2026-08-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Enbart radar som är bra på att se på nära håll ser extremt små detaljer som du säger, radar för långa håll ser inga bra detaljer.

Problemet är att den radar för små detaljer är extremt känslig för regn, den störs ut helt under en kraftig regnskur. Dessutom sitter den radarn alltid lägre och därmed så får du radarskugga framåt...

Du killgissar för mkt... Men det är ju så det är här på Flashback
Jag sätter mina pengar på att båten syns väl på den radarn. Lite regn ser man igenom. Dessutom har den Wärtsilä NACOS radarn dopplerfilter och mycket bra autotune.

Vi lär ju få se.
Citera
2026-08-05, 13:22
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Det är denna videon och en liten bit in filmar de från bryggan.

https://www.youtube.com/watch?v=1kfGJJSGy5Q

Intressant. Man ser ju inte ett skit framför fartyget från bryggan.
Citera
2026-08-05, 13:25
Medlem
Nu gick man antagligen inte med batteridrift när olyckan inträffade men det spelar inte så stor roll för man hör inte fartygen i alla fall. Jag har själv suttit i en snipa och dörjat vid blå himmel och vindstilla och sett en oljetanker i horisonten. Några minuter senare så glider den plötsligt ljudlöst förbi mig.

Nu var jag inte i vägen för den men vill minnas att jag reagerade på hur fort den faktiskt hade kommit ikapp mig då jag uppenbarligen inte hade koll bakåt under några minuter.
Citera
2026-08-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Tog man blodprov på komikern? Antagligen inte..
Du tror att man kan bli allvarligt skadad i en olycka utan att sjukvården tar blodprov på en?
Ännu en korkskalle som diskvalificerat sig från att tas seriöst.
Citera
2026-08-05, 13:31
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Ja. Hur dumt det än låter så är det tveksamt om Misje Verde ens skulle få framföras öht med tanke på hur lite man verkar se från bryggan.
Eftersom det tydligen var känt bland norskt sjöfolk att sikten var dålig var det kanske inte bara lönekraven som gjorde att rederiet anställde en kapten som inte kände till fartyget.

Jag tror rederiet får gå upp lite i lön för att få "nautisk personal" till Misje verde och likartade byggen framöver.

Sen detta med tyst eldrift, tror nog ändå att förbränningsmotorn med till exempel biometanol ädå blir huvudspåret för miljöanpassningen framöver.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-05 kl. 13:40.
Citera
2026-08-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Intressant. Man ser ju inte ett skit framför fartyget från bryggan.

Nej eller hur, och om man då står på bryggan, inte har någon mer utkik, inga strålkastare på, inte ger signal då sikten började bli sämre, inte sänker hastigheten, går tyst på elmotorer… så blir det galet att man får framföra skiten…
Citera
2026-08-05, 13:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av McAn
Har du belägg för att knäcken är från en kollision eller kan det lika gärna vara från när det träffade botten/i samband med bärgningen?
Jag skrev att båten var knäckt inte hur den blev knäckt
Citera
2026-08-05, 13:37
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Känner mig allt mer säker på att min ursprungliga teori var korrekt.

Även åklagaren talar ju om hydrodynamiska krafter.
Jag tror på din teori. Det scenariot är mest troligt.
Citera
2026-08-05, 13:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Korrekt. 22,5 grader akter om tvärs. Dvs. 22,5 grader bakom/akter bäringen rakt ut åt sidan babord eller styrbord.

Det ger en sektor på 135 grader, precis som den vita akterlanternan, vilket kompletterar topplanternan med sina 225 grader.

Enkelt sagt, ser man bara en vit laterna, utan röd/grön, så är man upphinnande, och är skyldig att väja.
Man säger två streck akter om styrbords babords tvärs om man är en riktig sjöman
Citera
2026-08-05, 13:40
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Precis, upptäcker man inte detta skepp, vad fan håller man på med bakom styrspakarna på en båt?
Jag tror att något hände på snipan, ett bråk.
Håller med, det kan i alla fall inte uteslutas.
Vill man vara konspiratoriskt lagd så är denna "olyckan" den perfekta täckmanteln för ett mord t.ex.
Jag säger inte att det var så men alla möjliga scenarier borde undersökas. Nu har clownen till åklagaren redan friskrivit fyllot från allt ansvar oavsett vad som kommer fram. Snacka om oseriöst och rättsvidrigt...
Citera
2026-08-05, 13:42
Avstängd
Citat:
Den är alltid igång när de inte ligger i hemmahamn, för KBV032 alltså Lysekil.

De stänger ju som regel inte ens av motorerna
Skannern är en sak men sändaren klippar man gärna av
Citera
2026-08-05, 13:42
Avstängd
Citat:
Vad är en knäckt båt??
Samma som en knäckt ryggrad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera