrar tillväxten jämfört med V och S som vill låna för att ge ut mer bidrag vilket med stor sannolikhet inte förbättrar produktivitet/tillväxt. Hur ska de betala tillbaka och hur länga orkar vi som jobbar bli utnyttjade av de som bara glider? Väldigt lite blir ju faktiskt bättre trots högre skatter, pengarna rinner ju bara mellan fingrarna in i oändliga utredningar och fiffel.

4. Kan till viss del hålla med, dock är S inte helt emot privata aktörer och det finns heller inget som säger att kommundrivna verksamheter är varken bättre eller mer effektiva. Det handlar ju mer om uppföljning och kravställning än driftform. Även kommunala verksamheter behöver tydliga mål och uppföjning.

5. Se ovan

6. Fast ska individers behov av stöd alltid göras på bekostnad av andra. vi har redan en otroligt hög beskattning i detta land. Var går gränsen och när ska politiker börja titta på effektivitet, vart pengar tar vägen dvs hur man hanterar de pengar man har istället för att alltid fokusera på inkomster vilket i sin tur belastar arbetande människor. Jag har anhöriga som inte kan arbeta och alrig kommer kunna arbeta pga grava handikapp. De har aldrig haft det bättre vid en S regering och det har det absolut inte sämre nu, snarare tvärtom. Ändå är det dessa som S säger sig värna...

7. S ljuger ju dock något fruktansvärt och fokuserar all sin tid på att prata om vad som är fel iställe för att fokusera på vad man vill. Det faktum att de konstant går ut med lögnen att 9 av 10 skulle få bättre ekonomi med dem är ju rent skrattretande. Inte ens bidragstagare får det på sista raden bättre med dem vid makten.

8. Så bättre med det enorma gängvåld vi har sett uppkomma under S styrning och ledning. Självklart finns det fall man kan ifrågasätta men S vill ju hellre se att våldtäktsmän går fria i samhället. Är det att ta ansvar?

Väl valda ord.
Citera
2026-08-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Som offentliganställd kvinna förstår jag verkligen inte varför jag skulle rösta på S. De röstar med Tidö i nästan alla frågor i riksdagen. Varför skulle jag rösta på ett parti som ger mig en blek kopia av Tidö-politik när jag inte gillar Tidö-politik?

Är ganska övertygad om att han menar offentliganställda kvinnor som grupp. inte varje offentligt anställd kvinna. Såklart att du, och fler med dig röstar höger. men merparten av "er" om jag får uttrycka mig så, röstar nog vänster.

Glad att du röstar med förnuft istället för känslor iallafall
Citera
2026-08-06, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
Jag hade helst velat se en S + KD + SD + C regering men det är nog en omöjlighet.

V har tappat det helt med sina terrorister och bidragsbohemer. MP är bortom all verklighetsbaserad politik. Jag gillar S mer än M men jag har svårt att se att Maggan vågar eller ens kan vända skutan åt det hållet.

Jag förstår tanken du har, men jag kan nog hoppa över C. men även S + KD + SD är nog en omöjlighet också. Och om jag någonsin skulle rösta S igen så är det många i toppen som måste gå, Maggan först
Citera
2026-08-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Jag tror det finns en relativt stor grupp som röstar på S för det de var förr. De blundar för vad de är idag.

En gång i tiden satt S-riksdagsmän och röstade för förslag som gav dem själva mindre i plånboken, för partiet och S-riksdagsmännen följde en "ideologi". Även om många här inte vill tro det, så "ville de väl" på den tiden.

Idag får du svårt att hitta en enda S-politiker som skulle rösta för något som inte gynnade dem själva.

Håller helt med dig.
Citera
2026-08-06, 13:49
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Socialdemokraternas största väljargrupp är offentligtanstä'llda kvinnor.
De röstar i princip på sig själva och sin maktposition.

DEn näst största gruppen är bidragstagare. Socialbidrag, sjukbidrag etc.
De röstar också bara för den egna plånboken.

Sedan kommer inget...
Tredje borde väl vara turk på burk?
Citera
2026-08-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
Är ganska övertygad om att han menar offentliganställda kvinnor som grupp. inte varje offentligt anställd kvinna. Såklart att du, och fler med dig röstar höger. men merparten av "er" om jag får uttrycka mig så, röstar nog vänster.

Glad att du röstar med förnuft istället för känslor iallafall
Om det framstod som jag röstar höger får jag be om ursäkt för att jag inte var tydlig nog. Jag skrev bara att jag inte kan tänka mig att rösta på S.
Citera
2026-08-06, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Om det framstod som jag röstar höger får jag be om ursäkt för att jag inte var tydlig nog. Jag skrev bara att jag inte kan tänka mig att rösta på S.

Jo jag såg det i efterhand. Du va tydlig, jag läste slarvigt
Får man fråga hur du tänker din röst?
Citera
2026-08-06, 14:23
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
Jag förstår tanken du har, men jag kan nog hoppa över C. men även S + KD + SD är nog en omöjlighet också. Och om jag någonsin skulle rösta S igen så är det många i toppen som måste gå, Maggan först
Instämmer, Maggan måste bort+ en mängd andra Sossar, att ha förtroende för en partiledare (Maggan) som helt uppenbart och ogenerat ljuger väljarna rakt i ansiktet är att avslöja sin egen naivitet och enfald.
Citera
2026-08-06, 14:33
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Hmm så hittills är det endast stöd för min tes alltså, onekligen mycket oroande för landets utveckling. Men man tycker ju att kan det verkligen vara så illa att mer än 50 % av landets invånare består av faktaresistenta kvinnor, arbetsskygga invandrare och bakåtblilckande pensionärer

Jag tror att S stora procentuella andel beror på att ”det gamla sitter i väggarna” dvs att majoriteten som röstar är just ”arbetare”. Arbetare har i alla tider röstat på S där man alltid odlat ett avundsjukt hat till de mer förmögna och då känns det rättvist att ta ifrån de rika och ge till de fattiga i en ljuv Robin Hood-romantik. Människor älskar sådant!
Tex Jan Emanuel - sossen som inte röstar på S längre - har gång på gång berättat om S flykt från det ”riktiga” arbetarpartiets sanna ideologi till dagens märkliga vä-hö-politik som man inte ens känner igen från ursprunget.
Men man fortsätter att rösta S för man vill som arbetare ändå tro på dem. En motsats till högern är oavsett bättre än högern, på något skrämmande vis.

En mindre del av majoriteten utgörs av ”borgare och adel”, därför är det färre som röstar på de blå.

Om fler människor generellt vore mer intresserade av samhället och politiken, skulle vi se något annat resultat i valet och vi hade byggt ett annat samhälle - ett bättre samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in