Citat:
Ursprungligen postat av
domkraft
Min bror är född på 50 talet och han har jobbat som en dåre i ur och skur så han hade det verkligen inte lätt.
Mor min är något enstaka år äldre än en boomer, hon hade strängt och sparsamt hemma, fanns heller inget att "göra" för ett barn mer än att hjälpa mamma. Alla sov i samma rum i familjen. Man levde mest på potatis och ägg, fanns inte ens filmjölk att köpa. Gifte sig, fick oss, tog hand om oss utan någon egentlig kunskap, man skulle bara kunna ha barn. Smärtlindring vid förlossning var förbjudet, ansågs omoraliskt. Pappan fick inte vara med. Mamman var ensam med en sköterska. Enda stödet hemma kunde vara andra kvinnor som var hemma med barn. Pyssla med ekonomin, arrangera att ge och få begagnade barnkläder. Plocka bär och svamp varje höst. Hon började jobba när jag var 7. Jobbade inom jobbigaste äldreomsorgen (långvård, sjukhem) till 68 år. Äger egentligen ingenting.
Mina kompisars föräldrar hade det likadant. Fattar inte vad som är så bortskämt med det, men det har blivit en slags myt.