2026-08-06, 00:10
Medlem
JustTrollings avatar
"4-7 mil till närmsta ställe att handla mat eler jobba" är inte nödvändigt för att bo på landet.

Det är 7 mil mellan Stockholm och Uppsala.
Det är 7 mil mellan Trollhättan och Göteborg.
Det är 7 mil mellan Malmö och Helsingborg.
Det är 4 mil mellan Norrköping och Linköping.

Du kan bo 1 mil eller mindre från majoriteten av Sveriges mellanstora städer och bo på landet.
Citera
2026-08-06, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
200 meter för min del, men då startar jag bara traktorn som jag köpte för en billig peng för många år sedan.
Dessutom har den betalat sig flera gånger om då jag får en slant för att ploga några grannars vägar/infarter också.
Bra val av leverne märker själv sommartid hur skönt och ledigt det är funderar själv köpa ett vinterbonat ställe här i närheten så man slipper allt med storstan ätt göra med.
Citera
2026-08-06, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Man handlar en gång i veckan eller mer sällan, dricker inte mjölk och äter väldigt lite färska grönsaker plus man köper mindre skit man inte behöver som snacks, godis och annat meningslöst.
Man behöver inte betala uppåt 1000 kr/månad för en parkering i ett jävla bostadsområde där blatteungarna slår sönder, vandaliserar eller eldar upp bilar med jämna mellanrum. (har två bilar och MC)

Trots elpriserna bor jag billigare här än att betala hyra för en betongkloss/radhus med lån (har inga lån)
Slipper jobbiga grannar som lever fan, skräpar ned eller klagar på att jag mekar på gården.
Vad äter ni då om inte färska grönsaker och kött osv Man lagar en massa mat och lagrar och fryser in allting då?
Citera
2026-08-06, 02:08
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkov
Vad äter ni då om inte färska grönsaker och kött osv Man lagar en massa mat och lagrar och fryser in allting då?
Som sagt, handlar runt en gång i veckan. Då i köpladan som ligger mellan byn och staden, mycket billigare där än i staden. Äter mest kött, potatis, ägg och kanske lite sommargrönsaker från trädgården varvat med frysta. Vacat kött håller sig rätt länge i kylskåpet oavsett om det är nöt eller fläsk. potatis håller sig flera veckor, månader förutom nypotatis då, Eftersom jag har en gård med en ladugård ombyggd till garage rymmer jag ett par frysar där. Endast en är igång nu, den andra kommer att startas när den skall fyllas med älgkött. I första frysen har jag fortfarande Julskinka uppskuren i portionsbitar 19,90 kg från när de reade ut dem. Oberoende vad de lärde säger håller den sig ett år lätt i frysen.

Äter rätt gott varje dag.
Citera
2026-08-06, 03:07
Medlem
Jag och tjejen har tre fastigheter per idag.
En villa på liten ort utan egen affär, ca 20 min med bil till ort med affärer
En villa med stort garage (250m3 hobbygarage) i en ort med ca 10 min bil till köpcenter
En skaplig lägenhet med extremt billig hyra etc, i stan på ett av de bästa ställena.

Vi planerar idag att flytta ut mer på landet, så vi får mer frihet, men helst ändå nära nog till allt. Helst inga grannar inom 100 m eller så, nära till sjö eller sjötomt, och ett stort nog hobbygarage för husbil och andra åkdon.
Letar för fullt efter nåt som passar.
Ska bli skönt, ska sluta jobba helt om få 1 år och sen bara njuta av det jag fått ihop under arbetslivet
Citera
2026-08-06, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Naturen runt hörnet och cykelavstånd till stranden.
EDIT: Hur står man ut med att bo i en stad?
Nåja, det finns ingen stad i Sverige där man inte har naturen runt hörnet. Stockholm är inte Tokyostort direkt.
Citera
2026-08-06, 07:17
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Jag bor inte på landet men är uppvuxen en bit utanför storstad och har spenderat mycket tid på landsbygden.

Något jag uppmärksammade är att folk utanför storstäder inte spenderar på samma sätt som storstadsbor. Man åker inte och fikar för 150 spänn för att sedan köpa något i butik för att till sist ta sig ett par glas och äta ute. För att dagen därpå köpa pizza och låta sitt gymkort rulla på utan att det används.

El och bensin kostar säkerligen en del men med elstöd, utbyggnad av laddstolpar i landet så känns det som att man borde komma undan billigare. Vidare större tillgång till att köpa stora mängder kött från jägare som man förvarar i frysbox.
Citera
2026-08-06, 07:30
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Sedan kommer snön och du måste sköta 50 meter från infarten till gården.

Edit: såvida man inte bor i Blekinge där djupsnö knappt existerar.

Inga problem, 4x4 behöver inte ens ploga. Går som en dans!
Citera
2026-08-06, 07:35
Medlem
För mig är det billigare och lugnare
Enplansvilla 4 rum och kök varmgarage (jag hyr) 5500 kr i månaden 120 kvm
El sommar 1000 kr i månaden
El vinter 3000 kr i månaden
Har bergvärme
Vatten och sopor 1500 kr i månaden
Jag har 2000 kvm tomt
Hyresvärden klipper gräset
Bara för kostnaden 9000 får du ju typ 3 rum och kök i någon förort
Citera
2026-08-06, 07:48
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Som sagt, handlar runt en gång i veckan. Då i köpladan som ligger mellan byn och staden, mycket billigare där än i staden. Äter mest kött, potatis, ägg och kanske lite sommargrönsaker från trädgården varvat med frysta. Vacat kött håller sig rätt länge i kylskåpet oavsett om det är nöt eller fläsk. potatis håller sig flera veckor, månader förutom nypotatis då, Eftersom jag har en gård med en ladugård ombyggd till garage rymmer jag ett par frysar där. Endast en är igång nu, den andra kommer att startas när den skall fyllas med älgkött. I första frysen har jag fortfarande Julskinka uppskuren i portionsbitar 19,90 kg från när de reade ut dem. Oberoende vad de lärde säger håller den sig ett år lätt i frysen.

Äter rätt gott varje dag.

Bor du i Småland?
Citera
2026-08-06, 07:54
Medlem
bor man mitt i stan kan man klara sig utan bil ock alla kostnader den medför
hus kan bli väldigt dyrt om det händer nått
nä 64 kvm hyres mitt i en av norrlands största städer 6072 kr/mån passar mig
Citera
2026-08-06, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Vissa har möjlighet att jobba hemifrån...
Då är det nog perfekt att bo på landet.
Låga utgifter pga att fastigheter är billigare på landet, men lika höga inkomster som att jobba inne staden.

Ja! Det tänkte jag inte på!😊 Där måste enormt många ha sparat åtminstone 1500-3000 kr per månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in