2026-08-06, 08:41
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Hur går det med DBG , inläst nu?

Hur går det med Skandias entré?

Vet du var den låg nu?

Du trodde att den låg där den ligger nu.
Citera
2026-08-06, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är ju snarare du som ska bevisa hans skuld och därmed också bevisa att dessa uppgifter inte kan stämma.
Men det är det ingen som har kunnat gjort och det tycker jag är lite speciellt. Faktiskt

Jag ska inte bevisa något som helst. Jag ska bara peka på konstigheter kring Engström och försöka klura ut hur det här kan ha gått till.

Den skillnaden kommer aldrig pappslöjd att fatta, men jag skriver det endå.

Inget jag skiver här inne är adresserat till pappslöjd. egentligen. Man svarar pappslöjd, men kommunicerar egentligen med trådeliten, SEkten..
Citera
2026-08-06, 08:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag ska inte bevisa något som helst. Jag ska bara peka på konstigheter kring Engström och försöka klura ut hur det här kan ha gått till.

Den skillnaden kommer aldrig pappslöjd att fatta, men jag skriver det endå.

Inget jag skiver här inne är adresserat till pappslöjd. egentligen. Man svarar pappslöjd, men kommunicerar egentligen med trådeliten, SEkten..

Precis, att hitta på konstigheter utan att kunna argumentera för dessa är just din pappslöjd (där du av någon märklig anledning försöker klistra det begreppet på andra). Men det "kommer du aldrig att fatta"...
Citera
2026-08-06, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Precis, att hitta på konstigheter utan att kunna argumentera för dessa är just din pappslöjd (där du av någon märklig anledning försöker klistra det begreppet på andra). Men det "kommer du aldrig att fatta"...

Det är skillnad att peka på konstigheter och att hitta på konstigheter.

Det brister liksom på så enkla saker..
Citera
2026-08-06, 09:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det är skillnad att peka på konstigheter och att hitta på konstigheter.

Det brister liksom på så enkla saker..

Ja, vad är då "konstigt" ....
Att ständigt kasta pappslöjds-kortet blir ju rätt tramsigt oavsett. Kasta sten i glashus...
Citera
2026-08-06, 10:10
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Holmer ville slå till redan under sommarhalvåret 1986, men fick nobben av juristerna. Detta finns dokumenterat bl.a. i en bok, möjligen Borgströms.

Vi vet att Skoglund kopplades bort från Skandia-spåret. Resurserna lades på Holmers spår?

Som du själv tar upp: inget krut lades på SE mellan juli och december 1986. Det är 6 månader. Först i början på 1987 gjorde Ström en halvhjärtad ansats, men utan att väga in det digra Skandia-materialet.

Utredningen trodde att JÅS var SE, kvar på platsen

Det finns ingenting i protokollen som stöder att det planerades ett större tillslag i kurdärendet under sommarhalvåret. Visserligen jagades kurder redan då, liksom det jagades bulgarer, kroater, EAP:are, NRP:are, RAF:are, poliser (SÄPO:s bord) och alla möjliga filurer och figurer. Även exempelvis Bofors och Sydafrika var på tapeten.

Och sådär fortsatte det under hela hösten fram till Holmérs avgång i mars 1987.

Det är en felaktig historieskildring att hävda att resurser omfördelades till PKK från andra uppslag. Det finns faktiskt dokumenterat, när det slutligen beslutas om det stora tillslaget, att Holmér då får frågan i Palmerummet om övriga uppslag skall sättas åt sidan. Svaret blir, fritt ur minnet: "nej, bredden i utredningen måste bibehållas, även om vi nu gör det här". Den 9:e februari uppger som sagt S-L Pettersson att det finns två-tre uppslag av samma omfattning som PKK-ärendet.

Så vad som kan konstateras är att inga uppslag åsidosattes p.g.a. kurdärendet, och då saknas det skäl att tro att Engströmuppslaget gick ett sådant öde till mötes.

Jag har definitvt inte hävdat att inget krut lades på Engström mellan juli och december 1986. Tvärtom. I november säger ju Holmér att gubben skall köras i botten. Så bevisligen, likt en hel del andra uppslag, hängde även Engström med under utredningens gång. Alla utredningsåtgärder är inte offentligjorda, och det gäller alla uppslag och spår.

Ström jobbade under Linder som var den som anmodade Holmér att till slut diska av Engström. Att tro att Linder, en erkänt god utredare, som dessutom visat specifikt intresse för just Skandiamannen, skulle nöja sig med ett "halvdan" utredning är ytterst osannolikt.

Troligare är att han följde mordbibeln, nämligen att vara öppen för allt och att ha förmågan att ändra uppfattning även om mycket energi lagts på ett specifikt avsnitt.

Det "digra" Skandiamaterialet gicks med all säkerhet igenom, det togs väl helt enkelt inte med för att ingenting i det är tillräckligt bestickande.

Det finns ingenting som tyder på att utredningen i februari trodde att Svensson var Engström. De visste att det var två skilda individer som framgår av materialet.
Citera
2026-08-06, 10:17
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Nej att det stod mellan Skandiamannen ock PKK stämmer nog inte nej. För Holmér handlade det visstnog bara om PKK, Skandiamannen gavs aldrig en chans.

Jag har sett uppgifter om att Holmér höll på med kurdgrejen nästan från dag ett.

Protokollen och fakta motsäger "uppgifterna". Men de kanske helt enkelt är förfalskade för att dölja hur det tunga uppslaget Engström i verkligheten sopades under mattan. Ingenting är omöjligt i landet Skandiamannen.

I den verkliga världen framgår det dock tveklöst, utifrån matrrialet, att det arbetades parallellt med minst ett tjugotal uppslag.
Citera
2026-08-06, 10:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Man kan inte hänga bagaren för vad smeden har gjort. Man kan heller inte påstå att någon sagt det någon annan sagt att han sagt.

En intressant uppgift är det såklart, men inget alibi. Inte alls liksom.

Vid det här laget skulle jag önska något kunde ge Engström alibi, hadde varit skönt. Men det är det altså ingen som kan och det tycker jag är lite speciellt. Faktiskt.
Instämmer, han hade ett alibi 1987 (enligt Ströms PM) men det visade sig att det inte alls var det. Det är väl i stort sett det enda nya som har något substantiellt över sig.
Citera
2026-08-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Protokollen och fakta motsäger "uppgifterna". Men de kanske helt enkelt är förfalskade för att dölja hur det tunga uppslaget Engström i verkligheten sopades under mattan. Ingenting är omöjligt i landet Skandiamannen.

I den verkliga världen framgår det dock tveklöst, utifrån matrrialet, att det arbetades parallellt med minst ett tjugotal uppslag.

Det hjälper inte att det jobbas med ett tjugotal uppslag om aidstattaren Holmér springer runt med tankar om PKK från dag ett. Det var ett ledarproblem.

Här i tråden är det mer ett IQ-problem.
Citera
2026-08-06, 11:00
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Det hjälper inte att det jobbas med ett tjugotal uppslag om aidstattaren Holmér springer runt med tankar om PKK från dag ett. Det var ett ledarproblem.

Här i tråden är det mer ett IQ-problem.

Det är snarare ett "IQ-problem", att som att här i tråden, kasta fram påståenden som helt saknar förankring i materialet. Att omvandla egna föreställningar till fakta.

Var det p.g.a. tankarna om PKK som Holmér skickade en utredare runt halva jordklotet till Nya Zeeland för att hålla förhör?

Känns inte direkt som ett land där PKK hade etablerat sig 1986.
Citera
2026-08-06, 11:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Det finns ingenting i protokollen som stöder att det planerades ett större tillslag i kurdärendet under sommarhalvåret. Visserligen jagades kurder redan då, liksom det jagades bulgarer, kroater, EAP:are, NRP:are, RAF:are, poliser (SÄPO:s bord) och alla möjliga filurer och figurer. Även exempelvis Bofors och Sydafrika var på tapeten.

Och sådär fortsatte det under hela hösten fram till Holmérs avgång i mars 1987.

Det är en felaktig historieskildring att hävda att resurser omfördelades till PKK från andra uppslag. Det finns faktiskt dokumenterat, när det slutligen beslutas om det stora tillslaget, att Holmér då får frågan i Palmerummet om övriga uppslag skall sättas åt sidan. Svaret blir, fritt ur minnet: "nej, bredden i utredningen måste bibehållas, även om vi nu gör det här". Den 9:e februari uppger som sagt S-L Pettersson att det finns två-tre uppslag av samma omfattning som PKK-ärendet.

Så vad som kan konstateras är att inga uppslag åsidosattes p.g.a. kurdärendet, och då saknas det skäl att tro att Engströmuppslaget gick ett sådant öde till mötes.

Jag har definitvt inte hävdat att inget krut lades på Engström mellan juli och december 1986. Tvärtom. I november säger ju Holmér att gubben skall köras i botten. Så bevisligen, likt en hel del andra uppslag, hängde även Engström med under utredningens gång. Alla utredningsåtgärder är inte offentligjorda, och det gäller alla uppslag och spår.

Ström jobbade under Linder som var den som anmodade Holmér att till slut diska av Engström. Att tro att Linder, en erkänt god utredare, som dessutom visat specifikt intresse för just Skandiamannen, skulle nöja sig med ett "halvdan" utredning är ytterst osannolikt.

Troligare är att han följde mordbibeln, nämligen att vara öppen för allt och att ha förmågan att ändra uppfattning även om mycket energi lagts på ett specifikt avsnitt.

Det "digra" Skandiamaterialet gicks med all säkerhet igenom, det togs väl helt enkelt inte med för att ingenting i det är tillräckligt bestickande.

Det finns ingenting som tyder på att utredningen i februari trodde att Svensson var Engström. De visste att det var två skilda individer som framgår av materialet.

Du har varit ute och cyklat i 40 år.

Vi kan se i Ströms PM att de har förväxlat JÅS med SE, och därför menar på att SE var kvar på platsen, varpå spåret ansågs kunna avskrivas. Totalhaveri.

Claes Borgströms bok, s. 20:

"Polisens teori [PKK] redovisades av Holmer i en promemoria, daterad den 17 juli 1986, och presenterades utförligt vid ett sammanträde tillsammans med åklagarna den 5 augusti 1986.

Under senare delen av augusti började polisen förbereda en stor samlad aktion mot personer som enligt polisledningen kunde antas ligga bakom mordet. Ett tillslag mot omkring 50 personer planerades i detalj. Åklagarna hävdade att det i polisens material inte fanns någonting som knöt PKK eller de personer som polisen intresserat sig för till mordet på OP."

Holmer & Co fick kämpa på fram till i januari 1987, för att få igenom det omfattande tillslaget. Inte konstigt att Skoglund fick nya uppgifter i augusti och SE-spåret fick vänta i ett halvår.
Senast redigerad av Dalulven 2026-08-06 kl. 11:05.
Citera
2026-08-06, 11:24
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Instämmer, han hade ett alibi 1987 (enligt Ströms PM) men det visade sig att det inte alls var det. Det är väl i stort sett det enda nya som har något substantiellt över sig.
En annan sak, om vi tar veckopendlarens uppgift på allvar (och som jag skrev tidigare - det finns en risk att lägga ord i munnen på folk i tryckt text) så är SE genuint orolig att ha blivit tagen för GM.

Men skulle han vara ett oskyldigt vittne så är det ju ingen ALLS fara på taket : så fort vittnena samlas för rekonstruktion kommer någon att säga, jo, men jag känner igen honom - han stod bredvid mig.

Varför vara orolig ?

Men då finns nu också denna uppgift från HH som denne gick ut med 2 mars att mördaren kan ha haft en liten väska på 15*20 cm och säkert mycket fler uppgifter som skulle komma fram.

Vid detta laget förstår han nog att signalementen vid själva mordtillfället inte är de bästa - men YN:s observation och ev. tidigare observationer kan vara ett problem.

Så precis innan rekonstruktionen ska ske och vittnen ska samlas går SE "all in" och visar varför hans signalement blandats in i soppan.

Så oron som veckopendlaren överhör är en sak som talar för SE som GM.

PS En intressant sak med SE:s TV-inslag är att efter han springer i gränden talar han småländska och låter mer oroad, men på slutet när han säger att polisen inte är så bra på att lägga pussel, då är det stockholmska som gäller och ett litet överlägset "smile" på slutet
Senast redigerad av matsqq 2026-08-06 kl. 11:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in