2026-08-06, 10:45
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Men om alla företag gör så, vem ska ha råd att köpa era produkter då?
De som blivit arbetslösa och därefter socialfall pga er ovilja att ta ert samhällsansvar med kortsiktiga, lösningar?

Givetvis kommer inte alla jobb att försvinna och inte alla fabriker. Det vi ser är en kompetensrotation till andra former av yrken.

Sen behöver det inte alltid vara dåligt att en del arbeten flyttas utomlands. Exempelvis kundtjänst och call centers - det finns i princip noll anledning för ett stort företag att ha sitt call center förlagd i Sverige. Det är för dyrt.

Många många företag har antingen i egen regi förlagt det i t.ex. Spanien eller outsourcat det dit. Det är väldigt många unga personer som tycker det är skitkul att flytta till Valencia eller Barcelona och jobba i ett callcenter där de pratar Svenska.

Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Kan man ta ut samma pris på produkten om den är tillverkad där då?
Ja om det gäller ett kilo salt, eller ett Ton stål , det kanske inte spelar roll.

Men jag tänker sådant som utger sig för att vara kvalitetsprodukter.

Ta tex dyrare bilar, High end mobiler, lyxvaror, typ märkeshandväskor osv.
Ja, du fattar...

Är ganska mycket av en myt att det alltid behöver vara bättre kvalité bara för det är tillverkat i Sverige. Alla större företag följer diverse ISO standardiseringar och annat.

Vi lever i en global marknad med all den prispress som finns från konkurrenter i andra delar av världen. Helt orimligt att tro att västeuropeiska företag ska tillverka bilar i dyra länder som Tyskland och konkurrera med Kina som tillverkar bilarna i lågprisländer.
Citera
2026-08-06, 10:52
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Precis. Det märkliga är att vissa boomers fortfarande inte verkar förstå den enkla principen att man ibland måste anpassa sig till verkligheten, i stället för att förvänta sig att hela omvärlden ska anpassa sig till dem.
Samtidigt är det väl lite det som är själva grejen med att bli gammal. Att sinnet blir orörligt och kämpar emot nya idéer och förändring. Man tror att världen liksom stannar och förblir som den var när man själv var ung. Jag märker det med äldre människor i min omgivning. Det är ofta öppen förvåning att saker inte längre fungerar som de gjorde 1987. Och därtill ogillande över detta, när de inser att de behöver uppdatera sig.

Det är samma med detta. Man tror att arbetsmarknaden ser ut som den gjorde på 70- och 80-talen och klagar över att yngre är ”lata” när det egentligen bara handlar om andra värderingar.
Citera
2026-08-06, 10:57
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Det märkliga är att vissa boomers fortfarande inte verkar förstå den enkla principen att man ibland måste anpassa sig till verkligheten, i stället för att förvänta sig att hela omvärlden ska anpassa sig till dem.

Oberoende boomer eller gen Z, en av anledningarna till det rådande flummet är att vård- och hälsopersonal tjatar om att stanna hemma om man mår dåligt eller att man måste återhämta sig vid minsta ansträngning.

Därför blir det någonstans på vägen legitimt att sjukanmäla sig för minsta lilla, för tröskeln sänks för varje gång det sker.
Det är upp till personal-/HR-avdelning att ha koll på statistiken och tillsammans med närmaste chef följa upp personal med ökad sjukfrånvaro, men hur ofta sker detta och erkänner man ens problemet i ledningsgrupperna?
Citera
2026-08-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Pratade med en butiksföreståndare för en större butik. Personen var orolig vad karensdag kommer att göra för verksamheten. Men beskrev också hur ungdomar gör idag. De kan ringa in kort före passets början och säga: jag tror jag sjukskriver mig idag..Kommer du eller kommer du inte? Njaa, eh .. hur blir det? Nej, jag kommer inte. Personer kan välja att inte komma för de har en finne på näsan eller tycker sig ha fula glasögon. En person sades somna vid kassan. Vid samtal..jag mår dåligt jag har slut med min kille. När butikschefen sett statistik nu över sjukskrivningar i kedjan (ca 20t anställda i Sverige), så är sjuktalen väldigt låga bland 50-60 åringar, men väldigt höga bland ungdomar. Det borde väl egentligen vara tvärtom? Är generation Z curlade sillmjölkar eller?!
Som ungdom gick i vart fall jag till jobbet om jag var bakfull eller bara lite krasslig. Vissa gånger gick jag hem från krogen 2 och började 6.

De kanske har upptäckt vad det är att jobba för snåla företagare. Det är inte värt att offra sin hälsa för småpengar,
Vad är det för mening att vara plikttrogen och arbetsam? Det lönar sig extremt sällan.
Blir du skadad i arbetet så åker du ut direkt.
Avtar den förväntade vinsten så åker du ut direkt.
Har du åsikter om arbetsmiljön så åker du ut direkt.

Nej, man skall tänka på sig själv för det är det ingen annan som gör.
Helt rätt av dagens ungdomar att inte stå med mössan i hand o buga o bocka.

Lojalitet går åt bägge hållen.
Citera
2026-08-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Samtidigt är det väl lite det som är själva grejen med att bli gammal. Att sinnet blir orörligt och kämpar emot nya idéer och förändring. Man tror att världen liksom stannar och förblir som den var när man själv var ung. Jag märker det med äldre människor i min omgivning. Det är ofta öppen förvåning att saker inte längre fungerar som de gjorde 1987. Och därtill ogillande över detta, när de inser att de behöver uppdatera sig.

Det är samma med detta. Man tror att arbetsmarknaden ser ut som den gjorde på 70- och 80-talen och klagar över att yngre är ”lata” när det egentligen bara handlar om andra värderingar.
Jo, visst är det så. De som var äldre på 70- och 80-talet beskrev sannolikt också dåtidens ungdomar som lata.

Det handlar därför inte bara om skilda värderingar, utan även om ett återkommande generationsmässigt högmod.
Citera
2026-08-06, 11:13
Medlem
IceEyess avatar
Problemet ligger väl i grunden hos den äldre generationen som har uppfostrat generation Z. Att ynglingar anses vara lata är väl dessutom inget nytt fenomen heller.
Citera
2026-08-06, 11:16
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
De kanske har upptäckt vad det är att jobba för snåla företagare. Det är inte värt att offra sin hälsa för småpengar,
Vad är det för mening att vara plikttrogen och arbetsam? Det lönar sig extremt sällan.

Samtidigt gnälls det att alla jobb försvinner. Inte så konstigt när man har en sådan inställning.

Ett företag existerar inte för din skull och för att du ska kunna köpa den nyaste Iphone. Företaget finns för att skapa så mycket värde och pengar som det bara går till ägarna. En anställd resurs ska konsumeras som på det vis som företaget själv väljer och distribuera sitt humankapital. Självklarheter.

Om nu lönen är så jäkla dålig - varför tacka ja från början.
Citera
2026-08-06, 11:30
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Helt enig med dig, varför slita ihjäl sig för smulor..
Citera
2026-08-06, 11:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Pratade med en butiksföreståndare för en större butik. Personen var orolig vad karensdag kommer att göra för verksamheten. Men beskrev också hur ungdomar gör idag. De kan ringa in kort före passets början och säga: jag tror jag sjukskriver mig idag..Kommer du eller kommer du inte? Njaa, eh .. hur blir det? Nej, jag kommer inte. Personer kan välja att inte komma för de har en finne på näsan eller tycker sig ha fula glasögon. En person sades somna vid kassan. Vid samtal..jag mår dåligt jag har slut med min kille. När butikschefen sett statistik nu över sjukskrivningar i kedjan (ca 20t anställda i Sverige), så är sjuktalen väldigt låga bland 50-60 åringar, men väldigt höga bland ungdomar. Det borde väl egentligen vara tvärtom? Är generation Z curlade sillmjölkar eller?!
Som ungdom gick i vart fall jag till jobbet om jag var bakfull eller bara lite krasslig. Vissa gånger gick jag hem från krogen 2 och började 6.

Du vet att den äldre generationen har sagt så om den yngre sedan urminnes tider?
Citera
2026-08-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Okej, låt oss köra siffror istället för anekdoter om dina ambitiösa kollegor.

Födelsetal: Sverige 2024: 1,43 barn per kvinna — lägsta uppmätta någonsin (SCB). Reproduktionsnivå: 2,1. Kina 1,0. Japan 1,2. Sydkorea 0,7. Räknar man bort Afrika ligger hela världens snitt under reproduktionsnivån. 71 % av jordens befolkning bor i länder som inte längre reproducerar sig (UN World Population Prospects). Det är inte “gubbgnäll”, det är FN-data. Generationen som nu är i barnafödande ålder — din generation — har kollektivt valt bort det. Varje samhälle som gjort det krymper med en tredjedel per generation.

Arbete: Sverige har legat i EU-toppen i ungdomsarbetslöshet flera år i rad, runt 20–25 % för 15–24-åringar — ungefär dubbla EU-snittet (Eurostat). Att du känner några ingenjörer födda efter -96 är statistiskt exakt lika relevant som att jag känner en rökare som blev 95.

Och ja, dina kollegor på max 28 år: grattis, de äldsta zoomrarna har hunnit vara i arbetslivet i fem år. Att toppskiktet av en generation presterar har aldrig varit frågan — toppskiktet presterar i varje generation. Frågan är vad som händer med bredden när födelsetalen, hushållsbildningen och etableringsåldern alla pekar åt samma håll samtidigt. Det har aldrig hänt förr i modern tid.

Så var det med det.

Nu känner jag väl att knullandet inte är så relevant på just zoomers. De äldsta är inte ens 30. Varför skaffar folk inte 7 barn innan 30? Jo för att både man och kvinna behöver göra karriär, dvs arbeta för att ha råd att ens skaffa bostad osv där barn får plats. Din knulleristatistik gäller alltså främst generationen före gen z givet att man generellt sett idag skaffar barn senare.

Ungdomslösarbetslöshet inkluderar studenter som söker extrajobb. Man kan tolka den hur man vill men ett sätt att se på saken är att svenskar i större utsträckning letar efter extrajobb samtidigt som de studerar än vad man gör i andra länder. Det är därmed alltså inte nödvändigtvis dåligt att ligga först I den statistiken. Och om vi ska vara petnoga, klagade vi inte på en generation? Den här statistiken blir främst i sådana fall relevant att jämföra med den historiska ungdomsarbetslösheten, snarare än med andra länder. Även om den jämförelsen också riskerar att inte bli perfekt tack vare det första jag skrev om sysselsatta som söker extra arbete.

Det är inte alltid så solklart som siffrorna kan verka visa utan ofta betydligt mer nyanserat än så.

Citat:
de äldsta zoomrarna har hunnit vara i arbetslivet i fem år

Här har du själv förstått att de flesta i gen z inte ens kommit ut på arbetsmarknaden än med tanke på att långt fler studerar idag än förr, och att de yngsta är typ 16 år. Någon född 2000 som studerat från 20 års ålder i 3-5 år har 1-3 år i arbetslivet. Kanske något tidigt att döma ut hela generationen? Men du gör som du vill.
Senast redigerad av kalleboool 2026-08-06 kl. 11:53.
Citera
2026-08-06, 12:04
Avstängd
Ja men företagen älskar billig arbetskraft som man filtrerar dom som vill jobba mot skräp som gen z

Välkommen till helvetet ni skapade era giriga idioter 😂
Citera
2026-08-06, 12:27
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Ja men företagen älskar billig arbetskraft som man filtrerar dom som vill jobba mot skräp som gen z

Välkommen till helvetet ni skapade era giriga idioter 😂

Inga problem. Vi flyttar jobben utomlands.

Givetvis finns det lata Gen Z i andra länder också. Men där kan vi sparka dom enklare och ersätta dom med 100 andra.

Billigare arbetskraft, högre arbetsmoral för de är piskade att arbeta hårdare för att inte förlora jobbet och inget jävla gnäll från lata ungdomar. Perfekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in