2026-08-06, 04:23
Medlem
bioaccs avatar
Det framgår väldigt tydligt i trådar som denna att ägarklassen kommer vilja automatisera bort socialgrupp två och tre så snart möjligheten ges. Detta är trivialt sant och knappast något som behöver debatteras. Känsliga varelser från den permanenta underklassen är helt enkelt för kapitalkrävande och omständliga att hantera.
Citera
2026-08-06, 05:57
Medlem
particulum1s avatar
Förväxla inte avsaknad av kapacitet med avsaknad av motivation.

Varje människa kan göra det den är kapabel till med rätt motivation.
Citera
2026-08-06, 06:20
Medlem
Ja, väldigt många latmaskar i den generationen. Inga riktiga arbetare med moral!
Citera
2026-08-06, 06:43
Medlem
Germanofils avatar
Tendenserna som TS beskriver finns i Gen Z, helt klart. Som tur vad kan ju de värsta stolpskotten identifieras redan under provanställningen och får då kicken.

Finns ju även bra fok i den generationen. Det gäller för arbetsgivare att välja rätt.

Dock måste jag som tidig 80-talist säga att jag förvånas över att de som är 20 år yngre faktiskt är sämre på "IT" än vad min generation är. Man trodde ju att varje generationen skulle bli bättre på att använda tekniska hjälpmedel. Att växa upp med smartphones verkar dock vara ett steg tillbaka jämfört med att växa upp med dator.
Citera
2026-08-06, 06:46
Medlem
En variant är ju att de sjukskriver sig en dag i nuläget, för att det upplevs som att det ändå inte drabbar någon. Vet man att arbetsgivaren kommer betala oavsett man är på jobbet eller inte så borde ju detta göra att man känner en större press att inte sjukskriva sig i onödan.
Borde alltså. Men oklart om folk funkar så.
Citera
2026-08-06, 07:02
Medlem
Det är väl bara att kolla hur skolan har fungerat de senaste 20 åren, så blir man väl inte direkt förvånad av vad som kommer ut.
Förr hade vi läxor som fasiken, det var att plugga som gällde och vad då roligt? Det fick man ha på rasten! Komma hem med dåligt på proven var det sista man ville.
Nu orkar ungarna inte läsa, kan förresten det knappt heller, de ska stimuleras för att ha roligt och trivas i skolan och får de dåligt på proven eller dåligt betyg, så ringer föräldrarna och skäller ut lärarna.
Det är så curlat som det går.
Sedan ska de då ut och lösa arbetsuppgifter och problem efter det där, dessutom arbeta 8 h om dagen.
Hälften av ungarna är idag dessutom invandrare och det är inte så jättestor skillnad hur det fungerar mellan dem, så det är ju föga förvånande om företagen flyttar jobben utomlands eller tar in arbetskraft från utlandet.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-08-06 kl. 07:06.
Citera
2026-08-06, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Allt du gör med detta inlägg är att roasta dig själv. Det är uppenbart att du inte på riktigt har arbetat med eller träffat någon ur den generationen. Du baserat hela inlägget på trender du läst om i media och som trendar på sociala medier. Dagens unga går till skola och arbete som alla andra och bor knappast hos mamma till de är 30.

Prova gå ut ibland.

Okej, låt oss köra siffror istället för anekdoter om dina ambitiösa kollegor.

Födelsetal: Sverige 2024: 1,43 barn per kvinna — lägsta uppmätta någonsin (SCB). Reproduktionsnivå: 2,1. Kina 1,0. Japan 1,2. Sydkorea 0,7. Räknar man bort Afrika ligger hela världens snitt under reproduktionsnivån. 71 % av jordens befolkning bor i länder som inte längre reproducerar sig (UN World Population Prospects). Det är inte “gubbgnäll”, det är FN-data. Generationen som nu är i barnafödande ålder — din generation — har kollektivt valt bort det. Varje samhälle som gjort det krymper med en tredjedel per generation.

Arbete: Sverige har legat i EU-toppen i ungdomsarbetslöshet flera år i rad, runt 20–25 % för 15–24-åringar — ungefär dubbla EU-snittet (Eurostat). Att du känner några ingenjörer födda efter -96 är statistiskt exakt lika relevant som att jag känner en rökare som blev 95.

Och ja, dina kollegor på max 28 år: grattis, de äldsta zoomrarna har hunnit vara i arbetslivet i fem år. Att toppskiktet av en generation presterar har aldrig varit frågan — toppskiktet presterar i varje generation. Frågan är vad som händer med bredden när födelsetalen, hushållsbildningen och etableringsåldern alla pekar åt samma håll samtidigt. Det har aldrig hänt förr i modern tid.

Så var det med det.
Citera
2026-08-06, 07:40
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Kanske dags för arbetsgivare att anpassa sig till rådande arbetskraft, istället för att få hela generationer att ändra på sig.

Acceptera läget eller anställ boomers istället.

Detta är det mest idiotiska inlägg jag läst.
Du vet INGENTING om hur svårt det är med personal.. man kan inte ha 2 personer på varje tjänst för att anpassa sig efter snorungar. Då måste man isf halvera lönerna annars får bolaget i konkurs. Idiot
Citera
2026-08-06, 07:49
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Pratade med en butiksföreståndare för en större butik. Personen var orolig vad karensdag kommer att göra för verksamheten. Men beskrev också hur ungdomar gör idag. De kan ringa in kort före passets början och säga: jag tror jag sjukskriver mig idag..Kommer du eller kommer du inte? Njaa, eh .. hur blir det? Nej, jag kommer inte. Personer kan välja att inte komma för de har en finne på näsan eller tycker sig ha fula glasögon. En person sades somna vid kassan. Vid samtal..jag mår dåligt jag har slut med min kille. När butikschefen sett statistik nu över sjukskrivningar i kedjan (ca 20t anställda i Sverige), så är sjuktalen väldigt låga bland 50-60 åringar, men väldigt höga bland ungdomar. Det borde väl egentligen vara tvärtom? Är generation Z curlade sillmjölkar eller?!
Som ungdom gick i vart fall jag till jobbet om jag var bakfull eller bara lite krasslig. Vissa gånger gick jag hem från krogen 2 och började 6.

Har du sett detta i andra branscher? Känner spontant att dessa du beskriver finns i flera åldrar. Kvinnor i 40-årsåldern som är nära sjukskrivning och föräldrar som VAB:ar när barnen är minimalt krassliga i samma ålder eller t.o.m. ser det som extra lediga dagar, är värst.
Citera
2026-08-06, 07:59
Avstängd
Den Feminizerade generation är värdelösa. Jaha det var verkligen inget nytt under solen.

Feminizm är problemet här, inte ungarna som utsatts för massiv propaganda i vänsterextrema media som styrt dem i denna riktning, att bli värdelösa människor.

Gillar man inte detta gå på alla som satt i Feminiztiska Regeringen då de är ansvariga för Sverige dåliga utveckling.
Citera
2026-08-06, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Hade en nyexad KTH snubbe han tog priset, 40% sjukfrånvaro och provanställd och vi hade många samtal om detta. Plötsligt kommer han inte till jobbet på 3 dagar eftersöker honom tänkte något allvarligt hänt, nejdå hans mamma ringer upp mig och säger ”Patrik har varit så duktig på ditt jobb och nu är det så några kompisar skulle åka till Karibien och surfa så han tar nu 3månader tjänstledigt. Förklarade att anställningen är avslutad från och med nu och då började mamma / pappa stalka mig böna och be och jag förklarade att det var provanställning och när han kommer hem om 3 månader har provanställningen gått ut. ”SNÄLLA ge min son en ny chans” och terror.

Det där låter riktigt extremt/som en skröna. Hög examen på teknisk högskola tenderar att fostra oberoende och ansvarstagande. Skulle till och med gå så långt som att säga att de flesta som tagit sig igenom dessa utbildningar upplever den första tiden i arbetslivet som en semester.

Men ok om förutsättningarna är på ett visst sätt kan det nog bli sådär. Kanske hyggligt med pengar på banken och egentligen inte särskilt intresserad alls av dig som arbetsgivare, bara ett "pit stop" för att fördriva tiden typ, låter ju som att det är så det varit. Då kan jag se hur surfbrädan i Karibien lockar. Med typisk "sjukfrånvaro" på 40% och endast provanställning borde du f ö avskedat honom långt innan han försvann själv på den där resan, finns ingen anledning att bli pissad i ansiktet på det sättet i onödan.
Citera
2026-08-06, 08:40
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Tendenserna som TS beskriver finns i Gen Z, helt klart. Som tur vad kan ju de värsta stolpskotten identifieras redan under provanställningen och får då kicken.

Finns ju även bra fok i den generationen. Det gäller för arbetsgivare att välja rätt.

Dock måste jag som tidig 80-talist säga att jag förvånas över att de som är 20 år yngre faktiskt är sämre på "IT" än vad min generation är. Man trodde ju att varje generationen skulle bli bättre på att använda tekniska hjälpmedel. Att växa upp med smartphones verkar dock vara ett steg tillbaka jämfört med att växa upp med dator.

Det finns faktiskt studier som visat på "vår" generation är den sista generationen där IQ nivån som alltid blivit högre för varje nivå tagit tillbaka. För när vi växte upp fanns det mindre automatiserade hjälpmedel och guider. Du förväntades dig lära dig hur sakerna funkade rakt upp och ner.

Dvs den yngre generationen fick en björntjänst av att de inte behövde lära sig saker i frustration på samma sätt. Jag skyller det alltså inte på generationen utan deras förutsättningar.

Detta blir ju extremt tydligt när det kommer till IT, där jag var 13 när jag fick lära mig hur man satte upp nätverk osv för att alla skulle kunna ha internetuppkoppling och kunna spela LAN med vännerna. De motgångar jag fick därifrån gav mig ju vetskapen om hur komponenterna fungerar och vad som skapar problem etc
De yngre får guider, one button instalation etc. Så det är klart de inte ackumulerar samma kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in