2026-08-05, 12:54
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Moderna skeppsradar slås nog inte ut helt av en kraftig regnskur. Visst, räckvidden försämras, och den kan missa mindre föremål. Men en ny radar av god kvalitet ska väl till viss del kunna kompensera för det själv, eller justeras manuellt.

I det här fallet har det inte varit så långa avstånd. Däremot får väl snipan anses vara ett förhållandevis litet föremål. Men i det här fallet ska det nog ändå ha varit en bra kraftig regnskur, som höll i sig i minst tio minuter.

Det har förekommit olika uppgifter om regn vid olyckstillfället, men finns det pålitliga uppgifter om en så lång och ihållande skur?
Jag håller med. Borde väl finnas folk som varit i närheten som kan verifera vilket väder som rådde.
Dåligt väder är ju väldigt mångfacetterat. Allt från mulet till orkan. SMHI?

Sen undrar jag om det är bekräftat till 100% att snipan låg i samma färdriktning som fartyget.
Citera
2026-08-05, 12:56
Medlem
Citat:
Moderna skeppsradar slås nog inte ut helt av en kraftig regnskur. Visst, räckvidden försämras, och den kan missa mindre föremål. Men en ny radar av god kvalitet ska väl till viss del kunna kompensera för det själv, eller justeras manuellt.

I det här fallet har det inte varit så långa avstånd. Däremot får väl snipan anses vara ett förhållandevis litet föremål. Men i det här fallet ska det nog ändå ha varit en bra kraftig regnskur, som höll i sig i minst tio minuter.

Det har förekommit olika uppgifter om regn vid olyckstillfället, men finns det pålitliga uppgifter om en så lång och ihållande skur?

Nja, i vissa fall så kan regnet vara så pass kompakt att radarvågorna har svårt att penetrera det massiva regnet ordentligt. Detta behöver inte drabba hela bilden utan kan vara lokala förekomster.

Oftast slås de inte helt ut nej, men vissa bäringar kan faktiskt göra det.

Det finns självklart filter för detta men det är ytterst svårt att ställa in dessa för att kunna se en liten snipa byggd i glasfiber. Särskilt om man inte ens vet att den är där.
Citera
2026-08-05, 12:57
Medlem
Jag har sett bilder där det är ganska tydligt att den är knäckt på mitten, men presseningen gör det lite svårare att se vid första anblick

Citat:
Av de foton som figurerat så är skrovet fortfarande rakt och inte knäckt. Det verkar ha fått en kraftig smäll på styrbords sida, men inte så kraftig att skrovet vikt sig.

Din beskrivning kan mycket väl bara korrekt, men den där kombinationen av helt intakt akter, för och babordssida, och en kraftig intryckning på styrbords passar bra in på en situation där snipan blivit rammad på styrbordssidan i rätt hög fart.
Citera
2026-08-05, 12:58
Medlem
Nu är ju frågan om trång farled eller inte lite besvärlig. Det står ju inte på sjökortet om det är en trång farled då det helt beror på vad det är för ett fartyg som skall passera.

Jag vill minnas att det efter olyckor har blivit de rättsliga instanserna som har avgjort om det skall räknas som trångt.

I det här fallet har jag själv svårt att tro det kan räkna som trångt. Det kan ju låta som att det är ett enormt fartyg som skall försöka ta sig igenom leden men egentligen är ju detta fartyg förhållandevis litet och har antagligen ganska bra manövreringsförmåga.

Om man som en referens zoomar ut lite på sjökortet och tittar österut så dyker göta älv upp. Fartygen som passerar där är ju nästan lika stora som Misja Verde och klarar av att både möta andra fartyg och ta sig igenom både slussar och bergkanalen i Trollhättan.

Så hade man bara sett snipan så hade man säkert inte haft några problem att justera kursen ett par grader och smita förbi på behörigt avstånd.

Sen var det ju faktiskt två snipor som antagligen gick ganska nära varandra. Kan man ha sett ett radareko men missat att det var två båtar och haft koll på den första och trott att man hade koll på läget.
Citera
2026-08-05, 13:01
Medlem
En så stor båt har begränsad förmåga att gira åt något håll. Dessutom så är det svårt att upptäcka småbåtar som är nära. Pga skymd sikt. I detta fall så var det väldigt blåsigt och regnigt. Lägg till mörkret också. Att ge sig ut under dessa förutsättningar med en mindre båt är alltid att ta en risk. En snipa lär gå ungefär 1 knop per meter. Så den lilla båten hade en max hastighet på ca 7 knop. Lägg till motvind och kanske lite strömmar på det. Självklart så ska man inte köra över småbåtar. Men man måste verkligen hjälpa alla stora båtar genom att använda lanternor och radar reflektorer. Man kan inte räkna med att synas. Dessutom så rör dom stora båtarna fortare än man tror.
Citera
2026-08-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Och då svarade jag att inte ens då blir det problem med utrymmet. Däremot hinner de ju inte väja för vattenskotern.
Det spelar ju ingen roll vad man säger till dig och visar dig sjökortet.
Hur vet du att att de inte hinner väja för vattenskotern?
Citera
2026-08-05, 13:03
Medlem
Oavsett juridik, ett fartyg som går för batteri och inte låter alls förutom vågorna den gör, är ju svårare att upptäcka än gammal hederling diesel eller asfalt-blandat-med-olja-och-skräp-plast-drivet fartyg.
Citera
2026-08-05, 13:11
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucktiskt
De hade väl varit ute en vecka+ och var påväg hem. De kom norrifrån och hade varit en bra bit upp i Bohuslän.
Tog man blodprov på komikern? Antagligen inte..
Men med den alkoholkonsumtionen som han visat prov på till vardags så skulle jag påstå att det är MYCKET OSANNOLIKT att han var nykter på semestern.
Så sjöfylleri är första misstanken som borde väckas mot honom, utöver vårdslöshet och vållande.
Citera
2026-08-05, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Vad är det för video från bryggan på skeppet när det sjösattes? Nyfiken och intresserad.

Jag undrar också hur det ens är möjligt/lagligt att få tillverka fartyg som Misje Verde (byggd nyss - 2023) där sikten framåt är så oerhört begränsad? Varför finns/fanns inte kameror i fören? Någon som är kunnig på fartygsbygge som kan svara?

Det är denna videon och en liten bit in filmar de från bryggan.

https://www.youtube.com/watch?v=1kfGJJSGy5Q
Citera
2026-08-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Men med den alkoholkonsumtionen som han visat prov på till vardags så skulle jag påstå att det är MYCKET OSANNOLIKT att han var nykter på semestern.
Så sjöfylleri är första misstanken som borde väckas mot honom, utöver vårdslöshet och vållande.

Har du någon personligt mot honom så som du håller på? Man har garanterat tagit blodprov. Har han skojat om dig och du är lite ledsen i ögat?
Citera
2026-08-05, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Kan bara hålla med. När man ser bryggan och alla skärmar och instrument i den här filmen så undrar man ju varför det inte sedan länge är standard med kameror.
https://www.youtube.com/watch?v=1kfGJJSGy5Q

Tack! Intressant att se perspektivet inifrån fartyget.
Citera
2026-08-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe

Med tanke på omständigheterna är det tvärtom väldigt troligt att man tagit blodprov på honom på sjukhuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in