2026-08-05, 17:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Möjligt, men det är bissart att i så fall gå all in för att ge bilden av att han var ett centralt vittne samtidigt som han hela tiden lyckas placera sig själv hack i häl på gm.

Även om det omvända också är märkligt kan man lika gärna se hans krumbukter som ett sätt att vilseleda utredningen.

Jag tror han var tillräckligt intelligent och påläst för att på egen hand fylla i luckorna med allmängiltiga gissningar.
Vittnet SE vilseledde polisen så till den milda grad att han nog ler i sin himmel nu.
Citera
2026-08-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ursprungligen, Faderlig och Knattarna kommer in och dricker middag.

Grattis, du vann presiz titeln årets palmespanare! 1 Gratis öl om du PM-arr!
Citera
2026-08-05, 19:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Möjligt, men det är bissart att i så fall gå all in för att ge bilden av att han var ett centralt vittne samtidigt som han hela tiden lyckas placera sig själv hack i häl på gm.

Även om det omvända också är märkligt kan man lika gärna se hans krumbukter som ett sätt att vilseleda utredningen.

Jag tror han var tillräckligt intelligent och påläst för att på egen hand fylla i luckorna med allmängiltiga gissningar.

Att polisen skulle ha betett sig bryskt mot Lisbeth är allt annat än en "allmängiltig gissning".
Citera
2026-08-05, 20:49
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Det kan man tycka. Det jag fann när jag talade med en del av brottsplatsvittnena var att de undvek media en tid efter mordet. Andra vittnen gjorde det inte utan läste och tog del av media, och hur de reagerat vet vi ju faktiskt inte. Det enda vittne som direkt relaterar till att han sett Engström i media är Leif Ljungqvist i ett vittnesförhör i april. Han gör det å andra sidan på ett intressant sätt, han säger att han har egna teorier om Skandiamannen men att vittnesförhöret kanske inte är rätt plats att ta upp vad han funderat på. Förhörsledaren tar dock inte upp tråden, utan nöjer sig med konstaterandet att Ljungqvist inte sett Engström på plats. Vilket i sig är intressant, Ljungqvist är kvar en bra stund på plats och pratar med andra vittnen. Men någon Engström ser han inte.

Denna var ny för mig, är det någon som vet vad Ljungqvist kan tänkas mena?

Det skulle kunna passa riktigt bra i kategorin "tog sig en sup" vilket han tycker är lite oklädsamt att säga på band, utan mer vill - typ - mumla till förhörsledaren medan de häller upp kaffe utanför förhörsrummet.
Senast redigerad av TFX17 2026-08-05 kl. 20:52.
Citera
2026-08-05, 20:51
Medlem
TFX17s avatar
Det skulle kunna passa med min teori om att dåvarande PU räknade ut att SE var på Bohemia redan sent 80-tal och det är anledningen till att han dömdes av och Irvells utredning rann ut i sanden. Men man snackade sig fram till det i fikarummet, dokumenterade dåligt och sen gick alla inblandade och antingen dog eller blev dementa och insikten gick förlorad. Därefter kom nya PU och uppfann hjulet på nytt.

Ibland tänker jag att det är så dumt att det skulle kunna stämma.
Citera
2026-08-05, 21:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Användaren har satt i system att misskreditera vittnen som uppger blå täckjacka och mörkt hår, alternativt mörkt hår i kombination med mörk, upprullad mössa.

Igår hävdades det att Hage sett helt fel p.g.a. musiken i bilen hon färdades i! Tidigare fastlogs, helt utan grund naturligtvis, att Svensson såg dåligt. Nu är det Johanssons tur. Det är, likt de övriga, bestickande signalementsmässigt för Engströmuppslaget att även han uppger mörkblå täckjacka och mörkt hår/mörk mössa.

Johansson är dessutom det vittne, efter Jeppsson, som ser mördarens flykt under längst tid. Därutöver noterar han, likt fru Palme, hur gärningsmannen stannar upp i en bit in i gränden och vänder sig om en kort stund innan fortsatt flykt.

Som bekant så understödjer alla nämnda Lisbeths iaktagelser.

Syftet med det här bilnagelfarandet från användaren ifråga är uppenbarligen att "komma fram till" att Johansson egentligen inte såg ett dugg, eller åtminstone sänka värdet av hans vittnesmål.

Därav frågan "Var håller HJ hus?".

Nej, det stämmer inte alls. Du har som vanligt othur med dina tolkningar.

Jag förordar att det var AD som stod framför LL, och att HJ svängde något längre söderut. Därmed kunde han vara extra snabbt på plats, och kunde se GM 25 meter in i flykten.

Kanske var det HJ:s sväng som fick GM att inte avsluta. Den andra kulan verkar ha varit ämnad för LP.

Såg HJ ända bort till trappen? Tveksamt.

I så fall hade även han sett LJ.
Citera
2026-08-05, 21:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Det skulle kunna passa med min teori om att dåvarande PU räknade ut att SE var på Bohemia redan sent 80-tal och det är anledningen till att han dömdes av och Irvells utredning rann ut i sanden. Men man snackade sig fram till det i fikarummet, dokumenterade dåligt och sen gick alla inblandade och antingen dog eller blev dementa och insikten gick förlorad. Därefter kom nya PU och uppfann hjulet på nytt.

Varför bokförde de då Bohemia-mannen som SG?

Anledningen till att Irvells Skandia-spår hamnade i malpåse ett halvår, till dess att Linder tog upp det igen i januari 1987, var att Holmer ville få till gripanden och husrannsakningar i sitt spår. Det tog Holmer ett halvår att övertyga juristerna.
Citera
2026-08-05, 21:10
Medlem
TFX17s avatar
Citat:

Den som jobbat statligt känner säkert igen fenomenet att vänsterhanden inte vet vad den högra gör ibland. Idag hade en operativ koordinator kunnat fånga upp det men tidiga PU präglades av organisatoriskt kaos och dokumentation var lågt prioriterat. SE kanske aldrig föll mellan stolarna, han kördes i botten men man skrev aldrig ner det, framförallt då svaret ansågs ointressant i sammanhanget och av privat karaktär.
Citera
2026-08-05, 21:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Denna var ny för mig, är det någon som vet vad Ljungqvist kan tänkas mena?

Det skulle kunna passa riktigt bra i kategorin "tog sig en sup" vilket han tycker är lite oklädsamt att säga på band, utan mer vill - typ - mumla till förhörsledaren medan de häller upp kaffe utanför förhörsrummet.

Du får gärna ange källan till den som skrev det du postade.
Men det skribenten sannolikt menar är det du kan finna i LL's förhör.

FL: Lade du märke till någon man iklädd en mörkblå rock, keps och
glasögon som tydligen var omedelbart i närheten av den här
platsen när skotten föll och som sen stannade kvar tills polis-
männen kom till platsen, en man i 40-50-årsåldern?

LL: Ja, det där är man ju influerad av vad man har hört och sett i
massmedia.

FL: Mm.

Läs förhören är ett tips.
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/
Citera
2026-08-05, 21:16
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du får gärna ange källan till den som skrev det du postade.
Men det skribenten sannolikt menar är det du kan finna i LL's förhör.

FL: Lade du märke till någon man iklädd en mörkblå rock, keps och
glasögon som tydligen var omedelbart i närheten av den här
platsen när skotten föll och som sen stannade kvar tills polis-
männen kom till platsen, en man i 40-50-årsåldern?

LL: Ja, det där är man ju influerad av vad man har hört och sett i
massmedia.

FL: Mm.

Läs förhören är ett tips.
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/

https://offsidepress.se/ett-bokslut-utan-bett/

Jag har läst förhören, det lät som att han hade någon mer konkret teori han inte vill säga rakt ut.
Citera
2026-08-05, 21:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
https://offsidepress.se/ett-bokslut-utan-bett/

Jag har läst förhören, det lät som att han hade någon mer konkret teori han inte vill säga rakt ut.
Jag tror att LL i det här skedet misstänkte Engström för att vara GM men ville inte fullfölja tanken "officiellt".
Citera
2026-08-05, 21:58
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror att LL i det här skedet misstänkte Engström för att vara GM men ville inte fullfölja tanken "officiellt".

Det rimmar ju väldigt illa med att han senare är totalt säker på att det inte är SE. Det låter betydligt mer som att han har någon tanke i skvaller-kategorin han vill dela off-the-record.

https://www.expressen.se/nyheter/chevamannen-saker-var-inte-skandiamannen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in