2026-08-05, 08:06
Medlem
Inget förvånar mig😉

Men jag vet faktiskt inte, du har kanske rätt? Jag trodde bara man kunde konstatera fartygets rutt till 100% men det kanske man kan med snipan också?

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det må så vara hänt men det där är en bedömning. Färdvägen är faktum. Har han svårt med fakta också?
Citera
2026-08-05, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Advokaten har tydligen en annan uppfattning om det och den där Åklagaren är väl känd för att inte vara riktigt skärpt enligt någon som har insikt. Någon skrev att det är stor risk att det hela blir en fars när just den Åklagaren håller i fallet men om det stämmer vet jag ju inte.

Ja, det är ju ett bra försvar att hävda att han korsade farleden (då är lastfartyget inte upphinnande). Men det vore ju ytterst lätt att motbevisa om det är fel...

Jag misstänker att det inte är åklagaren ensam som har listat ut var de åkte. Det var ju dessutom någon bror som for parallelt i en annan båt med snipan. Hur skulle de kunna få det fel?
Citera
2026-08-05, 08:07
Medlem
Jag fick samma känsla genom att se honom på bild och läsa av några av hans gamla fall.. verkar inte helt skärpt

Citat:
Advokaten har tydligen en annan uppfattning om det och den där Åklagaren är väl känd för att inte vara riktigt skärpt enligt någon som har insikt. Någon skrev att det är stor risk att det hela blir en fars när just den Åklagaren håller i fallet men om det stämmer vet jag ju inte.
Citera
2026-08-05, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Inget förvånar mig😉

Men jag vet faktiskt inte, du har kanske rätt? Jag trodde bara man kunde konstatera fartygets rutt till 100% men det kanske man kan med snipan också?

Kan ju inte vara så herrans svårt att bekräfta var de kom ifråñ? Det var ju en båt till som körde. De hade väl hälsat på någon etc. Borde vara det enklaste faktumet att konstatera. Fartyget hade ju AIS-transponder, men en snipa kan ju inte beama sig till höger och vänster. Den gör 5-6 knop.
Citera
2026-08-05, 08:09
Medlem
Men kan man konstatera snipans rutt digitalt med 100% säkerhet?

Pappans vittnesmål är inte tillförlitligt. Han vet säkert att om han korsar farleden har han större ansvar än om han skulle bli upphunnen

Citat:
Ja, det är ju ett bra försvar att hävda att han korsade farleden (då är lastfartyget inte upphinnande). Men det vore ju ytterst lätt att motbevisa om det är fel...

Jag misstänker att det inte är åklagaren ensam som har listat ut var de åkte. Det var ju dessutom någon bror som for parallelt i en annan båt med snipan. Hur skulle de kunna få det fel?
Citera
2026-08-05, 08:10
Medlem
Jo men han kan ju vinglat lite fram och tillbaka... Det fanns uppgifter från början i tråden att han kom nordväst sett från olycksplatsen, då skulle att snedda i riktning sydost va logisk

Citat:
Kan ju inte vara så herrans svårt att bekräfta var de kom ifråñ? Det var ju en båt till som körde. De hade väl hälsat på någon etc. Borde vara det enklaste faktumet att konstatera.
Citera
2026-08-05, 08:11
Medlem
Egentligen är det väl bara att ställa sig på kommandobryggan och kolla - i den riktningen man inte ser nåt, där ifrån kom han😉

Citat:
Kan ju inte vara så herrans svårt att bekräfta var de kom ifråñ? Det var ju en båt till som körde. De hade väl hälsat på någon etc. Borde vara det enklaste faktumet att konstatera. Fartyget hade ju AIS-transponder, men en snipa kan ju inte beama sig till höger och vänster. Den gör 5-6 knop.
Citera
2026-08-05, 08:11
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Det är liksom rollerna. Advokaten försvarar sin klient. Brukar inte direkt vara så att de båda är överens direkt efter en person blivit häktad.
Citera
2026-08-05, 08:12
Medlem
Citat:
Jo men han kan ju vinglat lite fram och tillbaka... Det fanns uppgifter från början i tråden att han kom nordväst sett från olycksplatsen, då skulle att snedda i riktning sydost va logisk

Att du vinglar lite gör inte att fartyget bakom dig inte är upphinnande. Kom ihåg sektorn, 22.5x2 = 45 grader. Ja, uppgifterna om nordväst kom från alla de som sade att han korsat leden - helt ur tomma luften. Har inte sett ett datapunkt som påvisar att så var fallet. Fanns ju en tjomme som sade att "jag har sagt 100 gånger att han inte var upphinnande".

Tills det kommer någon annan data så får man väl tro på åklagaren?
Citera
2026-08-05, 08:13
Medlem
DolmeN-s avatar
är det väldigt ovanligt att man har kameror på skepp ?

Jag jobbar på en större fabrik med många manöverrum där dom har skärmar som dom behöver övervaka mer eller mindre frekvent och ofta ovanför eller på en skärm bredvid har man ett antal kameror som man kanske inte kollar på särskilt ofta men vid behov , det bästa är om de sitter så att man ser i periferin om något rör sig som det inte brukar göra.

på många ställen känns det som dom har nästan fler kameror än nödvändigt men det kan såklart vara bra då de omöjligt kan ha överblick över alla områden de har ansvaret över samtidigt.

känns som att en , två eller tre kameror åtminstone som får ta upp säg en skärmyta på säg 17" var i bryggan eller vad det kallas där man kör ett såpass stort skepp borde vara otroligt enkelt och värt att fixa
Citera
2026-08-05, 08:14
Medlem
Citat:

Vet inte om advokaten påstår att dom korsade farleden men det fanns i alla fall inget bevis enligt honom på det som åklagaren lade fram. Så det är ju inte säkert att dom har åkt åt samma håll en längre tid.
Brodern verkar ju inte ha koll eftersom han saknade den förolyckade båten en tid efter och inte omedelbart.
Citera
2026-08-05, 08:15
Medlem
Citat:
Egentligen är det väl bara att ställa sig på kommandobryggan och kolla - i den riktningen man inte ser nåt, där ifrån kom han😉
Så är det helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in