2026-08-06, 12:38
Medlem
Stark-Senaps avatar
Personligen har jag enbart extremt dålig erfarenhet av kollegor från denna generationen.
Slappa, slöa, apatiska, initiativlösa och total avsaknad av ansvar.

Men de är så klart ett resultat av att ha blivit fullständigt söndercurlade av sina latteföräldrar.
Så deras förebilder vad gäller förvärvsarbete är folk som lägger upp bilder på sitt morgonkaffe.
Lägg där till att de kräver egna toaletter för folk som identifierar sig som Lisebergskaniner.

En lavett så de flög genom rummet och ett SKÄRP DIG! så det tjöt i öronen, det är vad de förtjänar.

Vad sedan nästa generation blir vågar man inte tänka på, men då är jag tack och lov pensionär.
Citera
2026-08-06, 12:48
Medlem
Har visserligen inte läst alla inlägg, så någon kanske har skrivit detta redan. Men rent statistiskt så är den yngsta åldersgruppen (20-29-åringar) den grupp som har minst antal sjukdagar per år. Den åldersgrupp som har flest sjukdagar per år är åldersgruppen 50-59 år.
Källa: https://www.forsakringskassan.se/statistik-och-analys/statistikdatabas#!/sjuk/sjp-pagaende-sjukfall-diagnos-alder-langd/SJPPagSjukfallAlder
Detta även om man räknar om antal sjukdagar per person som arbetar. Så tvärt emot erfarenheten i trådstarten alltså.
Så ser man statistiskt sett så är åldrarna 20-29 följt av 30-39 de personer som är minst sjukskrivna.
Citera
2026-08-06, 12:59
Avslutad
En partner till ett av mina barn hade endast 2 intressen: alkohol och dataspel. Trots att det gicks en av de mest prestigefyllda utbildningarna med bra resultat utan att plugga nämnvärt. Hushåll, prestera vardagliga saker som disk och tvätt var mer eller mindre ointressant. Allt sånt var ” vi tar det sen”. Kände sig anklagad när det skulle presteras lite. Det höll inte länge..jag tänkte: vad är det här för 22 årig jättebebis? Det var mognad som en 13 åring trots intelligent. Är majoriteten generation Z så, då har Sverige ingen vidare framtid.
Citera
2026-08-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
...
Acceptera läget eller anställ boomers istället.
Boomers har i stora drag redan gått i pension, de äldsta i den generationen är 80 år idag, om de ens lever än. De flesta äldre i dagens arbetsliv tillhör generation X.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-08-06 kl. 13:22. Anledning: Förtydligande
Citera
2026-08-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Problemet ligger väl i grunden hos den äldre generationen som har uppfostrat generation Z. Att ynglingar anses vara lata är väl dessutom inget nytt fenomen heller.

Alla har sagt det i alla tider blablabla...

Nu har vi faktiskt statistik på att unga bara sitter hemma och scrollar social media. De går inte ens ut och partajar. Unga knullar ju inte ens längre och parodifilmer som 40 year old virgin har blivit verklighet.

Testosteronhalterna hos män har halverats på 50 år. Det är inte längre något som alla sagt i alla tider. Vi har studier och statistik på att incelgenerationen inte presterar som folk gjorde förr. Stillasittande, mikroplaster och hormonstörande ämnen i kombination med en dålig kulturell fostran fylld av porr, instant gratification och social media är nog en stor anledning till förfallet. 70-80 och till och med 90-talister blev det folk av men moderna barn blir aldrig vuxna. Det ska lekas och utsöndras dopamin konstant. Ingen ung läser nog ens böcker längre av rent nöje. Snabba kickar, resor och kokain ska det vara.

Vi behöver nog till slut ett storkrig som rensar ut de som naturen borde ha rensat ut. Jag tror Ryssland förstått detta och att EU börjar bli med på noterna.

Det behövs en ny kris i stil med ett världskrig så att kommande generationer får utrymme för att bli nya boomers.

Allt hade varit bättre om Hitler vunnit, det tyckte till och med general Patton. Lebensraum och Herrefolk har bytts ut till Refugees Welcome och Free Palestine.

Jag har likt Patton fan blivit nazist på äldre dagar.
Senast redigerad av Benasque 2026-08-06 kl. 13:38.
Citera
2026-08-06, 13:32
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Problemet är ju det svenska samhället och skolan som har fokuserat på "individen" oavbrutet senaste 20 år och resultatet av denna (lustigt nog) vänstervåg är att elever lärt sig att de kan slå sin lärare men läraren får inte ens höja rösten åt dem. Curling ger klena arbetare.

Men inte alla och jag har själv barn och en del har tvärtom uppfostrats extremt strikt och jobbar som svin. Med extra faktor att de lärt sig att de måste tjäna massor med pengar, av den enorma greed som fins i världen.

Kan väl även tillägga att de som har sämst närvaro på jobbet är unga föräldrar och Gen Z vill inte ha barn så kanske kommer de att jobba ihop sina timmar ändå.

De som använder sjukvård överlägset mest och är mest sjukskrivna är helsvenska äldre kvinnor f.ö.

De firmor som enbart har män 30-65 år går sannolikt med mest vinst. Alla jättebolag i USA är t.ex sådana och startade sådana.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-06 kl. 13:36.
Citera
2026-08-06, 13:35
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Absolut. Då kan arbetsgivare välja att inte anpassa sig till rådande arbetskraft, så får vi se hur bra det går för det företaget.

Men det märks ju att du inte driver ett framgångsrikt företag.

Vad menar du med den sista meningen?
Den går inte ihop iöht med vad du säger?
Är man framgångsrik om man anställer dubbelt så mycket personal så man går i konkurs, eller vad försöker du säga?
Citera
2026-08-06, 13:40
Medlem
Citat:
Kanske dags för arbetsgivare att anpassa sig till rådande arbetskraft, istället för att få hela generationer att ändra på sig.

Acceptera läget eller anställ boomers istället.

Boomers är rätt gamla idag. Bättre med den ständigt förbisedda Gen X. De är lika slittåliga men dock inte lika kuvade.
Citera
2026-08-06, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vad menar du med den sista meningen?
Den går inte ihop iöht med vad du säger?
Är man framgångsrik om man anställer dubbelt så mycket personal så man går i konkurs, eller vad försöker du säga?
Du verkar ha svårt att tolka enkla meningar. Läs om mitt inlägg en gång till. Det känns som att du missade den delen på SFI där man tränar läsförståelse.
Citera
2026-08-06, 14:01
Medlem
TELAVIV91s avatar
Har två z tonåringar som jobbar väldigt hårt och tjänar bra. Åker till jobbet senast kl 6 och kör på hela dagarna, ofta sex dar i veckan. Nåt har jag lyckats med iaf

Har däremot andra erfarenheter från mitt jobb, där att de plötsligt sjukskriver sig är det lilla problemet. Det stora är att de är fullständigt värdelösa på göra jobbet de ska, vilket till viss del drabbar kunder, till viss del kan åtgärdas av oss gamlingar.
Som tur är de bara vikarier och jag hoppas att de aldrig får komma tillbaka.
Lite intressant att en vikarie är ca 33 år och hon är undantaget, tvingades jobba nästan utan upplärning och greppade uppgifterna direkt och gör den bra. Men hon är ju ingen z heller
Citera
2026-08-06, 14:19
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Detta är det mest idiotiska inlägg jag läst.
Du vet INGENTING om hur svårt det är med personal.. man kan inte ha 2 personer på varje tjänst för att anpassa sig efter snorungar. Då måste man isf halvera lönerna annars får bolaget i konkurs. Idiot

Haha! Kunde inte hålla med mer! Säg att du själv är Gen Z utan att säga att du är Gen Z...är väl en självklarhet att arbetsgivare för dubbla anslagen för anställda, så de kan vara ledig varannan dag!
Citera
2026-08-06, 14:26
Medlem
Varit chef i en sisådär 30 år och upplevt de olika generationerna på nära håll.

Något av det ”sjukaste” jag varit med om förra året var en 28 åring anställd som ringde och sjukanmälde sig, frågade om det var något allvarligt och det var mycket allvarligt sa han. Då ha haft mycket kort frånvaro så krävde jag läkarintyg vilket blev ett stort problem för honom. Detta då det var inte han som var sjuk, det var hans katt. Han var hemma i 2 veckor för vård av sjuk katt och han blev vansinnig när jag berättade för honom att jag satt 2 veckor frånvaro på honom.

Några månader senare dog katten och då ville ha få permission för död av nära anhörig i 10 dagar. Förklarade att det gällde närstående människor i familjen och inte katter vilket gjorde honom rosenrasande. Han försvann 2 veckor satte ogiltig frånvaro igen och när han väl kom tillbaka så hade vi fackliga samtal och avslutade hans anställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in