Citat:
Ursprungligen postat av
Gulsmurf2
Har du ingen dialog med de andra barnens föräldrar? Birde väl tämligen vara en ganska simpel sak att förklara att det bjudits på XX men barnet ville inte äta.
Som du säger är det ju docknen förutsättning att du inte lagar mat som är lite udda dock. Då skylle jag somnförälder börja prata om dig. Typ "Kalles föräldrar är lite konstiga, de bjuder enbart på saker som surströmmingskyten eller friterad fårhjärna.
Är det köttbullar och potatismos eller kalvgryta får jag ju däremot ett perfekt tillfälle att förklara för mina barn att alla äter olika saker, och att man ibland då får göra valet att äta eller gå hungrig.
Tja som jag minns på rak arm. En gång var det lax med klyftpotatis. Barnet tyckte inte om fisk och åt inte potatis. En gång var det pasta med köttfärssås. Jag hade lagt några oliver i köttfärsåsen (inte speciellt många). Barnet åt inte oliver och vägrade att äta vare sig pasta eller ta pasta med köttfärsås och peta bort de få oliverna. Barnet ville ha korv med makaroner. Nästa gång barnet kom hade jag köpt korv med makaroner. Men det var fel korv, inte sån korv som barnet ville ha (denniskorv). I bägge fallen hade jag frågat föräldrarna innan om det var något särskilt barnen inte åt, ena var laktosintolerant men annars sa de inget särskilt.
Andra exempel är barnet som var vegetarian men inte kunde tänka sig att äta vegetarisk korv, vegetariska nuggets eller halloumi, och barnet vars föräldrar särskilt sagt att barnet gillade nuggets, så då hade jag köpt det, men serverade det med ris, och då vägrade barnet äta då det skulle vara pommes till.
Samtliga barn i låg eller mellanstadieåldern, dvs inte förskolebarn.