2026-08-05, 13:30
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det finns tydligen någon regel de senaste 20 åren att barn inte äter vanlig mat. De ska bara äta sunkiga halvfabrikat som köttbullar, grillkorv, makaroner och pulvermos. Näring verkar vara förbjudet och närmast farligt att ge barn.

Wt-mat gör att folk åldras som skit , en proteionfri uppväxt är ganska kass för kroppens uppbyggnad.

Typiska wt-matproblem är ju underutvecklad hjärna och ett tydligt exempel är mindre levrar.Dom tål inte sprit och är stökiga
Citera
2026-08-05, 13:30
Medlem
Absout så får man anpassa sig lite om det är barn är i förskoleålder.

Men skolålder? Nej en 7 åring får väl äta det som erbjuds och när det gör det, man överlever om man hoppar någon måltid.
Behöver någon unge "specialkost" så får väl föräldarna till ungen se till att denne får med sig detta.
Citera
2026-08-05, 13:42
Medlem
CyberIngmars avatar
Om barnens vänner faktiskt inte får mat hemma är det en helt annan fråga. Då kan det finnas skäl att göra en orosanmälan till socialtjänsten. Men inget i trådstarten tyder på det. Här verkar det snarare handla om att vissa barn ställer krav i andras hem.

När blev andras hem en gratis restaurang? Om ett barns kompis blir erbjuden mat men inte vill äta det som serveras har barnet ingen rätt att få en separat måltid lagad. Man kan erbjuda något enkelt, som yoghurt, en smörgås, frukt eller flingor, om barnet fortfarande är hungrigt. Passar inte det heller får barnet vänta tills det kommer hem.

Annars kan man förstås välja att vara en dörrmatta och beställa hem mat varje gång barnens kompisar är på besök och inte tycker att det som bjuds duger. Gärna från Frantzén, förstås. Allt annat verkar ju, enligt vissa, vara barnmisshandel.
Citera
2026-08-05, 13:46
Medlem
Låter som era ungar har NPF-kompisar med s.k ARFID, det finns absolut inget ni kan göra åt saken.
Snacka med deras föräldrar och kolla va de äter, min äldsta sons kompis har diagnosen och käkar i princip bara spaghetti/ris med smör och varma mackor med gouda.

Jag har inga problem att slänga ihop en måltid till min familj sen sätta på lite pasta med en klick smör i åt kompisen.
Citera
2026-08-05, 13:49
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Låter som era ungar har NPF-kompisar med s.k ARFID, det finns absolut inget ni kan göra åt saken.
Snacka med deras föräldrar och kolla va de äter, min äldsta sons kompis har diagnosen och käkar i princip bara spaghetti/ris med smör och varma mackor med gouda.

Jag har inga problem att slänga ihop en måltid till min familj sen sätta på lite pasta med en klick smör i åt kompisen.

Ja jag känner till några med den problematiken och då är det ju en annan sak, men det brukar också påtalas av föräldrarna som skickar med något de kan äta eller iaf förbereder en på att de förmodligen inte kommer att äta något och att man inte ska tänka på det.

Problemet är väl mer att det verkar som typ 60% av föräldrarna behandlar sina helt normala barn som om de hade ARFID...
Citera
2026-08-05, 13:57
Medlem
Jag har ett barn med arfid. Men jag har aldrig någonsin förväntat mig att andra ska stå för mitt barns mat. Jag lagar mat hemma, barnet får komma hem för att äta och kommer även numera hem och äter lunch på skoldagarna. Skulle aldrig säga att det är någon annans ansvar att föda mitt barn.
Citera
2026-08-05, 14:03
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Ja du, har tyvärr varit med om ett flertal gånger att besökande barn ser det som en självklarhet att de ska få beställa exakt den mat, eller iaf en av de typ tre rätter de äter, att äta. Chockade och ledsna när de förstår att de förväntas äta samma som resten av familjen om de stannar över mattider. Då har jag ändå försökt att köpa hem och laga sånt som jag uppfattar som någorlunda barnvänliga rätter när det är barn på besök, inget helgalet michelin-stjärne jox liksom. Men nej, det ska vara denniskorv med makaroner och det är tydligen jättekonstigt om man inte har det hemma eller köper till dem om det är det de vill ha.

Har du ingen dialog med de andra barnens föräldrar? Birde väl tämligen vara en ganska simpel sak att förklara att det bjudits på XX men barnet ville inte äta.

Som du säger är det ju docknen förutsättning att du inte lagar mat som är lite udda dock. Då skylle jag somnförälder börja prata om dig. Typ "Kalles föräldrar är lite konstiga, de bjuder enbart på saker som surströmmingskyten eller friterad fårhjärna.

Är det köttbullar och potatismos eller kalvgryta får jag ju däremot ett perfekt tillfälle att förklara för mina barn att alla äter olika saker, och att man ibland då får göra valet att äta eller gå hungrig.
Citera
2026-08-05, 14:11
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Har du ingen dialog med de andra barnens föräldrar? Birde väl tämligen vara en ganska simpel sak att förklara att det bjudits på XX men barnet ville inte äta.

Som du säger är det ju docknen förutsättning att du inte lagar mat som är lite udda dock. Då skylle jag somnförälder börja prata om dig. Typ "Kalles föräldrar är lite konstiga, de bjuder enbart på saker som surströmmingskyten eller friterad fårhjärna.

Är det köttbullar och potatismos eller kalvgryta får jag ju däremot ett perfekt tillfälle att förklara för mina barn att alla äter olika saker, och att man ibland då får göra valet att äta eller gå hungrig.

Tja som jag minns på rak arm. En gång var det lax med klyftpotatis. Barnet tyckte inte om fisk och åt inte potatis. En gång var det pasta med köttfärssås. Jag hade lagt några oliver i köttfärsåsen (inte speciellt många). Barnet åt inte oliver och vägrade att äta vare sig pasta eller ta pasta med köttfärsås och peta bort de få oliverna. Barnet ville ha korv med makaroner. Nästa gång barnet kom hade jag köpt korv med makaroner. Men det var fel korv, inte sån korv som barnet ville ha (denniskorv). I bägge fallen hade jag frågat föräldrarna innan om det var något särskilt barnen inte åt, ena var laktosintolerant men annars sa de inget särskilt.

Andra exempel är barnet som var vegetarian men inte kunde tänka sig att äta vegetarisk korv, vegetariska nuggets eller halloumi, och barnet vars föräldrar särskilt sagt att barnet gillade nuggets, så då hade jag köpt det, men serverade det med ris, och då vägrade barnet äta då det skulle vara pommes till.

Samtliga barn i låg eller mellanstadieåldern, dvs inte förskolebarn.
Citera
2026-08-05, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Vi äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål/fika däremellan hemma. Vi fostrar våra barn efter mottot: Ät när mat finns, eller var hungrig.

Tyvärr verkar inte övriga samhället ha samma livsfilosofi har det visat sig. Våra barns vänner behöver aldrig bara hungriga hemma hos oss, när våra äter så erbjuder vi mat till vännerna. Inget konstigt där, självklart ska barnen få mat.

Däremot finns det barn som bara petar i maten, knappt smakar på det och 1 timme senare gnälls det om att dom är hungriga. När jag förklarar att maten serverades nyligen och att då får man passa på äta. Då börjar dom ringa hem och gnälla om att dom är hungriga, och deras föräldrar tror i sin tur att vi svälter barnen.

Ska jag fortsätta vara principfast och erbjuda mat när det är matdags, eller ska jag överväga ge vika och erbjuda dom VIP-behandling bara för att det inte ska bli snack bakom våran rygg i grannskapet om att vi är snålpellar?

Vi serverar vanlig mat här hemma och vill inte vännerna äta så får de gå hungriga. Vi brukar dock meddela föräldrarna att mat har serverats, men att man tackat nej. Ungar har tendensen till att hitta på egna historier och jag vill inte att mina barn ska gå hungriga hos andra om de av någon anledning inte blir serverade mat
Citera
2026-08-05, 14:30
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Tja som jag minns på rak arm. En gång var det lax med klyftpotatis. Barnet tyckte inte om fisk och åt inte potatis. En gång var det pasta med köttfärssås. Jag hade lagt några oliver i köttfärsåsen (inte speciellt många). Barnet åt inte oliver och vägrade att äta vare sig pasta eller ta pasta med köttfärsås och peta bort de få oliverna. Barnet ville ha korv med makaroner. Nästa gång barnet kom hade jag köpt korv med makaroner. Men det var fel korv, inte sån korv som barnet ville ha (denniskorv). I bägge fallen hade jag frågat föräldrarna innan om det var något särskilt barnen inte åt, ena var laktosintolerant men annars sa de inget särskilt.

Andra exempel är barnet som var vegetarian men inte kunde tänka sig att äta vegetarisk korv, vegetariska nuggets eller halloumi, och barnet vars föräldrar särskilt sagt att barnet gillade nuggets, så då hade jag köpt det, men serverade det med ris, och då vägrade barnet äta då det skulle vara pommes till.

Samtliga barn i låg eller mellanstadieåldern, dvs inte förskolebarn.

Inget av detta är konstigt. Även om jag förstår att alla inte gillar oliver eller lax.

Om föräldrarna pratar negativt om er bakom din rygg kan du i alla fall stå rakryggad och känna dig stolt över att laga riktig mat. (Och lyckligt lottad med barn som äter bra).
Citera
2026-08-05, 14:34
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Inget av detta är konstigt. Även om jag förstår att alla inte gillar oliver eller lax.

Om föräldrarna pratar negativt om er bakom din rygg kan du i alla fall stå rakryggad och känna dig stolt över att laga riktig mat. (Och lyckligt lottad med barn som äter bra).

Det tror jag inte att de gör, har inte fått intrycket att föräldrarna tycker eller snackar något. Det är mer barnens reaktion och beteende (att de tar för givet att de kan beställa precis vad de vill ha och få det, och blir upprörda och förvirrade när de inte får det) som föranleder mig att tro att dessa barn verkligen får bestämma precis vad de ska äta varje dag hemma. En liknande grej är att en pojke som en period ofta sov över hos oss första gångerna blev lika chockad och arg över att jag inte ställde mig och gjorde mjölkchoklad med vispgrädde till hans frukost. Detta på en skolmorgon, inte ens en helgmorgon. Det gjorde tydligen hans mamma varje morgon, och var en självklar förväntan från honom att få. Pojken var rejält överviktig.
Citera
2026-08-05, 14:44
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Det tror jag inte att de gör, har inte fått intrycket att föräldrarna tycker eller snackar något. Det är mer barnens reaktion och beteende (att de tar för givet att de kan beställa precis vad de vill ha och få det, och blir upprörda och förvirrade när de inte får det) som föranleder mig att tro att dessa barn verkligen får bestämma precis vad de ska äta varje dag hemma. En liknande grej är att en pojke som en period ofta sov över hos oss första gångerna blev lika chockad och arg över att jag inte ställde mig och gjorde mjölkchoklad med vispgrädde till hans frukost. Detta på en skolmorgon, inte ens en helgmorgon. Det gjorde tydligen hans mamma varje morgon, och var en självklar förväntan från honom att få. Pojken var rejält överviktig.

Alla barn har olika vanor och olika föräldrar. Att ha ett barn som vägrar äta kan ibland även få mig att köpa från gyllene bågen, då matvägran pågått för länge och jag försöker få husefrid.

Att vissa föräldrar inte orkar med och att andra är dåliga kan ha med olika saker att göra. Min unge kommer med stor sannolikhet vara jobbig på andra sätt när denne är borta, då vi säkert har våra egenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in