2026-08-05, 23:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Här har du en bild som jag inte kan tyda på annat vis än att den är knäckt i princip rakt över reeling.

Dels röda linjerna som går just från reling till reling. De pekar onormalt ner.

Dels röda linjen som visar vattenlinjen mot aktern.

https://ibb.co/Y7SYKxbk
Tack!

Ja, om det fotot är korrekt så verkar det inte råda något tvivel. Jag tänkte på en knäckning på längden efter att båten rammats från sidan.
Citera
2026-08-05, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Det vore intressant att veta mer om vad som är normalt på ett sådant modernt lastfartyg när det gäller utkik. Hur gör alla andra stora fartyg som följer den farleden ?

Förlitar dom sig helt på radar ? ( Gissar att dom gör det... )
Har dom kameror för att se visuellt föröver, och runt omkring ?
Har dom IR-kameror för att se när det är mörkt ?
Jag antar att dom inte kommenderar fram en snubbe med kikare för att spana i fören ?

Och när det gäller lagkrav, anses det räcka med att använda radar för "god uppsikt", även om små fritidsbåtar kan vara svåra att se i regn ?

Tycker fortfarande att största delen av ansvaret faller på fritidsbåten, som befann sig i farleden utan att ha koll. Har man internet kan man lätt se var stora fartyg med AIS befinner sig.

Jag, som är en amatör när det kommer till båtar, håller med dig i dina funderingar!
Citera
2026-08-05, 23:13
Medlem
Tror det kan ställa till det lite att använda uttryck som ”sug” och ”dynamiskt tryck” när man pratar om vatten (som inte kan komprimeras).

Föreställ er en djup, bred älv. Vattnets hastighet är otroliga 12 knop nedströms i detta exempel.

Misje Verde befinner sig mitt i älven och gör 12 knop genom vattnet, riktning uppströms. Hon står med andra ord helt still i älven.

En bit upp har vi snipan som tuffar på med halva farten, hon gör… låt oss säga 7 knop genom vattnet - riktning uppströms. Men vattnets flöde är 12 knop åt andra hållet, så hon färdas alltså med 5 knops hastighet nedströms med fören riktad uppströms. Snipan kommer snart att kollidera med Misje Verde.

När snipan träffar skeppets bogvåg så blir det en knuff, snipan rollar/kantrar, hela älven fyller sittbrunnen samtidigt som båten pressas våldsamt mot bulben. Snipan knäcks och sköljs under/längs skeppets skrov eftersom det är den vägen vattnet i älven tar (och snipan följer med).
Citera
2026-08-05, 23:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag tillhör inte gruppen som är tvärsäker på sin sak här. Jag har noterat samma saker som du.
Nedan en bild där du kan se att lyftremmarna går runt en vagga under båten.
Man kan också på olika bilder notera spännremmar som tycks vika över relingen på båten där relingen förväntas vara.

Det känns lite otroligt om bottenstocken på en sådan här snipa skulle knäckas, IW25 är ju dessutom varvsbyggda på Orust och det brukar ju borga för rejäla byggen.

https://imgsharehub.com/1sglxsj4
Tack!

Jag rätttar in mig i ledet. Verkar inte råda något tvivel. (Användaren M.J.A lade dessutom upp samma foto alldeles nyss, så jag är dubbelt överbevisad…)

Kan man egentligen tolka fotot på något annat sätt än att bottenstocken knäckts? Hur skulle skrovet annars kunna få en sådan deformation?

Om, säger om, bottenstocken knäckts så skulle det möjligen kunna ha skett om bulbvågen fick snipan att rotera så att snipan hamnade på sidan och överbyggnaden kom att ligga mot bulbens spets. Med uppgivna 11,5(?) knop blir det en riktigt rejäl belastning på bottenstocken.
Citera
2026-08-05, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Om fartyget signalerat och uppmärksammat snipan så hade de säkert flyttat på sig.

Det kan man tycka, men när fartyget väl behöver tuta är man ofta redan för nära. En ljudsignal är en sista varning.

Liknande situationer uppstår många gånger varje sommar utan att det leder till en olycka. Men när samma risk tas tillräckligt många gånger kommer det förr eller senare att få allvarliga konsekvenser.
Citera
2026-08-05, 23:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Ja, det måste de rimligen gjort. Om ett lastfartyg närmar sig utan att verka dra ner farten, ändra kurs, signalera utan bara närma sig...Ja, då borde självbevarelsedrift/sunt förnuft säga att hålla undan, räcker ju med 25 m eller så i sidled (för att överleva iaf, även även det nog är mkt läskigt..). Iaf om man blir upphunnen i farleden och håller samma kurs. Det var ju inte tät dimma eller totalt mörker.

Alternativt var man mycket väl medvetna om fartyget men chansade att korsa farleden framför istället för bakom. Gissar att pappan inte mår så bra om så är fallet...
Det kan vara så enkelt som att de, en hygglig stund före kollisionen, tittade bakåt och inte såg något. För säkerhets skulle lade sig en bit styrbord i farleden. Då kände de sig säkra och sedan kollade de inte bakåt på ett bra tag, möjligen pga dåligt väder. Eller så kan någon faktiskt ha tittat bakåt men inte sett något pga kraftigt regn eller pga att man inte tittade i alla riktningar.
Citera
2026-08-05, 23:24
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Guldfisken-
Det kan man tycka, men när fartyget väl behöver tuta är man ofta redan för nära. En ljudsignal är en sista varning.

Liknande situationer uppstår många gånger varje sommar utan att det leder till en olycka. Men när samma risk tas tillräckligt många gånger kommer det förr eller senare att få allvarliga konsekvenser.
Fast olika skeppare agerar olika. Jag har en gång blivit tutad på av en Finlandsfärja i södra delen av Furusundsleden, där det är litet knixigt. Den tutade så snart den kom runt en udde och fick oss i sikte. Men avståndet var stort och vi låg redan i utkanten av farleden. Det räckte att vi ändrade kurs en aning så var vi helt utanför farleden långt innan färjan passerade.
Citera
2026-08-05, 23:26
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det kan vara så enkelt som att de, en hygglig stund före kollisionen, tittade bakåt och inte såg något. För säkerhets skulle lade sig en bit styrbord i farleden. Då kände de sig säkra och sedan kollade de inte bakåt på ett bra tag, möjligen pga dåligt väder. Eller så kan någon faktiskt ha tittat bakåt men inte sett något pga kraftigt regn eller pga att man inte tittade i alla riktningar.

Ja, uppenbarligen har de inte tittat bakåt tillräckligt ofta. (Såvida inte pappan försökte korsa framför).

Sjöräddningssällskapets råd hade nog hållt dem vid liv.

Citat:
Att två eller flera båtar ska samsas om utrymmet hör till vardagen på sjön. Ofta är detta ganska okomplicerat, men det finns också scenarier med större risk för kollisioner eller tillbud. Det gäller inte minst när farleden är trång och när både fritidsbåtar och större fartyg uppehåller sig i den.

– Stora båtar har mycket svårare att gira eller minska farten och detta är en vanlig orsak till tillbud mellan båtar. När ena parten inte riktigt kan påverka en situation är det extra viktigt att andra parten försöker underlätta för alla inblandade, säger Henrik Göthberg, lots på Lysekils lotsstation.

Till att börja med gäller det förstås att ha koll på de mest grundläggande väjningsreglerna, men man bör även känna till reglerna för trånga farleder. Här framgår bland annat att segelfartyg och fartyg som är kortare än 20 meter inte får hindra ett annat fartygs passage om det fartyget kan framföras säkert endast i en trång farled.

– Det handlar om båtar som inte kan avvika från sin rutt på grund av sin storlek, säger Henrik Göthberg. Djupgåendet är ofta en avgörande faktor men även vindfånget kan spela in. Det finns en gammal tumregel som lyder ”den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt bröd”. Den har inget formellt stöd i sjövägsreglerna, men kan vara bra att ha med sig. Att vara uppmärksam och visa hänsyn räcker långt.

Lotsområdet Henrik Göthberg verkar i sträcker sig från Käringön till norska gränsen. De flesta uppdragen sker i Brofjorden, norr om Lysekil, och rör stora fartyg som ska till eller från raffinaderiet där. Henrik Göthberg har inte varit med om att en fritidsbåt och ett stort fartyg varit inblandade i någon olycka, men säger att det under sommarhalvåret nästan dagligen uppstår oönskade situationer som lätt hade kunnat undvikas.

– Med tanke på hur många fritidsbåtar som rör sig i området måste jag säga att de allra flesta fritidsskeppare
vet hur de ska framföra sina båtar. Men jag vill ändå uppmuntra alla som framför en båt att gå en grundläggande utbildning, om man
inte redan har gjort det. Kontakta en båtklubb eller ett studieförbund och se vad de erbjuder.

Efter 15 år till sjöss som styrman, befälhavare och lots vill Henrik Göthberg även lyfta en aspekt som många kanske inte reflekterar över.

– Låt oss säga att en mindre båt går framför stäven på ett större fartyg i en trång farled och får motorhaveri. Då har den som framför det större fartyget ingen eller liten möjlighet att påverka en situation som kan få väldigt allvarliga följder. Det är såklart obehagligt, så sätt inte en annan person i ett läge där han eller hon inte kan påverka utgången.

Tänk på det här för att undvika kollision
Korsa akter om stora fartyg
Ett stort fartyg har liten eller ingen möjlighet att snabbt avvika från sin kurs eller minska sin fart. Dessutom finns stor död vinkel framför ett sådant fartyg.
Korsa därför, om möjligt, akter om och visa tidigt att du tänker göra så.

Korsa farleden vinkelrätt
Uppehåll dig inte i den trånga farleden längre än nödvändigt, så korsa vinkelrätt snarare än snett. Det är lätt att missbedöma farten hos stora fartyg, så är ni på väg mot varandra har du inte lång tid att komma undan.

Håll dig på din kant
Om du färdas i ledens riktning; håll dig nära den yttre begränsningen på din styrbordssida. I vissa fall kan du även färdas strax utanför leden, men bara om du läst sjökortet ordentligt och vet att det är riskfritt.

Håll utkik
Att farliga situationer uppstår på sjön beror ofta på att man inte har uppmärksammat varandra. Se till att ’skanna hela varvet’ med blicken, håll alltså utkik även akterut, och spetsa öronen.
Citera
2026-08-05, 23:27
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmes
Köra med kapellet uppe för att det är bekvämt och torrt?! Är väl som att ställa frågan: vill du leva eller vill du dö? Må vara att jag är en utflyttad stockholmare sedan länge, men är de smarta eller? Lastfartyget är godkänt att gå med den besättning den har, oavsett utsikten från bryggan. Jag har sett ”mina” styrmän jobba, det är ett jäkla rännande mellan bryggvingarna (även om de är inbyggda) för att kunna ha uppsikt.

Värt att nämna är att det bara var befälhavaren och lotsen på bryggan och ingen styrman.
Citera
2026-08-05, 23:28
Medlem
Citat:
Tack!

Ja, om det fotot är korrekt så verkar det inte råda något tvivel. Jag tänkte på en knäckning på längden efter att båten rammats från sidan.

Jag kan inte tolka det på annat vis än att bulbvågen kastat snipan åt sidan och träffen kommit därefter.
Men det är väl egentligen sak samma, givet att man hållit samma kurs.
Citera
2026-08-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vad var det för säkerhetsbrister som anmäldes?

Tyvärr blir ofta den som berättar sanningen av med jobbet och grovt förtalad.

Var det samma säkerhetsbrister som orsakade den här dödsolyckan?
Så är det men ofta är den som påtalar dessa lite av en bråkmakare som vill synas lite också
Citera
2026-08-05, 23:29
Medlem
Citat:
Fast olika skeppare agerar olika. Jag har en gång blivit tutad på av en Finlandsfärja i södra delen av Furusundsleden, där det är litet knixigt. Den tutade så snart den kom runt en udde och fick oss i sikte. Men avståndet var stort och vi låg redan i utkanten av farleden. Det räckte att vi ändrade kurs en aning så var vi helt utanför farleden långt innan färjan passerade.

Så är det, men man kan inte bygga sin säkerhet på att andra fartyg alltid hinner uppmärksamma och varna i tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in