Idag, 15:36
Medlem
bingo!s avatar
Vi äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål/fika däremellan hemma. Vi fostrar våra barn efter mottot: Ät när mat finns, eller var hungrig.

Tyvärr verkar inte övriga samhället ha samma livsfilosofi har det visat sig. Våra barns vänner behöver aldrig bara hungriga hemma hos oss, när våra äter så erbjuder vi mat till vännerna. Inget konstigt där, självklart ska barnen få mat.

Däremot finns det barn som bara petar i maten, knappt smakar på det och 1 timme senare gnälls det om att dom är hungriga. När jag förklarar att maten serverades nyligen och att då får man passa på äta. Då börjar dom ringa hem och gnälla om att dom är hungriga, och deras föräldrar tror i sin tur att vi svälter barnen.

Ska jag fortsätta vara principfast och erbjuda mat när det är matdags, eller ska jag överväga ge vika och erbjuda dom VIP-behandling bara för att det inte ska bli snack bakom våran rygg i grannskapet om att vi är snålpellar?
Citera
Idag, 15:42
Medlem
Fantens avatar
Ert hem - era regler. Mer än så är det inte.
Citera
Idag, 15:42
Medlem
Katzyns avatar
Ja du, har tyvärr varit med om ett flertal gånger att besökande barn ser det som en självklarhet att de ska få beställa exakt den mat, eller iaf en av de typ tre rätter de äter, att äta. Chockade och ledsna när de förstår att de förväntas äta samma som resten av familjen om de stannar över mattider. Då har jag ändå försökt att köpa hem och laga sånt som jag uppfattar som någorlunda barnvänliga rätter när det är barn på besök, inget helgalet michelin-stjärne jox liksom. Men nej, det ska vara denniskorv med makaroner och det är tydligen jättekonstigt om man inte har det hemma eller köper till dem om det är det de vill ha.
Citera
Idag, 15:52
Medlem
bingo!s avatar
Andra föräldrar kan ju börja snacka bakom ryggen på oss, i tron om att deras barn inte får mat när det i själva verket är så att dom inte vill äta maten som erbjuds.

Jag lagar gärna maten från grunden för jag uppskattar god mat och jag vill att åtminstone mina barn ska lära sig äta god mat. Men det verkar som att jag får börja steka färdiga fiskpinnar, köttbullar och falukorv för att dom kräsna barnen ska börja äta. Fast samtidigt går mina barn och deras okräsna vänner miste om god mat...
Citera
Idag, 15:54
Medlem
Du ska inte ge efter, väldigt sunda värderingar du har, vi har samma här hemma. Det finns inte utrymme för en massa småätande eller special kost bara för att det inte passar. Passar det inte får de låta bli att äta.
Citera
Idag, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Vi äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål/fika däremellan hemma. Vi fostrar våra barn efter mottot: Ät när mat finns, eller var hungrig.

Tyvärr verkar inte övriga samhället ha samma livsfilosofi har det visat sig. Våra barns vänner behöver aldrig bara hungriga hemma hos oss, när våra äter så erbjuder vi mat till vännerna. Inget konstigt där, självklart ska barnen få mat.

Däremot finns det barn som bara petar i maten, knappt smakar på det och 1 timme senare gnälls det om att dom är hungriga. När jag förklarar att maten serverades nyligen och att då får man passa på äta. Då börjar dom ringa hem och gnälla om att dom är hungriga, och deras föräldrar tror i sin tur att vi svälter barnen.

Ska jag fortsätta vara principfast och erbjuda mat när det är matdags, eller ska jag överväga ge vika och erbjuda dom VIP-behandling bara för att det inte ska bli snack bakom våran rygg i grannskapet om att vi är snålpellar?

klart du ska fortsätta vara principfast i det läget. Vi gör samma sak hemma hos oss.
Om inte deras föräldrar håller med så är det deras problem, inte ert.

ytterst rimlig uppfostran
Citera
Idag, 16:03
Medlem
Citat:
Andra föräldrar kan ju börja snacka bakom ryggen på oss, i tron om att deras barn inte får mat när det i själva verket är så att dom inte vill äta maten som erbjuds.

Jag lagar gärna maten från grunden för jag uppskattar god mat och jag vill att åtminstone mina barn ska lära sig äta god mat. Men det verkar som att jag får börja steka färdiga fiskpinnar, köttbullar och falukorv för att dom kräsna barnen ska börja äta. Fast samtidigt går mina barn och deras okräsna vänner miste om god mat...
Du ska naturligtvis stå på dig. Bortskämda ungar finns det för mycket av. De blir senare gnälliga vuxna.
Citera
Idag, 16:04
Medlem
Balisers avatar
Citat:

Vilket är viktigast för dig? Det är väl detta som avgör.
Citera
Idag, 16:05
Medlem
Skaffa en telefon-störare så slipper du höra gnället
Då får de gå hem o gnälla istället.
Citera
Idag, 16:09
Medlem
Hur ofta har dina barn vänner över som ska bli bjudna på mat egentligen?
Om ni ska laga mat för dagen kan du ge barnen två alternativ.
Ex. Idag ska vi äta korvstroganoff. Vill ni ha ris eller pasta till?
Ringar dom hem för att du serverar jordnötter när ungen är allergisk mot jordnötter?
Citera
Medlem
Skulle tro att det bästa sättet att lösa det är att helt enkelt försöka ha någon form av relation med föräldrarna. Umgås då och då, och då kan du nämna sådana saker i förbifarten.
Citera
Medlem
swebarbs avatar
Varför ska du mata andras ungar ? är dom hungriga får dom gå hem till sina föräldrar och äta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in