2026-08-05, 23:47
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag köper det om det handlar om en liten lögn för att göra sig märklig

Men att hitta på att man sprang och bli förväxlad...

Även om han hade problem med spriten så förstår jag inte varför han vill påstå detta ?

Om du däremot säger att han har grova mentala problem så har han väl det isåfall även som GM ?

Jag tror absolut inte att SE hade "grova mentala problem", i alla fall inte i klinisk bemärkelse. Obefintlig självkänsla och alkoholism duger gott i kombination. Ska man diskutera tänkbara personlighetsstörningar tycker jag faktiskt att lätt histrionism ligger närmast, samt kamratens kommentar "han var inte mytoman men åt det hållet".

Filters spekulation om narcissism har ingen grund, det hade hans partners fångat upp tydligt och kunnat kommentera.
Citera
2026-08-05, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
AD stannade vid trottoarkanten på Sveavägens västra sida. Strax söder om Tunnelgatan.

Flera minuter senare (när polisen hade kommit) gjorde han en U-sväng och stannade på den östra sidan.

Jag förordar att Flashback tar ansvar och låser tråden.

De flesta inlägg är trams och off-topic.

Hur går det med DBG , inläst nu?
Citera
2026-08-06, 00:11
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Varför bokförde de då Bohemia-mannen som SG?

Anledningen till att Irvells Skandia-spår hamnade i malpåse ett halvår, till dess att Linder tog upp det igen i januari 1987, var att Holmer ville få till gripanden och husrannsakningar i sitt spår. Det tog Holmer ett halvår att övertyga juristerna.

Både otur med minnet och tolkningarna. Som vanligt.

I november 1986 frågar Severin i Palmerummet hur det ligger till med uppslaget Engström, om Engström är avdiskad. Och svaret blir från Holmér, "nej, han skall köras i botten".

Att Severin plötsligt drog upp ärendet ur det berömda hålet är självfallet befängt, uppslaget Skandiamannen har självfallet inte legat i någon "malpåse", och bevisligen inte till januari 1987, det är påhitt kombinerat med egna tolkningnar. Det arbetades parallellt med en hel del uppslag, både Irvell och i synnerhet Linder hade en hel del bollar i luften. Så tidvis låg säkert Engström i malpåse och tidvis inte. Liksom alla andra förekommande uppslag.

Ännu en uppvisning i pinsamt usel kunskap om utredningen är påståendet om att Holmér uppvaktat åklagarna i ett halvår om tillslaget mot PKK. Uppgifter från ledningsmötesprotokollen ger att själva idén om ett stort tillslag mot PKK tillkom en månad innan det genomfördes, om ens det. Åklagarna godkände slutligen en ordentligt nedbantad version. Mer än så var det inte.

Skandiamannen, likt ett tjugotal andra uppslag, följde med genom hela första året till februari 1987. Samtidigt som Linder, rätteligen, anmodade Holmér att lägga Engström ad acta den 12:e februari 1987, mötte över tio andra uppslag samma öde.

Din grovt förenklade bild, som verkar vara att allt stod mellan PKK och Skandiamannen, överensstämmer helt enkelt med verkligheten.

Från protokollen några dagar innan rapporteras om två-tre uppslag som är av samma omfattning som PKK-ärendet:

"SL Petersson: Upplyser att span har två-tre stora ärenden, som är lika stora som kurdärendet."

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1987-02-09_M%C3%B6tesprotokoll-Ledningsgruppen.pdf/2

Det är sannerligen en gåva från ovan att Holmérs tid som spaningsledare är väldokumenterad, så att påhitt, egentolkningar samt rena fantasier såsom Dalulvens inte blir till sanningar.
Citera
2026-08-06, 03:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Citat:
Det kan man tycka. Det jag fann när jag talade med en del av brottsplatsvittnena var att de undvek media en tid efter mordet. Andra vittnen gjorde det inte utan läste och tog del av media, och hur de reagerat vet vi ju faktiskt inte. Det enda vittne som direkt relaterar till att han sett Engström i media är Leif Ljungqvist i ett vittnesförhör i april. Han gör det å andra sidan på ett intressant sätt, han säger att han har egna teorier om Skandiamannen men att vittnesförhöret kanske inte är rätt plats att ta upp vad han funderat på. Förhörsledaren tar dock inte upp tråden, utan nöjer sig med konstaterandet att Ljungqvist inte sett Engström på plats. Vilket i sig är intressant, Ljungqvist är kvar en bra stund på plats och pratar med andra vittnen. Men någon Engström ser han inte.
Denna var ny för mig, är det någon som vet vad Ljungqvist kan tänkas mena?

Det skulle kunna passa riktigt bra i kategorin "tog sig en sup" vilket han tycker är lite oklädsamt att säga på band, utan mer vill - typ - mumla till förhörsledaren medan de häller upp kaffe utanför förhörsrummet.
Citatet verkar vara något Filter kokat ihop. Den insinuanta tonen i kombination med att inte skriva vad man menar är det upplägg som är genomgående i deras påhitt att SE mördade OP.

Läser man förhöret från april tycker LL att mördaren absolut inte hade keps, var klädd i en blå omodern täckjacka och sprang bredbent och något klumpigt. Det är svårt att få det till att LL misstänkte SE för mordet.

Jag tror att LL kände på sig att SE kom sent till mordplatsen och inte varit så aktiv som media fått det att framstå, men att LL inte kände att förhöret var rätt forum att påstå att andra vittnen, i detta fall SE, överdrev eller tänjde på förloppet.

Det fina i kråksången är att LL har skrivit en egen sammanställning av vad han upplevde på mordplatsen och där finns inte skuggan av några misstankar mot SE vad jag har förstått.
Citera
2026-08-06, 04:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är helt korrekt. Det är samma vittne, men olika observationer.

Ett vittne kan faktiskt, tro det eller ej, berätta om fler personer och olika sällskap.
Alla skribenter kan inte som du tolka text och hålla två saker i huvudet samtidigt, det har jag noterat länge i just den här tråden.
Citera
2026-08-06, 07:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09

I november 1986 frågar Severin i Palmerummet hur det ligger till med uppslaget Engström, om Engström är avdiskad. Och svaret blir från Holmér, "nej, han skall köras i botten".

Att Severin plötsligt drog upp ärendet ur det berömda hålet är självfallet befängt, uppslaget Skandiamannen har självfallet inte legat i någon "malpåse", och bevisligen inte till januari 1987, det är påhitt kombinerat med egna tolkningnar. Det arbetades parallellt med en hel del uppslag, både Irvell och i synnerhet Linder hade en hel del bollar i luften. Så tidvis låg säkert Engström i malpåse och tidvis inte. Liksom alla andra förekommande uppslag.

Ännu en uppvisning i pinsamt usel kunskap om utredningen är påståendet om att Holmér uppvaktat åklagarna i ett halvår om tillslaget mot PKK. Uppgifter från ledningsmötesprotokollen ger att själva idén om ett stort tillslag mot PKK tillkom en månad innan det genomfördes, om ens det. Åklagarna godkände slutligen en ordentligt nedbantad version. Mer än så var det inte.

Skandiamannen, likt ett tjugotal andra uppslag, följde med genom hela första året till februari 1987. Samtidigt som Linder, rätteligen, anmodade Holmér att lägga Engström ad acta den 12:e februari 1987, mötte över tio andra uppslag samma öde.

Din grovt förenklade bild, som verkar vara att allt stod mellan PKK och Skandiamannen, överensstämmer helt enkelt med verkligheten.

Från protokollen några dagar innan rapporteras om två-tre uppslag som är av samma omfattning som PKK-ärendet:

"SL Petersson: Upplyser att span har två-tre stora ärenden, som är lika stora som kurdärendet."

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1987-02-09_M%C3%B6tesprotokoll-Ledningsgruppen.pdf/2

Det är sannerligen en gåva från ovan att Holmérs tid som spaningsledare är väldokumenterad, så att påhitt, egentolkningar samt rena fantasier såsom Dalulvens inte blir till sanningar.

Holmer ville slå till redan under sommarhalvåret 1986, men fick nobben av juristerna. Detta finns dokumenterat bl.a. i en bok, möjligen Borgströms.

Vi vet att Skoglund kopplades bort från Skandia-spåret. Resurserna lades på Holmers spår?

Som du själv tar upp: inget krut lades på SE mellan juli och december 1986. Det är 6 månader. Först i början på 1987 gjorde Ström en halvhjärtad ansats, men utan att väga in det digra Skandia-materialet.

Utredningen trodde att JÅS var SE, kvar på platsen
Citera
2026-08-06, 07:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Alla skribenter kan inte som du tolka text och hålla två saker i huvudet samtidigt, det har jag noterat länge i just den här tråden.

Du menar tolka text, utan källkritisk färdighet?

Sure! Två sällskap och/eller personer, samt CP, kommer in samtidigt, och sitter med ytterkläderna på, enligt ett och samma vittne.

Dessvärre stämmer ingen av dem in på SE.
Citera
2026-08-06, 08:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Har Engström sagt det? Eller har kanske någon annan sagt det?

3 månader efter mordet tex?

Precis.. det är från en andrahandskälla(ALG) och det är så klart viktigt att ha förståelse för det och vara försiktig.
(Hade jag kunnat bevisa att SE verkligen sagt detta så hade jag argumenterat starkare vad gäller alibi i hans fall)

Men det är som sagt inte bara denna uppgift som SE påstås ha uppgivit 20 min efter mordet.... minns alla väktare fel om alla uppgifter?

Att på något sätt försöka dra en skarp tidsgräns för att få förkasta uppgifter funkar inte om inte vill fuska sig till misstankar mot en gärningsman. Varken med SE eller någon annan GM.
Citera
2026-08-06, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09

Nej att det stod mellan Skandiamannen ock PKK stämmer nog inte nej. För Holmér handlade det visstnog bara om PKK, Skandiamannen gavs aldrig en chans.

Jag har sett uppgifter om att Holmér höll på med kurdgrejen nästan från dag ett.
Citera
2026-08-06, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis.. det är från en andrahandskälla(ALG) och det är så klart viktigt att ha förståelse för det och vara försiktig.
(Hade jag kunnat bevisa att SE verkligen sagt detta så hade jag argumenterat starkare vad gäller alibi i hans fall)

Men det är som sagt inte bara denna uppgift som SE påstås ha uppgivit 20 min efter mordet.... minns alla väktare fel om alla uppgifter?

Att på något sätt försöka dra en skarp tidsgräns för att få förkasta uppgifter funkar inte om inte vill fuska sig till misstankar mot en gärningsman. Varken med SE eller någon annan GM.

Man kan inte hänga bagaren för vad smeden har gjort. Man kan heller inte påstå att någon sagt det någon annan sagt att han sagt.

En intressant uppgift är det såklart, men inget alibi. Inte alls liksom.

Vid det här laget skulle jag önska något kunde ge Engström alibi, hadde varit skönt. Men det är det altså ingen som kan och det tycker jag är lite speciellt. Faktiskt.
Citera
2026-08-06, 08:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det har han aldrig sagt. Han sa att polisen var passiv.

Av någon anledning missade han GS bryskhet.

För att han inte var där?

Varken du eller jag vet om det var så han sa till ALG, men där du klart förkastar uppgiften på felaktiga grunder (tídsgräns på 3 månader?)
Det fetstilta är ett ypperligt exempel på en sådan slutsats.... varför? För att du redan är fast i SE som GM.

Skulle ALG minnas fel om denna märkliga uppgift? Det kan i.a.f. jag tycka är märkligt.
Vidare är hennes ord "brysk" och vi vet inte exakt hur SE uttryckte sig.

Och det är som sagt inte enbart denna uppgift som SE ska ha lämnat 20 min efter mordet.

Till saken är just att denna uppgift också speglar en händelse i likhet med vad GS beskriver.

Så oavsett vad SE egentligen sa eller inte sa blir det märkligt att ALG kommer med en uppgift som har överenstämmelser med en händelse på mordplatsen.

Betänk gärna detta.

Annat exempel på när det blir märkligt med anklagelserna mot SE är Thomas Pettersson som helt förnekar att Palme lades i framstupa sidoläge. (Han tar helt fasta på ett vittne i Anna H. som menar att Palme föll så...)
Oavsett så behöver man/han ju förklara varför vittnena Glantz, Ersson påstår sig ha utfört detta. Vidare även Karin J. och Bengt P. som också ger stöd för detta.
Han kunde inte ge någon bra förklaring alls utan trasslade in sig i långa resonemang kring Anna H.
Citera
2026-08-06, 08:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Man kan inte hänga bagaren för vad smeden har gjort. Man kan heller inte påstå att någon sagt det någon annan sagt att han sagt.

En intressant uppgift är det såklart, men inget alibi. Inte alls liksom.

Vid det här laget skulle jag önska något kunde ge Engström alibi, hadde varit skönt. Men det är det altså ingen som kan och det tycker jag är lite speciellt. Faktiskt.

Det är ju snarare du som ska bevisa hans skuld och därmed också bevisa att dessa uppgifter inte kan stämma.
Men det är det ingen som har kunnat gjort och det tycker jag är lite speciellt. Faktiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in