2026-08-05, 10:34
Medlem
Samma problem här. Har verkligen försökt allt, nudlar, pasta, köttbullar, mm. Typisk kräsna barnmat. Men nej det skriks om pizza, hamburgare och sushi. Ursäkta? Ena barnet sa att den bara är Chicken Nuggets så jag tänkte JAJA nästa gång får jag väl fixa det, sagt och gjort, men nä det passade inte heller och vet ni varför? Det va fel märke….. då gav jag upp. Nu är det det som serveras som finns, passar det inte så ät inte.
Citera
2026-08-05, 10:43
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Så om deras barn inte tycker det ser aptitligt ut eller smakar gott får dom gå hungriga? Övriga samhället har definitivt en annan livsfilosofi, att låta sina egna eller andras barn få äta när dom är hungriga är en självklarhet för dom flesta.
Dom är välkomna att äta det som bjuds, när det bjuds. Skulle det inte passa så går det bra att gå hem och äta.
Citera
2026-08-05, 11:07
Medlem
Dina barn hade väl en inlärningskurva, varför ska inte deras vänner få det?
Första gången är du schysst å låter dem äta i efterhand, nästa gång kanske, beroende på hur länge sen det var förra gången, deras ålder m.m.

Du kan väl tänka efter lite själv, hur ska deras vänner kunna matcha era regler perfekt på första försöket?
Skräm inte bort dina barns vänner om de är bra vänner! Då får de dåliga.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur kan det handla om "lite" när det handlar om maten.
Endera ska de äta det som serveras eller också har man alternativ - man kan inte ha ett krav på sina egna och behandla kompisarna på något annat sätt.
Citera
2026-08-05, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Vi äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål/fika däremellan hemma. Vi fostrar våra barn efter mottot: Ät när mat finns, eller var hungrig.

Tyvärr verkar inte övriga samhället ha samma livsfilosofi har det visat sig. Våra barns vänner behöver aldrig bara hungriga hemma hos oss, när våra äter så erbjuder vi mat till vännerna. Inget konstigt där, självklart ska barnen få mat.

Däremot finns det barn som bara petar i maten, knappt smakar på det och 1 timme senare gnälls det om att dom är hungriga. När jag förklarar att maten serverades nyligen och att då får man passa på äta. Då börjar dom ringa hem och gnälla om att dom är hungriga, och deras föräldrar tror i sin tur att vi svälter barnen.

Ska jag fortsätta vara principfast och erbjuda mat när det är matdags, eller ska jag överväga ge vika och erbjuda dom VIP-behandling bara för att det inte ska bli snack bakom våran rygg i grannskapet om att vi är snålpellar?

Du ska givetvis ta kontakt med barnens föräldrar.
Säga att de fick mat men att de valde att inte äta.

Tror det är mer att föräldrar inte vill höra att ens barn är gnällfisar som inte äter...
Citera
2026-08-05, 11:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Dina barn hade väl en inlärningskurva, varför ska inte deras vänner få det?
Första gången är du schysst å låter dem äta i efterhand, nästa gång kanske, beroende på hur länge sen det var förra gången, deras ålder m.m.

Du kan väl tänka efter lite själv, hur ska deras vänner kunna matcha era regler perfekt på första försöket?
Skräm inte bort dina barns vänner om de är bra vänner! Då får de dåliga.
Nej, mina barn lärde sig från starten att det som sätt på bordet är det som serveras.

Dessutom är det inte upp till mig att vare sig föda eller fostra andras barn.

Du kan väl tänka själv - när du går hem till andra så följer du deras regler, världen anpassar sig inte efter vare sig barn eller vuxna.
Citera
2026-08-05, 11:34
Medlem
ok fortsätt som du gör då
din regel är det inget fel på
det är hur du implementerar den

dessutom fostra andras barn är ju precis vad du gör, dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, mina barn lärde sig från starten att det som sätt på bordet är det som serveras.

Dessutom är det inte upp till mig att vare sig föda eller fostra andras barn.

Du kan väl tänka själv - när du går hem till andra så följer du deras regler, världen anpassar sig inte efter vare sig barn eller vuxna.
Citera
2026-08-05, 11:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
ok fortsätt som du gör då
din regel är det inget fel på
det är hur du implementerar den

dessutom fostra andras barn är ju precis vad du gör, dåligt.
Nej, jag fostrar inte andras barn, jag daltar inte med andras barn och ger dem positiv särbehandling i jämförelse med mina egna.
Citera
2026-08-05, 11:45
Medlem
Hur kan detta bli ett diskussionsämne öht. Passar inte mat och matrutiner ungarna så skickar man hem dem. Punkt slut.
Citera
2026-08-05, 12:18
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Ja du, har tyvärr varit med om ett flertal gånger att besökande barn ser det som en självklarhet att de ska få beställa exakt den mat, eller iaf en av de typ tre rätter de äter, att äta. Chockade och ledsna när de förstår att de förväntas äta samma som resten av familjen om de stannar över mattider. Då har jag ändå försökt att köpa hem och laga sånt som jag uppfattar som någorlunda barnvänliga rätter när det är barn på besök, inget helgalet michelin-stjärne jox liksom. Men nej, det ska vara denniskorv med makaroner och det är tydligen jättekonstigt om man inte har det hemma eller köper till dem om det är det de vill ha.

Jag hatar att ungjävlarna fostras till att 1.Åta Denniskorv. 2. fostras till att ta för självklart att göra skiten till norm.

Det är exakt så här en människa blir överviktig, får hjärt & kärlsjukdomar, och mest typiskt, kommer dras med ett pissigt immunförsvar.

Förutom, alltså, ett livslångt utmålande av sig själv som WT (ordets rätta för en gångs skull), och allmänt svagbegåvad.
Citera
2026-08-05, 12:23
Medlem
norther1s avatar
Märkligt att de ens ställer krav på att få mat. Jag hade nog aldrig frågat om ens en smörgås om jag inte blev erbjuden. Hade jag varit utsvulten hade jag frågat om vi ville dra ut till McDonalds eller något sånt.

Sen tycker jag att tanken bakom din uppfostran låter vettig. Hade själv vänner som var mycket kräsna som ej åt skolmaten trots att skolans mat faktiskt var rätt påkostad. Men det finns ju en nyans om att vissa barn som växer eller idrottar mycket har ett väldigt stort behov av mat och det ska tilläggas att man i puberteten kanske inte riktigt vet hur man ska reagera på detta. Låg säkert på 3000 kcal/dag när jag var 15 och åt således mer än min mamma och syster tillsammans. Kunde känna mig mätt efter lunch, men helt utsvulten någon timma senare. Vet ej hur gamla dina är, men det kanske kan vara något att fundera över då du inte vill hindra dem från att växa (givetvis gäller detta enbart hälsosam mat och att de inte bara äter för att bli feta äckel).
Citera
2026-08-05, 12:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighlanderIIIfan
Sen finns ju boomer generationen som inte ens lagade mat åt barnens kompisar och det är ju givetvis maken till slapphet från den lata generationen.

Har du en aning om vad du pratar om? Kvinnorna jobbade dubbelt, männen jobbade ofta över. Man hade ofta skitlite pengar och mat var svindyr. Man lagade så mycket som faktiskt gick åt. Kom det då tre ungar så räckte inte maten. Man hade helt enkelt inte råd att göda alla barn i byn. De fick äta hemma hos sig. Men i din värld så finns det obegränsat med ork, tid och pengar. Det är du som är riktigt bortskämd.
Citera
2026-08-05, 12:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Så du menar att det finns en specifik diet för just barn?

Det finns tydligen någon regel de senaste 20 åren att barn inte äter vanlig mat. De ska bara äta sunkiga halvfabrikat som köttbullar, grillkorv, makaroner och pulvermos. Näring verkar vara förbjudet och närmast farligt att ge barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in