2026-08-05, 23:59
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jo, att man hamnar utomlands ibland när man ringer någons växel, det vet jag.

Blir massa konstiga missförstånd.

Beställde färdtjänst till min gamla mor en gång, de som svarade fanns i Indien eller liknande.
Inte lätt att förklara vilken vårdcentral vi var på.

Sen, har jag fått intrycket att företag plockar hem jobb nu istället.
Detta efter alla problem som visade sig under pandemin med Covid.
I alla fall produktionsjobben.
Kinesernas ekonomi går ju inget vidare längre efter att Europa och USA tar hem jobben.

Jobben behövs inte alltid flyttas hela vägen till Indien vilket blivit en form av "stereotyp". De flesta företag har inte flyttat hela verksamheten till Indien eller Pakistan. Utan de finns nearshore dvs i ytterkantsländerna av Europa.

Jag skulle inte säga att företag flyttar tillbaka delar av verksamheterna till Sverige. Utan tvärtom så flyttas mer utomlands just pga kostnadsbiten. Finns ingen anledning att ha en full bemannad backoffice i Sverige för ett stort företag.

Liknande med många produktionsfabriker. Kostnaderna är mycket lägre utomlands så finns få anledningar att flytta tillbaka en fabrik till Sverige. Nya tider med den öppna och globala värld vi lever i där vi är uppkopplade dygnet runt var som helst i världen.
Citera
2026-08-06, 00:03
Medlem
50-60 åringar glider ju bara runt på sina arbetsplatser, sedan är de relativt nära pensionsåldern också.
Senast redigerad av gscoIkljyikdvkhfdI 2026-08-06 kl. 00:05.
Citera
2026-08-06, 00:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
50-60 åringar glider ju bara runt på sina arbetsplatser, sedan är de relativt nära pensionsåldern också.
Då känns det skönt vi har de måndagssjukskrivna generation Z med ångest och fotvårtor va? Har man varit lite ute i arbetslivet vet man vilka det oftast är fel på, redan från start faktiskt.
Citera
2026-08-06, 00:14
Medlem
Fattar att dom inte vill jobba, de vill inte jag heller
Citera
2026-08-06, 00:22
Medlem
lagfrukts avatar
De får ju inte lära sig något under skolgången då kvinnlinga lärare lallar bort deras tid.
Citera
2026-08-06, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
hade en som ringde o sjuka sig,anledning: bakfull.
sa åt han att han aldrig behövde komma in igen.

2 dagar senare ringde hans mamma o tyckte att det hade räckt med en varning...
Jag jobbade på ett mindre företag som ung, där var det helt OK att stanna hemma om man var bakis, ja utan betalt förstås, men ändå...

När man ringde så var de såå förstående...Åhh, fy fan, nä då kan du ju inte jobba.

Däremot att sjukskriva sig om man hade influensa eller liknande, det var svårt, då var man lat eller syltrygg och liknande.
Citera
2026-08-06, 00:25
Medlem
Wyrdkins avatar
Om det är så lätt att sjuka sig känns lönen inte direkt hög.

Man får det man betalar för.
Citera
2026-08-06, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Hängde inte med vad du exakt menar med "importerats" men självklart är arbetsvillkor, anställningslagarna och lönerna en helt annan än i Sverige.

Som chef så är mitt uppdrag att se till att ägarna tjänar så mycket pengar som möjligt. Det görs bland annat att pressa lönerna. Sedan hela den biten med LAS och hur svårt det är att göra sig av med lata Z generationen som kräver 30K plus övertid, plus 6 veckors semester, plus senaste iphone, plus Macbook pro.

Ett exempel, i Bucharest kan vi kapa lönerna med hälften jämfört med Sverige och mycket mer än så om det är i en annan del av Rumänien. Mycket enklare att sparka personal, vilket de även känner till och arbetar hårdare för de vet att de kan förlora jobbet om de börjar ringa och sjukskriva sig bara för att.
Men om alla företag gör så, vem ska ha råd att köpa era produkter då?
De som blivit arbetslösa och därefter socialfall pga er ovilja att ta ert samhällsansvar med kortsiktiga, lösningar?
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-06 kl. 00:37.
Citera
2026-08-06, 00:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Ni vill inte anställa Gen Z och ni vill absolut inte anställa någon över +40.... Trots att de som är 40-60 år har den absolut bästa arbetsmoralen, vanan, den goda stressen, GÖR jobbet, snackar inte en massa skit!!!
Citera
2026-08-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Jobben behövs inte alltid flyttas hela vägen till Indien vilket blivit en form av "stereotyp". De flesta företag har inte flyttat hela verksamheten till Indien eller Pakistan. Utan de finns nearshore dvs i ytterkantsländerna av Europa.

Jag skulle inte säga att företag flyttar tillbaka delar av verksamheterna till Sverige. Utan tvärtom så flyttas mer utomlands just pga kostnadsbiten. Finns ingen anledning att ha en full bemannad backoffice i Sverige för ett stort företag.

Liknande med många produktionsfabriker. Kostnaderna är mycket lägre utomlands så finns få anledningar att flytta tillbaka en fabrik till Sverige. Nya tider med den öppna och globala värld vi lever i där vi är uppkopplade dygnet runt var som helst i världen.
Kan man ta ut samma pris på produkten om den är tillverkad där då?
Ja om det gäller ett kilo salt, eller ett Ton stål , det kanske inte spelar roll.

Men jag tänker sådant som utger sig för att vara kvalitetsprodukter.

Ta tex dyrare bilar, High end mobiler, lyxvaror, typ märkeshandväskor osv.
Ja, du fattar...
Citera
2026-08-06, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Kanske dags för arbetsgivare att anpassa sig till rådande arbetskraft, istället för att få hela generationer att ändra på sig.

Acceptera läget eller anställ boomers istället.

Ett drag från företagarnas sida kan ju vara att hota med att lägga ner verksamheten om karensdagen slopas.
Citera
2026-08-06, 01:00
Medlem
Det är samma sak med "första arbetsdagen", personen kan vara signad och klar men på första arbetsdagen så dyker inte personen upp. Man försöker då få tag på personen och undrar vad som har hänt, man får sedan ett mail två dagar senare "jag hittade ett annat jobb".

Nej vi håller oss till seniora utvecklare framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in