2026-08-05, 15:18
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Varför ska du mata andras ungar ? är dom hungriga får dom gå hem till sina föräldrar och äta

Jag tänker lite så också då det även, för många, blir en ekonomisk fråga men förstår ändå att man vill bjuda barnens vänner som är med. Det är oartigt att låta hungriga barn sitta i rummet medan resten av familjen äter.
En ide’ skulle kunna vara att man 2 timmar före middagen, informerar barnen om att ”det serveras broccoligratäng till middagen om två timmar”.

Då har den påhälsande ungen ett val; att stanna kvar och äta eller pallra sig hem.
Citera
2026-08-05, 16:37
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det finns tydligen någon regel de senaste 20 åren att barn inte äter vanlig mat. De ska bara äta sunkiga halvfabrikat som köttbullar, grillkorv, makaroner och pulvermos. Näring verkar vara förbjudet och närmast farligt att ge barn.

Var på en grillfest för flera år sedan där två föräldrar fick psykbryt för att en av de andra gästernas barn inte ville äta den billiga grillkorven som tydligen var till alla barn. Dom barnen vill ha samma mat som vuxna, även starka såser osv, det var tydligen farligt och opassande. När deras farsa sa att hans barn inte gillade "barnmat" för det fick dom inte hemma blev det ett jävla tjafsande.
Citera
2026-08-05, 17:31
Medlem
Citat:
Har du en aning om vad du pratar om? Kvinnorna jobbade dubbelt, männen jobbade ofta över. Man hade ofta skitlite pengar och mat var svindyr. Man lagade så mycket som faktiskt gick åt. Kom det då tre ungar så räckte inte maten. Man hade helt enkelt inte råd att göda alla barn i byn. De fick äta hemma hos sig. Men i din värld så finns det obegränsat med ork, tid och pengar. Det är du som är riktigt bortskämd.

Tror du tänker på 30-talisterna? Boomers är kullen efter kriget fram till 1964 som hade barn i "bjuda hem andra barn-åldern" under 80- och 90-talet.

Slappisgenerationen födda på 50- och 60-talet slutade laga mat i nån protest mot deras egna föräldrar som gärna bjöd till.

Oerhört märklig generation.

Samma generation som lade ner kärnkraften som deras föräldrar byggde.
Citera
2026-08-05, 17:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighlanderIIIfan
Tror du tänker på 30-talisterna? Boomers är kullen efter kriget fram till 1964 som hade barn i "bjuda hem andra barn-åldern" under 80- och 90-talet.

Slappisgenerationen födda på 50- och 60-talet slutade laga mat i nån protest mot deras egna föräldrar som gärna bjöd till.

Oerhört märklig generation.

Samma generation som lade ner kärnkraften som deras föräldrar byggde.

Boomers är från 1945. Andra hälften av 60-talet är gen X. Tycker du att folk födda på 1950-talet är slappa? De hade inte speciellt lätt.
Citera
2026-08-05, 17:37
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Vi äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål/fika däremellan hemma. Vi fostrar våra barn efter mottot: Ät när mat finns, eller var hungrig.

Tyvärr verkar inte övriga samhället ha samma livsfilosofi har det visat sig. Våra barns vänner behöver aldrig bara hungriga hemma hos oss, när våra äter så erbjuder vi mat till vännerna. Inget konstigt där, självklart ska barnen få mat.

Däremot finns det barn som bara petar i maten, knappt smakar på det och 1 timme senare gnälls det om att dom är hungriga. När jag förklarar att maten serverades nyligen och att då får man passa på äta. Då börjar dom ringa hem och gnälla om att dom är hungriga, och deras föräldrar tror i sin tur att vi svälter barnen.

Ska jag fortsätta vara principfast och erbjuda mat när det är matdags, eller ska jag överväga ge vika och erbjuda dom VIP-behandling bara för att det inte ska bli snack bakom våran rygg i grannskapet om att vi är snålpellar?

Det är väl lätt att meddela resp. föräldrar att du har serverat mat men att de bara petade i maten och sedan gnällde för att de är hungriga. Enkelt.
Citera
2026-08-05, 17:38
Medlem
Citat:
Vi äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål/fika däremellan hemma. Vi fostrar våra barn efter mottot: Ät när mat finns, eller var hungrig.

Tyvärr verkar inte övriga samhället ha samma livsfilosofi har det visat sig. Våra barns vänner behöver aldrig bara hungriga hemma hos oss, när våra äter så erbjuder vi mat till vännerna. Inget konstigt där, självklart ska barnen få mat.

Däremot finns det barn som bara petar i maten, knappt smakar på det och 1 timme senare gnälls det om att dom är hungriga. När jag förklarar att maten serverades nyligen och att då får man passa på äta. Då börjar dom ringa hem och gnälla om att dom är hungriga, och deras föräldrar tror i sin tur att vi svälter barnen.

Ska jag fortsätta vara principfast och erbjuda mat när det är matdags, eller ska jag överväga ge vika och erbjuda dom VIP-behandling bara för att det inte ska bli snack bakom våran rygg i grannskapet om att vi är snålpellar?

Det där slår aldrig fel utan sker exakt varenda gång.
Citera
2026-08-05, 19:15
Medlem
Citat:
Boomers är från 1945. Andra hälften av 60-talet är gen X. Tycker du att folk födda på 1950-talet är slappa? De hade inte speciellt lätt.
Min bror är född på 50 talet och han har jobbat som en dåre i ur och skur så han hade det verkligen inte lätt.
Citera
2026-08-05, 19:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Min bror är född på 50 talet och han har jobbat som en dåre i ur och skur så han hade det verkligen inte lätt.

Mor min är något enstaka år äldre än en boomer, hon hade strängt och sparsamt hemma, fanns heller inget att "göra" för ett barn mer än att hjälpa mamma. Alla sov i samma rum i familjen. Man levde mest på potatis och ägg, fanns inte ens filmjölk att köpa. Gifte sig, fick oss, tog hand om oss utan någon egentlig kunskap, man skulle bara kunna ha barn. Smärtlindring vid förlossning var förbjudet, ansågs omoraliskt. Pappan fick inte vara med. Mamman var ensam med en sköterska. Enda stödet hemma kunde vara andra kvinnor som var hemma med barn. Pyssla med ekonomin, arrangera att ge och få begagnade barnkläder. Plocka bär och svamp varje höst. Hon började jobba när jag var 7. Jobbade inom jobbigaste äldreomsorgen (långvård, sjukhem) till 68 år. Äger egentligen ingenting.

Mina kompisars föräldrar hade det likadant. Fattar inte vad som är så bortskämt med det, men det har blivit en slags myt.
Citera
2026-08-05, 19:35
Medlem
Citat:

1945 - 1964 ja

50-talisterna och 60-talisterna är den slappaste generation i världshistorien. Ofta kallad "me generation" som enbart satte jaget före laget till skillnad från deras vida överlägsna föräldrar som ofta kallas "den tysta generationen".

Det är boomers som inte lagade mat till kompisarnas barn, ett helt unikt fenomen som enbart återfinns hos den slappa generationen som var första generationen med mikrovågsugnen.
Citera
2026-08-05, 19:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighlanderIIIfan
1945 - 1964 ja

50-talisterna och 60-talisterna är den slappaste generation i världshistorien. Ofta kallad "me generation" som enbart satte jaget före laget till skillnad från deras vida överlägsna föräldrar som ofta kallas "den tysta generationen".

Det är boomers som inte lagade mat till kompisarnas barn, ett helt unikt fenomen som enbart återfinns hos den slappa generationen som var första generationen med mikrovågsugnen.

När de fick barn tidigt 80-tal minns jag definitivt inga mikrovågsugnar eller färdig mikromat. Vet inte vilket universum du är från.
Citera
2026-08-05, 21:08
Medlem
Citat:

Du ska ge ungarna den maten de vill ha. Vill de ha pizza istället för din smörja så får du åka och hämta pizza åt dem. Barnen ska bestämma punkt!
Citera
2026-08-05, 22:45
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
Du ska ge ungarna den maten de vill ha. Vill de ha pizza istället för din smörja så får du åka och hämta pizza åt dem. Barnen ska bestämma punkt!
Ja, vi förstår din sarkasm.

Barn ska vara barn och vuxna ska vara vuxna.

Ut med småliven så att de får hoppa och studsa i leran som Greta gris. Kolla bara på hur lite jord förbättrade hälsan för barnen i Finland.

Kräsna kan de vara hemma hos sina egna föräldrar tills de (föräldrarna) förstår att de blivit lurade. Men det är en annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in