2026-08-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Jag bor inte på landet men är uppvuxen en bit utanför storstad och har spenderat mycket tid på landsbygden.

Något jag uppmärksammade är att folk utanför storstäder inte spenderar på samma sätt som storstadsbor. Man åker inte och fikar för 150 spänn för att sedan köpa något i butik för att till sist ta sig ett par glas och äta ute. För att dagen därpå köpa pizza och låta sitt gymkort rulla på utan att det används.

El och bensin kostar säkerligen en del men med elstöd, utbyggnad av laddstolpar i landet så känns det som att man borde komma undan billigare. Vidare större tillgång till att köpa stora mängder kött från jägare som man förvarar i frysbox.

Fy fan vad du träffade mig där. Har spenderat 1600 per månad på hämtmat och fika. Bor man på landet och gymmar så blir det mer planerat att efter gymmet handlar man.
Citera
2026-08-06, 09:09
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Sedan kommer snön och du måste sköta 50 meter från infarten till gården.

Edit: såvida man inte bor i Blekinge där djupsnö knappt existerar.

På lande är det alltid någon (ofta många) som har traktor. En vanlig lösning är att flera gårdar går ihop och någon sköter snöröjningen mot betalning. Går inte det får man köpa traktor själv.
I många städer är det ju si och så med snöröjning så skillnaden i det avseednet är kanske inte så stor.

Själv föredrar jag att bo på landet, men stadsnära, 15-20 minuters körning.
Citera
2026-08-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
På lande är det alltid någon (ofta många) som har traktor. En vanlig lösning är att flera gårdar går ihop och någon sköter snöröjningen mot betalning. Går inte det får man köpa traktor själv.
I många städer är det ju si och så med snöröjning så skillnaden i det avseednet är kanske inte så stor.

Själv föredrar jag att bo på landet, men stadsnära, 15-20 minuters körning.

Klart.....1000 kr för att få hjälp med snöröjningen ett par gånger på vintern är en investering.
Citera
2026-08-06, 09:17
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Fy fan vad du träffade mig där. Har spenderat 1600 per månad på hämtmat och fika. Bor man på landet och gymmar så blir det mer planerat att efter gymmet handlar man.

Spännande att jag inte är ensam i detta, har du bott på landet tidigare?
Citera
2026-08-06, 10:11
Medlem
Citat:
Jag tänker sådär 2022-2023 då bla bensinpriset låg på 22 kr sommaren 2022. Att då ha 3-4 mil enkel väg med bil till jobbet måste ha varit kostsamt. Startar inte bilen en kall december månad är man körd då ingen kollektivtrafik kanske går där.

Alla som har valt att vilja bo så har varit modiga och då pratar jag om den som kanske ha 4-7 mil till närmsta ställe att handla mat eler jobba. Att orka köra 20-40 minuter.

För att inte tala om elräkningen om man bor i ett stort hus och har ett stall och strax utanför Bjuv och har bondgård.

Det är en livsstil men samtidigt kan jag förstå njutningen av att kunna ha tillgång till stor mark för en "billig peng" för att köra fyrhjuling,ha höns och får och kanske tillgång till en badplats en bit bort.

Mina föräldrar bodde sådär i över 8 år och deras strategi var att storhandla två gånger i veckan och att ha tillgång till mycket verktyg och reservdelar om bilen får problem.

Hur har ni stått ut?
Vad kör du för gamla skitbilar som inte startar en kall dag?
Har man stor villa har man förstås både solpaneler och extra batteri och förstås elbil.
Citera
2026-08-06, 11:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Klart man bor nära storstan om man vill spara pengar, t.ex Danderyd med snittpris 12 mkr per villa är så mycket bättre med tunnelbana ända fram till Mörby centrum.

Jag brukar tänka, när miljörörelse-människor föreslår att alla ska bo på landet för att värna miljön, att man räknat ut att en Manhattan-bo påverkar miljön allra minst och använder minst energi för uppvärming och att förflytta sig. För han kan gå till allt, bor extremt miljösäkert, osv. Att bo på landet gör bara den ultimata miljöförstöraren.
Citera
2026-08-06, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Spännande att jag inte är ensam i detta, har du bott på landet tidigare?

Mina föräldrar har gjort det i 12 år efter att jag gick ut gymnasiet. Kändes dyrt att ta bilen till lanthandeln som låg 17 km för att köpa en Nocco.
Citera
2026-08-06, 12:05
Medlem
Det var såklart lite utmanande med magdapriser om man bor på landet men det gick att överleva då med, skillnaden var ju att man hade mindre kvar i plånboken då.

Jag har det rätt gott ändå, bor ensam på 250m2 med bergvärme som maxar ur med va 2000kWh/mån när det är kallt och det är ju rätt höga elräkningar några månader per år sedan senaste reaktornedläggningen men man är ju van

bor vid ett såkallad 100 meters väg och det innebär tydligen att när de väl snöat såpass att de ska snöröjas så plogar de ända upp till gården och vänder sen tillbaka så behöver i princip aldrig skotta någon snö.

Bilen är ju såklart extremt viktig att ha tillgång till men är lite bilintresserad så har flera stycken så pajar min daily driver nån gång så finns backup.
Citera
2026-08-06, 13:39
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Mina föräldrar har gjort det i 12 år efter att jag gick ut gymnasiet. Kändes dyrt att ta bilen till lanthandeln som låg 17 km för att köpa en Nocco.

Ja det låter kanske inte optimalt, planering känns A-O när avstånden blir längre. Tillgängligheten till produkter är ju naturligtvis sämre på landet men det innebär ju inte att det behöver bli dyrare.
Citera
2026-08-06, 13:41
Medlem
Har man någon mil till jobbet, så finns nästan garanterat några affärer längs vägen eller utan någon större omväg.

Sedan har vi alla dessa småstäder, som landet mest består av, de boendes där kan ha affären typ runt hörnet och jobbet på cykelavstånd.

Rätt nybyggd villa med strandskyddsdispens, carport, dubbelgarage, bil, mc, fyrhjuling, båt, ett stenkast från en sjö. Helt skuldfri. Total boendekostnad i snitt 4000/mån (el, va, sophämtning, fiberuppkoppling, försäkring osv..).
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-08-06 kl. 13:42. Anledning: Tillägg
Citera
2026-08-06, 13:54
Medlem
Citat:
Jag tänker sådär 2022-2023 då bla bensinpriset låg på 22 kr sommaren 2022. Att då ha 3-4 mil enkel väg med bil till jobbet måste ha varit kostsamt. Startar inte bilen en kall december månad är man körd då ingen kollektivtrafik kanske går där.

Alla som har valt att vilja bo så har varit modiga och då pratar jag om den som kanske ha 4-7 mil till närmsta ställe att handla mat eler jobba. Att orka köra 20-40 minuter.

För att inte tala om elräkningen om man bor i ett stort hus och har ett stall och strax utanför Bjuv och har bondgård.

Det är en livsstil men samtidigt kan jag förstå njutningen av att kunna ha tillgång till stor mark för en "billig peng" för att köra fyrhjuling,ha höns och får och kanske tillgång till en badplats en bit bort.

Mina föräldrar bodde sådär i över 8 år och deras strategi var att storhandla två gånger i veckan och att ha tillgång till mycket verktyg och reservdelar om bilen får problem.

Hur har ni stått ut?
Betydligt bättre jämfört med att bo i en större stad och ha lika långt eller i alla fall i tid till jobbet.
Har en del kollegor och vänner som valt att bo i Stockholm och har 1-1.5 timme enkel väg till jobbet.
Nu bor jag lugnt lite lantligt men har 4km till jobbet och 1.5 km till närmaste affär, men skulle aldrig stå ut med att pendla långt för att sen komma hem till stök och oljud som blir i en större stad.
Sen att jag slipper ett par tusen i månaden i parkering gör att min transportkostnad blir minimal i jämförelse.
Senast redigerad av SkogsSaab 2026-08-06 kl. 13:56.
Citera
2026-08-06, 14:00
Medlem
Hej din dumma sate.

1. Du storhandlar när du väl är på affären.
2. Du har byggt en jordkällare för dina kylvaror så du slipper ha kylskåp.
3. Du kapar din egen ved och eldar.

Enda du inte kan göra nåt åt är att du måste ta dig till jobbet, kanske årskort med buss gör det billigare annars kan du samåka med någon.
Moped blir jävligt mycket billigare men ta rlite längre tid.

Folk är satan korkade alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in